Комисия по вероизповеданията и правата на човека
Протокол
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по вероизповеданията и правата на човека
ПРОТОКОЛ
№ 7
Днес, 04 юни 2015 г., четвъртък от 15.30 ч. в зала № 1, Източно крило в сградата на Народното събрание на пл. „Княз Александър І” № 1, се проведе редовно заседание на Комисията по вероизповеданията и правата на човека.
Заседанието се ръководи от Евгения Алексиева – зам.-председател на Комисията по вероизповеданията и правата на човека.
ПРЕДС. ЕВГЕНИЯ АЛЕКСИЕВА /ГЕРБ/: Уважаеми колеги, днес аз ще водя заседанието на Комисията по вероизповеданията и права на човека, тъй като г-н Велчев, който е председател на Комисия ще закъснее.
Колеги, предлагам да започнем, защото вече имаме кворум. Дневният ред е обявен, ще Ви го прочета.
ДНЕВЕН РЕД:
1. Обсъждане за първо гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 554-01-75, внесен от Валери Симеонов Симеонов и група народни представители на 08.04.2015 г.
2. Разни.
Има ли някакви други предложения по дневния ред? Няма. Тогава да преминем към гласуване. Който е „За“ този дневен ред, моля да гласува.
За – 9, против и въздържали се – няма.
Дневният ред е приет с единодушие.
Днес, гости на заседанието на Комисията са:
Александър Стефанов – държавен експерт в Дирекция „Съвет по законодателството“ при Министерство на правосъдието;
арх. Племен Генов – Движение за защита на гражданите и държавата;
доц. Д-р Костадин Нушев – Движение за защита на гражданите и държавата;
Станислав Косаков – Движение за защита на гражданите и държавата.
Законопроектът ви е изпратен, запозналите сте се с него, с мотивите, както и със становището, което комисията е поискала от Министерство на правосъдието. Тъй като от вносителите не присъства колега, който да представи законопроекта, предлагам, все пак да ви изчета накратко мотивите на колегите народни представители, които го внасят. Мотиви към законопроекта за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, внесен от Валери Симеонов Симеонов и група народни представители. Законопроектът цели създаване на реални и действени гаранции за защита на политическите права на българските граждани при провеждане на избори. Това се постига както чрез завишаването на санкциите за някои от основните типични престъпления, така и чрез утвърждаване използването на официалния език в Република България при провеждането на предизборната кампания.
На първо място - предлагането и даването на имотна облага за склоняване към противозаконно упражняване на правото на глас (чл. 162, ал. 2) – следва да се наказва по-тежко. Очевидно, сегашната санцкция от лишаване от свобода до 5 години не може да изпълни целите на наказателната репресия, а в същото време да действа предупредително, възпиращо. Тази санкция позволява за такова престъпление, с висока степен на обществена опасност при определени условия, визирани в Наказателния кодекс, да се налага наказание пробация, което е несъразмерно със степента на обществена опасност на самото престъпление. Затова се предлага завишаване на санкцията – лишаване от
свобода от една до шест години.
На второ място - отпечатването и държането на бюлетини в нарушение на правилата на Изборния кодекс също следва да се наказва по-тежко – от една до пет години лишаване от свобода. Сегашната санкция е по-скоро символична.
На трето място - съобразно с чл. 3 от Конституцията, официалният език е българският, а съобразно чл. 181, ал. 2 от Изборния кодекс, предизборната агитация се води на български език. Това задължение, обаче, масово не се спазва, като в същото време липсва санкция, която да създаде реални гаранции за съблюдаването му. Предвидената отговорност в Изборния кодекс при нарушаване сега е административно-наказателна. Предлагаме нарушението на правилото за водене на предизборната кампания и агитация само на български език да се въздигне в престъпление, което да се наказва с лишаване от свобода
до три години и с глоба.
На четвърто място - едно от най-сериозните престъпления по време на избори е преправянето на изборен резултат или нарушаване на тайната на гласуването, осъществени от член на избирателна комисия. Сегашната санкция от лишаване от свобода до 3 години или пробация е несъразмерно ниска. Предлага се санкция от лишаване от свобода от една до шест години, която да замени сега съществуващата санкция – до три години лишаване от свобода или пробация.
Законопроектът не е насочен към самоцелно утежняване на наказанията. Той се стреми да даде необходимия отговор от страна на държавата на най-масовите престъпления по време на избори, както и да въведе реална защита на официалния българския език.
Искам да дам думата на Александър Стефанов от Министерство на правосъдието, който накратко да ни запознае със становището на министерството.
АЛЕКСАНДЪР СТЕФАНОВ, МП: Благодаря Ви, уважаема г-жо председател. Уважаеми дами и господа народни представители. Ще допълня накратко към вече представеното становище на Министерство на правосъдието относно предложеното завишаване размера на наказанието за склоняване да се упражни избирателно право в полза на определен кандидат, нарушение при отпечатване на бюлетините за гласуване и нарушаване на тайната на гласуване. Считаме, че не е налице основание за такова завишаване на наказанията, тъй като сега действащите наказания за тези престъпления, са правилно определени от законодателят съгласно принципа за съответствие между наказанието и престъплението, което е определено в чл. 35, ал. 3 от Наказателния кодекс. В предложените за промяна текстове наказанията са съобразени с този принцип, както и с характера на видовете престъпление. И сега е предвидено наказание лишаване от свобода, като вида и размера на наказанието за конкретното престъпление се определя от съда, с оглед неговите индивидуални особености. В тази връзка, вече са предприети мерки на Министерски съвет, които са залегнали в Национална стратегия за превенция и противодействие на корупцията в Република България 2015-2020 г., с цел намаляване на контролирания и купен вот, манипулации и грешки при преброяване на бюлетините и другите възможни рискови прояви в предизборната кампания и провеждането на избори. Считаме, също така, че е необосновано и предложението за криминализиране ползването на майчин език в предизборната агитация, предвид липсата на достатъчно висока степен на обществена опасност, както и че това по-скоро би била една дискриминационна санкция спрямо определена група лица. Благодаря.
ПРЕДС. ЕВГЕНИЯ АЛЕКСИЕВА /ГЕРБ/: Благодаря. Преди да открия разискванията искам да кажа, че този законопроект е разгледан в Комисията по правни въпроси, която е водеща комисия, ние сме съпътстваща. Там, с 2 гласа „за“; 5 гласа “против“ и 10 гласа „въздържали се“, законопроектът е отхвърлен на първо гласуване. Аз също поддържам и се присъединявам към становището на Министерство на правосъдието. Откривам разискванията. Имате думата, колеги.
ВАСИЛ АНТОНОВ /БСП ЛБ/: Уважаема г-жо председателстващ, уважаеми колеги! БСП Лява България няма да подкрепи направените предложения за промени в Наказателния закон.
Първо, защото с предложените корекции смятам, че връщаме държавата много години назад, а и сега действащия закон е в добър порядък. Ако има нещо, което буди внимание в него – това е по неговото прилагане. По отношение на законодателството – смятаме, че това, което имаме в момента е един добър и работещ закон.
РОСЕН ПЕТРОВ /БДЦ/: Аз също изразявам съгласие със становището, което и изразило Министерство на правосъдието. У нас не е проблем, че няма законодателство, а че то не се прилага. Ако то действително се прилага, дали ще лежи 3 или шест години – вече отива към въоръжен грабеж. Що се отнася до криминализирането на агитацията на майчин език. Смятам, че това също е доста „интересна„ постановка и не би трябвало да има място в нашия Наказателен кодекс – има финансови санкции и те са достатъчни.
ТУНЧЕР КЪРДЖАЛИЕВ /ДПС/: Уважаема г-жо председателстващ, колеги. Аз очаквах да има представители на Патриотичния фронт, които да представят своя законопроект. Това, че ги няма и не защитават позициите си не значи, че ние не трябва да изразим своето становище и то по категоричен начин. Аз и моята парламентарна група по естествен начин стигаме до извода, че този законопроект не бива да се подкрепя. Този законопроект, още на пръв поглед стигаме до извода, че е обект не на рационален, прагматичен анализ, а налога предразсъдъци, отстъпва пред неоправдани страхове и внушения в българското общество. Явно в обществото персистират такъв тип явления, чиито изразител е Патриотичния фронт. Няма да се спирам на текстовете, на които Министерство на правосъдието отговоря по подобаващ начин, а именно – в лаконичен и хладен стил, че наказанията са достатъчни по отношение на купуване на гласове и по отношение на манипулация с вот, с бюлетини. Но по отношение на допълнителното инкриминиране на използването на чужд език и то, ако забелязвате с лишаване от свобода до 3 години и глоба 10-20 000 лв., няма как да не взема отношение. Тези текстове, първо противоречат на Европейския юридически мир. Всички знаят и документите на Съвета на Европа, и Европейската комисия, и Конвенцията за защита на националните малцинства, по които България е страна. На следващо място, това са категорично дискриминационни текстове и то утежняващи дискриминационни текстове. Говоря така, защото ние имаме и категорична, непроменяема във времето позиция по отношение използването на друг език – било по линия на Изборния кодекс, било по линия на Закона за събранията, митингите и манифестациите. Според мен, тези текстове преднамерено ще създадат допълнителни условия за противопоставяне в българското общество, тоест тези текстове са социално неудачни. И освен това, не на последно място, обслужват мракобесна, антиевропейска, недемократична теза на Патриотичния фронт. Изразявам се така коректно без да използвам онези квалификации от Доклада на Комисията срещу расизма и нетолерантността, по отношение на Патриотичния фронт. Темата не е нова. За 25 години винаги се решава в посока малка или по-голяма дискриминация по отношение на другия език. Това води, обаче до прикриване на един по-голям социален феномен, а именно: отхвърляне от обществото на по-голяма група от хора.Не на последно място, с което ще приключа, тези текстове противоречат и на няколко препоръки от европейски институции. Тук визирам трите препоръки на Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа от 2011, 2012, 2014 г. Те излизат с категоричен текст, които звучи по следния начин: „На личности, които идентифицират себе си като принадлежащ към малцинствени групи, трябва да им бъде разрешена употребата на майчин език по време на предизборната кампания, за да се подпомогне тяхното ефективно участие в обществените дела.“ А така също и препоръката на Венецианската комисия от 2013 г., че тази обструкция по отношение ползването на чужд език е нелогична, на фона на всички европейски ценности. Припомням на всички колеги, че от Съвета на Европа (47 държави) – единствено в България и Грузия по време на избори не може да се ползва чужд език. Ако това продължи да персистира във времето ще има парадоксални ситуации. Например, сещам се, - април 2014 г. на откриването на предизборната кампания за Европарламент на ГЕРБ в зала „Армеец“. Тогавашният председател на ЕНП говори на чужд език, на английски. Ако този текст бъде подкрепен, той подлежи на санкция от минимум 10 000 лв., а също и с лишаване от свобода до 3 години. Между другото, има законопроект на г-н Кадиев за разрешаването на това ползване. Не знам каква ще е съдбата му. Явно е предопределена. ДПС е последователна, неотклонна в своята позиция по отношение на тези права. Ние отговаряме по адекватен и подходящ начин на предизвикателства и провокации с ксенофобски заряд и припомням, че този тип теми са добър индикативен тест за зрелостта на българската демокрация.
КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ /ГЕРБ/: Уважаема г-жо председателстващ, колеги - извинете за закъснението!Чух изказването само на г-н Кърджалиев. Аз няма да се спирам върху точно този нов текст, нов член, който искат да създадат вносителите, но искам да обърна внимание на другите две промени, които се предлагат. Предварително казвам, че аз ще гласувам „въздържал се“. Наистина считам (не за пред медиите, а за пред нас) и съм го заявявал няколко пъти, - че за мен едно от най-големите престъпления в държавата е да дойдеш на власт по нечестен път. И след като го считам за едно от най-големите престъпления смятам, че санкциите трябва да бъдат завишени, а и Европа чака това от нас. Дали ние ще прекратим тази порочна практика, защото тя вместо да се ограничава, всъщност нараства, според мен. И затова, лично аз, съм за завишаване на тези наказания, защото не може да има определение - до 5 години лишаване от свобода. Според мен трябва да се конкретизира рамката „от-до“, защото „до 5 години“ това значи, че може и да е 2 седмици. Ще обърна внимание и на едно друго правило, което се стремяхме да поддържаме и да прокараме, но, за съжаление, не стана принцип. То е, когато в наказателно право се говори за наказание „от-до“ - това „от“ (минималната граница) да не бъде най-много три пъти по-малка от максималната. Какво искам да кажа? Значи, ако се каже от 1 до 5 или до 6 години, както те предлагат, това значи, че 6 пъти минималната е по-голяма от максималната. В наказателното право, например, има глоби от 20 до 2 000 лв., което е просто смешно и самото то като действие спомага за развитието на корупция и други негативни практики в българското общество. Затова смятам, че трябва да има коригиране на тези наказания, защото досега, въпреки че тези текстове съществуват вече няколко години, аз не виждам човек, който да е осъден ефективно и да е вкаран в затвора. Докато хора, които се занимават с купуването и продаването на гласове не влезнат ефективно в затвора, ние не можем да покажем и аз не мисля, че показваме воля да се преборим с тези негативни явления.Пак повтарям – аз ще гласувам „въздържал се“, но ако има дебат в зала (предполагам, че ще има) отсега казвам, че ще участвам в тези дебати и ще искам промяна в чл. 167 и чл. 168а, тоест да се променят санкциите, а така също и промяна на чл. 169 – да има по-ефективни присъди. Не казвам, че трябва да се завиши до 6 години, защото това може би ще има други негативни последици. Но сега няма да ги обсъждаме, защото разглеждаме законопроекта на първо четене, може би на второ четене ще бъдат обсъждани в пленарна зала. Благодаря за вниманието.
ПРЕДС. ЕВГЕНИЯ АЛЕКСИЕВА /ГЕРБ/: Колеги, други мнения и становища? Няма. Закривам разискванията и обявявам гласуване по първа точка. Който е „за“, моля да гласува.
За – няма;
Против – 4;
Въздържали се – 8.
Колеги, имате ли нещо, което искате да коментираме в точка Разни? Няма.
Хубав ден на всички! Закривам заседанието.
Закрито в 16.05 ч.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЕВГЕНИЯ АЛЕКСИЕВА