Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика
Комисия за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика
16/06/2016
    Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 654-01-78, внесен от Димитър Делчев и група народни представители на 02.06.2016 г.- за първо гласуване
    По първа точка, вносителят господин Делчев е тук, той ще ни запознае с кратко резюме по отношение на промените, които предлага в Наказателния кодекс. Така, че предлагам както процедираме, първо да изслушаме вносителя и след това всеки от Вас ще има думата.
    Заповядайте, господин Делчев.
    1.Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 654-01-78, внесен от Димитър Делчев и група народни представители на 02.06.2016 г.

    Димитър Делчев: Благодаря Ви, господин председател. Уважаеми колеги.
    Целта на предложения законопроект е да се промени наказателната политика по отношение на корупционните престъпления. Направихме проучване на наказателната практика и текста от Наказателния кодекс и се оказа, че основната реакция, наказателно-правна в случай, че се открие корупционно престъпление предвижда за такива престъпления наказанието да бъде лишаване от свобода. В същото време в случай, че едно лице бъде осъдено за корупционно престъпление „лишаване от свобода“ за първи път, то обикновено осъждането е условно.
    В много случаи условното осъждане не е основание за отстраняване от поста, а дори когато е основание за уволнение няма пречки осъденият кандидат, задържан на служба на друго място да остане на заеманата от него позиция, тъй като не изтърпява наказанието си.
    Така осъдените, по наше мнение, не усещат никаква тежест на наложеното наказание, тъй като то не води до реално ограничаване на техни права и не води до отнемане на правото да заемат позицията, която заемат. В същото време в обществото остава впечатлението, че този човек не е претърпял необходимата мярка, така че да получи справедливост за престъплението, което доказано е извършил.
    Затова предлагаме засилване на наказанието „лишаване от право да се заеме определена държавна или обществена длъжност“ и „лишаване от право да се упражнява определена професия или дейност“, в случаите на установяване на корупционни престъпления.
    За кои престъпления предвиждаме такава промяна? Това са престъпленията когато се използва обществена организация в частна полза. Това е състава на чл. 226 от Наказателния кодекс, квалифицирана контрабандна от длъжностно лице – чл. 242 от Наказателния кодекс, злоупотреба със служебно положение, от което е възникнала облага, търговия с влияние, посредничество при подкуп и други такива. За всяко едно, от които в момента в Наказателния кодекс не е предвидено задължително наказанието „лишаване от правото да се заема съответната позиция или длъжност“.
    Целта е засилване на превантивната функция на наказателния закон, а именно хората, които извършват корупционни престъпления и заемат определени позиции да знаят, че дори и да бъдат осъдени условно, тоест по някакъв начин да запазят своето право на свободно движение, да знаят, че те ще загубят своята позиция, която заемат, позиция, която те са упражнявали, за да нарушат закона. И по този начин тази хипотетична санкция да предотвратява техните намерения да извършват едно или друго престъпление.
    Смятам, че промените в този законопроект, тоест промените в Наказателния кодекс, които предвиждаме са част от общата нагласа на това Народно събрание и на правителството да засили законодателството и мерките по отношение на корупционните престъпления, така че да се справи с един толкова тежък порок на българската управленска система, а именно корупцията. Корупцията, която ни нарежда на първо място в Европейския съюз като най-корумпирана държава и от която доказано, по изследване на Европейската комисия, България губи между 4 и 18 милиарда евро всяка година.
    Разбира се, че това не е възможно най-голямата стъпка, но се надяваме това да е една малка стъпка в правилната посока.
    Благодаря Ви.

    Председател Валентин Николов: Колеги, имате думата за въпроси, мнения, отношения по така представените изменения. Заповядайте, госпожо Александрова.

    Анна Александрова: Господин председател. Уважаеми колеги. Аз ще подкрепя законопроекта. Единствените ми съображения са, че той не е минал през Правна комисия, която е и водеща, но смятам, че законопроектът е с чудесни намерения и гражданите очакват това от нас. Трябва да мислим в тази посока.

    Председател Валентин Николов: Благодаря ви, госпожо Александрова. Господин Славов, заповядайте.

    Иван Славов: Благодаря Ви, господин председател. Ние също адмирираме инициативата на вносителя на законопроекта и другите колеги. Разглеждаме го като продължение на идеите, които все още законопроектът за борба с корупцията съдържа и съответства на нашето разбиране, че борбата с корупцията трябва да се води и чрез други законодателни норми, предвиждани в други закони, не само в най-общия Закон за борба с корупцията.
    Със сигурност ще има професионален спор относно съотносимостта на наказателните мерки с някои европейски норми, но това е проблем, който Вие ще решавате в предстоящите дискусии.
    По принцип, ние приемаме и подкрепяме законопроекта на господин Делчев. Благодаря.

    Председател Валентин Николов: Благодаря Ви, господин Славов. Други колеги? Заповядайте, господин Янков.

    Янко Янков: Благодаря Ви, господин председател. Гледам тук, колеги закона, който ни е предложен днес за изменение на Наказателния кодекс, който Наказателен кодекс е публикуван на 2 април 1968 година и си мисля дали изобщо, като гледам колко промени има, господин председател, нямам думи просто, но ние ще подкрепим законопроекта, внесен от колегите. Считаме, че това е стъпка в правилната посока макар, че би трябвало в една нормална институция някой, който е уличен в корупционна практика той да бъде уволняван и никъде другаде да не бъде назначаван на такава длъжност, но все пак, нека това да се регламентира със закон.
    Но пак казвам, от гледна точка на цялостната концепция за нормативна база в съвременни условия в тази посока, може би трябва да се помисли за нещо много по-реално. От 68-ма година досега е минало много време. Но ще подкрепим законопроекта и поздравявам колегата, че все пак са се постарали да направят крачка в тази посока.

    Председател Валентин Николов: Благодаря. Някой друг иска ли думата? Не виждам. Аз само искам да използвам възможността, че тук е вносителят. Маркирал съм си някои неща, които повечето са за между първо и второ четене на закона, но в чл. 219 и 220 не се ли получава едно приравняване от вредата, днес го споделихме, примерно за подкуп от 100 лева и вреда за 100 лева и вреда за 1 милион? Това не противоречи ли на законовата възможност за преценка на съда, както е в момента – съдът преценява дали да се отнемат правата.
    В другия раздел – престъпления против митническия режим, освен изброените в чл. 242, ал. 1 до ал. 5 лица, да се лишават, предлагаме, от права по чл. 37, ал. 1, т. 6 и 7 всички, които са извършили престъплението против митническия режим, независимо дали са длъжностни лица, търговци или шофьори, примерно на моторни превозни средства. Да се помисли в тази насока, след като целта ни е да има една по-голяма превантивност и справедливост на закона.
    Разбира се, има и други, но пак казвам, може би между първо и второ четене да направим и ние някои предложения, именно в посока подобряване и по-голям респект и в крайна сметка наистина тези изменения да бъдат полезни.
    Има резон в тези неща. Ако искате отговорете.

    Димитър Делчев: Идеята на законопроекта, разбира се, преди да диференцира тежестта на всяко нарушение, това е да каже, че всеки, който е извършил нарушение на закона трябва да знае, че всяко нарушение влече след себе си последствия. Последствието да не заемаш позицията ,която си заемал до този момент е нормално последствие с оглед на това, че ти си се възползвал от тази позиция, независимо какво нарушение си извършил и в какъв размер.
    Господин председател, Вие сте напълно прав, че няма как законът да приравнява престъпления за 100 лева и за 1 милион. И точно поради тази причина ние оставяме възможност на съдията да прецени и в случаите когато престъпленията е за 100 лева, той да лиши лицето от право да заема определена длъжност за един месец. В случаите когато обаче е за 1 милион, да го лиши от право за 5 – 10 години, по справедливост и по вътрешно убеждение, за да може все пак крайният резултат да отразява средно статистическото възприятие за морал и за справедливост в българската съдебна система.
    Благодаря.

    Председател Валентин Николов: Благодаря. Други колеги искат ли да вземат отношение? Не виждам желаещи.
    Колеги, да пристъпим към гласуване. Който е „за“ приемане на Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 654-01-78, внесен от Димитър Делчев и група народни представители на 02.06.2016 година, моля да гласува. Единодушно всички приемат така предложения законопроект, включително и Иван Иванов, който заяви своя вот. 9 – „за“. „Против“ и „въздържали се“ – няма.
    Форма за търсене
    Ключова дума