Парламентарни комисии
Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
27/01/2016 първо гласуване
ДОКЛАД
Вх. № 653-18-5/28.01.2016 г.
Относно: Законопроект за трудовата миграция и трудовата мобилност,
№ 502-01-100, внесен от Министерски съвет на 23.12.2015 г.
На своето заседание, проведено на 27 януари 2016 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа законопроект за трудовата миграция и трудовата мобилност, внесен от Министерски съвет.
В заседанието на Комисията взеха участие следните представители на Министерството на труда и социалната политика: г-н Гълъб Донев – заместник-министър, г-н Христо Симеонов – началник на отдел в дирекция „Политика на пазара на труда и трудовата мобилност“, както и г-н Атанас Колчаков – държавен експерт в същата дирекция.
I. С настоящия законопроект се цели транспониране в българското законодателство на разпоредбите на Директива 2014/54/ЕС относно мерки за улесняване за упражняването на правата, предоставени на работниците в контекста на свободното движение на работници, Директива 2014/36/ЕС относно условията за влизане и престой на граждани на трети държави с цел заетост като сезонни работници и Директива 2014/66/ЕС относно условията за влизане и пребиваване на граждани на трети държави в рамките на вътрешнокорпоративен трансфер. Целта на посочените директиви е да се гарантира правна сигурност за граждани на трети държави, желаещи да работят в рамките на ЕС, както и за пазара на труда на приемащите държави членки. Освен това се предвиждат мерки за осигуряване на равнопоставеност в областта на мобилността за всички европейски работници. Следва да се има предвид, че крайният срок за въвеждане и нотифициране на директивите в националните законодателства на държавите членки изтича в средата на първата половина на 2016 г.
II. В глава трета от законопроекта се урежда равното третиране на работниците от други държави членки на ЕС, както и от трети държави, с българските граждани. То е свързано с основен набор от права относно професионалната им реализация и социално-икономическия им живот в Република България. Разпоредбите в глава четвърта от своя страна засягат свободното движение на работниците в ЕС. Те са в съответствие с Регламент №2011/492 и с Директива 2014/54/ЕС, като целта им е да гарантират правата на работещите на територията на Република България граждани на други държави-членки на ЕС, на Европейското икономическо пространство и на Конфедерация Швейцария, както и на членовете на техните семейства.
III. Не на последно място, законопроектът предвижда разпоредби в областта на осигуряването на правна закрила на български граждани, работещи в трети държави, както и на контрола по спазването на българското законодателство в сферата на трудовата миграция и трудовата мобилност. Основният законов инструмент, уреждащ отношенията в тази област до този момент, е Законът за насърчаване на заетостта (ЗНЗ). Предвид нарастващият брой разпоредби обаче, вносителят счита, че е необходимо тези обществени отношения да бъдат цялостно уредени в отделен нормативен акт, в който да бъде пренесена съответната част от сега действащия ЗНЗ и неговите подзаконови актове, и в който да бъде транспонирано последващото европейско законодателство.
С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове единодушно предлага (с 14 гласа „за”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за трудовата миграция и трудовата мобилност, № 502-01-100, внесен от Министерски съвет на 23.12.2015 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
И КОНТРОЛ НА
ЕВРОПЕЙСКИТЕ
ФОНДОВЕ
СВЕТЛИН ТАНЧЕВ