Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
16/12/2014
    1. Избор на състав на постоянно действащата Подкомисия по усвояването на средствата от Европейския съюз към Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове в Четиридесет и третото Народно събрание.
    2. Разглеждане, обсъждане и приемане на Правила за организацията и дейността на Съвета за обществени консултации към Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове в Четиридесет и третото Народно събрание.
    3. Разни.
    П Р О Т О К О Л № 3/16.12.2014 г.

    На 16 декември 2014 г. от 14 часа се проведе заседание на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Избор на състав на постоянно действащата Подкомисия по усвояването на средствата от Европейския съюз към Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове в Четиридесет и третото Народно събрание.
    2. Разглеждане, обсъждане и приемане на Правила за организацията и дейността на Съвета за обществени консултации към Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове в Четиридесет и третото Народно събрание.
    3. Разни.

    Заседанието беше открито и ръководено от Светлин Танчев – председател на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.


    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Уважаеми колеги, имаме необходимия кворум. Откривам заседанието на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
    Във връзка с така предложения дневен ред предлагам да разменим поредността на двете точки и той да бъде следният:
    1. Разглеждане, обсъждане и приемане на Правила за организацията и дейността на Съвета за обществени консултации към Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове в Четиридесет и третото Народно събрание.
    2. Избор на състав на постоянно действащата Подкомисия по усвояването на средствата от Европейския съюз към Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове в Четиридесет и третото Народно събрание.
    3. Разни.
    Мисля, че сравнително бързо ще разгледаме точката за Съвета за обществени консултации, за да преминем към основната точка на дневния ред.
    Това е една молба, ако така мога да се изразя. Имате думата по това предложение.
    СЛАВИ БИНЕВ: Искам само да предложа още един член на този съвет и то за постоянен член.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Именно това предлагам да гледаме в момента.
    Съгласни ли сте да обърнем двете точки и да приемем така предложения от мене дневен ред? Който е съгласен с това предложения, нека да гласува.
    Гласували: за 15, против и въздържали се няма.
    Приема се единодушно.

    Започваме с така приетата първа точка от дневния ред:
    РАЗГЛЕЖДАНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА ПРАВИЛА ЗА ОРГАНИЗАЦИЯТА И ДЕЙНОСТТА НА СЪВЕТА ЗА ОБЩЕСТВЕНИ КОНСУЛТАЦИИ КЪМ КОМИСИЯТА ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ В ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТОТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ.
    Господин Бинев, сега имате думата.
    СЛАВИ БИНЕВ: Благодаря Ви. Предлагам за постоянен член на Съвета за обществени консултации да бъде включена Фондация „Перспектива”, която е единственият член на ЕАN – European antipoverty network. Това е организацията, която се занимава с ликвидиране на бедността във всички страни по отношение към социалните фондове. Смятам, че тя е от изключително голяма значение. Проф. Добромир Минев е неин председател, един от уважаваните учени в тази област.
    Това е моето предложение. Самият аз много пъти съм съдействал на негови прояви в Европейския съюз. Той е изключително активен участник.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Това е Вашето предложение. Колеги, вие би трябвало да имате и правилата за организацията на този Обществен съвет.
    Миналата седмица се видях с Камен Колев, който дълго време е бил председател на този Съвет за обществени консултации. Разбрах от колегите, че може би поради променливата програма и непостоянната работа на предишното Народно събрание, от година и половина този Съвет не е работил адекватно, не са се събирали много.
    Поканих господин Камен Колев на среща да поговорим. Предвид натовареността, която предстои от застъпването на два програмни периода - завършване на един и започване на друг, на тази част трябва да се обърне доста повече внимание от гледна точка на асоциации, въобще на структури, които имат отношение. Въобще този Съвет за обществени консултации трябва да заработи доста по-адекватно. Помолих господин Колев да огледа организациите, които членуват в него, и да даде своето становище, а съответно ние днес да поговорим за тези неща. Това, което господин Колев изказа като мнение по промяна на този състав, е единствено представителят на Националната предприемаческа и занаятчийска камара да бъде заменен с председателя на Съвета на ректорите. Като неговият аргумент беше, че тази Занаятчийска камара е представена и в други подобни съвети. Един вид, те ще имат повече тежест в този Съвет. Това беше единствената забележка.
    Господин Бинев също направи едно предложение. Аз лично нямам някакви допълнения. Ако вие имате, заповядайте.
    АЙХАН ЕТЕМ: Благодаря, господин председател. Като допълнение, което бих предложил за увеличаване на състава на постоянните членове към Съвета за обществени консултации, е Сдружението на общини „Толерантност”. Самото сдружение членува в не малко европейски асоциации, които се занимават с проблемите на регионалното развитие и по-скоро на имащите нужда от подкрепа малки и средни общини.
    Това е моето предложение. Благодаря.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Благодаря Ви за това предложение. В момента тече дискусия. Аз само искам да попитам дали това сдружение не е представено в някое от представените тук, като например Националното сдружение на общините, за да не дадем на някой по този начин повече превес в работата на този съвет. Това е единственият коментар, по който призовавам да разсъждавате, като давате предложенията си.
    С две думи, ние ще оформим това предложение в стенограмата. Предполагам, че и на заседание на самия Съвет ще имаме възможност да изговорим тези неща и там наистина по един демократичен начин да се случи това нещо. Така че за протокола слагаме това Ваше предложение.
    Има ли други предложения или коментари? Госпожо Хубенова, заповядайте.
    СИЛВИЯ ХУБЕНОВА: Този Съвет работеше много активно в Четиридесет и първото Народно събрание. Господин Танчев също знае, както и останалите колеги, които са били там. Особено в ситуацията след Лисабонския договор много сериозна беше съвместната ни работа.
    Поне това, което виждам като презумпция в този Съвет, е, че има доста широко участие на национално представени организации по спектъра на активността си. Всеки от нас вероятно би могъл да предложи и други организации, но мисля, че тези тук вече трети пореден мандат работят и са изградили някакво отношение помежду си. Защото работата на този Съвет е по-скоро аналитична, работата му е по-скоро да разглежда общите проблеми. Всичко е в дух на консултации и общи анализи.
    Така че казвам за тези колеги, които не са запознати - надявам се, всички да са запознати, да знаят, че това е работата на Съвета за обществени консултации. И нашата роля е по-скоро да го подкрепяме и да изразяваме нашето отношение, а не широко да разтваряме ножиците.
    Освен това си мисля, че е отворена вратата за приемането на нови организации. Но все пак ние трябва да имаме доказателство, че тези организации са представени, че са добре приети от всички, че имат национално представителство, което в случая е най-важното. Така че ще ви помоля, колеги, нека да ограничим все пак предложенията си до мига, в който се запознаем с организациите, които предлагате. Защото няма как всички да познаваме организациите.
    Аз съм работила в неправителствения сектор, участвала съм в работна група миналия мандат, която работеше с неправителствения сектор, с цел подписване на мораториум между правителството и неправителствения сектор. Затова ми се ще да имаме яснота кои са организациите, които предлагаме.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Господин Бинев, заповядайте.
    СЛАВИ БИНЕВ: Напълно съм съгласен. Действително трябва да го имаме предвид. Аз ще разпратя до следващото заседание пълен пакет от документи за работата на ЕАN както в чужбина, така и в България и доказателства, че тя не присъства в някоя от другите организации, за да няма дублиране на гласовете.
    Наистина това е абсолютно логично – оттук нататък като има такива предложения, да бъдат обсъждани, за да се види, че не става въпрос за някакви хора, които просто трябва да присъстват в някакъв обществен съвет, а наистина става въпрос за хора, които имат нуждата да работят с нас.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Заповядайте, господин Етем.
    АЙХАН ЕТЕМ: В този дух на изказвания аз в подкрепа на господин Бинев ще направя същото за организацията, която предлагам. Но апелирам да анализираме дейността на настоящите членове. Защото преглеждайки представения списък, аз мога да кажа, че вътре има вече новосформирана политическа партия със същото име. Мога да кажа, че има вече несъществуваща НПО. И подлагайки на съмнение определени предложения, би трябвало да знаем настоящият състав на съответния съвет на какво ниво е. Защото може би ще отпаднат на пръв поглед трима-четирима представители на този съвет.Така че би трябвало да се направи такъв анализ. И може би да отложим гласуването на Съвета или одобрението на представителите в него.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Само две думи искам да кажа. Абсолютно съм съгласен с Вас. Аз също на прима виста виждам, че има някои, които може би трябва да отпаднат. Това касае Института за модерна политика, който стана политическа партия – на господин Цеков.
    В момента, давайки своите предложения, това ще изглежда като едно предложение към Съвета – някои да отпаднат, други да бъдат приети. И вече в демократичен порядък Съветът ще си оформи наистина последния облик. Така че в момента просто дискутираме и накрая ще гласуваме едно предложение, което ще направим. Заповядайте за реплика.
    АЙХАН ЕТЕМ: Господин председател, според раздел ІІІ, който сте предложили, чл. 6, ал. 2, постоянните членове на Съвета са 24 и те се определят с решение на комисията. Тоест аз не знам на кого какво ще предложим в този дух.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Аз визирах, да. Но исках все пак ние да направим нашето предложение, да го дадем на Съвета за обществени консултации, те също да си го изговорят и вече последната дума да се върне при нас с тяхно предложение, което ние вече да формализираме и това да стане новият орган. Просто казвам това, за да има комуникации, да не се чувства, че ние сме се събрали тук и сме определили кой да е. Духът на този съвет е наистина да бъде демократичен и да представлява гражданското общество.
    СИЛВИЯ ХУБЕНОВА: Ние сега ще приемем правилник, а приложението към него ще го приемем на следващ етап, така ли?
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Точно така. Господин Тошев, заповядайте.
    ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Благодаря, господин председател. Колеги, аз искам само като процедура, дори без да го записваме някъде, да кажа следното. Нашата комисия по принцип взима решения, които касаят първо, парламента, второ, отношенията с европейските институции и трето, в много случаи правителството. Затова ад хок правим предложения, които по същество променят това, което е предложено като проектостановище, проекторешение и т.н. от ръководството на комисията.
    Тоест идеята ми конкретно в този случай е следната. Достатъчно време имахме. Разбира се, ако някой има предложение, ние сме демократичен орган – и комисията, и парламента, може да прави каквито си иска предложения. Само че ако предложенията на господин Бинев и на господин Етем бяха направени примерно чрез администрацията на комисията и да ни бъдат разпратени по имейлите, чичко Гугъл знае всичко, натискаме и получаваме информация. Аз и двете институции ги чувам за първи път, което приемам за свой недостатък и слабост. Но можех да чукна в интернет и да видя за какво става въпрос, за да мога сега адекватно да взема участие, а не да слушам и да се чудя какво да правя.
    По тази причина, не че нямам доверие на вас и на вашите предложения, но ако сега подложим на гласуване състава на Съвета, аз или ще се въздържа, или ще бъда против, защото не ги познавам, дори да ги зная. Сега кой основал партия и от името на каква партия действа, това е друг въпрос.
    Молбата ми е, когато има някакви предложения, които касаят становище на комисията и решение на комисията, нека да бъдат направени така, че всички да бъдат адекватни по време на обсъждането.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Ние се разбрахме. В момента ще гласуваме правилата. А тези предложения, които ги изговорихме, аз ще ги предоставя на Съвета за обществени консултации, те също да ги обмислят, на следващо заседание да чуем и тяхното мнение. Ще сме се запознали с много повече неща и самия състав ще го гласуваме допълнително. Заповядайте.
    СТАНИСЛАВ АНАСТАСОВ: Благодаря, господин председател. Имам процедурен въпрос.
    Доколкото разбирам, поправете ме, ако не е така, най-проблемна е четвърта точка от ал. 2 на чл. 6 – „Неправителствените организации с експертен капацитет покриват широк кръг от въпроси”.
    Виждаме, че дефиницията е направена максимално широка, така че да влязат неправителствени организации от широк спектър, който ще бъде полезен на работата на Съвета за обществени консултации.
    Въпросът ми е следният: сега, гласувайки правилата, не можем ли с последващо решение да утвърдим Приложение 1, а междувременно да направим или една презентация, която да си разпратим по медиите, или едно изслушване? В рамките на 5 минути да се дават на всяка организация, която има претенциите да има някакъв капацитет, има потенциал и съответно иска да попадне в четвъртата група. Разбира се, това отнема време.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Абсолютно съм съгласен. Аз нещо такова визирах, като казах да се проведе тази дискусия в самия Съвет за обществени консултации. И там наистина може да се случи това изслушване на съответните организации. Горе-долу точно така го визирам.
    Днес, след като гласуваме правилата, аз ще разговарям с господин Колев, който е председател на тази структура, кога е възможно едно такова заседание, да го свикаме и да поговорим за всичките тези неща и да направим това изслушване.
    СТАНИСЛАВ АТАНАСОВ: Все пак при изслушването може би ще е добре да одобрим и някакви критерии, от които да бъдем водени. Тоест ние чрез този съвет, доколкото разбирам, търсим най-вече експертиза, тъй като решенията му са необвързващи, те не са със задължителен характер.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Целта не е само експертиза, но и обратната информация, информацията, която е при нас, да отива надолу към съответните бенефициенти и структури, някакво отношение.
    СТАНИСЛАВ АНАСТАСОВ: Именно. Вие вече начертахте много добре предизвикателствата на комисията. Най-голямото ми притеснение е свързано не със започването на новия програмен период, а с closure(приключване) на програмите от стария. За съжаление в тази комисия ще се сблъскаме с този голям проблем, който за първи път ще ни се случи в България. И моето притеснение е, че европейският одит показва в този период да има най-много санкции и най-много проблеми, с които ще се сблъскаме.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Абсолютно резонно. Какво е Вашето предложение? Формулирайте го.
    СТАНИСЛАВ АНАСТАСОВ: Да направим изслушване в рамките на този съвет, като формулираме четири-пет базови критерия на това, което е необходимо от тези организации, за да елиминираме субективния фактор.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: О’кей. Искате ли в такъв случай да дадете Вашите предложения? Сега, гласувайки правилника, всеки от вас да си даде своите предложения във връзка с този въпрос и вече като свикаме самото заседание, да решат самите народни представители кои критерии утвърждаваме и на тази база да проведем заседанието.
    В такъв случай мисля, че изчерпихме тази точка. Ако някой иска нещо да добави, сега е моментът. Няма желаещи.
    Поставям на гласуване правилата за организацията и дейността на Съвета за обществени консултации във вида, който имате пред вас.
    Гласували: за 15, против и въздържали се няма.
    Приема се. С това одобрихме правилата. Ще организирам разговора с господин Колев и ще определим заседание по тази точка. Вие ще бъдете уведомени своевременно. А вие през това време може да размишлявате и да изпращате своите бележки, а аз ще се ангажирам да ги разпределям до всички членове на комисията, за да сме запознати и да няма изненади на следващото заседание. Благодаря ви.

    Преминаваме към втора точка от дневния ред:
    ИЗБОР НА СЪСТАВ НА ПОСТОЯННО ДЕЙСТВАЩАТА ПОДКОМИСИЯ ПО УСВОЯВАНЕТО НА СРЕДСТВАТА ОТ ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ КЪМ КОМИСИЯТА ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ В ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТОТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ.
    На предишното заседание казахме, че ще направим този избор.
    Аз имам един проект на решение за избиране на постоянно действащата подкомисия, като сме обобщили как виждаме състава на тази комисия. Мисля, че на предното заседание казахме, че съставът й ще бъде на паритетен принцип. Осем са политическите формации, които са представени в Народното събрание. Предложението е всяка от тях да има по един член в тази подкомисия.
    От гледна точка на гласуването и от гледна точка на моята функция като председател на голямата комисия предложението е аз да не участвам в състава на подкомисията като член, предвид на това, че информацията така или иначе ще стига до мене и аз по дефиниция мога да присъствам на тези заседания. Това е предложението, което се прави. Ако има други предложения, имате думата. – Не виждам.
    Тогава предлагам да гласуваме точка по точка.
    Първо, подлагам на гласуване предложението съставът на тази подкомисия да бъде на паритетен принцип и комисията да бъде съставена от 7 члена. Който е съгласен с това предложение, моля да гласува.
    Гласували: за 14, против и въздържали се няма.
    Приема се Подкомисията по усвояване на европейските средства да бъде съставена от 7 народни представители.
    Очаквам предложения за председател на подкомисията.
    СИЛВИЯ ХУБЕНОВА: Първо да представя членовете на подкомисията.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Заповядайте, колега Хубенова.
    СИЛВИЯ ХУБЕНОВА: От името на ГЕРБ предлагам за член на тази подкомисия господин Владимир Тошев, дългогодишен член на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове, известно време председател, два мандата заместник-председател. Мисля, че е достатъчно компетентен, в добри контакти с организациите и структурите, които работят по европейските фондове и би бил полезен.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Други предложения?
    ПЕТЪР ПЕТРОВ: От името на групата на Патриотичния фронт съм упълномощен да предложа за член на подкомисията господин Слави Бинев. По-късно ще го предложа и за председател на тази подкомисия. Защото този човек е бил седем години в Европейския парламент. Той има качества, които мисля, че съответстват напълно за член на подкомисията, а също и да я оглави. Това е в общи линии моето предложение.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Благодаря Ви. Заповядайте, господин Анастасов.
    СТАНИСЛАВ АНАСТАСОВ: От парламентарната група на Движението за права и свободи предлагам Айхан Етем за член на подкомисията.
    СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: От името на парламентарната група на Реформаторския блок предлагам Антони Тренчев за член на подкомисията.
    Предлагам колегите, които са с по един член, автоматично да станат членове на подкомисията, визирайки господин Иван Иванов.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: В момента няма колега от БСП. Ще помоля Секретариатът на комисията, при положение, че няма възражения, поне писмено да ги уведомим да ни върнат обратна връзка кого предлагат за член на тази подкомисия.
    Бяха предложени за членове на подкомисията господин Владимир Тошев, господин Бинев, Айхан Етем, Антони Тренчев и Иван Иванов. Миглена Александрова от АТАКА не е на днешното заседание, но тя е единствен член от АТАКА и по право трябва да бъде член на подкомисията. И от БСП под въпрос – когото предложат.
    Ако сме съгласни с така направените предложения, нека да гласуваме.
    Гласували: за 14, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Гласувахме и състава на подкомисията. Сега остава да направим предложение за председател на тази комисия. От Патриотичния фронт направиха своето предложение.
    Току-що от БСП изпратиха ес ем ес, че те не са готови да предложат име на член на подкомисията и на следващото заседание се ангажират да предложат такъв.
    В момента правим предложение за председател на подкомисията. Първото предложение беше за господин Бинев. Има ли други предложения? – Не виждам.
    Все пак трябва да подложа на гласуване това предложение, за да е демократичен изборът. Който е съгласен господин Слави Бинев да оглави Подкомисията по усвояване на средствата от Европейския съюз, моля да гласува.
    Гласували: за 10, против няма, въздържали се 4.
    Приема се.
    Колеги, с това изчерпихме дневния ред. Честито на господин Бинев и му желая наистина да се въоръжи с нерви и търпение, защото проблемите и предизвикателствата, които ще има, са доста сериозни.
    Има ли нещо по точка „Разни”? – Не виждам.
    Благодаря ви, че се отзовахте на това извънредно заседание. Утре няма да имаме редовно заседание. Така че ви желая хубав ден и успешна работа. Закривам заседанието.
    (Закрито в 16,05 ч.)
    Стенограф:
    (Божана Попова)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И
    КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:
    (Светлин Танчев)
    Форма за търсене
    Ключова дума