Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
20/04/2016
Д О К Л А Д
Вх. № 653-18-20/21.04.2013 г.
ОТНОСНО: Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета относно мерките за гарантиране на сигурността на доставките на газ и за отмяна на Регламент (ЕС) № 994/2010 - т. 16 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2016 г.), и Рамкова позиция на Република България по него, № 602-00-20, внесена от Министерски съвет на 1 април 2016 г.
I. На свое заседание, проведено на 20 април 2016 г., Комисията по европейски въпроси и контрол на европейските фондове (КЕВКЕФ) обсъди Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета относно мерките за гарантиране на сигурността на доставките на газ и за отмяна на Регламент (ЕС) № 994/2010, включено като т. 16 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз за 2016 г.
В заседанието на КЕВКЕФ взеха участие: г-н Жечо Станков – заместник-министър на енергетиката, г-жа Албена Трасиева – началник-отдел „Международно сътрудничество в областта на енергетиката“, Дирекция „Енергийни политики и международно сътрудничество“ в Министерство на енергетиката, както и г-н Цветан Владиков, г-жа Денница Недева и г-жа Мариана Василева – държавни експерти в Дирекция „Координация по въпросите на ЕС“ в Администрацията на Министерски съвет.
II. Настоящото предложение за Регламент цели да гарантира въвеждането от всички държави членки на подходящи инструменти за подготовка и справяне с последиците от недостиг на газ в резултат на прекъсване на доставките или изключително голямо търсене. Мерките, включени в проекта на регламент, предвиждат по-добро регионално сътрудничество и координация; подробно разписани задължения и осигуряване на необходимата инфраструктура; подобряване на оценката на риска и предотвратяване на риска; гарантирана доставка на газ на някои категории потребители (т.нар. защитени клиенти), дори при затруднени условия (стандарт за доставки) и въвеждане на принципа на солидарност между страните членки.
Предвид съществуващото напрежение в отношенията между Украйна и Русия Европейската комисия (ЕК) счита, че пет години след приемането на Регламент (ЕС) № 994/2010 са необходими допълнителни мерки, които да гарантират сигурността на доставките на газ в Европа. Правно основание за предложения проект на регламент ЕК намира в чл. 194 от Договора за функционирането на Европейския съюз (ДФЕС), в който са разписани правомощията на Съюза в областта на енергетиката. В мотивите си Комисията посочва, че рискът от сериозно прекъсване на доставките на газ не се влияе от държавните граници и би могъл да засегне повече от една страна членка, а националният подход води до неоптимални мерки и може да изостри последиците от дадена криза. В тази връзка и след подробна оценка на инструментите, предоставени от Регламент (ЕС) № 994/2010, както и тяхното прилагане от страна на държавите членки, ЕК предлага засилване на регионалното сътрудничество и координация като най-разходноефективен подход за повишаване на сигурността на доставките в целия ЕС.
Проектът на регламент предвижда да се изготвят по региони (описани в Приложение I) задължителни регионални превантивни планове за действие и планове за действие при извънредни ситуации, както и регионални оценки на риска. Тези планове ще подлежат на партньорска проверка и ще бъдат съгласувани с останалите региони в рамките на Координационна група по природния газ, а Комисията ще може да поиска те да бъдат изменени преди окончателно да ги одобри.
Съгласно предложените от ЕК нови разпоредби, всяка държава членка трябва да вземе необходимите мерки, така че в случай на прекъсване на най-голямата единична газова инфраструктура техническият капацитет на останалата инфраструктура, определен по формулата N-1 (описана в Приложение II на проекта на регламент), да е в състояние да доставя необходимите количества газ за задоволяване на общото потребление за един ден на изключително голямо търсене на газ, настъпващ със статистическа вероятност веднъж на 20 години. В допълнение, следва да бъде осигурен постоянен физически капацитет за пренос на газ в двете посоки по всички междусистемни връзки между държавите членки, освен в предвидените изключения (чл. 4, параграф 4 и Приложение III от предложението на регламент).
С предложените в проекта на регламент промени се цели и осигуряване на по-добър достъп до информация, както на националните компетентни органи, така и на ЕК. Те ще могат да изискват данни от дружествата за природен газ, включително и търговска информация, при възникване на извънредна ситуация и с надлежно обосновка. Освен това, дружествата ще бъдат задължени да уведомяват съответния национален компетентен орган и Комисията за свързаните със сигурността на газовите доставки договори веднага след тяхното подписване или изменение. Става дума за дългосрочни договори, чрез които се обезпечава повече от 40% от годишното потребление на природен газ в съответната държава членка.
Не се предвижда съществена промяна в т. нар. стандарт за доставки, който гарантира непрекъснати доставки на газ за защитените клиенти за определен период от време, дори в случай на недостиг на доставките и/или изключително голямо търсене. Категорията „защитени клиенти“ ще се запази и следва да включва всички битови потребители, свързани към газоразпределителната мрежа, както и, по преценка на отделните държави членки, инсталациите за централизирано топлоснабдяване и малките и средни предприятия, при определени условия. Проектът на регламент предвижда и задължително прилагане на принципа на солидарност между държавите членки. Съгласно този принцип, ако дадена държава членка се намира в извънредна ситуация, при която не се извършват доставки за защитените клиенти, снабдяването с газ на потребители, непопадащи в категорията на защитените клиенти, във всяка друга държава членка, директно свързана с първата, не следва да се извършва.
III. Съгласно Рамковата позиция, внесена от Министерски съвет, Република България принципно подкрепя предложението за Регламент на Европейския парламент и на Съвета относно мерките за гарантиране на сигурността на доставките на газ и за отмяна на Регламент (ЕС) № 994/2010. Същевременно Република България ще настоява да получи дерогация по член 4, параграф 1, подобно на Люксембург, Словения и Швеция (член 4, параграф 8), както и Малта и Кипър (член 19), предвид необходимостта от време и значителни финансови инвестиции за изграждането на нужната инфраструктура с по-голям капацитет. Република България счита, че с предложените промени се въвежда засилен контрол от страна на ЕК върху дейността на участниците в пазара на природен газ, което от една страна е в разрез с принципите на свободния и конкурентен пазар, а от друга ограничава правата на държавите членки в договорните им отношения с трети страни. Република България предвижда, че предложението за регламент ще доведе до допълнителни административни тежести за бизнеса и/или администрацията. Не на последно място, Република България предлага да бъдат прецизирани някои текстове в проекта на акт, с цел да се регламентира начина на компенсиране на задължените страни за наложените им задължения към обществото.
IV. Горепосоченото предложение за Регламент е разгледано от Комисията по икономическа политика и туризъм (КИПТ) на заседание, проведено на 13 април 2016 г. Според становището на комисията, КИПТ счита за напълно основателни всички изразени опасения от страна на Република България, отразени в рамковата позиция по темата. КИПТ посочва, че приемането на проекта на акт няма да доведе до промени в българската нормативна база, но ще предизвика значителна административна и финансова тежест за българската икономика.
V. Предложението за Регламент е разгледано и от Комисията по енергетика на заседание, проведено на 14 април 2016 г. В становището си комисията изразява пълна подкрепа относно Рамковата позиция на Република България, приета от Съвета по европейски въпроси към Министерски съвет.
VI. След състоялото се обсъждане по Предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета относно мерките за гарантиране на сигурността на доставките на газ и за отмяна на Регламент (ЕС) №994/2010, вземайки предвид становищата на Комисията по икономическа политика и туризъм и Комисията по енергетика, Народното събрание на Република България, чрез Комисията по европейски въпроси и контрол на европейските фондове изразява следното мотивирано становище, което да бъде изпратено до европейските институции:
1. КЕВКЕФ приветства инициативата на ЕК за преразглеждане на Регламент (ЕС) № 994/2010 с цел засилване на сътрудничеството между държавите членки и гарантиране на сигурността на доставките на газ.
2. КЕВКЕФ изразява загриженост, че предложеният акт предвижда задължителната координация между страните членки да се осъществява в рамките на региони, определени от Европейската комисия, без да са предоставени убедителни доказателства, че са отразени в достатъчна степен позициите на отделните държави. Ако в бъдеще бъде приет подходът на задължително регионално сътрудничество, следва да бъдат отчетени редица особености от географски, политически и икономически характер, в постоянен диалог с всички страни членки.
3. КЕВКЕФ счита, че не е спазен принципът на субсидиарност, определен в чл. 5, параграф 3 от Договора за Европейския съюз (ДЕС), тъй като правомощията на Европейската комисия да приема делегирани актове, съгласно чл. 3, параграф 7 от предложението за регламент (относно състава на горепосочените региони), не са определени изрично в законодателния акт (в чл. 18 „Упражняване на делегирането“). Това е в противоречие с чл. 290, параграф 2 от ДФЕС.
4. КЕВКЕФ смята, че предложението за регламент не съответства на принципа на пропорционалност, определен в чл. 5, параграф 4 от ДЕС, тъй като създава допълнителна административна и финансова тежест както за държавите-членки, така и за гражданите на Европейския съюз и по този начин надхвърля необходимото за постигане на целите на предложението. За Република България задължението за изграждане на нова инфраструктура с по-голям капацитет ще създаде прекомерна финансова тежест.
5. Не на последно място, според КЕВКЕФ правото на Европейската комисия да започва производство за установяване на неизпълнение на задължения срещу държава членка, чиито компетентен орган има правомощието да получи или поиска договор, ако предприятие за природен газ не изпълни задължението за уведомяване, също е мярка, която надхвърля необходимото за постигане на желаната цел.
С оглед на гореизложеното, след състоялото се обсъждане в КЕВКЕФ, докладът и мотивираното становище към него бяха приети единодушно с 14 гласа “за”.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И
КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:
СВЕТЛИН ТАНЧЕВ