Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по вероизповеданията и правата на човека
Комисия по вероизповеданията и правата на човека
12/11/2015

    Доклад
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ВЕРОИЗПОВЕДАНИЯТА И
    ПРАВАТА НА ЧОВЕКА
    Вх.№ 553-14-23/ 13.11.2015г.

    Д О К Л А Д

    ОТНОСНО: Административен мониторингов доклад за 2014 г. по изпълнението на Националната стратегия на Република България за интегриране на ромите, № 502-00-32, внесен от Министерски съвет на 08. 05. 2015 г.

    На редовно заседание, проведено на 12. 11. 2015 г., Комисията по вероизповеданията и правата на човека разгледа и обсъди Административен мониторингов доклад за 2014 г. по изпълнението на Националната стратегия на Република България за интегриране на ромите, № 502-00-32, внесен от Министерски съвет на 08. 05. 2015 г.
    На заседанието присъстваха г-жа Росица Иванова – секретар на Националния съвет за сътрудничество по етническите и интеграционните въпроси и г-жа Ахавни Топакбашян – държавен експерт в секретариата.
    От името на вносителя, докладът беше представен от г-жа Росица Иванова.
    Административният мониторингов доклад е в съответствие с решението на Народното събрание от 1 март 2012 г. за приемане на Национална стратегия на Република България за интеграция на ромите /2012-2020/, която е политическия рамков документ, задаващ насоките за изпълнение на политиката за социалната интеграция на ромите. Всяка година Министерският съвет внася доклад в Народното събрание за изпълнение на Националната стратегия на национално ниво по приоритети. Той се изработва от Секретариата на Националния съвет за сътрудничество по етническите и интеграционните въпроси въз основа на подадените отчети за извършената дейност от ресорните институции, отговорни за изпълнението на Националния план за действие по изпълнение на стратегията и международната инициатива „Десетилетие на ромското включване / 2005-2015г./
    В настоящия доклад за 2014 г. се отчита напредъка по изпълнение на плана за действие по националната стратегия за 2014 г. В него подробно са описани действията на ресорните институции в областта на образованието, здравеопазването, заетостта, жилищните условия, културата и медиите, върховенството на закона и недискриминацията. В приложението му са представени отчетите по изпълнение на общинските планове за действие по 28-те областни стратегии. Анализирайки много внимателно препоръките и оценката на Европейската комисия за изпълнението на Националната стратегия за интеграция на ромите в доклада за 2013 г., същите са взети под внимание в заложения план и мерки за изпълнение през 2014 г. Всички препоръки са отразени в настоящия доклад. Той дава информация за извършеното по приоритети, съгласно стратегията.
    През отчетната 2014 г. е предприето изпълнението на редица мерки, финансирани от държавния бюджет, както и от проекти, финансирани със средства от европейските фондове и други програми. Подробно са представени мерките за намаляване на ранното напускане на училище, постепенното въвеждане на целодневното училищно обучение, големият брой малки проекти, планирани и осъществени за лицата в най-неблагоприятно положение, училищни проекти за толерантност и др. Министерството на образованието и науката и през 2014 г. продължава да реализира политики и мерки за осигуряване на равен достъп до качествено образование и за предотвратяване на преждевременното напускане на образователната система, насочени към всички деца и ученици в Република България, с фокус към децата и учениците от уязвимите групи и допринасящи за намаляване на социалното изключване.
    В областта на заетостта са представени резултатите от назначаване на трудови медиатори в бюрата по труда от ромското малцинство, срещите между бюрата по труда и ромските неправителствени организации, в подкрепа на участието на ромите на пазара на труда и организирането на трудови борси. Акцентира се върху заетостта на ромите в селските райони, назначаването на роми – държавни служители и борбата на институциите срещу прояви на дискриминация, като се отчита подобряване на ситуацията на пазара на труда. В областта на здравеопазването основния проблем е че по-голямата част от ромите не са здравно осигурени. Представени са положителни практики с мобилни медицински центрове по области – извършване на рентгенови прегледи, имунизация на децата и др. Голямата цел и предизвикателство в областта на здравеопазването е здравното осигуряване да обхване цялото население. В сферата на жилищната политика се акцентира върху стартиралата пилотна инициатива, съфинансирана от Европейския съюз в областта на жилищните условия, изработване на общинските планове за действия с цел подобряване на жилищните условия на ромите. В областта на антидискриминацията като ключови стъпки са посочени: обученията на полицейски служители по правата на човека и проблеми на малцинствата; многото на брой и разнообразни дейности на местно ниво (проект за предотвратяване на трафика на хора, правна защита, работа по сътрудничеството между обществените органи и гражданското общество, специфични дейности във връзка с ромските деца и жени и др.). Като се имат предвид функциите на Националния съвет за сътрудничество по етническите и интеграционните въпроси по координация, а именно консултативни и координиращи, информацията, представена в настоящия доклад е израз на отчет и изпълнение на всяка отговорна институция.
    Националният съвет за сътрудничество по етническите и интеграционните въпроси е координиращ орган, който подпомага Министерския съвет в разработването и провеждането на държавната политика по етническите и интеграционните въпроси. Той координира изпълнението и осъществява текущ мониторинг по отношение на Националната стратегия на Република България за интегриране на ромите (2012 – 2020) и на други програмни документи на държавни органи в областта на междуетническите отношения и защитата на правата на български граждани, принадлежащи към етнически малцинства.
    При проведеното обсъждане бяха изразени мнения, че Националният съвет за сътрудничество по етническите и интеграционните въпроси към Министерски съвет трябва да предлага и законодателни промени, свързани с констатациите при дейността му и проблемите, които трябва да се решат. Зададен беше и въпрос дали ромското население участва с желание в политиката по интегриране.
    Г-жа Росица Иванова заяви, че подкрепя изказаното мнение за предлагане на законодателни промени и отговори на поставения въпрос, че принципът от който се ръководи и провежда държавната политика в тази сфера е работа за ромите с ромите.
    След проведените разисквания, Комисията по вероизповеданията и правата на човека с 13 гласа „за”, 0 гласа „против” и 3 гласа „въздържали се”, предлага на Народното събрание да приеме Административен мониторингов доклад за 2014 г. по изпълнението на Националната стратегия на Република България за интегриране на ромите, № 502-00-32, внесен от Министерски съвет на 08. 05. 2015 г. и приложения към него проект за решение на Народното събрание.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО
    ВЕРОИЗПОВЕДАНИЯТА
    И ПРАВАТА НА ЧОВЕКА:


    /КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ/







    РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ

    Проект!

    РЕШЕНИЕ

    по Административен мониторингов доклад за 2014 г. по изпълнението на Националната стратегия на Република България за интегриране на ромите, № 502-00-32, внесен от Министерски съвет на 08. 05. 2015 г.

    Народното събрание на основание чл. 86, ал. 1 от Конституцията на Република България във връзка с Раздел VIII „Мониторинг на изпълнението”, т. 6 от Националната стратегия за интегриране на ромите (2012-2020)

    РЕШИ:

    Приема за сведение Административен мониторингов доклад за 2014 г. по изпълнението на Националната стратегия на Република България за интегриране на ромите.


    Решението е прието от 43-ото Народно събрание на …………….. 2015 г. и е подпечатано с официалния печат на Народното събрание.
    Форма за търсене
    Ключова дума