Комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите
Комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите
18/05/2015 първо гласуване
Доклад за дейността на Омбудсмана на Република България през 2014 г., № 359-02-2, внесен от Омбудсмана на Република България на 31.03.2015 г.
КОМИСИЯ ПО ВЗАИМОДЕЙСТВИЕТО С НЕПРАВИТЕЛСТВЕНИТЕ ОРГАНИЗАЦИИ И ЖАЛБИТЕ НА ГРАЖДАНИТЕ
София 1169, пл. "Княз Александър I" №1, 02 / 939 21 43, 02 / 939 36 40
Д О К Л А Д
Относно: Доклад за дейността на Омбудсмана на Република България през 2014 г., № 539-02-2, внесен от Омбудсмана на Република България на 31 март 2015 г.
Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите на свое редовно заседание, проведено на 07.05.2015 г., разгледа и обсъди Доклад за дейността на Омбудсмана на Република България през 2014 г., № 539-02-2, внесен от Омбудсмана на Република България на 31 март 2015 г.
На заседанието на Комисията докладът бе представена от г-н Константин Пенчев – Омбудсман на Република България. В изпълнение на чл. 22, ал.1 и 4 от Закона за Омбудсмана, докладът за дейността е внесен в Народното събрание. Като вносител Омбудсманът представи в резюме доклада за извършеното през 2014 г. За този период са постъпили 5010 жалби. Гражданите, получили помощ от Омбудсмана, фактически са много повече от така наречените жалбоподатели, т.е. от формално подалите жалба. Консултациите, които са давани на граждани са правни, житейски и по отношение на институциите, към които гражданите да отправят своите жалби. През 2013 г. над 10 000 граждани са получили обслужване от Омбудсмана, а през 2014 г. те са 9800 души, което показва, че хората продължават да търсят своите права и да се обръщат за съдействие към институцията. Характерното за 2014 г. е, че в институцията освен конкретни индивидуални жалби, т.е. човек с конкретен проблем, който търси разрешение, са постъпили голям процент жалби на хора, които се оплакват от устройството на държавата, които дават идеи какво трябва да се промени, как трябва да се решат проблемите. Тоест, виждаме едно по-активно отношение на гражданите към проблемите в държавата, а не само интерес към личните си проблеми. Също така комуникацията на Омбудсмана се извършва не само посредством писмените и устни жалби и личните контакти с гражданите, а също и при срещи с училища, университети и други организации.
По структура на жалбите тенденцията продължава. Най-много са жалбите на потребителите. Те са 1483, около една трета от всички жалби. Втората група жалби са по отношение на социалните права, правото на собственост и реституционни претенции. В доклада е обърнато внимание и на броя на недопустимите жалби. Броят им намалява спрямо предходния период, което показва, че гражданите са по-добре запознати с правомощията на Омбудсмана, т.е. по какви въпроси могат да се обръщат към него. Освен това може да се отбележи, че постъпилите жалби за 2014 г. са 5010, а приключилите са 5114. Това показва, че институцията на Омбудсмана се стреми решените жалби да бъдат повече, отколкото постъпилите за годината. Целта е отговорите да не се бавят повече от няколко месеца, защото всяко забавяне би довело до усещане у гражданите, че институцията не изпълнява своите функции и вменените ѝ от държавата задължения.
Въз основа на представения Доклад и след последвалото гласуване, Комисията по взаимодействие с неправителствените организации и жалбите на гражданите с 12 гласа „ЗА“, 0 гласа „ПРОВИТ“ и 0 гласа „ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ“ предлага на Народното събрание да приеме Доклад за дейността на Омбудсмана на Република България през 2014 г. № 539-02-2, внесен от Омбудсмана на Република България на 31 март 2015 г
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯ ПО ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ С
НЕПРАВИТЕЛСТВЕНИТЕ ОРГАНИЗАЦИИ
И ЖАЛБИТЕ НА ГРАЖДАНИТЕ
БОЙКА МАРИНСКА