Комисия по вероизповеданията и правата на човека
Протокол
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по вероизповеданията и правата на човека
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
П Р О Т О К О Л
№ 21
На 15 ноември 2016 г., се проведе заседание на Комисията по вероизповеданията и правата на човека при следния
Д Н Е В Е Н Р Е Д:
1. Представяне и обсъждане на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2017 г. № 602-01-64, внесен от Министерски съвет на 31 октомври 2016 г. – за първо гласуване.
2. Разни.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията, се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 12,15 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Красимир Велчев.
* * *
ПРЕДС. КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Уважаеми дами и господа, предлагам да започваме. Дневният ред на днешното заседание е представяне и обсъждане на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2017 г. № 602-01-64, внесен от Министерски съвет на 31 октомври 2016 г. за първо гласуване.
Втора точка – разни.
Моля, колегите народни представители, който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува. Благодаря.
„За“ 11, ,,против“ няма, „въздържали се“ няма.
Гости на днешното заседание, уважаеми колеги, са:
От Министерството на финансите, дирекция „Държавни разходи“ Ивайло Танев – главен експерт.
Добър ден, господин Танев!
Омбудсманът на Република България я чакаме всеки момент, ще дойде, пътува от провинцията, ще се присъедини към нас.
От Комисията за защита от дискриминация доц. Ана Джумалиева – председател, и Баки Хюсеинов – заместник-председател. Здравейте!
От дирекция по вероизповеданията от Министерския съвет господин Емил Велинов – директор.
От Държавна агенция за бежанците към Министерския съвет Петя Първанова – председател, и Пламен Цветанов – директор на дирекция „Финансово-счетоводни дейности“. Добър ден и на Вас!
От Движение за защита на гражданите и държавата и гражданско движение за духовно развитие „Разковниче“ арх. Пламен Генов. Здравейте, господин Генов.
Заявил е участие доц. д-р Костадин Нушев, него го няма, но като дойде е добре дошъл.
По точка първа от дневния ред от името на вносителя давам думата на Ивайло Танев – главен експерт в дирекция „Държавни разходи“ в Министерство на финансите да представи Законопроекта.
Имате думата, господин Танев.
ИВАЙЛО ТАНЕВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаеми гости!
Държавният бюджет в частта на ведомствата, чиято дейност е в компетенциите на настоящата комисия разчита, че при всички ведомства има увеличение на разходите за следващата година, независимо, по различни показатели – персонал, издръжка и капиталови разходи. Знаете, че Министерство на финансите разработва бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджет, каквито в случая са омбудсманът на републиката, Комисия за защита от дискриминация. При второстепенните разпоредители, каквато е Държавната агенция за бежанците, да кажем, там правомощия за съставяне на техни бюджети има първостепенния, в случая Министерският съвет.
Също така две години не беше увеличавана субсидията за регистрираните вероизповедания, но тази година е увеличена с 500 хиляди и става 5 милиона. Тъй като, естествено, исканията на ведомствата по време на бюджетната процедура бяха доста по-големи от увеличението, което сме заложили в следващата година, предполагам, е по-важно колегите да изкажат становищата си относно параметрите им на бюджет за следващата година. Благодаря Ви.
ПРЕДС. КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Благодаря Ви, господин Танев.
Постъпили са писмени становища от омбудсмана на Република България, Комисия за защита от дискриминация, Дирекция по вероизповеданията при Министерския съвет и Държавна агенция за бежанците. Тъй като, пак ще подчертая, чакаме всеки момент госпожа Мая Манолова да дойде, ще оставя нейното изказване за след това.
Затова давам думата на госпожа доц. д-р Ана Джумалиева – председател на Комисията за защита от дискриминация.
Заповядайте, госпожо Джумалиева.
АНА ДЖУМАЛИЕВА: Благодаря Ви, уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители!
Благодаря за предоставената възможност да споделим нашето становище във връзка с Бюджет 2017 г. Ние сме представили писмено становище, така че няма в цялост да го чета пред Вас. Преди да кажем нашите тревоги, искам да благодаря за това, че все пак бюджетът на Комисията има малко увеличение, за което благодарим на Министерството на финансите за проявеното от тях разбиране. Все пак искам да подчертая, че Комисията за защита от дискриминация като единствен орган по равнопоставеност и специализиран по проблемите за защита от дискриминация на нас ни предстои да отговорим изцяло на препоръките на Европейската комисия срещу расизма и нетолерантността, при което сме предприели стъпки, взели сме помещения за регионални офиси в страната, за да можем да покрием цялата територия на България и предвид на това ние ще се нуждаем от известно увеличение, въпреки това разбираме затруднението от страна на финансите. Те правят всичко възможно, за да задоволят претенциите, които сме отправили, но на нас ни предстои отварянето на 8 регионални офиси в страната.
За да могат да функционират тези регионални офиси са ни необходими средства във фонд „Работна заплата“. За тази цел ние освен разкритите офиси, освен оборудването и обзавеждането, за което ще имаме готовност, се нуждаем и от назначаването на експерти към Комисията за защита от дискриминация.
Освен това експертите в нашата администрация, било то общата или специализираната, са хора, които задължително трябва да са с високи експертни познания, специалисти в областта на правата на човека и антидискриминационното законодателство. Тук подчертавам – не само на национално ниво, но да познават много добре международните договори и европейките актове, които имат отношение към материята, която ние разглеждаме в Комисията.
С оглед на това, мисля, че за нас е жизнено важно тези експерти да ги задържим в Комисията, да няма текучество предвид сравнително ниските работни заплати, които предлагаме в нашата институция на висококвалифицираните наши експерти. Те са млади хора и ние държим на тях, и искаме да ги запазим те да продължат да се развиват в нашата институция.
Искам да обърна внимание на уважаемите народни представители и на представителите на Министерството на финансите, ние ще сме Ви много благодарни и ще се радваме, ако вземете под внимание и това обстоятелство. Все пак държа да благодаря за проявеното разбиране и дори за минималното увеличение на бюджета на Комисията за защита от дискриминация. Благодаря Ви.
ПРЕДС. КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: И аз Ви благодаря, доц. Джумалиева.
Давам думата на господин Емил Велинов – директор на дирекция „Вероизповедания“ към Министерския съвет.
ЕМИЛ ВЕЛИНОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми членове на Комисията!
Първо, искам да благодаря на Комисията, че тази година се застъпи пред колегите от Министерството на финансите, същевременно да благодаря и на колегите, че проявиха разбиране и за първи път вече е увеличена субсидията на дирекция “Вероизповедания“ с 500 хил. лв. Благодаря и на Комисията по вероизповеданията и правата на човека и на Министерството на финансите, защото само за една справка да Ви кажа.
Миналата година с 500 хил. лв. по-малко, ние сме помогнали на 351 храма в България макар и с минимални суми да бъдат отремонтирани, да спасим покривите на 12 манастира, на 13 сгради с национално значение, на 50 джамии, на две католически църкви, на 4 арменски постолистки църкви и други вероизповедания към 9 – 10, и сме издали 18 сборника с религиозна литература, които подпомагат семинаристите и студентите в Богословския факултет в София и Пловдив, така че няма как да не благодаря.
Искам да благодаря също и за това че, Министерството на финансите за първи път одобри на отделен ред да се запишат средства, които да подпомогнат дейността на Съюза на религиозните общности в България, на Националния съвет. Ние всяка година се чудехме как да подпомогнем дейността на този Национален съвет, който подпомага и съдейства за този религиозен паритет, който съществува в страната, и това единство между религиите, които вече правят свои общи събори и свои общи конференции. Виждате, че на тема религиозна основа нямаме оплаквания, дори в ОСЕОТ и нито една религиозна общност с изключение на мюсюлманите, но там са съвсем малки неща, които касаят имотите на мюсюлманското вероизповедание и предполагам ще бъдат изчистени в бъдеще.
Освен това в изпълнение на това, което ми поставихте преди, миналата и по-миналата година, господин Велчев, мога да докладвам, че Министерския съвет има вече отделен линк – благодарение на Вас, на който като влезете на дирекцията може да видите състоянието на храмовете, на молитвените домове, по-скоро на всички регистрирани вероизповедания в страната, които са собственост на самите вероизповедания. Този отделен линк от 1 януари 2017 г. ще влезе в сила и всеки може да влезе, където и да отиде - в определен град, определена община, определено село, може да види какви храмове има, дали има джамия, дали има православна църква, какво е състоянието й, дали е паметник на културата и съответно това помага за развитие на религиозния туризъм.
Вече много хора искат да влязат в този линк, ние го тествахме доста време, около 3-4 месеца, отстранихме някои недостатъци. Освен това и с тазгодишния бюджет сме заложили едни 10-15 хил. лв., с които да се поддържа този линк, защото трябва да работят хора с него и да внасят всички нови молитвени домове, които влизат и за състоянието на храмовете, за което няма какво повече да кажа, освен: покорно благодаря! От самата дирекция благодаря!
ПРЕДС. КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Господин Велинов, знам колко е трудно, при нас Вие също виждате, че писмата и молбите за ремонти на тези храмове са с копия до нас, до нашата комисия. Виждаме, че се прави този линк, но аз имам една забележка към Вас, знам че е трудно, но отчетите трябва да се проверяват, знам че трудно се изискват тези отчети, но малко по-голям контрол върху разходването на средствата, когато се отнася до ремонта на храмовете. Знаете, че там, ако няма контрол лесно могат да се отклонят средства и само да се отчетат за ремонти, а това е най-голямата болка за нас. Ние също тука от Комисията, ако за нещо пледираме това е наистина парите да се влагат точно за ремонт, защото сам казахте, че има много храмове, които са в такова състояние, че ако не се вземат мерки, поне както сме говорили с Вас за покривите, поне покривът да се оправи и да се запази, и след това да се търсят средства и за другите части. Благодаря Ви и на Вас.
Сега Държавната агенция за бежанците – госпожо Първанова, нещо имате ли да кажете съвсем накратко?
ПЕТЯ ПЪРВАНОВА: Благодаря, господин Председател, дами и господа народни представители!
Ние сме предоставили нашето писмено становище, с известно чувство на успокоение мога да кажа, че необходимият за 2017 г. бюджет изготвен на прогнозни разчети е около 23 милиона и половина, който от страна на Проекта на Закон за държавния бюджет беше удовлетворен до размер на 8 милиона. В голяма степен обаче сега ще бъдем осигурени от Фонд „Убежище, миграции и интеграции, спешни мерки“ в рамките на грантово споразумение – две грантови споразумения от тези 160 милиона, така че ще успеем да изпълняваме законовите си правомощия по прием, настаняване и провеждане на процедура по международна закрила. Благодаря Ви.
ПРЕДС. КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Благодаря Ви и аз. И така, колеги, откривам разискванията.
Колеги народни представители, може би първо на опозицията, въпреки че се оказа, че всички са опозиция, ако съдим от последните избори, ние само сме сами. Да започнем от най-голямата опозиция.
ВАСИЛ АНТОНОВ: В такъв случай отиваме към смяна на местата.
Уважаеми господин Велчев, уважаеми колеги народни представители! По принцип няма как да подкрепим този бюджет и затова има поне няколко аргумента.
Първо, този бюджет е до голяма степен повторение на миналогодишния бюджет. Положителното в него е обаче, че институциите, които са към Комисията, и които днес споделят доводите, всички от тях имат позитивно становище по отношение на бюджета. Ще имаме време да коментираме и на първо и на второ гласуване, но определено днес ще гласуваме „въздържал се“. Това ще бъде нашето становище.
ПРЕДС. КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Благодаря, господин Антонов.
Колеги, от другите групи? Добре, докато помислите ще кажа само няколко думи. Наистина е нормално опозицията да гласува, даже щом гласува „въздържал се“, е добре. Значи бюджетът е хубав. Те гласуват „въздържал се“, защото са опозиция в края на краищата, няма как да гласуват по друг начин.
Но сериозно към въпроса – стремили сме се не само тук, Вие всички сте членове на другите комисии, където също се разглежда бюджета тази седмица. Настина сме се стремили бюджетът да бъде балансиран. Сега не мога да забравя, когато и господин Велинов говори за този бюджет, за вероизповеданията. Когато за първи път влязох в парламента бюджетът беше милион и половина, а сега 5 милиона. Виждате, в пъти е увеличен, така че да говорим за това, че не отделяме достатъчно внимание, аз мисля, че се прави каквото е необходимо или по-скоро, бих казал, правим това, което е възможно. Съгласете се, че никой от нас, предполагам, не иска нашите деца и внуци да плащат това, което ние бихме сега си позволили да изхарчим повече от това, което има от приходите в държавата – да направим по-големи разходи, а това води естествено до задължения, увеличаване на разходи, увеличаване на задълженията на държавата. (Влиза омбудсманът на Република България Мая Манолова.)
Добър ден, госпожо Манолова. Заповядайте, седнете.
Да, на всеки един от нас ни се иска много повече да бъдат отпуснатите средства, сега идвам от Комисията по култура. И за културата, и за образованието, за всяка една сфера ни се иска да има повече средства. За съжаление обаче, на този етап това са възможностите на държавата. Главно при управлението на една партия, знаете, че това, което е показателно дали управлението е добро, или не – е събираемостта. Мисля, че се прави всичко необходимо в тази насока да се увеличи събираемостта, виждате борбата със сивата икономика, прави са и от Министерството на вътрешните работи, и НАП – полагат се усилия. Така че не като оправдание, казвам го като констатация. Използвам случая, че омбудсманът на България вече е тук и от вратата веднага …
Всички се изказаха, госпожо Манолова. Ние изчакахме Вас, за да може и Вие да си кажете становището. Имате думата.
ОМБУДСМАН МАЯ МАНОЛОВА: Извинявайте за закъснението, идвам от село Труд, освен това съм загубила ориентация в тази сграда, така че направих две-три кръгчета.
Благодаря, за това, че ми даваме възможност, макар че закъснях да си кажа становището по бюджета, частта, която касае институцията на омбудсмана.
В рамките на бюджетната процедура ние също бяхме заявили искания за повече средства с оглед огромния обем от работа, с която се занимава омбудсманът. В крайна сметка получихме възможността за няколко допълнителни бройки, които не се някакъв каприз, а са свързани с изпълнение на ангажиментите на омбудсмана по наблюдение на екстрадициите и експулсирането на чужди граждани, на граждани на трети страни. То е и във връзка със скандалните извеждания на граждани за Република Турция от последните месеци, в които, ако беше участвал омбудсманът, със сигурност нямаше да се стигне до тези проблеми. Както и да е, тъй като става дума за около 1000 извеждания на чужденци годишно, това е по данни на „Миграция“, няма как с наличната една бройка да покрием тази дейност, така че малкото повече средства, които са предвидени, са с оглед на това да можем да наблюдаваме в контекста „международни стандарти за защита правата на гражданите“, всички случаи на екстрадиции на чужденци в условията на бежанска и мигрантска криза.
Сега може би и аз трябва да кажа няколко думи, че работата на омбудсмана като обем, като брой постъпили жалби, като брой жалби, на които сме отговорили, е нараснала двойно в сравнение с миналата година – 100%. Очакванията към нас във връзка с нашите ангажименти по защита правата на лишените от свобода, функцията ни на национален превантивен механизъм също изисква непрекъснати проверки в местата за лишаване от свобода. Това са затворите, психиатриите, следствените арести, домовете за възрастни хора, институциите за деца.
Има повече очаквания от нас и във връзка с мандата на омбудсмана като институция, която защитава правата на българските деца, тук също очакванията са огромни – да осъществяваме мониторинг и да сме връзка между децата и институциите. Така че с тези минимални допълнителни средства, които са ни предвидени, ние въпреки всичко ще си създадем организация, така че да изпълним всичките си законови ангажименти. В този ред на мисли ние нямаме искания за увеличение, промени или някакви действия, свързани с нашия бюджет, така ще си организираме работата, за да можем да вършим всичко това с предвидените средства. Надявам се следващата година те да бъдат увеличени.
ПРЕДС. КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ: Благодаря, госпожо Манолова.
Колеги, има ли някой нещо да каже по бюджета? Не виждам.
Закривам разискванията и обявявам гласуване по точка първа – Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2017 г., № 602-01-64, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2016 г.
Колеги, който е „за“ бюджета, моля да гласува.
„За“ – 9, „против“ – 2, „въздържали се“ – 2.
Точка Разни.
Някой нещо да каже? Няма.
Закривам заседанието и благодаря на всички участници за отговорната работата.
(Закрито в 12,47 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Красимир Велчев
Стенограф:
Мария Петрова