Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
10/06/2015
Д О К Л А Д
Вх. № 553-18-38/12.06.2015 г.
ОТНОСНО: Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета за изменение на Регламент (ЕО) № 1829/2003 по отношение на възможността на държавите членки да ограничават или забраняват употребата на генетично модифицирани храни и фуражи на своята територия - т. 30 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2015 г.), и Рамкова позиция на Република България по него, № 502-00-38, внесена от Министерски съвет на 29 май 2015 г.
I. На свое заседание, проведено на 10 юни 2015 г., Комисията по европейски въпроси и контрол на европейските фондове (КЕВКЕФ) обсъди Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета за изменение на Регламент (ЕО) № 1829/2003 по отношение на възможността на държавите членки да ограничават или забраняват употребата на генетично модифицирани храни и фуражи на своята територия, включено като т. 30 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз за 2015 г.
В заседанието на КЕВКЕФ взеха участие: от Администрацията на Министерския съвет г-жа Мариана Василева - главен експерт в дирекция "Координация по въпросите на ЕС" и г-н Владимир Недялков - държавен експерт в дирекция "Координация по въпросите на ЕС"; от Министерството на околната среда и водите: г-жа Десислава Васева - държавен експерт в отдел "Координация на въпросите на ЕС" и г-н Николай Цветков - главен експерт - направление "Генетично модифицирани организми"; от Министерството на земеделието и храните: г-н Тодор Тодоров - старши експерт в дирекция „Политики в агрохранителната верига” и г-жа Пламена Грозева - началник отдел в дирекция „Европейска координация и международни отношения”; от Българската агенция по безопасност на храните: д-р Тенчо Тенев - заместник изпълнителен директор и г-жа Любина Донкова - главен експерт, както и г-жа Мариана Христова от Сдружение "България без ГМО".
II. Настоящото предложение за Регламент цели да предостави по-голяма свобода на държавите членки при регулирането на процесите, свързани с генетично модифицирани организми (ГМО) и генетично модифицирани (ГМ) храни и фуражи. Съгласно Регламент (ЕО) № 1829/2003 ГМО и ГМ храни и фуражи се допускат на пазара след получаване на специално разрешение от страна на Европейската комисия. Установената процедура на разрешаване цели да гарантира, че въпросните продукти не представляват риск за здравето на човека, здравето на животните и околната среда. В основата на процедурата е залегнала научната оценка на риска - ЕК издава разрешенията на база на научните обосновки на Европейския орган за безопасност на храните (ЕОБХ) в сътрудничество с научните органи на държавите членки.
Следва да се отбележи, че след влизането в сила на Регламент (ЕО) № 1829/2003, държавите членки нито веднъж не са постигнали квалифицирано мнозинство за или против проект на решение на Комисията за разрешаване на даден ГМО. В резултат на това, решенията за разрешаване са приети от Комисията в съответствие с приложимото законодателство без становището на комитета на държавите членки.
Регламент (ЕО) № 1829/2003 предвижда възможността Комисията или държавите членки да приемат спешни мерки срещу използването на вече разрешени ГМ продукти, когато са налице научни данни, доказващи, че въпросният продукт може да представлява сериозен риск за здравето или за околната среда. Тези клаузи вече са били използвани от някои държави членки, докато други са прибягнали до едностранни забрани или de facto забрани, които на свой ред са оспорвани пред националните юрисдикции или Съда на Европейския съюз. В тази връзка ЕК стига до заключението, че настоящата нормативна уредба следва да бъде изменена като се разшири подходът, договорен в Директива (ЕС) 2015/412, за да включи и други продукти, попадащи в обхвата на Регламент (ЕО) № 1829/2003. Проектът на регламент за изменение на Регламент (ЕО) № 1829/2003 е до голяма степен повлиян от Директива (ЕС) 2015/412, която цели да предостави на държавите членки по-голяма гъвкавост при решението им дали да отглеждат ГМО на своята територия.
Съгласно предложението, в Регламент (ЕО) № 1829/2003 се въвеждат нови разпоредби, които позволяват на държавите членки да ограничат или да забранят употребата на ГМО и ГМ храни и фуражи на част от своята територия или на цялата си територия, като допълнение към възможностите, които вече са им предоставени с Директива (ЕС) 2015/412 по отношение на ГМО за отглеждане. Тези допълнителни правомощия на държавите членки ще се отнасят само за вече разрешени ГМО и ГМ храни и фуражи, без да засягат вече разписаната в Регламент (ЕО) № 1829/2003 процедура на разрешаване на ГМ продукти, валидна за цялата територия на ЕС.
Мерките, които държавите членки могат да предприемат съгласно проекта на регламент, ще трябва да бъдат съвместими с вътрешния пазар и по-специално с чл. 34 от ДФЕС, с който се забраняват мерки, които имат равностоен ефект на количествени ограничения на свободното движение на стоки. Държавите членки, които решат да се възползват от настоящето предложение, ще трябва да обосноват предприетите мерки в съответствие с разпоредбите на чл. 36 от ДФЕС. Следва да се има предвид, че държавите членки не могат да се позовават на мотиви, свързани с оценката на рисковете за здравето или за околната среда, доколкото тази оценка е взета под внимание от ЕК при процедурата за разрешаване на съответния ГМО. Предвидените от държавите членки мерки ще трябва да бъдат съвместими с принципите на пропорционалност и на недискриминация между национални и ненационални продукти, както и да бъдат в съответствие с международните задължения на ЕС.
Трябва да се има предвид, че предложеният Регламент не засяга ГМО за отглеждане, доколкото те попадат в обхвата на Директива (ЕС) 2015/412, а предвидените мерки от страна на държавите членки следва да се отнасят само до употребата, а не до свободното обръщение и внос на ГМ храни и фуражи.
III. Съгласно Рамковата позиция, внесена от Министерски съвет, Република България принципно подкрепя инициативата за преразглеждане на Регламент (ЕО) № 1829/2003 относно генетично модифицираните храни и фуражи. Република България счита, че предложенията в тази сфера са от изключително значение за страната, доколкото тя води рестриктивна политика по отношение на ГМО. Същевременно обаче, Република България изразява съмнение дали предложеният проект на акт съответства на принципа на свободното движение на стоки. Република България счита, че проектът на регламент поражда опасения, касаещи вътреобщностната търговия на живи животни (хранени с ГМ фуражи), суровини и храни, добити от такива животни, както и търговията между държави, в които са разрешени ГМ фуражи и храни, и такива, в които има наложена забрана за пускане на пазара на ГМ фуражи и храни. В тази връзка, Република България планира да поиска становище от Правната служба на Съвета относно съответствието на предложението за регламент с правото на свободно движение на стоки, както и с правилата на Световната търговска организация. Не на последно място, Република България би искала ЕК да предостави допълнителни гаранции, че проектът на акт няма да има негативно отражение върху конкурентоспособността на производителите от отделните държави членки, без разлика дали те са разрешили употребата на ГМ храни и фуражи.
IV. Горепосоченото предложение за Регламент е разгледано на заседание на Комисията по земеделието и храните (КЗХ) на 3-ти юни 2015 г. Съгласно доклада на комисията, КЗХ счита за напълно основателни всички изразени опасения от страна на Република България, отразени в рамковата позиция по темата. КЗХ настоява в предстоящия дебат по предложените промени на ниво ЕС страната ни да отстоява позиция, съответстваща на националните интереси на България, като търси подкрепата на държави от общността, с позиции, сходни с нашата. Комисията смята още, че окончателното становище по отношение на проекта за акт следва да бъде формирано след като страната ни получи отговор от Правната служба на Съвета и ЕК на поставените въпроси. Това ще даде възможност за извършването на съответната оценка и анализ на възможните ефекти от прилагането му.
V. Предложението за Регламент е разгледано и от Комисията по околната среда и водите (КОСВ) на заседание, проведено на 4-ти юни 2015 г. Съгласно доклада на комисията, КОСВ подкрепя искането на България Европейската комисия да предостави гаранции, че предвижданите промени няма да имат отрицателно въздействие върху конкурентоспособността на икономическите оператори от страни със забрана спрямо тези с разрешена употреба на генетично модифицирани храни и фуражи. Според КОСВ, произнасяне по проекта на Регламент може да се извърши само след получаването на поисканите допълнителни информации от ЕК и оценка на положителните и отрицателни въздействия от неговото прилагане.
VI. След състоялото се обсъждане по Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета за изменение на Регламент (ЕО) № 1829/2003 по отношение на възможността на държавите членки да ограничават или забраняват употребата на генетично модифицирани храни и фуражи на своята територия, вземайки предвид становищата на Комисията по земеделието и храните и Комисията по околната среда и водите, Народното събрание на Република България, чрез Комисията по европейски въпроси и контрол на европейските фондове изразява следното становище, което да бъде изпратено до европейските институции:
1. КЕВКЕФ приветства инициативата на ЕК за преглед на законодателните норми, засягащи разрешаването на ГМО и ГМ продукти и отчита, че това е актуална тема със засилен обществен интерес както в нашата страна, така и на ниво ЕС.
2. КЕВКЕФ счита, че са спазени принципите на субсидиарност и пропорционалност, съгласно чл. 5, параграф 3 и параграф 4 от ДЕС, тъй като предложеният регламент предвижда да се дадат допълнителни правомощия на държавите членки в процеса на регулиране на употребата на ГМО и ГМ храни и фуражи и не надхвърля необходимото за постигане на целите от Договорите.
3. Същевременно КЕВКЕФ изразява притеснения относно реалната възможност на държавите членки да се възползват от новите им правомощия, след като няма да могат да се позовават на мотиви, свързани със здравето и опазването на околната среда. В тази връзка КЕВКЕФ настоява да се запознае с мнението на ЕК относно възможните основания за налагане на национални забрани.
4. КЕВКЕФ смята, че произнасянето на националните парламенти в краткия срок от датата на публикуване на проекта на акт следва да се основава на далеч по-задълбочена и детайлна оценка на въздействието, извършена от ЕК и приложена като неразделна част към досието.
5. КЕВКЕФ поддържа становището, че ЕК трябва да предостави на държавите членки убедителни доказателства, че предвижданите промени няма да имат отрицателно въздействие върху конкурентоспособността на икономическите оператори от страни със забрана спрямо тези с разрешена употреба на генетично модифицирани храни и фуражи.
С оглед на гореизложеното, след състоялото се обсъждане в КЕВКЕФ, докладът и становището към него бяха приети с 10 гласа “за” и 6 гласа „въздържал се“.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И
КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:
СВЕТЛИН ТАНЧЕВ