Парламентарни комисии
Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
16/11/2016 първо гласуване
Д О К Л А Д
Вх. № 653-18-44/16.11.2016 г.
Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, № 602-01-60, внесен от Министерски съвет на 20 октомври 2016 г.
На свое извънредно заседание, проведено на 16 ноември 2016 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, внесен от Министерски съвет.
В заседанието на Комисията взеха участие г-жа Деница Сачева – заместник-министър на труда и социалната политика и г-н Михаил Илиев – старши експерт в дирекция „Трудово право, обществено осигуряване и условия на труд“ в Министерство на труда и социалната политика.
I. Настоящият законопроект цели да транспонира изискванията на Директива 2014/67/ЕС на Европейския парламент и на Съвета за осигуряване на изпълнението на Директива 96/71/ЕО относно командироването на работници в рамките на предоставянето на услуги и за изменение на Регламент (ЕС) №1024/2012 относно административно сътрудничество посредством Информационната система за вътрешния пазар („Регламент за ИСВП“). Същевременно проектът на акт предлага и някои промени, с които да се прецизират текстовете, въвеждащи разпоредбите на Директива 96/71/ЕО. Следва да се има предвид, че Директива 96/71/ЕО определя регулаторната рамка на ЕС относно командироването на работници като в нея са посочени минималните условия на работа в приемащата държава членка, които трябва задължително да бъдат спазвани от чуждестранните доставчици на услуги.
II. От своя страна Директива 2014/67/ЕС цели да подобри процеса на прилагане на Директива 96/71/ЕО, като въведе пакет от мерки, гарантиращи по-добра защита на командированите работници, борба с т. нар. „социален дъмпинг“ и по-прозрачна и предвидима правна рамка за доставчиците на услуги. В тази връзка се премахва съществуващото в чл. 121, ал. 3 от Кодекса на труда (КТ) изискване за договаряне на поне същите минимални условия на работа като тези в приемащата държава само когато срокът на командироване е по-дълъг от 30 дни. Същевременно, в глава пета, раздел Х на КТ се създава отделна уредба на командироването и на изпращането на работници и служители в рамките на предоставянето на услуги, с цел да се разграничи дейността на предприятията, осигуряващи временна работа, от дейността на другите работодатели – доставчици на услуги (чл. 121а). Задължението за осигуряване на най-малко същите минимални условия на работа ще трябва да бъде спазвано от страните без значение на продължителността на командироването или изпращането. По този начин следва да се разшири обхватът на социалната закрила на работниците и служителите.
III. Предложеният законопроект урежда както случаите на командироване и изпращане от Република България в друга държава – членка на ЕС, в друга държава – страна по Споразумението за ЕИП, или в Конфедерация Швейцария, така и командироването и изпращането от някоя от посочените държави в Република България. По този повод в глава осемнадесета „Трудови спорове“ са въведени и разпоредби относно възможността на работници или служители, командировани или изпратени на територията на Република България, да предявяват искове срещу своя работодател в случаите, в които са претърпели вреди поради неспазване на минималните условия на работа, определени в новосъздадения чл. 121а, ал. 5 от КТ. В изпълнение на изискванията на Директива 2014/67/ЕС се предвижда и закрила за работниците или служителите, които са предявили такива искове.
IV. С оглед транспонирането на глави трета и шеста от Директива 2014/67/ЕС, в КТ се създава глава двадесета „Административно сътрудничество чрез Информационната система на вътрешния пазар и трансгранично изпълнение на наложени финансови административни санкции и глоби, включително такси и начисления“. Предвижда се Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“ да осъществява безплатно административно сътрудничество чрез Информационната система на вътрешния пазар (ИСВП) с компетентните органи на други държави. Чрез ИСВП следва да се обменят и исканията за събиране на вземания, в случаите, в които компетентните органи налагат финансови административни санкции или глоби на работодатели за нарушения на трудовото законодателство относно командироването или изпращането на работници или служители. Когато това касае български работодатели, събирането ще се осъществява по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс от Националната агенция за приходите.
С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове предлага (с 12 гласа „за” и 3 гласа „въздържал се”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, № 602-01-60, внесен от Министерски съвет на 20 октомври 2016 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА КОМИСИЯТА ПО
ЕВРОПЕЙСКИ ВЪПРОСИ
И КОНТРОЛ НА
ЕВРОПЕЙСКИТЕ
ФОНДОВЕ
СВЕТЛИН ТАНЧЕВ