Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
1. Изслушване на господин Ивайло Московски – министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, на основание чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание
2. Разни.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
П Р О Т О К О Л
№
На 5 октомври 2016 г. се проведе заседание на Комисията транспорт, информационни технологии и съобщения при следния
Д Н Е В Е Н Р Е Д:
1. Изслушване на господин Ивайло Московски – министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, на основание чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание
2. Разни.
Заседанието бе открито в 14,40 часа и ръководено от господин Настимир Ананиев – председател на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения.
Към протокола се прилага списък на присъстващите.
* * *
ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Уважаеми колеги, откривам заседанието. Имаме кворум.
Дневният ред е:
1. Изслушване на господин Ивайло Московски – министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, на основание чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
2. Разни.
Моля да гласуваме така предложения дневен ред.
Който е съгласен, моля да гласува.
Гласували 10: за – 10, против и въздържали се – няма.
Приема се.
Преминаваме към точка първа от дневния ред - Изслушване на господин Ивайло Московски – министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, на основание чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Искам да Ви напомня част от Правилата и най-вече това с времето. Знаете, че всяка парламентарна група има право да зададе по два въпроса. Времето за изложение на въпроса е до 2 мин., а отговора на министъра е до 3 мин. Народният представител, задал въпрос, има право на реплика до 2 мин., а министърът – на дуплика, също до 2 мин.
Откриваме първо с Парламентарната група на ГЕРБ.
Имате ли въпрос? Пропускаме.
„БСП Лява България“? Заповядайте, господин Свиленски.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Благодаря, господин председател.
Уважаеми господин министър, уважаеми колеги, първият въпрос, който ще зададем, може би е задаван няколко пъти в тази Комисия, когато господин министърът присъства, но тъй като месец септември изтече и в него, господин министър, очаквахме решенията за нотификация на парите от концесията на летище София, въпросът ми е: Получихме ли такава нотификация, разрешено, ясно ли е вече, че парите, които ще бъдат получени, ще могат да бъдат използвани за финансиране на БДЖ? Ако не – до кога чакаме? Благодаря Ви.
ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Заповядайте, госпожо министър.
МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Господин председател, господин Свиленски, дами и господа народни представители, чисто формално, действително вече очакваме документа за нотификация. Ние, като допълнително зададени въпроси от Европейската комисия, от Генерална дирекция „Конкурентоспособност“ сме отговорили на колегите от екипа, които готвят нотификацията. Имаше чисто технически изисквания – във връзка с това че кореспонденцията се води на английски, допълнително технически данни да бъдат формулирани на английски език. Сега в петък колегите ще бъдат готови да ги доизпратим и на практика чисто формално вече чакаме да дойде окончателно одобрената държавна помощ. Вероятно въпрос на дни или може би на седмици.
ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Желаете ли реплика? Заповядайте.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Тоест, по-скоро Вие очаквате да е положителен отговора и тези пари да могат да бъдат използвани.
Въпросът ми е свързан с това, защото все пак сме вече октомври месец, а предстои и бюджетната процедура, в новия бюджет ще разчитаме ли на тези пари или ще ги отлагаме за по-следващата година?
МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Да, и ние сме се съобразили с това, че предстои гледането на бюджета. Именно поради това беше и уговорката с Диджи Компетишън – да приключим преди гледането на бюджета на България, да може да дойде тази нотификация, за да бъде така разчетена и към държавния бюджет.
А иначе разчитаме, че отговорът е положителен в по-голяма степен, защото не само че общо-взето от посока на Европейската комисия дойде и предложението да заложим по-голяма сума. Ако щяха да ни дадат негативен отговор директно нямаше и да ни стимулират да поискаме по-голяма сума в тази нотификация.
ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Благодаря.
От Парламентарната група на ДПС не виждам представители.
Следва Реформаторски блок.
Господин Караджов?
Аз ще задам само един въпрос. Не съм сигурен дали ще можете да ми отговорите – свързан е със знака за мотоциклетистите, който министър Лиляна Павлова е изпратила за съгласуване към МВР и към Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, поне по нейни думи.
Просто искам да знам там дали е задействана самата процедура?
ЦВЕТОМИР МИХОВ: Това е конкретен въпрос, не е … политика.
ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Господин Михов, ако искате да вземете отношение, заповядайте.
МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Господин председател, ще Ви отговоря, но наистина не съм в течение на това, което питате. Ще проверя допълнително в министерството. Ако е постъпила такава тема като документи, ще Ви отговоря допълнително.
ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Благодаря.
Следваща е групата на Патриотичния фронт.
Заповядайте, господин Веселинов.
ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря, господин председател.
Уважаема госпожо министър, в средата на миналия месец се появиха съобщения за това, че БДЖ ще прави собствено ремонтно предприятие и други тълкувания по този въпрос. Бих искал да чуя от първа ръка има ли подобно виждане във фирмата и изобщо как се развива този казус?
МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Има постъпило предложение от БДЖ като концепция за създаване на такова вътрешно ведомствено предприятие. В момента колегите в министерството работят по тази документация, за да формираме и наше становище.
Като принцип считам, че е редно да подкрепя колегите и министерството като цяло да подкрепи идеята на колегите от БДЖ, защото това тяхно предложение, от една страна, е формулирано на база на идеята, че най-големите спънки и пречки, които са им в процеса на възлагане на ремонти и поддръжка на подвижен състав са свързани с бавните процедури на възлагане, обжалване и на практика общо-взето се губят по 7-8 месеца в една процедура. Ако това предприятие бъде създадено, първо, ще имат възможност да прилагат така нареченото in-house възлагане, тоест холдингът да възлага директно на дружеството, което е в неговата структура.
На второ място, чисто организационно, представлява процес на оптимизация на дейности и събиране на отделните видове технически дейности на различните депа на практика на едно или най-много на две места. Въпреки това ще изчакам и коментар от колегите от министерството, когато приключат, за да се съберем и да вземем конкретно становище като министерство. По принцип казвам, че идеята е добра и бихме я подкрепили.
Основните причини, за да поискат това и колегите от БДЖ, са тези, които изброих.
ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Да, аргументите звучат добре. За мен беше странно, примерно в медиите, че прочетох, че основната причина за такава идея е факта, че БДЖ не може да се разплаща с ремонтните предприятия, които в момента извършват това, и поради това трябва да направи собствено предприятие, което някак си прозвуча като оксиморон, защото ако в БДЖ нямат пари за разплащане за текущ ремонт, как би следвало да се финансира самото създаване на това предприятие, което безспорно би взело някакъв ресурс.
Очевидно ще изчакаме, за да имаме някакви конкретни анализи.
МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Така формулирана тезата не е коректна, тъй като казах: Аргументите на БДЖ са тези, които изброих - да могат да използват in-house възлагане и, второ, да оптимизират част от дейността на собствените си депа.
От гледна точка на това дали се разплащат или не, след като има сключени договори, то е пределно ясно, че ако е свършена работата по съответния ремонт към външна компания, естествено, че тя ще бъде разплатена. Но като цяло последните години основният ресурс отива за погасяване на задълженията и кредитите и много е малък ресурса, който дружеството може да използва за ремонт на подвижен състав. На практика те, ако нямат ресурс, няма да възложат ремонта. Така че не е коректно това, което е обяснено.
ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Цитирам нещо, което съм прочел като изявление на …
МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Не казвам, че Вие го казвате, просто, който го е заявил, не е коректно така поставено като тема.
ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Благодаря.
Наред е групата на БДЦ.
Заповядайте, господин Петров.
ПЕТЪР ПЕТРОВ: Моят въпрос към господин министъра е: Ще бъде ли завършен в срок ремонта на жп линията, която беше разрушена при дерайлирането на пътническите вагони по превоза на въглища и има ли вече установени причини, поради които беше възникнала тази авария?
ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Заповядайте.
МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Пак ще помоля да се възползвам от това, че конкретиката е прекалено голяма, но въпреки това, понеже съм в течение на казуса – имаше работни срещи между представители на бизнеса, които пряко са ощетени от това, което стана с дерайлирането на влака с колеги и от „Български държавни железници“, и от Национална компания „Железопътна инфраструктура“, „Транспортно строителство и възстановяване“ е алукирало част от своята механизация и капацитет, за да направи всичко възможно да стане в най-кратки срокове. Така че това, което те са се разбрали, нямам информация да трябва да бъде удължаван срока или да се излиза извън неговите рамки. Мисля, че ще бъде спазен.
Относно причините не мога да кажа, тъй като най-вероятно там си се водят следствени действия и не съм информиран от съответните специализирани органи за причината на това събитие. Нашата експертиза не позволява да се провеждат такива разследващи, нямаме такива структури, които да имат разследващи функции относно причината.
ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Благодаря.
Следваща поред е парламентарната група на АБВ.
Заповядайте, господин Кадиев.
ПЕТЪР КАДИЕВ: Благодаря Ви, господин председател.
Уважаеми господин министър, моят въпрос беше зададен и в предишната ни комисия. Той е аналогичен с този на господин Свиленски – общо за летищата. Получихме отговор за летище София. Какъв ще бъде отговорът за летище Пловдив, което повече ме касае за нашия регион?
ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Заповядайте.
МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: За летища Пловдив изтече срока за подаване на оферти и към съответния срок нямаше подадена нито една оферта. Решението, което сме взели с колегите, е: в един акт на Министерския съвет ще обявим прекратяване на тази процедура и стартиране на нова. Междувременно сме дали документацията на нашите консултанти, които подготвяха документите за летище Пловдив. Най-вероятно някои от условията и критериите ще бъдат редуцирани, за да … (Реплика.)
Не говоря в частта „Инвестиции и концесионни такси“, по-скоро в частта „Изисквания към съответния бъдещ оператор на летището“, тъй като явно в тези условия, които бяхме заложили, като товарооборот и като пътнико поток не се намери оператор, който да проявява интерес.
ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Желаете ли реплика?
ПЕТЪР КАДИЕВ: Не. Мисля, че това, което изложи господин министъра, е достатъчно.
ПРЕДС. НАСТИМИР АНАНИЕВ: Благодаря Ви.
Наред са от парламентарната група на „Атака“. Не виждам представители.
Колеги, ще прехвърля председателството на колегата Петров, който ще довърши втория кръг от въпроси. За съжаление, трябва да тръгна по-рано.
Заповядайте, колега.
ПРЕДС. ПЕТЪР ПЕТРОВ: Заповядайте от парламентарната група на ГЕРБ.
ИВАН ВЪЛКОВ: Уважаеми господин министър, въпросът ни е свързан с политиките на министерството по отношение на концесиите, които заявихте в началото на управленския мандат по отношение на пристанища и на летищата. Преди малко имаше въпрос за летище Пловдив. Да кажете какво е положението с концесията за летище София и съответно дали се подготвят някои пристанища за извършване на концесия? Благодаря Ви.
МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: В смисъл с конкретни срокове, ще Ви дам допълнително информацията, но по принцип пристанищата, които са в процес на концесионни процедури, са Видин-юг и Видин-център, Русе-изток, Русе-запад, летище Пловдив, летище София, предстои летище Балчик, терминал „Зимовник“ на пристанище Русе, Интермоделен терминал Пловдив. Това е общо-взето.
Всяка една от тези процедури е на различен етап, като мисля, че в по-напреднал етап са, както казах, на летище Пловдив му предстои рестартиране на процедурата с редуцирани изисквания за ниво на оператор.
София – отваряме оферти на 21 ноември. Знаете, че там имаше искане и удължихме срока с един месец.
Интермоделен терминал Пловдив е почти готов за пускане на процедурата.
Видин-юг, отваряме оферти в понеделник.
Видин-център е готов за пускане.
Русе – изток-запад, пък може би до месец ще се стартират процедурите.
Зимовник – изготвя се концесионен анализ и сигурно до месец и той ще се пусне.
Подготвяме и предконцесионни анализи за летище Балчик.
Общо-взето в цялата програма – ще Ви дам допълнително като справка в една таблица кой обект на какво ниво е . Колегите работят в доста ускорен режим в Дирекция „Концесии“. Когато излезе готов анализ, пускаме го по-най-бързия начин на съгласуване и минава.
ПРЕДС. ПЕТЪР ПЕТРОВ: Реплика, господин Вълков.
ИВАН ВЪЛКОВ: Благодаря Ви, господин министър. Напълно ме удовлетворява отговора, защото това е една от основните политики, която беше обявена в началото на управленския мандат. По нея се работи и вече имаме конкретни резултати.
Ще използвам възможността, че съм взел думата, в едно от предишните заседания на т. „Разни“ разговаряхме с колегите в едно от следващите заседания този месец да гледаме евентуално напредъка по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“, тъй като обикновено я гледаме в два периода – в началото и към края на годината. Вероятно ще предложим за следващия или по-следващия път да направим едно такова заседание.
Благодаря Ви, господин председател.
ПРЕДС. ПЕТЪР ПЕТРОВ: Заповядайте за дуплика, господин министър? Няма.
От парламентарната група на „БСП Лява България“? Заповядайте, господин Търновалийски.
ГЕОРГИ ТЪРНОВАЛИЙСКИ: Благодаря, господин председател.
Господин министър, първо, не знам дали колегите са го направили, но аз искам да Ви поздравя, че спазвате изискванията на Правилника, за разлика от много повече Ваши колеги, които нямат това отношение към парламента и забравят, че в крайна сметка сме парламентарна република.
Моят въпрос е свързан с бюджетната процедура, която в момента тече и предстои да приключим в края на годината. Наясно съм, че министерството е представило своя бюджет, така както е изискването, в началото на месец септември, но през месец септември от КТ „Подкрепа“ потърсиха среща. Мисля, че тя е направена с всички парламентарни групи, по отношение бюджета на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Поставени са няколко въпроса и може би същите са поставени и пред Вас. Мога да ги изброя: свързани с пътнически превози по отношение на субсидиите и използването на субсидията за преференциалните пътувания…
МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: За компенсациите.
ГЕОРГИ ТЪРНОВАЛИЙСКИ: Да, за компенсациите; за компенсиране на минималните работни заплати в от Национална компания „Железопътна инфраструктура“ и необходимостта от 100 млн. лв. по Оперативна програма „Транспорт“ – знаете ги, поставени са пред Вас.
Моят въпрос е дали са предвидени и приели ли сте някои от тези искания в бюджета, който сте представили в Министерството на финансите? Ако не са, какво е Вашето отношение по така поставените въпроси от КТ „Подкрепа“?
ПРЕДС. ПЕТЪР ПЕТРОВ: Заповядайте, господин министър.
МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Всички теми, които засегнахте, са били предмет на разговори не само с КТ „Подкрепа“, с другите синдикати – също, както и с неправителствените организации, интересуващи се от сектора. Смея да кажа, че една голяма част от тях ще успеем да реализираме, но, за съжаление, само с вътрешни компенсаторни механизми. Няма да можем да разчитаме в бюджета на нищо допълнително.
Иначе в „Български държавни железници“ има ангажимент, особено в частта „Работещи като машинисти“ и някои други професии там заплащанията да бъдат актуализирани. В от Национална компания „Железопътна инфраструктура“ има споразумение, което предвижда не от началото, но от средата на 2017 г. да бъдат също актуализирани възнагражденията. Ресурсът за това обаче идва единствено и само от вътрешно компенсаторни механизми на самите дружества.
Многократно сме отправяли искания за дебат по тази тема с Финансите, но отговорът е, че не можем да разчитаме на нищо допълнително в рамките на следващия бюджет. Всъщност това е реалната ситуация.
ПРЕДС. ПЕТЪР ПЕТРОВ: Имате думата за реплика.
ГЕОРГИ ТЪРНОВАЛИЙСКИ: Благодаря.
Да разбирам, че това, което Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ искат и то с право – много пъти сме коментирали проблемите, които има там, няма да има как да бъде покрито и по отношение промяната в минималната работна заплата и увеличаване на възнагражденията, за да се изпълнят мерките за преустановяване на порочните практики там?
МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Конкретно по казуса „Автомобилна администрация“ това, което като средства от бюджета няма да получим повече, но имаме съгласие от Министерството на финансите да направим вътрешно преструктуриране на нашия бюджет и на практика ще осигурим, макар и не така, както ни се искаше, ще осигурим увеличаване на заплатите в „Автомобилна администрация“. За 2017 г. ще успеем да осигурим 600 хил. лв., а за 2018 г. – 800 хил. лв. ще успеем да осигурим допълнително към „Автомобилна администрация“, но става през вътрешно преструктуриране на нашия си бюджет. Тези средства не идват допълнително – държавни.
Най-общо и най-разбираемо, за да не ходим по пера, в нито един сектор, в нито един ресор от транспорта нямаме допълнително средства от държавния бюджет.
ПРЕДС. ПЕТЪР ПЕТРОВ: От парламентарната група на Реформаторския блок?
Господин Караджов? Нямате въпроси.
Заповядайте, господин Веселинов.
ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Господи министър, господин председател, бих искал да възпроизведа отново един въпрос, който съм Ви задал преди няколко месеца, когато се върнахте от Китай, с надежда за намиране на стратегически инвеститори, които да инвестират в железопътната структура на България и най-вече на Северна България. Тогава имахте надежда, че за Варна, Русе, София, Видин биха проявили интерес определени инвеститори.
Има ли някакъв напредък в тази посока?
МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Няма. Аз даже вече се обърках. Толкова китайски компании минаха, че не мога да си спомня коя, коя е вече. На всички имената им са много близки, всички идват с едни огромни обеми, дето реализират, и досега никой не е инвестирал 5 лв. Голямо желание, но няма никакъв резултат.
ПРЕДС. ПЕТЪР ПЕТРОВ: От името на парламентарната група на АБВ – господин Кадиев.
ПЕТЪР КАДИЕВ: Нямам въпрос.
ПРЕДС. ПЕТЪР ПЕТРОВ: Поради изчерпване на т. 1, да благодарим на господин министъра за участието.
Преминаваме към точка втора – „Разни“.
Колеги имате думата за въпроси.
ИВАН ВЪЛКОВ: Колеги, зададох един въпрос с предложение да направим комисия по напредъка на оперативната програма. Следващата или по-следващата седмица? (Уточнение между членовете на комисията.)
Да разбирам, че по принцип се приема, пък датата ще я уточним.
Това е предложението ми.
ПРЕДС. ПЕТЪР ПЕТРОВ: Ако искате да го подложим на гласуване? (Уточнение между народните представители Иван Вълков и Атанас Ташков.)
Колеги, поради изчерпване на дневния ред, закривам заседанието.
(Закрито в 15,10 часа)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Настимир Ананиев
Стенограф:
Мая Станкова