Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
15/01/2015
    П Р О Т О К О Л № 4/15.01.2015 г.
    На 15 януари 2015 г. от 11 часа се проведе извънредно заседание на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Обсъждане на Актуализираната стратегия за продължаване на реформата в съдебната система, № 402-00-23, внесенa от Министерски съвет на 18.12.2014г.

    2.Разни.

    На заседанието присъстваха:
    Христо Иванов – министър на правосъдието
    Мария Карабельова – началник на кабинета на Меглена Кунева – заместник министър-председател по координация на европейските политики и институционалните въпроси.
    Заседанието беше открито и ръководено от Светлин Танчев – председател на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.


    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Уважаеми колеги, откривам извънредното заседание на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове. Предвид на малкото време, с което разполагаме, ще започнем днешната ни работа.
    Първо, искам да пожелая на всички колеги, предвид на това, че това ни е първо заседание за годината, една много успешна, продуктивна година. Знам, че предстоят и избори тази година. Желая успех на всички политически сили и колеги. И дано в комисията да имаме продуктивна година и да отстояваме интересите на България, да се случват хубави неща.
    Днешната извънредна комисия свикваме за това, че е поет ангажимент до края на месец януари да влезе Актуализирана стратегия, да покажем и на европейските партньори, и въобще на всички, че България има волята да се справи с този най-голям бич, дори за нашата икономика – проблемите в съдебната система.
    На днешното заседание присъстват:
    Христо Иванов – министър на правосъдието
    Мария Карабельова – началник на кабинета на Меглена Кунева – заместник министър-председател по координация на европейските политики и институционалните въпроси.
    Осъзнавам и аз, смятам, че няма човек в тази зала, който да не смята, че има нужда от реформа и затова трябва бързо и в експедитивен порядък да работим в тази сфера.
    Това е единствената точка, която днес ще дискутираме. Ние сме една от водещите комисии, макар че логично е водеща да е Правната комисия. Така че се надявам оперативно да дадем нашето становище относно този доклад.
    При нас днес е и министърът на правосъдието Христо Иванов, който ще изложи своята визия. Вие сте се запознали и с проекта. Господин министър, имате думата.
    МИНИСТЪР ХРИСТО ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин председател. Колеги, и от мене Честита Нова година на тези, с които не съм се виждал. Всичко най-хубаво ви желая и, разбира се, най-вече еврофондове.
    Благодаря ви много за провеждането на това извънредно заседание. Наистина се опитваме да консолидираме някаква принципна подкрепа за този документ навреме за доклада. Мисля, че това е важно не само за правителството, но и за всички институции. Но наистина търсим една принципна подкрепа по основните, генералните насоки на документа, не толкова по детайлите. Защото е ясно, че законодателната част, която е и основната в съдебната реформа, е приоритет на парламента.
    Ние като кабинет ще изработим определени предложения, които ще предоставим на вашето внимание. Тогава е логично тежестта на дискусията да падне по същество и в конкретика.
    Само няколко думи за този документ ми позволете днес да кажа.
    На първо място, за мене е много важно, че това е документ, който не е само на това правителство, на това мнозинство, на това управление. Това е актуализация на Стратегията за съдебната реформа, която е работена с пет правителства. За мене този колективен, отборен – аз така обичам да го наричам – начин на работа с правителства, които са от различни части на политическия спектър, е много важна традиция, която аз ще направя всичко възможно да продължим, тъй като съдебната реформа наистина трябва да бъде национален приоритет, а не просто работа на едно или друго управление.
    На второ място, тази стратегия има няколко задачи. От една страна, разбира се, тя трябва да отговори на обществените очаквания за реформиране на съдебната система, за повече законност и усещане за справедливост.
    От друга страна, тя трябва да отговори на конкретните критики, които имаме от Европейската комисия.
    Има и ред международни препоръки, стандарти и други, на които тя трябва да отговори. На първо място, става дума за препоръките на Парламентарната асамблея на Съвета на Европа, също и на Венецианската комисия.
    По някои от предложените мерки трябва да има по-звучен дебат, като например преструктурирането на Висшия съдебен съвет е именно такъв тип мярка. Това е международен стандарт за това, че в органа, който администрира съдебната власт, съдиите трябва да имат мнозинство, свои представители, избрани от съдии. И нашият Висш съдебен съвет към момента не отговаря на този международен стандарт. Имаме поредица препоръки и от Венецианската комисия, и от Първата асамблея на Съвета на Европа в това отношение.
    Стратегията казва нещо просто. За 25-годишния ни опит очевидно е, че един от ключовите липсващи елементи на тази система е доброто й управление. Прилагането на такова добро управление започва с адекватната структура на Висшия съдебен съвет.
    Ние сме дали своите предложения в това отношение. Имаме аргументи. Те са технически. Можем доста време да посветим на тяхното обсъждане. Но отново искам да заявя тук молбата си по-скоро да разглеждате на този етап това, за което се обръщаме към парламента, изобщо за необходимостта от разглеждане на модела на Висшия съдебен съвет. А конкретните предложения, които ние правим, които и други авторитетни конституционалисти правят в момента, е да обсъждаме, когато има конкретни текстове.
    Част от тези мерки, в зависимост от това какъв вариант ще бъде възприет, ще изискват и конституционно мнозинство за поправки в Конституцията. В този смисъл тук наистина ще трябва да се търси много широк консенсус, включително с политическите сили, които в момента не са част от управлението. От тази гледна точка очевидно е, че ще трябва да има един много широк и сериозен дебат.
    На второ място, има поредица от антикорупционни мерки. Усещането и подозренията за това, че в съдебната система има корупция, са много широко разпространени в България. Хората са убедени, че те са много по-широко разпространени, отколкото всъщност е реалното разпространение на корупцията между съдиите и прокурорите. В този смисъл ние и на самите български магистрати трябва да покажем, че мерки се взимат и че корупцията се чисти.
    На трето място, има мерки, които са насочени към подобряване на процеса на кариерна селекция, на обучение. Това са много важни неща за поддържането на съдебната система в добро състояние.
    Аз съм готов, ако имате конкретни въпроси и коментари, да задълбоча в тези посоки презентацията си. Но исках просто да направя няколко уводни бележки, за да открием заседанието, без да ви отнемам много време.
    Освен това и друг път съм го казвал пред всички политически сили, но искам да го кажа и тук пред вас. Ако парламентарните групи имат желание, да направим срещи по парламентарни групи, където да имаме задълбочен дебат, наистина бих бил много благодарен да проведем такива срещи, за да ви представя именно в духа на този широк консенсус нашите идеи, да чуя ваши, така че накрая да имаме един общ план. Стратегията е база за този разговор, начало, първа реплика, но той ще се развива в парламента и тук ще стигнем до крайната концепция на това какво трябва да се направи. Ще ви благодаря за вашето активно участие. Благодаря, господин председател.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Благодаря, господин министър, за краткото изложение, което направихте. Мисля, че беше сбито и ясно. Колеги, имате думата за въпроси, коментари, позиции, изказвания. Заповядайте, господин Бинев.
    СЛАВИ БИНЕВ: Благодаря Ви, господин председателю. Господин министър! Най-важното за една съдебна система е тя да дава справедливост. Аз не съм юрист. Но всички знаете, че това е едно от нещата, които липсват в България – справедливост. И колкото по-бързо се дава тази справедливост, толкова по-добре. Защото едно от нещата за отлагане на тази справедливост е всъщност нейното отдалечаване от времето, в което трябва да бъде дадена.
    Аз съм виждал как сме критикувани много жестоко от европейските институции в Европейския парламент, в лични разговори за това, че наистина в България реформа няма. И съм последният човек, който може да бъде обвинен, че ще симпатизира на съдебната система в сегашния й вид. Но след като получих тази стратегия и я обсъдих с моите европейски партньори, според тях в този си вид тази стратегия е стъпка назад, не е стъпка напред.
    С едно не съм съгласен с Вас – че ние просто трябва да покажем някаква стратегия. По-добре да се забавим и да бъде направена както трябва, за да се водят дискусии с гилдията, с обществени организации, с всички хора, които са засегнати. По-добре да се забавим. Защото така или иначе докладът за последното шестмесечие е написан. Вие знаете, че този доклад в края на ноември и началото на декември е готов и веднага след Нова година той ще излезе. Обикновено в това време се правят някакви много козметични добавки.
    Така че ние към този срок няма какво толкова да покажем, а в следващия срок. Но това наистина трябва да се направи, след като се направи много задълбочен диалог с гилдията. Защото, доколкото знам, тя е възбудена и то доста сериозно, почти колкото културата. Наистина смятам, че трябва да бъде направено едно нещо, което да покаже, че искаме да се движим в правилната посока.
    Едно от най-важните неща, което се вижда, е следното. Политическите квоти са едни от нещата, които са може би най-много критикувани в съдебната система. Тоест ние, правейки я все по-зависима, няма как да вървим напред. Трябва наистина да помислим как трябва тя така да се случи, че да докажем, че реформата не я разбираме само като сменяме висши магистрати и то удобни към настоящия момент. Всеки се мъчи да смени другите и да ги замени със свои хора.
    Не трябва да се прави реформа на сляпо, в никакъв случай, защото тя трябва да бъде плод на една много задълбочена дискусия, в никакъв случай не бърза.
    Напълно съм съгласен с това, което казахте Вие, че отваряте вратата за дискусии с всички политически партии и, разбира се, организации, които са заинтересовани. Това е пътят и аз така смятам, а сигурен съм, че и моите колеги смятат същото.
    Едно от нещата, което изключително много ме смути, е следното. Трябва да ви кажа, че аз просто се обърках в юридическия сленг. Но няма да се спирам на това. Мисля даже, че някакви копипействания се правят, защото в някои степени не разбирам, поне за мене е така.
    Това, което аз разбрах, дори от ангажиментите, които ми бяха направени, е, че една от опциите е прокуратурата да бъде разделена от съда и тя да влезе под шапката на МВР, нещо, което би било изключително опасно. Така че поне това е, за което може би намеква материалът.
    Много е важно също така според мене хора с невлезли присъди или въобще хора, които в момента са аут от съдебната система и са от другата страна, много-много да не дават мнение по въпроса, защото би могло да се сметне, че се влияе, че всъщност някой търси някакво удобство за себе си.
    Абсолютно съм за това наистина магистратите да поемат отговорности тогава, когато ние имаме осъдителни мерки в Страсбург. Защото действително може би това е едно от най-важните неща, които ги има там написани и които според мене трябва да се приемат.
    Аз лично смятам, че към момента ние не сме готови да дадем зелена светлина – говоря за себе си и за моята политическа група – за нещо, което ще ни върне назад или ще ни дискредитира в очите на нашите европейски партньори, а няма да ни накара ние скромно да кажем, че сме работили върху тези материали. Благодаря ви.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Бих искал само да Ви помоля, господин министър, да изслушаме и другите колеги и наведнъж да отговорите на поставените въпроси, господин министър, защото имаме кратко време и не искам да се получава дискусия. Има ли други коментари, въпроси? Госпожа Хубенова, заповядайте.
    СИЛВИЯ ХУБЕНОВА: Аз ще бъда максимално кратка и ще кажа ,че всъщност задачата на нашата комисия е да не анализираме в дълбочина стратегията, това е по-скоро приоритет на Правната комисия, а да видим дали тя отговаря на изискванията спрямо България като член на Европейския съюз.
    Считам, че първите стъпки са направени и е важно да направим единодушие в това, че сме склонни да вървим по нещата, в които има закъснение. Защото всички знаем, че тази стратегия е готвена през 2011, вече сме 2015 г., наистина много дълъг период във времето.
    Аз адмирирам това, че правите широки обсъждания. Смятам, че е някак си несериозно ние да говорим като лаици. Радвам се, че всички от вашия бранш активно участват в обсъждането и мисля, че точно вие, хората в системата, сте тези, които трябва да кажете кога трябва да се случат нещата.
    Аз лично заявявам позицията на ГЕРБ, че ние ще подкрепим стратегията. Благодаря.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Благодаря, госпожо Хубенова. Заповядайте, господин Иванов.
    ИВАН В. ИВАНОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми господин министър, колеги! Темата, която обсъждаме днес, действително е изключително сериозна. Още повече, че, както тук се изразиха и колеги преди мене, предстои един тежък доклад на Европейската комисия за тази сфера. И настроенията в българското общество не са никак позитивни към сега действащия модел, усвоен от самата правораздавателна система и нейната бързина. Очевидно е, че тази система се нуждае от промени.
    Въпросът е, че в предложения текст наистина комисията не е компетентна да дава своите заключения по неговата правна същност, но е на една крачка в тази посока, за да се даде един старт за някаква промяна, която действително да покаже, че има воля от всички политически сили, не само от управляващите. Защото господин министърът тук говори за приемственост, тъй като върху тази стратегия са работили предходни правителства.
    Действително аз имам доста забележки по текста и някои от нещата, които се предлагат, аз като юрист трудно бих ги възприел. Но предполагам, че ще се приемат мненията, които бяха изразявани преди това и от министъра, и от други специалисти по темата, че това нещо не е в крайния си вариант и търпи своите корекции.
    Факт е, че изискванията и на Европейския съюз, и на българското общество са именно за някаква промяна. По тази причина аз считам, че е редно да има дадена някаква подкрепа и тя ще бъде разисквана с оглед на това по какъв начин ще бъдат дадени конкретните мерки за промяна в този сектор. Защото и част от тези, които са внесени тук, са доста спорни. Благодаря.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Други желаещи за изказвания? – Не виждам. Наистина политическите изказвания са за пленарната зала, за Правната комисия. тук се изказваме по европейските теми.
    Господин министър, имате думата за няколко кратки реплики и да преминем към гласуване.
    МИНИСТЪР ХРИСТО ИВАНОВ: Благодаря, господин председател. Искам с няколко думи да направя изказване само по две забележки. Имам предвид това, което господин Бинев каза.
    Аз не мисля, че тази стратегия би трябвало да бъде прерогатив за обсъждане само от специалистите, тъй като в крайна сметка тази реформа е правена за българските граждани. В този смисъл съжалявам, че по необходимост се налага да използваме сленг, както Вие се изразихте юридически, за да звучи така.
    Но това, което искам да ви уверя, е, че по никакъв начин този документ нито цели, нито има намерение да сменя мястото на прокуратурата. Напротив, ние считаме, че принадлежността на прокуратурата към съдебната власт и нейната отдалеченост от МВР е една от ключовите гаранции за един все пак някакъв демократичен ред.
    Друга е темата обаче, господин Бинев, че сега прокуратурата не работи добре, всички го виждаме. И тя има нужда от някаква вътрешна реорганизация в рамките на съдебната власт.
    И не е случаен фактът, че именно след като излезе тази стратегия, започва разговорът по нея, което не се случва само тези дни. Тя е доста оживено обсъждана с месеци в професионалната гилдия. А основните идеи, които има в нея, се обсъждат буквално от десетилетия. Това не са нови неща. Но не е случаен фактът, че прокуратурата за първи път в демократичната ни история излезе със собствени предложения за собственото си реформиране.
    Аз считам, че едно постижение в рамките на този дебат, който успяхме да постигнем като общество, не говоря за управлението, е, че можахме да формираме онова доверие сред прокурорите, те наистина да видят, че никой не иска да ги вади от съдебната власт, и да излязат насреща със свои предложения.
    Крайната точка на тези траектории ще се събере тук, в парламента. Но не е това документът, който ще ги събере. Той е инструментът за тази дискусия, тоест инструментът да покажем на Европейската комисия и на европейските ни партньори, че имаме сериозно намерение да дискутираме някакви идеи. Но не е това последната дума в този дебат.
    В този смисъл аз съм напълно съгласен с Вашата забележка, че не бива да се бърза.
    От друга страна, ние имаме отговорността да не продължаваме вредите, да не ги увеличаваме, предвид факта, че отстрани изглежда, че нищо не се случва. И не съм съгласен, че няма никакво значение действието на парламента в този период. Трябва да ви кажа – а и Вие го знаете, че за колегите от Европейската комисия винаги последният въпрос е парламентът ще подкрепи ли съдебната реформа като посока, не като конкретни текстове. Това е ключово. И ви уверявам, че в момента Европейската комисия следи именно да реши, така да се каже, каква ще е температурата в парламента, така че да се чуе докладът на страните членки в това отношение.
    В този смисъл не е без значение принципната подкрепа за една сериозна реформа, независимо от това как ще изглежда тя в крайна сметка след дебатите именно тук, в парламента. Аз тези реформи, дори и да исках, не мога да ги направя. Те изискват законодателни промени. Именно там и тогава трябва да се обсъждат. Дебатът продължава.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Благодаря Ви, господин Иванов. Мисля, че с това изчерпихме дискусията като цяло.
    Виждам, че всички сме горе-долу на едно мнение, че наистина трябва да има широка дискусия и да направим нещо, което да остане и с което да се гордеем като парламентаристи, а не да изпадаме в поредната спирала на отрицанието.
    Мисля, че изчерпихме дебата. Подлагам на гласуване Актуализираната стратегия за продължаване на реформата в съдебната система с № 402-00-23, внесена от Министерския съвет на 18 декември 2014 г.
    Гласували: за 9, против няма и въздържали се 7.
    Приема се. Заповядайте, господин министър.
    МИНИСТЪР ХРИСТО ИВАНОВ: Благодаря Ви, колеги, за подкрепата.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: С това нашата работа, колеги, завърши. Закривам заседанието на комисията и продължаваме към пленарната зала.

    (Закрито в 11, 35 ч.)
    Стенограф:
    (Божана Попова)
    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА:
    (Светлин Танчев)
    Форма за търсене
    Ключова дума