Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
1. Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за допълнение на Кодекса за социално осигуряване, № 654-01-5, внесен от Валери Симеонов Симеонов и група народни представители на 20.01.2016 г. – за първо четене.
2. Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за ратифициране на Евро-средиземноморското споразумение в областта на въздухоплаването между Европейския съюз и неговите държави – членки, от една страна, и Хашемитското кралство Йордания от друга страна, № 602-02-10, внесен на 21.03.2016 г. от Министерски съвет.
3. Разни.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
П Р О Т О К О Л
На 06 април 2016 година от 14.45 часа в зала 356 в сградата на пл. „Княз Александър 1” се проведе редовно заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за допълнение на Кодекса за социално осигуряване, № 654-01-5, внесен от Валери Симеонов Симеонов и група народни представители на 20.01.2016 г. – за първо четене.
2. Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за ратифициране на Евро-средиземноморското споразумение в областта на въздухоплаването между Европейския съюз и неговите държави – членки, от една страна, и Хашемитското кралство Йордания от друга страна, № 602-02-10, внесен на 21.03.2016 г. от Министерски съвет.
3. Разни.
Заседанието беше открито и ръководено от председателят на комисията Настимир Ананиев.
Списъкът на присъствалите народни представители ще бъде приложен към протокола.
***
ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Имаме кворум. Откривам днешното заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения.
Дневният ред за днес е следния:
1 . Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за допълнение на Кодекса за социално осигуряване, № 654-01-5, внесен от Валери Симеонов Симеонов и група народни представители на 20.01.2016 г. – за първо четене.
2. Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за ратифициране на Евро-средиземноморското споразумение в областта на въздухоплаването между Европейския съюз и неговите държави – членки, от една страна, и Хашемитското кралство Йордания от друга страна, № 602-02-10, внесен на 21.03.2016 г. от Министерски съвет.
3. Разни.
Който е за така предложения дневен ред, моля да гласува.
Гласували „за” – 11, против – няма, въздържали се – няма.
Дневния ред е приет.
Заповядайте господин Търновалийски за процедура.
Г-Н ГЕОРГИ ТЪРНОВАЛИЙСКИ: Господин председател, тъй като от 15.00 часа имаме Комисия по бюджет и финанси, ще разглеждаме Закона за местните данъци и такси, включително и Законът за пътническите превози ще трябва да отидем с господин Горов и упълномощаваме господин Свиленски да гласува както намери за добре.
ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Преминаваме към точка първа от дневния ред - Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за допълнение на Кодекса за социално осигуряване, № 654-01-5, внесен от Валери Симеонов Симеонов и група народни представители на 20.01.2016 г. – за първо четене.
Гости по тази точка са:
Представители на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията
Г-н Валери Борисов – заместник министър
Г-жа Павлина Ковачева – от Изпълнителна агенция Морска администрация
Представители на Министерството на труда и социалната политика
Г-жа Петя Малакова – началник отдел в Дирекция Трудово право, обществено осигуряване и условия на труд.
Давам думата на вносителите да представят законопроекта. Както виждам това ще бъде н.п. Димитър Байрактаров.
Заповядайте, господин Байрактаров.
Г-Н ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Благодаря, господин председател. Този законопроект за допълнение на Кодекса за социално осигуряване колеги го внасяме във връзка с изпълнението на задълженията на Република България по прилагане на Конвенция 71 на Международната организация на труда, която е в сила и приета от България от 10 октомври 1962 година, т.е. 54 години за огромно съжаление България не е изпълнила своето задължение да приложи Конвенция 71 относно преференциален режим за пенсиониране на българските моряци.
В тази връзка първо искам да благодаря на ИА Морска администрация, на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията за оказаната подкрепа по този законопроект, както и за изключително мотивираните изказвания в подкрепа на законопроекта.
Това, което вече е категоричен факт е и Решение № 8417 на Върховният административен съд, с което категорично е изразено становището на Върховен административен съд, че България не е въвела и не е изпълнила задълженията си по въвеждане на Конвенция 71. Нещо повече, за огромно съжаление в Кодексът за социално осигуряване с § 4, ал. 1 е вкаран комулативен режим за пенсиониране на категорийните работници и служители и тук се вкарва, ако мога така да се изразя една лека заблуда, като се заблуждават народните представители, че всъщност е приложена Конвенцията поради простата причина, че в ал. 1 на § 4 от Преходните и заключителните разпоредби на Кодекса за социално осигуряване са предвидени три режима и три условия, за да могат да се пенсионират категорийните работници.
Първото условие е те да имат 10 години положен труд в условията на първа категория. Второто условие е 15 години при условията на втора категория. Третото, комулативно условие, което практически е в разрез с Конвенция 71 общият сбор стаж и възраст да бъде 100 точки, което практически е неизпълнимо и практически поставя българските моряци в една ситуация те просто да не могат да се пенсионират. Нещо повече практиката показва, ако има представители на ИА Морска администрация те ще го потвърдят, поставя България в една много неприятна ситуация практически да е обърнала гръб на над 30 000 български офицери, които вместо да се осигуряват в България, всъщност пълнят фондовете Пенсии на чужди държави. Поради тази причина ние предлагаме да бъде създаден в Кодексът за социално осигуряване нов чл.69г със заглавие: „Придобиване право на пенсия от моряците, плаващи под български флаг”, като тук сме взели съображенията на ИА Морска администрация, че на второ четене ще е по-правилно и по-полезно да бъде разширено това понятие, тъй като вече съществува понятието европейски флаг, а ние сме държава член на Европейския съюз, да бъде коригирано. Има и други неща, които сме ги взели от експертите като положителни. Така че този член вече дава възможност България да изпълни всички свои задължения по Конвенция 71 на Международната организация по труда. Обръща така да се каже държавата с лице към българските моряци, тъй като една огромна част за голямо съжаление поради невъзможността да получат пенсии и въобще да се пенсионират, със съжаление го казвам като човек, който живее в морска община, са се превърнали буквално в клошари, хора които очакват някакви помощи и подаяния, което наистина не е добре за българската държава. Все пак това са хора, които са обикаляли света. Много от тях имат близки и познати в държави от цял свят. Така че аз се надявам да бъде подкрепен на първо гласуване този законопроект. Коментирали сме го вече и с колегите от ГЕРБ, които съща дават така да се каже становище, че ще подкрепят законопроекта и естествено ще направим всичко възможно между първо и второ четене да направим максимално добър закона. Знаете, че няма как всеки закон да е перфектен. Благодаря.
ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Благодаря Ви, господин Байрактаров.
Давам думата на представителите на Министерството на труда и социалната политика.
Г-ЖА ПЕТЯ МАЛАКОВА: Уважаеми господин председател, уважаеми господа народни представители, Министерството на труда и социалната политика не подкрепя предложения законопроект.
Становището, което поддържаме е, че както до 31 декември 2015 година, когато се прилагаше разпоредбата на § 4 от Преходните и заключителни разпоредби на Кодекса за социално осигуряване, така и след 01 януари 2016 година , когато настъпиха определени промени в условията за пенсиониране за всички категории лица, считаме че както преди, така и сега по-благоприятните условия за пенсиониране на моряците са уредени.
От 01 януари 2016 година се предвижда отпускането на пенсии от Професионалните пенсионни фондове. Те се отпускат на лица, които имат повече от 10 години при условията на първа категория труд, съответно повече от 15 години при условията на втора категория труд, който е след 31 декември 1999 година и са навършили определена възраст, която постепенно нараства до достигане на 55-годишна възраст за първа категория и 60-годишна възраст за втора категория труд.
При пенсионирането по този ред няма изискване за определен сбор точки. Там изискванията са само две – навършване на определена възраст и определен стаж, който в случая е по море.
Другата възможност, който е предвидена след 01 януари 2016 година за лицата, които нямат този изискуем стаж след 31 декември 1999 година е те да се възползват от възможността, която беше предвидена в § 4, а именно те да се пенсионират при условие, че имат не по-малко от 10 години стаж при условията на първа категория или 15 години стаж, при условията на втора категория при навършване на определена възраст, която също нараства, но не повече от 55 години, съответно 60-годишна възраст и продължава да съществува изискването за така наречения сбор от осигурителния стаж и възрастта.
Следва да се има предвид, че в момента в действащата Наредба за категоризиране на труда при пенсиониране, екипажите на определени посочени кораби конкретно попадат съответно в първа или във втора категория труд. Когато се формират така наречените точки там участва възрастта на лицето плюс превърнатия стаж към трета категория труд. Само като пример мога да кажа, че ако един моряк , който е работил при условията на първа категория труд и има минимално изисквания стаж от 10 години, този стаж от 10 години, превърнат към условията на трета категория труд прави стаж от 30 години, тъй като превръщането е 3 към 5. Така че считаме, че и към настоящият момент са уредени техните по-благоприятни условия за пенсиониране.
Считаме, че няма нарушение на Конвенцията, поради което не подкрепяме обособяването им в самостоятелна група лица извън тази, към която всъщност те попадат, а именно работещи при условията на първа и втора категория труд. Тъй като при нас няма обособяване по групи лица сред категорийните работници, при тях групирането е в зависимост от условията на труд., съответно първа най-тежката или втора средно тежката категория труд. Благодаря ви.
ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: И аз благодаря.
Давам думата на представителите на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Г-ЖА ПАВЛИНА КОВАЧЕВА: Казвам се Павлина Ковачева и представлявам Изпълнителна агенция Морска администрация.
Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители, изразили сме писмено становище в подкрепа на представения законопроект и днес потвърждавам това становище.
Категорично считаме, че към настоящият момент българското законодателство няма механизъм за точното изпълнение на задълженията, които произтичат от Конвенция 71 на Международната организация на труда.
Аз с удовлетворение чух, че вносителите на законопроектът са взели под внимание някои от нашите предложения. Все пак бих искала да обърна внимание на фактът, че все още остава нерешен въпроса с осигурителните правоотношения на морските лица, работещи на кораби извън Европейския съюз, в т.ч. и на жените морски лица, работещи на такива кораби, защото в момента те нямат право да се осигуряват за бременност например. Мисля, че най-кратко това е което мога да кажа.
Ние подкрепяме законопроекта.
ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Благодаря Ви. Ако има някакви въпроси към Вас ще ви дадем думата отново.
Колеги народни представители имате думата да изразите мнение по законопроекта.
Заповядайте, господин Веселинов.
Г-Н ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Аз ще подкрепя законопроектът, по-скоро интересно ми е представителката на Министерството на труда и социалната политика да каже защо се смята за нередно да се обособят тези лица като отделна група при условие, че има международен акт и е много по- прегледно и по-логично това нещо да се случи по този начин. Някакви допълнителни права биха ли произтекли за тези лица, извън тези предвидени в досега действащия ред. По някакъв начин би ли пострадал да кажем бюджетът на НОИ изобщо има ли някаква икономическа логика извън чисто формалната, която поне аз чух за момента.
ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Госпожо Малакова, заповядайте.
Г-ЖА ПЕТЯ МАЛАКОВА: Това, което е нашият аргумент да не подкрепим обособяването е, че те и към момента са в тази група на лицата, които работят при условията на първа и втора категория. Ние ако обособим самостоятелен режим за пенсиониране на моряците, след това трябва да обособим самостоятелен режим на миньорите, и тях да ги посочим, самостоятелен режим за пилотите. Това не е необходимо. Причисляването на категориите труд е направено в Наредбата за категоризиране на труда при пенсиониране, при което са посочени много големи групи лица, има акробати, циркови артисти. Този подход към посочване за конкретното лице при някакви условия, да не говорим, че в случая те биха били по-различни, защото е само за моряците, в сравнение с останалите лица, които биха получавали пенсии от Държавното обществено осигуряване по чл.69б, за които има изискване за тези точки, за тях няма да има изискване за точки. От тази гледна точка кодексът е така структуриран, че той върви по категории лица – първа, втора, трета категория и някои изключения от общото правило, които не попадат в общите правила, но случая с моряците не е такъв. Благодаря.
ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Благодаря Ви. Реплика.
Г-Н ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Всъщност отново говорим за формално виждане, от гледна точка на закона, а не по същината на предложението. Мен това не ме разколебава в подкрепата си за законопроекта.
ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Някой друг, колеги.
Ако няма друг от комисията, който желае да се изкаже, заповядайте господин Байрактаров.
Г-Н ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Благодаря, господин председател.
Аз ви запознах със законопроектът, сега искам и по същество някои неща да ви кажа, абсолютно съм съгласен с всичко, което каза представителят на ИА Морска администрация. Ние много от нещата сме ги възприели, даже сега като член на Комисията по труда и социалната политика мога да кажа на колегите, че ако не приемем този законопроект в какъв парадокс ще изпаднем. В момента се гледа Законът за равнопоставеност между жените и мъжете на Република България. Колежката ви даде току що един пример на драстична неравнопоставеност точно в тази област.
Второ. Аз няма как да се съглася със становището на Министерство на труда и социалната политика, защото ви казах, че тук има една тънкост, която само хора, които сме експертно свързани с тази материя я улавяме. Чухте преди малко, когато ви даваше примерът представителя на министерството и тя каза – 10 години първа категория, приравнени стават 30 години, само че плюс възрастта не стават 100 точки, което е третото условие, т.е. огромна част от хора, въвеждайки това трето условие в Кодекса за социално осигуряване, те нямат никакъв шанс да се пенсионират. Нещо повече, тук говорим за хора, които изобщо не участват като осигурявани лица в допълнителното задължително пенсионно осигуряване, тъй като голяма част от тези хора са родени преди 1959 година. Една огромна група хора, която наброява по наше мнение, може би ИА Морска администрация имат по-точна информация, но тя наброява над 60 000 – 70 000 души, които съвестно са се осигурявали, техните осигуровки се използват от фонд Пенсии от НОИ за изплащане на пенсиите, а самите те не могат да се пенсионират. Просто ви акцентирам върху тънкостите, които трудно се улавят.
Трето. Тук, уважаема госпожо представител на Министерство на труда и социалната политика нещата не подлежат на коментар какво считате Вие и какво считам аз. Тук има постановен акт на Върховен административен съд № 8417, в който ясно и категорично е заявено, че България не изпълнява задълженията си по прилагане на Конвенция 71. Колеги, ние като държава член на Европейския съюз сме подписали договор за функциониране на Европейския съюз и не изпълняваме членовете от този договор защото така считаме. Нали разбирате, че звучим абсолютно смешно. В дневният ред на народното събрание и тази седмица имаме ратификация на поредна точка от поредната Конвенция на Международната организация на труда и ако ние не ги изпълняваме тези точки, питам аз тогава каква правова държава сме ние, след като законодателно ощетяваме своите съграждани. Затова аз ви моля да подкрепите този законопроект. Много мотивирани бяха колегите от ИА Морска администрация. За пореден път благодаря, защото експертно ние правим нещо много добро и ще върнем огромна част български висококвалифицирани офицери в нашата държава, които освен всичко в момента при режима, който е наложен за осигуряване за тези хора, те се осигуряват като хора, упражняващи свободна професия върху минимална работна заплата, вместо да се осигуряват върху максимална с осигурителен размер от 2 600 лева, тъй като тези хора получават заплати по 10 000 – 15 000 евро и пълнят пенсионните фондове на чужди държави, вместо да пълнят фонд Пенсии на България. Ако не иска Министерството на труда и социалната политика това да го направи, аз няма какво повече да направя. Ако вие не искате да го направим, значи не знам какво правим тук. Благодаря.
Аз малко съм емоционален, но това е изключително важен законопроект. Той води след себе си невероятни положителни последствия, дори за бъдеще време за Български морски флот.
ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Благодаря Ви, господин Байрактаров.
Колеги, някакви други изказвания. Не виждам.
Подлагам на гласуване законопроект за допълнение на Кодекса за социално осигуряване, № 654-01-5, внесен от Валери Симеонов Симеонов и група народни представители на 20.01.2016 г. – за първо четене.
Който е за, моля да гласува.
Гласували „за” - 4, против – 0, въздържали се – 9.
Законопроекта не се приема.
Преминаваме към обсъждане на точка втора от дневния ред - Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за ратифициране на Евро-средиземноморското споразумение в областта на въздухоплаването между Европейския съюз и неговите държави – членки, от една страна, и Хашемитското кралство Йордания от друга страна, № 602-02-10, внесен на 21.03.2016 г. от Министерски съвет.
Тук имаме представители на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията. За съжаление заместник министъра си тръгна, но имаме представител, това е госпожа Елеонора Добрева – главен експерт в Дирекция Административно правно обслужване и финансово стопанска дейност и отдел Международна дейност, Главна дирекция Гражданска въздухоплавателна администрация, която предполагам, че ще представи от името на вносителите ратификацията. Заповядайте.
Г-ЖА ЕЛЕОНОРА ДОБРЕВА: Благодаря Ви.
Уважаеми господин председател, уважаеми народни представители, от името на вносителя министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията имам удоволствието да представя пред вас законопроект за ратифициране на Евро-средиземноморското споразумение в областта на въздухоплаването между страните членки от Европейския съюз от една страна и Хашемитско кралство Йордания от друга страна.
В изпълнение на решение 190 /21.03.т.г. министърът е упълномощен да представи споразумението, а с протоколно решение 43/2010 година тогавашния министър на транспорта е бил упълномощен да подпише проекта на споразумение при условията на последваща ратификация, както и да се съгласи с решението на Съвета на Европейския съюз за неговото временно прилагане до влизането му в сила, когато се изпълнят условията по ратификация, съгласно текста на споразумението.
На практика споразумението вече се прилага в сила и неговата основна цел е разширяване действието на правото на Европейския съюз в сферата на въздушния транспорт и върху други държави, които се съгласяват да приемат тези условия. До момента има сключени редица такива споразумения с голяма част от страните от Северна Африка, в т.ч. по цялото средиземноморско крайбрежие до Израел. В момента над 10 държави от различен мащаб и в различна посока на практика са се съгласили да прилагат либерализацията на пазара и достъпа извън сключените до момента двустранни спогодби със страните. Така че на практика с това споразумение се осигурява възможност на държави, които не са имали двустранни спогодби за изпълнение на редовни въздушни линии с Йордания да го направят. България е сред страните, които и мат такава спогодба, но тя е при ограничен режим. На практика нашите превозвачи до момента са могли да изпълняват само полети от посочените в спогодбата или в протоколите към нея летища от наша страна и по същия начин аналогично посочените летища в Йордания.
С тази спогодба се позволява и допълнително пета свобода, която позволява на всеки превозвач от Европейския съюз да изпълнява полети с междинно кацане на територията на Европейския съюз, в т.ч. и в България до всяка една от точките, разрешени за полети в Йордания. Йорданските превозвачи по същия начин имат право да извършват такива превози. Това позволява разширяване на пазара. Очаква се, че споразумението ще генерира около 55 000 пътника годишно повече, като се очаква печалбата да бъде около 30 млн. годишно.
В тази връзка при условия на подписано споразумение с последваща ратификация вносителят, представяйки този законопроект за ратификация, разчита че Народното събрание ще уважи внесените мотиви и ще подпише законопроекта за ратификация. Благодаря.
ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Благодаря и аз.
Заповядайте колеги ако имате някакви въпроси, мнения. Не виждам.
Подлагам на гласуване на законопроект за ратифициране на Евро - средиземноморското споразумение в областта на въздухоплаването между Европейския съюз и неговите държави – членки, от една страна, и Хашемитското кралство Йордания от друга страна, № 602-02-10, внесен на 21.03.2016 г. от Министерски съвет.
Който е за, моля да гласува.
Гласували „за – 10, против – няма, въздържали се – 3.
Законопроекта е приет. Благодаря ви за представянето.
Правя процедура за второ четене на ратификацията.
Тъй като по процедура имаме възможност на основание чл. 77, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание в случаите, в които не са постъпили за изменение и допълнение на законопроекта предложения какъвто е настоящият случай, да преминем към второ гласуване.
Който е съгласен с това процедурно предложение, което направих, моля да гласува.
Гласували „за” – 10, против – няма, въздържали се – 3.
Приема се.
Преминаваме към гласуване на второ четене на законопроектът, като ще прочета текста на законопроекта, а именно:
Закон за ратифициране на Евро – средиземноморското споразумение в областта на въздухоплаването между Европейския съюз и неговите държави – членки, от една страна, и Хашемитското кралство Йордания, от друга страна.
Член единствен. Ратифицира Евро – средиземноморското споразумение в областта на въздухоплаването между Европейския съюз и неговите държави – членки от една страна, и Хашемитското кралство Йордания, от друга страна, подписано на 15 декември 2010 г. в Брюксел, Кралство Белгия.
Заключителна разпоредба.
Параграф единствен. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник”.
Който е съгласен, моля да гласува.
Гласували „за” – 10, против – няма, въздържали се – 3.
Законопроектът е приет от комисията на две четения.
Преминаваме към точка Разни.
Има ли предложения по точка Разни.
Аз искам да ви кажа нещо, по което да си мислите.
Имам идея да направим едно изнесено заседание на комисията през м. април. Като идеята ми е да използваме теснолинейката до Добринище и може би вътре да направим самото изнесено заседание, а след това да отседнем в Станцията на БДЖ Добринище и там да продължим евентуално заседанието.
Това е една от идеите, които искам да обсъдите. Темата, която предлагам да разискваме ще бъде свързана с железопътния транспорт.
Закривам заседанието.
Край на заседанието: 15.10 часа
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ
ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ:
/Настимир Ананиев /