Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
10/12/2014
    1. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за ратифициране на Финансовия договор между Република България и Европейската инвестиционна банка (проект „България – съфинансиране по Фондовете на ЕС 2014 – 2020 г. (СЗП”), № 402-02-6, внесен на 02.12.2014 г. от Министерския съвет.

    2. Обсъждане и приемане на Вътрешните правила за организацията и дейността на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове в Четиридесет и третото Народно събрание.

    3. Разни.
    П Р О Т О К О Л № 2/10.12.2014 г.

    На 10 декември 2014 г. от 15,30 часа се проведе заседание на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за ратифициране на Финансовия договор между Република България и Европейската инвестиционна банка (проект „България – съфинансиране по Фондовете на ЕС 2014 – 2020 г. (СЗП”), № 402-02-6, внесен на 02.12.2014 г. от Министерския съвет.

    2. Обсъждане и приемане на Вътрешните правила за организацията и дейността на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове в Четиридесет и третото Народно събрание.

    3. Разни.

    На заседанието присъства Гергана Беремска – директор на Дирекция „Международни финансови институции и сътрудничество” в Министерството на финансите,
    Росица Димитрова – държавен експерт в Дирекция „Международни финансови институции и сътрудничество” в Министерството на финансите,
    Заседанието беше открито в 15,35 ч. и ръководено от председателя на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.



    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Уважаеми колеги, имаме необходимия кворум, с който Комисията може да заседава и да приема решения и становища.
    Откривам заседанието на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
    Предложението за дневния ред е следното:
    1. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за ратифициране на Финансовия договор между Република България и Европейската инвестиционна банка (проект „България – съфинансиране по Фондовете на ЕС 2014 – 2020 г. (СЗП”), № 402-02-6, внесен на 02.12.2014 г. от Министерския съвет.

    2. Обсъждане и приемане на Вътрешните правила за организацията и дейността на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове в Четиридесет и третото Народно събрание.

    3. Разни.
    Има ли други предложения? – Не виждам.
    Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
    Гласували: за 13, против и въздържали се няма.
    Приема се.

    Започваме с първа точка от дневния ред:
    ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА ФИНАНСОВИЯ ДОГОВОР МЕЖДУ РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И ЕВРОПЕЙСКАТА ИНВЕСТИЦИОННА БАНКА (ПРОЕКТ „БЪЛГАРИЯ – СЪФИНАНСИРАНЕ ПО ФОНДОВЕТЕ НА ЕС 2014 – 2020 Г. (СЗП”), № 402-02-6, ВНЕСЕН НА 02.12.2014 Г. ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
    Подадена ми е информация, че по тази точка от Министерството на финансите би трябвало да присъства Калина Караиванова, заместник-министър.
    ГЕРГАНА БЕРЕМСКА: Госпожа Караиванова е на заседание на Комисията по бюджет и финанси, затова ще присъствам аз.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Заповядайте за кратко представяне с детайлите, за да може комисията да вземе своето становище. Предполагам, че всички сте видели материалите, които са ви изпратени. Става въпрос България да има кредитна линия за 500 млн. евро съфинансиране на европейските програми в периода 2014 – 2020 г. с детайлите.
    ГЕРГАНА БЕРЕМСКА: Благодаря Ви, господин председател. Уважаеми дами и господа народни представители! Съвсем накратко ще ви представя законопроекта за ратифициране на Споразумението между Република България и Европейската инвестиционна банка.
    Сключването на Финансовия договор е предвидено в чл. 74 от Закона за държавния бюджет. Това е вторият заем от подобен вид с Европейската инвестиционна банка. Както споменахте, той ще осигури средства за частта за финансиране по европейските проекти от новия програмен период.
    Заемът ще финансира приоритетни проекти от оперативните програми „Транспорт”, „Околна среда” и „Развитие на регионите”.
    Финансовите условия по договора са изключително благоприятни. С този заем ще осигурим безпроблемно ликвидно финансиране на бюджета, с оглед финансиране и на проектите по трите оперативни програми.
    При решение от страна на Българското правителство и при одобрение от Европейската инвестиционна банка могат да бъдат включени и други оперативни програми за финансиране по този заем.
    Това е накратко. Ако има въпроси, готова съм да отговоря.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Благодаря Ви. Господин Бинев има въпрос.
    СЛАВИ БИНЕВ: Искам само да знам какво означава „благоприятни”.
    ГЕРГАНА БЕРЕМСКА: „Благоприятни” означава дълъг срок на погасяване, гратисен период от 7 години, 25-годишен срок на заема и благоприятни лихвени условия, които ще бъдат определяни при тегленето на всеки транш. Към момента не можем да ги предвидим с точност. Мога да Ви дам като ориентир лихвените условия по настоящия заем от Европейската инвестиционна банка. По последните два транша лихвите са около 2 процента.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Колеги, имате ли други въпроси? Господин Бинев.
    СЛАВИ БИНЕВ: Имам само един въпрос. Знаете ли, че има компании в България, които работят примерно с около 100 млн., които взимат кредити на около 0,8 – 0,9 процента?
    ГЕРГАНА БЕРЕМСКА: Разбира се, това е възможно, но зависи от останалите условия на заема. При 25-годишен срок на заема едва ли са постижими подобни условия, дори и при държавен рейтинг. Но така или иначе това са условията, които предоставя Европейската инвестиционна банка по тези програми. И считаме, че е добре да се възползваме от този ресурс.
    СЛАВИ БИНЕВ: Тези 25 години безлихвен заем начисляват ли се в това време или просто се изплащат след това?
    ГЕРГАНА БЕРЕМСКА: Заемът не е безлихвен. Лихвата се начислява от първия ден на усвояване на средствата. Изплаща се за срок от 25 години със 7 години гратисен период.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ:: Заповядайте, господин Иванов.
    ИВАН В. ИВАНОВ: Гратисният период предполагам, че включва плащането само на лихвите?
    ГЕРГАНА БЕРЕМСКА: Точно така.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Не виждам други въпроси. Колеги, това е сравнително стандартна процедура. И в предишния програмен период го има.
    Аз имам само един въпрос. Предполагам, че сте се запознали с проектостановището на комисията.
    ГЕРГАНА БЕРЕМСКА: Да.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Имате ли някакви забележки?
    ГЕРГАНА БЕРЕМСКА: Нямаме. Подкрепяме го.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: В такъв случай, ако нямаме други въпроси, поставям на гласуване законопроекта за ратифициране на финансовия договор между Република България и Европейската инвестиционна банка.
    Гласували: за 14, против и въздържали се няма.
    Приема се единодушно.
    Благодаря ви, колеги от Министерството на финансите. Желая ви успешна работа и приятен ден.

    Преминаваме към втора точка от дневния ред:
    ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА ВЪТРЕШНИТЕ ПРАВИЛА ЗА ОРГАНИЗАЦИЯТА И ДЕЙНОСТТА НА КОМИСИЯТА ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ В ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТОТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ.
    Сега е моментът да си говорим за Правилника на комисията, с който, надявам се, всички сте имали възможност да се запознаете или поне с предложението, което имахме. Имах определени бележки, които бяха, надявам се, предоставени на всички вас от господин Бинев в писмен вид. Това е единственото, което е постъпило в писмен вид. Имате думата, господин Бинев.
    СЛАВИ БИНЕВ: Ако ми разрешите, оттеглям забележките си, тъй като смятам, че председателят на комисията трябва да намери своя начин на работа. Смятам, че това е негова привилегия.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Благодаря Ви, господин Бинев.
    ИВАН В. ИВАНОВ: Господин председател, уважаеми колеги! Аз на предното заседание, понеже имахме възможност да дискутираме тази тема, изразих своето становище, което беше становище на представителите на „БСП Лява България”, а именно по отношение на чл. 13 - създаване на постоянно действаща подкомисия. Считаме, че в останалата си част Правилникът е работещ и ще го подкрепим. Но по отношение на чл. 13 считаме, че тази практика не е показала някакви постижения. Още повече, че компетентността на участващите в комисията би следвало да се пренесе върху всичките теми и въпроси, които коментираме във връзка с усвояването на европейските фондове.
    Така че предложението за създаването на отделна подкомисия не би следвало да бъде подкрепено. Още повече, че практиката е показала, че този модел не е работещ в настоящия момент. И както в предното Народно събрание, мисля, че и сега няма да бъде работещ и няма да бъде различно.
    Мисля, че експертността на всеки един от нас е достатъчна, за да можем да взимаме адекватно решение по възникнали казуси. Благодаря.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Колеги, заповядайте.
    АЙХАН ЕТЕМ: В същия ред на мисли ще се изкажа. Ще продължа оттам, където завърши колегата. Ако някой се съмнява в експертизата на излъчените представители в тази комисия, че не могат да участват в темите, които касаят самите еврофондове, защо тогава примерно не създадем още втора, трета и пета подкомисия, която да разглежда различните оперативни програми по различен начин? Логиката това гласи. Щом едно се отделя от друго, защо не се приложи същият принцип?
    Моите колеги от Движението за права и свободи и аз няма да подкрепим предложението в чл. 13.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Има ли други мнения и становища? Госпожа Хубенова, заповядайте.
    СИЛВИЯ ХУБЕНОВА: Аз ще изразя лична позиция и мисля, че част от колегите също биха могли да изразят своята позиция.
    Аз съм трети мандат в тази комисия. Искам да ви кажа, че в Четиридесет и втория парламент имаше такава подкомисия. Според мене тя вършеше сериозна работа. Там представител на ГЕРБ беше господин Томислав Дончев.
    (Неразбираема реплика на Иван В. Иванов)
    СИЛВИЯ ХУБЕНОВА: Господин Иванов, аз не Ви прекъсвах. Ако обичате и Вие да не ме прекъсвате. Тъкмо щях да продължа ,че това беше по инициатива на господин Червеняков и той беше убеден, че тази комисия е необходима. Председател мисля, че беше господин Страхил Ангелов. Това означава, че тогава БСП е подкрепила тази комисия.
    Аз мисля, че ние вече сме в един програмен период, който, първо, е важен за страната ни. Второ, довършваме приключващ програмен период с доста проблеми в него. И си мисля, че няма пречка да има подкомисия, която да се занимава точно с това.
    Моето лично становище и мисля, че на част от колегите е, че трябва да има такава комисия.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Благодаря, госпожо Хубенова. Господин Тошев.
    ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря, господин председател. Уважаеми колеги! Аз виждам, че в проекта за правилника на нашата комисия тази точка е маркирана с червено.
    Първо, радвам се, че господин Бинев оттегли своите предложения, защото иначе трябва да навлезем в толкова много подробности по един правилник, който наистина е приоритет на ръководството на комисия и, разбира се, на всички нас, че нямаше да решим скоро този казус.
    По отношение на чл. 13. Аз също съм трети мандат член на тази комисия. Преди два мандата бях заместник-председател и за кратко председател на комисията. И искам да кажа за колегите, без да се намесвам в личното мнение на когото и да било, от която и да е политическа група, че в тази Европейска комисия бих призовал да говорим експертно, да не говорим политически. Комисията няма политически тежнения, не е имала и се надявам, че няма да има. Тоест тя трябва да бъде само експертна.
    Второ, самото име на комисията подсказва, че тя има изключително широк спектър на работа. Първата част – европейски въпроси, касае на практика цялото българско законодателство и всички европейски регламенти и директиви, които трябва да бъдат съгласувани, трансферирани, коригирани, дадени предложения.
    Между другото, от няколко години, не са много – две-три, България стана активен участник в европейския диалог и европейското нормотворчество, което е заслуга на тази комисия и на нашия парламент.
    В тази връзка подкрепям напълно госпожа Хубенова и предложението на ръководството на комисията за този член. Защото ни предстои един много тежък период от една-две години, докато приключим с предишния период на Европейския съюз и навлезем в новия. Имаме изоставане, което вече носи на държавата ни загуба на средства.
    Аз не разбирам точно доводите какви са, за да отхвърлим този член. Защото подкомисията няма да има никакви права, които да отнеме от основната комисия. Тоест тя е един консултативен орган и на практика товарното магаре на комисията по отношение на европейските фондове. Тоест тя ще обработва въпросите, касаещи еврофондовете за предишния и за бъдещия период, всичките въпроси. С тях са и тези доклади, които ще пристигат.
    Имайте предвид, че сега по отчетите на предишния – аз се надявам, че ръководството ще продължи тази традиция, която имахме – и по старта на новия период, за който сме закъснели безобразно много, ние ще имаме страшно много работа. И ако трябва голямата, основната комисия да сдъвква целия материал, да го обработи и да стигнем до конкретни решения за кратко време, ние самите ще забавим работата на парламента и на правителството, както и на много от агенциите, които разполагат с тези средства.
    И другото, което е. Понеже тук не е конкретизирано, аз предлагам, ако се стигне до съществуването на подкомисията, тя да бъде на паритетен принцип. Ако някой от колегите има някакви проблеми с това кой, как и защо, аз предлагам да бъде на паритетен принцип, тоест от всяка политическа сила да има по един представител в подкомисията, както е било винаги.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Заповядайте, господин Иванов.
    ИВАН В. ИВАНОВ: Уважаеми господин председател! Колеги! Не знам защо се намесва политиката. Аз не съм трети, втори мандат съм в тази комисия. Предния път беше за кратко. Наистина политиката не се е намесвала по никакъв начин в работата на комисията. Не знам защо се спомена тук.
    Идеята, която имам аз с предложението си тази подкомисия да не съществува, е именно сложността на казусите, които предстои да разглеждаме, и ангажираността на всеки един член от комисията в решаването на подобни въпроси. Още повече, в чл. 14 е предвидено да се образуват постоянни временни работни групи по управление и по по-сложни въпроси, на които трябва своевременно да се реагира, които биха могли да работят и да дадат своето становище.
    Още повече в Четиридесет и второто Народно събрание тази комисия не беше ефективна. Аз видях това нещо. И тя просто прекрати своята работа поради неефективност и недостатъчна ползотворност. Така че не виждам защо трябва да се лишават всички членове на комисията от възможността да работят именно по тези теми.
    Пак ще се повторя, в чл. 14 е предвидено съществуването на работни групи, които биха работили именно с тази цел и биха дали конкретни становища по въпроси, които нито са работа на министерства, нито на парламента. Благодаря.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Заповядайте, господин Тошев.
    ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря, господин председател. Колега, аз не виждам членът за постоянната подкомисия да противоречи на създаването на временни групи и подкомисии. Временните групи и подкомисии са за решаване на еднократно възникнали проблеми временно и черезвичайно и т.н.
    Второто, което е. Аз не мисля, че заради това, че се нарушава Правилникът за движение по пътищата, трябва да го отменим. Напротив, ако считате, че предната комисия не е работила достатъчно ефективно – аз не съм съвсем съгласен с такава оценка, - сега би трябвало тази да заработи по-ефективно.
    И трето. Колеги, ето тук господин председателят и ръководството да декларират, ако трябва и за протокола – това, което ще има подкомисията, ще го има всеки един от членовете на цялата комисия. Тоест никой няма да бъде пренебрегнат.
    Освен това не е затворена комисия. Тя няма да бъде работеща в собствения й състав. Всеки, който не е избран за член на подкомисията, ще може да работи в нейните заседания, да взима отношение и т.н. Освен това тя ще дава консултативни мнения на голямата комисия и ние тук с гласуване ще приемаме решенията. Така че аз не виждам притесненията за какво са.
    Отделно от това, като сте се загрижили за бюджета на парламента, аз мисля, че подкомисията ще работи без заплащане, така че и това не трябва да бъде аргумент. Това е един консултативен орган към голямата комисия.
    СИЛВИЯ ХУБЕНОВА: Аз искам да добавя още две неща, които мисля, че са важни за необходимостта от тази комисия.
    В настоящия Министерски съвет имаме двама вицепремиери, които отговарят за двете страни на европейското ни присъствие – единият е вицепремиер по европейските въпроси, другият – по европейските фондове. Това първо.
    Второ, съгласно Лисабонския договор, ангажиментите и отговорностите на парламентите на европейските държави са много по-сериозни. И аз мисля, че това, което господин Тошев каза, е важно, че всъщност тази комисия ще върши „черната” работа, тоест ще бъде изчистена плявата от това, което ни е представено от Министерския съвет, от другите органи и ние ще получаваме информацията изчистена експертно и с предложение за гласуване. Така че лично аз мисля, че това е важно и необходимо.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Господин Бинев, имате думата.
    СЛАВИ БИНЕВ: Най-голямата критика от европейските институции към България винаги е била свързана с европейските фондове. И дори критиките, които сме получавали на политическо ниво и на всякакво друго, са били свързани с тяхното реализиране и с корупцията, която те пораждат.
    Смятам, че колкото повече хора има, които дебнат това, толкова по-добре. Това не лишава комисията от възможността да надзирава работата на тази подкомисия. Напротив, смятам, че това ще даде възможност наистина да се влезе надълбоко в проблемите, защото смятам, че те са много големи. Смятам, че това би било добър ход. Представителството на всяка една политическа сила там е изключително важно. Защото опозицията винаги би трябвало да има много голям поглед точно върху ползването на тези европейски средства.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Благодаря Ви, господин Бинев. Колеги, има ли други мнения, въпроси? – Не виждам. Ще си позволя и аз да кажа своето мнение.
    Такава комисия имаше и в Четиридесетото Народно събрание, в Четиридесет и първото пропусна, в Четиридесет и второто пак имаше. В момента за Четиридесет и третото дискутираме какво да правим.
    Аз го поставих като въпрос в дневния ред, предвид на това, че натовареността на Комисията по европейските въпроси е такава, че почти цялата синхронизация на законодателството на България и Европейския съюз минава през тази комисия.
    През 2018 г. ни предстои председателство на Европейския съюз, подготовката на което и самото председателство ще бъдат на гърба на тази комисия и ни очакват изключително много ангажименти в тази сфера. Предвид и на моята ангажираност като лидер на парламентарна група и председател на комисия по никакъв начин не искам да пренебрегвам важността на тази комисия.
    Затова аз лично счетох, че от гледна точка на по-добро взаимодействие, на това да не пропускаме проблемите, които касаят европейските фондове, трябва да има такава подкомисия, предвид и на това, че съм работил и преди като председател на комисията и наистина знам натовареността й.
    Причината, поради която подкомисията беше закрита в предишното Народно събрание, беше, че господин Страхил Ангелов, който беше председател на подкомисията, беше прекалено ангажиран и не можеше да отдаде нужното време и внимание, които еврофондовете заслужаваха.
    Ако трябва да съдим каква е била практиката, преди да се водим по това, ние трябва тотално да преработим оперативните програми. Защото предполагам, че част от причините за ниското усвояване на европейските средства са и в подценяване на тяхната важност – предполагам, макар че никой от политиците не си признава това нещо. Затова исках още повече да наблегнем на важността на европейските фондове за страната.
    И предвид на това, че имаме две огромни предизвикателства – едното е председателството на Европейския съюз и другото е нов програмен период, в който парите са двойно повече, отколкото досега, имаме нужда от двойно повече усилия и в двете посоки – европейските въпроси и европейските фондове.
    Това беше моето предложение, заради което включих тази точка. Затова исках в един демократичен порядък всеки да изложи своите факти и в крайна сметка да подложим този въпрос на гласуване.
    Това е моето становище за протокола.
    Заповядайте, госпожо Алексиева.
    ЕВГЕНИЯ АЛЕКСИЕВА: Благодаря, господин Танчев. Аз нямаше да вземам думата, за да не повтарям и мотивите на моите колеги, които са за това подкомисията да бъде сформирана и да работи. Но искам да кажа, че и тези колеги от вас, които в Четиридесет и второто Народно събрание бяха в тази комисия, знаят, че в подкомисията се работеше много експедитивно и съответно в комисията работехме много експедитивно и заседанията протичаха много точно. Всички имахме конкретните предложения и становища и достатъчно време, за да можем да се запознаем с работата на цялата комисия и със становищата, които трябваше за вземем.
    Така че за мене тази подкомисията подпомага изцяло работата на комисията и съответно улеснява вземането на решения и по-голяма част от работата преминава в заседанията на тази подкомисия. И всеки от нас, който желае да присъства в работата на подкомисията, мисля, че няма проблем да го направи.
    Така че допълвам и съм за съществуването на такава подкомисия, защото наистина тя ще бъде полезна за работата на нашата комисия. Благодаря.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Има ли други желаещи? – Не виждам.
    В такъв случай предлагам първо да поставим на гласуване чл. 13 от Правилника, а след това да поговорим за времето, в което да заседава комисията, защото това е част от целия правилник, и да гласуваме целия правилник. И в случай, че не сме абсолютно подготвени сега, предлагам състава на комисията да го направим на едно следващо заседание, ако, разбира се, това е мнението. В смисъл, да направим три гласувания по този въпрос.
    Има ли други предложения, обратни на това? – Не виждам.
    В такъв случай подлагам на гласуване т. 13 за създаване на подкомисия, която да се занимава конкретно с европейските фондове. Който е „за”, нека да гласува.
    Гласували: за 10, против 4, въздържали се няма.
    Приема се.
    На следващо място, да поговорим за времето, в което да заседава Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове. Принципно бяхме сложили време 15,30 ч. в сряда. Но някои колеги изявиха становище, че това време им съвпада със заседания на други комисии и нямат възможност да участват активно.
    Нека да чуем кой кога има комисии, кога предлагате да се състои заседанието на нашата комисия и въобще да поговорим малко, за да изберем наистина най-малкото зло. Заповядайте за изказване, господин Бинев.
    СЛАВИ БИНЕВ: Аз смятам, че подкомисията по европейските фондове трябва да заседава преди Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове, тоест това трябва да се случва във вторник.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: После ще говорим за подкомисията. Първо да поговорим за голямата комисия кога да заседава, че има търкания в тази посока.
    СЛАВИ БИНЕВ: Съжалявам, не разбрах въпроса.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Заповядайте, господин Тошев.
    ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Традиция е Комисията по европейските въпроси да заседава винаги в сряда - от 15,30 ч. заседаваше в предишния парламент, иначе от 14,30 беше заседанието.
    Специално за себе си искам да кажа, че на предното заседание присъствах на подпис, както неофициално се казва, по простата причина, че в Комисията по отбрана гледахме един тежък казус с бюджета на Министерството на отбраната. Тогава промениха искането за заседание на Комисията по отбрана и тя вече ще заседава в четвъртък.
    Така че специално аз държа на този час и на този ден – сряда от 15,30 ч. Но вече решаваме заедно.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Предложението е за 15,30 ч., сряда.
    ПЕТЪР ПЕТРОВ: Искам и аз да взема отношение. Смятам, че мнозинството в тази комисия на края на заседанието ще определи часа.
    Аз участвам още в Комисията по земеделие и храни и тази комисия, както знаете, е много тясно свързана с еврофондовете и с контрола върху тях. И има уговорки за много активна работа. Днес също имам среща с председателя на комисията. Тяхната традиция – да заседават винаги в една и съща зала, ги накара да преместят заседанието от четвъртък в сряда и то в същия час.
    Така че традициите наистина са нещо важно. Но хубаво е да не съвпадат часовете. Имам една молба – ако можем само да изместим началото на заседанието с половин час, ако това не представлява трудност.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Има ли възможност за компромис – да изтеглим с половин час началото на заседанието на нашата комисия?
    ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Ако го направим от 15 часа, пак е компромисен вариант. А ако го направим от 16 часа, няма да събираме кворума. При два дни за комисии и при 22 комисии ние няма как да напаснем нещата така, че за всички да е удобно. Така че нека малко по-широко да разсъждаваме.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Що се отнася до Комисията по земеделието и горите, ние понякога ще имаме общи заседания, точно поради факта, че еврофондовете се припокриват.
    Становище относно залата? Три часа или три и половина часа не е проблем за залата.
    Предлагам да подложим и двете предложения за гласуване – от 15 и от 15,30 часа, за да сме спазили наистина демократичния принцип.
    Първо, подлагам на гласуване предложението комисията да заседава от 15 часа в сряда, моля да гласува.
    Гласували: за 6, против 6, въздържал се 1.
    Не се приема.
    Следващото предложение е комисията да заседава в сряда от 15,30 часа. Който е съгласен, моля да гласува.
    Гласували: за 7, против 4, въздържали се 2.
    Приема се. В такъв случай остава заседанията да се провеждат в сряда от 15,30 часа. Ще търсим варианти, в които наистина да бъдем толерантни и компромисни. В крайна сметка такъв трябва да бъде подходът на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
    Предлагам на следващото заседание да попълним състава на подкомисията.
    Предлагам участието в тази подкомисия да бъде на паритетен принцип - всяка една партия да излъчи по един човек. Когато приемем кой да бъде председател и състава на тази комисия, те ще си направят предложение за времето, за вътрешен правилник и т.н. и ще решат кога да заседава тази комисия. Така че в момента няма да навлизаме в дискусия и детайли.
    Мисля, че с това изчерпихме дискусиите по втора точка от дневния ред.
    Ако искате, да подложим на гласуване целия Правилник за работата на нашата комисия, който мисля, че вече поизчистихме.
    Който е за приемане на правилника, нека да гласува.
    Гласували: за 12, против няма, въздържал се 1.
    Приема се и Правилникът за работа на Комисията по европейските въпроси.

    Преминаваме към трета точка от дневния ред:
    РАЗНИ.
    По тази точка аз имам да ви направя няколко съобщения. Ако вие имате някакви допълнителни въпроси, ще ви предоставя думата.
    Първо, в нашата комисия са постъпили материали от кабинета на господин Томислав Дончев, заместник-министър председател по европейските фондове и икономическата политика, относно одобреното Споразумение за партньорство на Република България, очертаващо помощта за периода 2014 – 2020 г. Него ще го намерите на посочения интернет адрес.
    С две думи, това е Споразумението, което полага основата на следващия програмен период – седемте оперативни програми на български език, като документите са одобрени от Министерския съвет, както и от Съвета за консултации, Програмата за развитие на човешките ресурси, която е в одобрения си вариант от Европейската комисия. Това е първата програма, която вече е одобрена и по която ще започне да се усвояват и средства в следващия програмен период. Ще имате възможност да се запознаете с тези материали.
    Следва да се има предвид, че по програмите се работи и към момента. Решението на Министерския съвет одобрява документите като основа за официални преговори с Европейската комисия, което ще върви през 2015 г. Надявам се в бързи срокове и подкомисията да заработи, за да започнем да изслушваме съответните министри, да се запознаем с актуалното състояние и проблемите – дали на европейско или на национално ниво и как да ги преодоляваме.
    Материалите ще бъдат изпратени на всички членове на комисията по електронен път.
    Точка 2. В комисията са постъпили следните доклади и становища, които също са на разположение. Това е един одитиран доклад на Сметната палата № 03-0000913, за изпълнението на проекти, реализирани от Министерството на здравеопазването по оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” за периода 1.01.2009 г. до 31.12.2012 г.
    Това е, което аз исках да ви споделя. Колеги, ако вие имате нещо да допълните, имате думата. – Не виждам.
    В такъв случай благодаря ви за полезната и ползотворна работа и желая приятен ден на всички. Закривам заседанието.

    (Закрито в 16,10 ч.)

    Стенограф:
    (Божана Попова)
    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА:
    (Светлин Танчев)
    Форма за търсене
    Ключова дума