Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
29/06/2016
    1. Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, № 653 – 19- 15, внесен от Министерски съвет на 02.06.2016 г. - за второ четене.
    2. Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за туризма, № 602 – 01 - 35, внесен от Министерски съвет на 22.06.2016 г. - за първо гласуване.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ


    П Р О Т О К О Л

    На 29 юни 2016 година от 14. 45 часа в зала 356 в сградата на пл. „Княз Александър 1” се проведе редовно заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, при следния
    ДНЕВЕН РЕД:
    1. Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, № 653 – 19- 15, внесен от Министерски съвет на 02.06.2016 г. - за второ четене.
    2. Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за туризма, № 602 – 01 - 35, внесен от Министерски съвет на 22.06.2016 г. - за първо гласуване.

    Заседанието беше открито и ръководено от председателят на комисията Настимир Ананиев.
    Списъкът на присъствалите народни представители ще бъде приложен към протокола.

    ***

    ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Откривам днешното заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения. Имаме кворум и можем да започнем работа.
    Дневният ред на заседанието е следния:
    1. Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, № 653 – 19- 15, внесен от Министерски съвет на 02.06.2016 г. - за второ четене.
    2. Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за туризма, № 602 – 01 - 35, внесен от Министерски съвет на 22.06.2016 г. - за първо гласуване.
    Подлагам на гласуваме така предложения дневен ред.
    Който е за, моля да гласува.
    Гласували „за” – 7, против – няма, въздържали се – няма.
    Дневния ред е приет.
    Преминаваме към разглеждане на точка първа
    1. Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, № 653 – 19- 15, внесен от Министерски съвет на 02.06.2016 г. - за второ четене.
    Гости по тази точка са:
    Представители на Министерство на вътрешните работи:
    Г-н Красимир Ципов – заместник министър
    Г-н Петър Тошков – главен юрисконсулт в дирекция Правно-нормативна дейност
    Илко Илиев – началник отдел Криминална полиция в Главна дирекция Национална полиция
    Г-н Ивайло Димитров – началник сектор Издирване в Главна дирекция Национална полиция
    Г-н Кирил Милев – началник сектор Киберпрестъпност в Главна дирекция Борба с организираната престъпност
    Представители на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията:
    Г-н Валери Борисов – заместник министър
    Г-жа Калина Димитрова – директор на Дирекция Съобщения
    Г-жа Жанета Рогова – началник отдел в Дирекция Правна
    Представители на Министерство на културата:
    Г-жа Йонета Ничева – главен юрисконсулт в дирекция Правно обслужване и обществени поръчки
    Представители на Комисията за регулиране на съобщенията:
    Г-н Никола Колев – заместник председател на Комисията за регулиране на съобщенията
    Г-жа Андреана Атанасова – член на Комисията за регулиране на съобщенията
    Г-жа Цветелина Севлиевска – директор на дирекция Техническо регулиране и електронен подпис
    Г-жа Неда Койчева – директор на Дирекция Правно регулиране и общо правно обслужване
    Представители на операторите:
    Г-жа Елена Рангелова – Теленор
    Славена Павлова – БТК
    Павлина Чехова - МТел
    Заповядайте господин Михов за процедура.
    Г-Н ЦВЕТОМИР МИХОВ: Благодаря, господин председател.
    Моята процедура е за отпадане на точка първа от дневния ред, а именно Закона за електронните съобщения. Предишният път, когато го обсъждахме беше доста спорен, имаше противоречиви предложения. Да не изпадаме в хипотезата като в Законът за движение по пътищата да отлагаме текстове. Да бъдат по-обстойно на работна група обсъдени и след това да преминем към разглеждане. Още повече, че комисията е в намален състав. Тя запозна и в спадащ кворум. Мисля, че при тези спорни предложения не е редно в отсъствието на много от колегите да ги гледаме и да бъдат отлагани.
    Процедурата е много кратка, за отлагане на точка първа – обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения.
    ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Господин Михов, първо в момента сме 11 народни представители. Второ ние подложихме вече дневният ред на гласуване. За съжаление Вие не бяхте тук, когато го гласувахме. Дневният ред беше приет, никой нямаше някакви обструкции по него и доколкото знам по правилник нямаме такава процедура след като е приет дневния ред да отпадат точки от него.
    Просто трябваше когато го изчетохме и го обсъдихме някой да направи това предложение, за да го подложа на гласуване.
    Заповядайте.
    Г-Н ЦВЕТОМИР МИХОВ: Господин председател, Вие като народен представител вече може би от две години трябва да ви е ясно, че по правилник първо се гласува дневния ред и след това се предлага вмъкване, отпадане и т.н. на точки. Така че мисля, че процедурата ми е съвсем резонна. Това, че не съм гласувал дневният ред не изключва възможността да направя предложение за отпадане на точка от дневния ред.
    ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Добре, ще подложа на гласуване Вашето предложение.
    Подлагам на гласуване предложението на господин Михов за отпадане на точка първа от дневния ред.
    Който е за, моля да гласува.
    Гласували „за” - 8, против – няма, въздържали се – 3.
    Предложението за отпадане на точка първа от дневния ред се приема.
    Извинявам се на всички, които бяха поканени по тази точка.
    Заповядайте, господин Търновалийски.
    Г-Н ГЕОРГИ ТЪРНОВАЛИЙСКИ: Господин председател, молбата ми е да ги уточнявате тези неща преди заседанието на комисията. В крайна сметка управляващи сте. Тук се излагаме пред хората, които са дошли и сме ги разкарвали, ние самите, народните представители от управляващото мнозинство ги няма в началото на заседанието. Аз не искам да бъда част от този цирк, защото това е точно цирк, което виждам.
    ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Господин Търновалийски, Вие също гласувахте за отпадане на точката. Ако бяхте гласували за оставане на точката, мисля че може би тя щеше да остане, но всеки народен представител носи сам отговорност за своето присъствие или неприсъствие .
    Аз мисля, че има и достатъчно народни представители, тъй като сме разглеждали и други законопроекти с намален състав, но след като има такова гласуване, продължаваме по дневния ред.
    Г-Н ГЕОРГИ ТЪРНОВАЛИЙСКИ: Организацията е изцяло Ваша, господин председател за провеждане на заседанията.
    ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Организацията не е само моя. Моето задължение е да представя дневен ред, по който да бъдат организирани, поканени гостите. Комисията е изпълнила своето задължение. Не е мое задължение аз да накарам насила народните представители да идват и да присъстват на самите комисии, но може би трябва да помислим за промяна в правилника на Народното събрание точно за това нещо. Аз ще помисля и ще внеса предложение точно в тази насока, за да коригираме правилника, който може би не е покрил всички възможни ситуации.
    Благодаря.
    Заповядайте, господин Михов.
    Г-Н ЦВЕТОМИР МИХОВ: Господин председател, аз във вид на реплика или дуплика към господин Търновалийски искам да се обърна към Вас лично.
    Аз бях достатъчно коректен и точен днес в кулоарите и разговарях с председателят и му обясних ситуацията, че законопроекта е доста спорен и голяма част от колегите от парламентарната група на Политическа партия ГЕРБ са в командировки в зависимост от служебните си задължения в различни държави извън България, няма как да присъстват. И поради тази причина най-искрено и учтиво помолих точката да бъде отложена за следващата седмица. Така че аз бях достатъчно коректен този разговор да го проведа с председателят още в кулоарите рано сутринта.
    ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Напълно не съм съгласен с това, което казвате. Единственото нещо, което заявихте е че се притеснявате че няма да има събран кворум. Вие казахте съвсем други неща, за спорен законопроект, за проблеми и т.н. Ако ги бяхте казали тези неща, може би щях да ги взема предвид. Вие казахте, че се притеснявате за кворума и за това като председател на комисия минах през всички членове, това мисля че ще потвърдите, за да проверя кой ще бъде на заседанието, ще имаме ли кворум. Хората потвърдиха, че ще имаме кворум и затова сме тук, така че това не е коректно което казвате.
    Заповядайте, господин Свиленски за процедура.
    Господин председател, абсолютно сте прав, че Вие в ролята на председател проверихте готовността на комисията да заседава днес и наличието на кворум. Проблемът, който поставя господин Търновалийски е проблем, който касае не само нас като комисия. В парламентаризмът, това всички го знаем много добре, има управляващо мнозинство, има и опозиция. Дневният ред на Парламентът и на комисиите се определят от управляващото мнозинство. Вие доколкото знам, все още управлявате държавата. Когато ни предлагате дневният ред, по който да работим, когато каните 20 човека от администрацията, които получават заплати за тази работа да се разкарват до тук, да не сте се разбрали кои закони ще гледаме. Този закон действително е спорен, но господин министъра го подкрепя, а вие казвате, че е спорен. Това ще стане като се гледа този закон. Така че ако имате някакви политически разногласия по законът, това не е мястото с влизане и с изкарване от дневния ред да се решават тези неща. Сядайте предварително, не знам имате ли председателски съвет, но когато предлагате дневен ред, ние гледаме това което е влязло, а това че някой бил командировка, това си е за негова сметка или за групата, която го е изпратила в командировка, но не може цялата държава да става заложник на някакви вътрешнопартийни противоречия, та било то изразени чрез даден закон.
    ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Господин Свиленски, аз не мисля, че следващата седмица законът ще бъде по-малко спорен. Той в един момент ще дойде на комисия и ще трябва да го разгледаме. Единственото, за което аз съжалявам е, че бяхме поканили толкова много хора, които изчетох, за да вземат отношение както си е реда.
    Предлагам да преминем към ТОЧКА ВТОРА от дневния ред - Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за туризма, № 602 – 01 - 35, внесен от Министерски съвет на 22.06.2016 г. - за първо гласуване.
    Гости по точка втора, която изчетох са:
    Представители на Министерство на туризма:
    Г-жа Ирена Георгиева – заместник министър
    Г-н Георги Димитров – юрисконсулт
    Представители на Министерство на вътрешните работи:
    Г-н Красимир Ципов – заместник министър
    Представители на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията:
    Г-н Валери Борисов – заместник министър
    Г-жа Галя Иванова – и.д. директор на Дирекция Електронно управление
    Госпожо Георгиева, като представител на вносителите ще Ви дам думата да представите законопроекта. Заповядайте.
    Г-ЖА ИРЕНА ГЕОРГИЕВА: Благодаря, господин председател.
    Уважаеми господа депутати, членове на комисията, съгласно предложените изменения в Законът за туризма се въвежда ново правило, което засяга единната система за туристическа информация. Министърът на туризма разработва, изгражда и поддържа Националният туристически регистър като Единна информационна система. Министерският съвет приема наредба за Националния туристически регистър по предложение на министъра на туризма.
    Единната система за туристическа информация (ЕСТИ) ще свърже в реално време регистрите на хотелите с Министерството на туризма, Министерството на вътрешните работи, Националната агенция по приходите и общините.
    Отделянето на тези текстове от другите промени в законът, по които работим се налага поради важността на системата и за да се ускорят сроковете за промени и за създаването им, тъй като общественото обсъждане на Закона за туризма бе удължено до постигане на работещи и балансирани решения, засягащи къмпингуването, зимния туризъм и доста проблемни сфери, които очевидно се налага да подобрим с приемането на тези изменения в действащия закон. По тази причина сме предложили частта, засягаща изграждането и функционирането на ЕСТИ да се отдели в самостоятелен законопроект.
    Какви са очакваните резултати? Надяваме се и разчитаме системата да доведе до изсветляване на секторът и да допринесе за по-добра събираемост на постъпленията от туристическата дейност.
    Процедурата за обмен и обработка на данни от регистрите за настанените туристи ще е улеснена с тази директна връзка между хотелите и Министерството на туризма и останалите институции, които вече цитирах.
    В информационната система се отразяват само изискваните от законът данни, като лицата извършващи хотелиерство са длъжни да водят регистрите на настанените туристи със състав на данните, утвърдени от министъра на туризма и публикувани на интернет страницата на Министерството на туризма.
    Регистърът може да се води по следните начини алтернативно. През централизирана система, поддържана от министъра на туризма, достъпна чрез публично уеб-базирано или друго приложение за онлайн достъп чрез избрано от лицето, извършващо хотелиерство по информационна система, отговарящи на изискванията на Закона за електронното управление или на хартиен носител по образец, утвърден от министъра на туризма.
    За местата за настаняване от клас „А”, които обединяват местата с по-висок брой звезди или по-големите места за настаняване, за да не изброявам конкретните видове, регистъра се води задължително по един от двата начина за избор на хотелиер – чрез централизираната информационна система, изградена и внедрена от министъра на туризма или чрез избрана от него информационна система, отговаряща отново на изискванията на Закона за електронното управление.
    За местата за настаняване от клас „Б”. Това са туристическите хижи, туристическите учебни центрове, туристическите спални, къщите за гости, семейните хотели. Данните се въвеждат ежедневно чрез публично достъпен уеб или друг интерфейс чрез сигурна комуникационна сесия за свързаност. Когато туристическите обекти се намират в труднодостъпни или отдалечени райони, за които липсва комуникационна свързаност, вписването се извършва веднъж седмично. Тези райони се определят от министърът на туризма и се публикуват на интернет страницата на министерството въз основа на данни от Комисията за регулиране на съобщенията. Това е един вид разбиране и облекчение за онези места за настаняване, които са с по-малък обем които се намират в по-трудно комуникационно достъпна среда.
    Законът създава яснота и относно информацията в регистрите за настанените туристи, постъпващи в ЕСТИ. Първата група включва данни за български туристи и туристи от Европейския съюз и от държави – страни по Споразумението за Европейското икономическо пространство, както и от Конфедерация Швейцария.
    За тях хотелиерите ще бъдат задължени да предоставят информация единствено за броят им, датата на регистрация, датата на пътуване, т. е. броя на нощувки, които са осъществили в мястото за настаняване.
    Втората категория данни се отнасят до чуждестранните туристи, т.е. туристите от трети страни. За тях ще се предоставят и запазват данни, включващи както техният брой, така и идентифицираща информация – име, дата на раждане, гражданство, номер и серия на документа за самоличност. И тук спазваме абсолютно изискванията на Закона за чужденците в Република България.
    Данните за настанените туристи няма да бъдат публични, като достъп до тях ще имат само определените от закона институции. Националната агенция по приходите ще събира данни в агрегиран вид – брой настанени лица, брой нощувки за контрол на постъпленията от туризма. Министерство на вътрешните работи ще има достъп до информацията, идентифицираща чуждестранните туристи в цялата страна и Националния статистически институт за агрегирани статистически данни въз основа на наличните данни в ЕСТИ в обем, определен със закон. Достъпът на общините, Националната агенция по приходите и Министерство на вътрешните работи и Националния статистически институт ще е отдалечен, като обхвата на данни ще е ограничен, съобразно установеното в закона за съответната категория субекти.
    Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за туризма в частта ЕСТИ предвижда и съответни административни наказания и глоби за неизпълнение на задълженията, свързани с с регистрите за настанените туристи.
    Няма да цитирам предложенията за глоби в какъв размер и за какъв вид наказания са, но в предложението на законопроектът за изменени и допълнение сме се опитали да ги специфицираме в зависимост от тежестта на неизпълнение на задълженията.
    Накратко казано със Законът за изменение и допълнение на Закона за туризма в частта Единна система за туристическа информация основната цел е изсветляване на сектора и всъщност повишаване възможността за сигурността на страната чрез онлайн и връзка в реално време информация за чуждите туристи, които пребивават в нея, но както казах това се отнася за туристите чужденци от трети страни.
    ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Благодаря Ви, госпожо заместник министър.
    Представителите на другите министерства имат ли нещо да добавят към казаното.
    Заповядайте, заместник министър Ципов.
    Г-Н КРАСИМИР ЦИПОВ: Благодаря Ви, господин председател.
    Уважаеми народни представители, Министерството на вътрешните работи подкрепя така внесеният законопроект. Смятаме, че по този начин ще се даде възможност на службите за административен контрол на чужденците от страна на Министерство на вътрешните работи да упражняват именно този контрол върху чуждестранните туристи във връзка със сроковете за пребиваване.
    Благодаря за вниманието.
    ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Благодаря.
    Колеги, отварям дебата.
    Заповядайте, господин Търновалийски.
    Г-Н ГЕОРГИ ТЪРНОВАЛИЙСКИ: Благодаря, господин председател.
    Уважаема госпожо заместник министър, господин заместник министър Борисов, колеги, всеки законопроект, който се внася трябва да е придружен от една обосновка за оценка на въздействието. Такава тук няма.
    Моят въпрос е във финансово отношение какво ще струва това за държавата, за да се изгради, да се внедри и какво ще струва на бизнеса и какво е въздействието, защото тук виждаме, че тази информация ще бъде получавана от Националната агенция по приходите, за да я ползват, но ще я получават ограничено, просто не разбрах как. Общините също ще получават ограничена информация, а те имат интерес от тази информация, за да си съберат таксата. Това ще улеснява кметовете може би, но като оценка на въздействието трябваше да бъде придружен този законопроект и разбира се финансова такава, която липсва.
    Г-ЖА ИРЕНА ГЕОРГИЕВА: Честно казано има оценка на въздействието, не знам защо не е предоставена на вашето внимание, вероятно това е технически пропуск. Ние планираме изграждането на тази система, особено в нейния първи етап, да стане чрез бюджетът на Министерство на туризма в Програмата Устойчиво развитие на туристическия продукт, т.е. казано съвсем просто няма да искаме допълнителни средства от бюджета.
    Създаването на тези система няма да тежи и върху бюджетът на общините, защото единната система ще може да бъде изградена така, че те да ползват системата, която поръчват и разбира се чрез обществена поръчка ще я изгради Министерство на туризма, т.е. няма да има отрицателно финансово въздействие върху бюджета.
    Не знам защо нямате финансовата обосновка.
    ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Комисията не е получила такава финансова обосновка, иначе щеше да бъде предоставена на народните представители.
    Г-ЖА ИРЕНА ГЕОРГИЕВА: Днес има изслушване на законопроектът и във водещата Комисия за икономическа политика и туризъм. Вероятно там е предоставена финансовата обосновка.
    ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Би трябвало финансовата обосновка да бъде представена във всички комисии, в които се разглежда законопроекта, не само на водещата комисия.
    Аз ще ви помоля все пак да я предоставите, за да можем да я разпространим на членовете на комисията.
    Заповядайте, господин Свиленски.
    Г-Н ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Благодаря, господин председател.
    Уважаеми дами и господа заместник министри, гости , аз имам следния въпрос. Сега от това, което представихте Вие разбрах, че законът касае чуждестранни граждани от трети страни, т. е. български граждани и такива от трети страни не касае тази информация, която ще се събира.
    Г-ЖА ИРЕНА ГЕОРГИЕВА: Не. Засяга друг обем данни, които ще бъдат предоставяни. Неидентифициращи данни, каквито ще бъдат изисквани за чуждестранните туристи.
    Г-Н ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: За чуждестранните граждани ще има данни за имена и т.н. съгласно изискванията, а за другите ще бъде само бройка.
    Г-ЖА ИРЕНА ГЕОРГИЕВА: За тях ще бъде само настаняване и брой нощувки.
    ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Колеги, още някой.
    Аз имам едно питане. Направи ми впечатление чл. 213, ал.1, който казва:
    „Чл. 213 (1) Хотелиер, който не води регистър на настанените туристи по чл.116, ал.1 се наказва с глоба в размер на 2000 лева, а на едноличните търговци и юридическите лица се налага имуществена санкция в размер на 7 000 лева”.
    Как правите разликата между хотелиер и юридическо лице или едноличен търговец? Понятието хотелиер имаме ли го някъде записано като правен субект. Тази формулировка ми е много странна.
    Г-ЖА ИРЕНА ГЕОРГИЕВА: Всъщност формулировката може би не е прецизна. Аз бих помолила нашият юрисконсулт да вземе отношение.
    Г-Н ГЕОРГИ ДИМИТРОВ: Хотелиер е юридическо лице, на което се налага имуществената санкция. Може би е необходимо този текст да се уточни.
    ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Не е написано прецизно, аз затова ви обръщам внимание.
    Вие казахте, че министърът ще прави изключения на кои обекти няма да подава такава информация. Това ще е свързано ли например ако обектът няма интернет достъп и просто няма да може физически да предаде информацията по електронен път или ще включва по мнение на министъра и обекти, които имат интернет, но все пак ще отпаднат от това изискване.
    Заповядайте.
    Г-ЖА ИРЕНА ГЕОРГИЕВА: Аз ще поясня съвсем конкретно.
    Всъщност изключения по принцип не се правят за никой от субектите. Просто се позволява по различен начин да бъде подавана тази информация.
    Специално за тези субекти или по-точно казано туристически обекти, които се намират в труднодостъпни и/или отдалечени райони, за които липсва комуникационна свързаност, вписването се извършва веднъж седмично пак по електронен път. Тези райони се определят от министъра на туризма и се публикуват на интернет страницата на министерството въз основа на данни от Комисията за регулиране на съобщенията, т.е. прави се изключение в начина и в тежестта на начина, ако приемем че това е тежест, по който се подават тези данни, но няма изключени от обхвата на тези задължения.
    ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Благодаря.
    Колеги, още някой.
    Закривам дебата.
    Поставям на гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за туризма, № 602 – 01 - 35, внесен от Министерски съвет на 22.06.2016 г. - за първо гласуване.
    Който е за, моля да гласува.
    Гласували „за” – 10, против – няма, въздържали се – 3.
    Законопроектът е приет на първо четене.
    Благодаря ви за отделеното време.

    Закривам заседанието.

    Край на заседанието: 15.30 часа

    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
    ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ
    ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ:

    /Настимир Ананиев /
    Форма за търсене
    Ключова дума