Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
П Р О Т О К О Л № 28/04.11.2015 г.
На 4 ноември 2015 г. се проведе заседание на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект за представителите на индустриалната собственост, № 502-01-73, внесен от Министерския съвет на 31.08.2015 г.
2. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект за ратифициране на Общото споразумение между Европейската банка за възстановяване и развитие и Министерството на финансите на Република България за предоставяне на консултантски услуги относно създаване на Фонд на фондовете и Мениджър на Фонда на фондовете за изпълнението на финансовите инструменти по оперативните програми на Европейския съюз за периода 2014 – 2020 г., № 502-02-32, внесен от Министерския съвет.
3. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект за изменение и допълнение на Закона за регионалното развитие, № 502-01-72, внесен от Министерския съвет на 21.08.2015 г.
4. Разни.
На заседанието присъстваха:
Карина Караиванова – Ганозова – заместник-министър на финансите
Ваня Ставрова – държавен експерт в дирекция „Национален фонд” в Министерството на финансите
Кремена Йорданова – главен експерт в дирекция „Национален фонд в Министерството на финансите
Ирина Захариева – главен директор на Главна дирекция „Стратегическо планиране на регионалното развитие и административно-териториалното устройство в Министерството на регионалното развитие и благоустройството Теодора Вълкова – началник отдел в Главна дирекция „Стратегическо планиране на регионалното развитие и административно-териториалното устройство” в Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
Теодора Вълкова – началник отдел в Главна дирекция „Стратегическо планиране на регионалното развитие и административно-териториалното устройство” в Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
Даниела Везиева – заместник-министър на икономиката
Десислава Георгиева – началник на отдел „Право на установяване и услуги”, дирекция „Техническа хармонизация и политика за потребителите” в Министерството на икономиката
Георги Найденов – съветник към кабинета на заместник министър-председателя по координация на европейските политики и институционалните въпроси Меглена Кунева – Министерски съвет.
Заседанието беше открито в 15,30 ч. и ръководено от Светлин Танчев – председател на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Уважаеми колеги, имаме необходимия кворум.
Откривам заседанието на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове. Предлагам то да протече при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект за ратифициране на Общото споразумение между Европейската банка за възстановяване и развитие и Министерството на финансите на Република България за предоставяне на консултантски услуги относно създаване на Фонд на фондовете и Мениджър на Фонда на фондовете за изпълнението на финансовите инструменти по оперативните програми на Европейския съюз за периода 2014 – 2020 г., № 502-02-32, внесен от Министерския съвет.
2. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект за изменение и допълнение на Закона за регионалното развитие, № 502-01-72, внесен от Министерския съвет на 21.08.2015 г.
3. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект за представителите нпо индустриалната собственост, № 502-01-73, внесен от Министерския съвет на 31.08.2015 г.
4. Разни.
Ще ви помоля, по точка”Разни” тези от вас, които са тук, да останат, за да финализираме някои неща. Тоест, с оглед важността на темите, които трябва да обсъдим, моля членовете на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове да останат до края на заседанието.
Преди да гласуваме дневния ред, бях помолен да направим една промяна, предвид ангажиментите на заместник-министъра Даниела Везиева. Това означава т. 3 да стане т. 1, след което се връщаме по реда, който ви прочетох.
Ако няма възражения, допълнения или коментари, предлагам да гласуваме.
Който е съгласен с така прочетения дневен ред, моля да гласува.
Гласували: за 13, против и въздържали се няма.
Дневният ред се приема единодушно.
Преминаваме към точката, която току-що обявих:
ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА СТАНОВИЩЕ ПО ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ПРЕДСТАВИТЕЛИТЕ НА ИНДУСТРИАЛНАТА СОБСТВЕНОСТ, № 502-01-73, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 31.08.2015 Г.
По тази точка днес присъстват:
Даниела Везиева – заместник-министър на икономиката
Десислава Георгиева – началник на отдел „Право на установяване и услуги”, дирекция „Техническа хармонизация и политика за потребителите” в Министерството на икономиката
Георги Найденов – съветник към кабинета на заместник министър-председателя по координация на европейските политики и институционалните въпроси Меглена Кунева – Министерски съвет.
Тази точка е приета от Комисията по икономическа политика и туризъм, която е водеща, на 7 октомври с 12 гласа „за” и 4 гласа „въздържали се”. Казвам го само за сведение.
Преди да ви дам думата, госпожо заместник-министър, предвид на това, че колегите народни представители са се запознали с повечето от текстовете, искам само да Ви помоля накратко да ни направите едно експозе точно какъв е духът на законопроекта. И преди да завършите, предполагам, че сте запознати със становището на комисията относно законопроекта, да ни кажете дали имате някакви забележки по така представеното ви становище.
Госпожо Везиева, имате думата.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДАНИЕЛА ВЕЗИЕВА: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! Законопроектът за представителите по индустриална собственост е изготвен в отговор на необходимостта от цялостната уредба на обществените взаимоотношения, свързани с предоставянето на услуги от представители по индустриална собственост.
Действащата към момента регламентация се съдържа в наредба за представителите по индустриална собственост, приета с постановление № 137 от 1993 г. Някои от разпоредбите на наредбата не са съобразени с действащото европейско право, а регулацията, която същата въвежда, не покрива като цяло всички процедури, изисквания и условия, необходими за професионалното упражняване на професията.
Република България е поела ангажимент да изготви този законопроект в отговор на запитване, което е получено от Европейската комисия, чрез селекционната система на Европейския съюз.
Разписването на закона превежда националната уредба по отношение на представителите по индустриална собственост в съответствие с правото на Европейския съюз и по-конкретно с чл. 49 и чл. 56 от Договора за функциониране на Европейския съюз, директива 2006/23, относно услугите на вътрешния пазар и директива 2005/36, относно признаването на професионалните квалификации.
Със законопроекта се създава професионална организация на представителите по индустриална собственост или камара и се въвежда устройство в организацията, функциите и дейността им.
Предвижда се функциите във връзка със създаването на регистър на представителите на индустриалната собственост да преминат от Патентното ведомство към Камарата на представителите по индустриалната собственост.
Дейността на представителите по индустриална собственост е уредена като регулирана професия по смисъла на Закона за признаване на професионалната квалификация, предвид необходимостта от притежаването на специфична професионална квалификация, базирана на знания по специалните национални, международни и европейски актове в областта на индустриалната собственост, както и признаване на действащото в България законодателство в неговата цялост.
В законопроекта е уреден подробно и преходният режим за упражняване и придобиване на право за упражняване на професията по учредяване и на Камарата.
Това е накратко експозето. Благодаря ви.
Да отговоря и на въпроса за становището. Запознахме се с направеното становище. Нямаме бележки.
СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Благодаря Ви. Благодаря Ви, че се съобразихте с моята молба.
Колеги, имате възможност да задавате въпроси, коментари. Господин Вигенин, имате думата.
КРИСТИАН ВИГЕНИН: Благодаря, господин председател. Уважаема госпожо заместник-министър! Аз се чудя за този въпрос. Очевидно той е част от европейските изисквания, нещо, което трябва да въведем.
За мене, разбира се, стои въпросът изобщо как се е стигнало до това и каква е поредната причина за регулирането на професиите да се създава специален закон.
Но така, както виждам и както е разписано, моля ви да поясните дали така е в изискванията, които идват по линия на европейското законодателство. На практика към членството на представител в Камарата възниква вписването в регистъра. Тоест на практика членството в Камарата се превръща в задължително, освен ако съответният член не пожелае да излезе.
Но такава уредба на мене лично ми се вижда малко странна. Не би ли следвало все пак да има стимули, регистрирайки се, той, ако желае, да стане член на Камарата, а не обратно – да става автоматично член на Камарата, след което, ако изрично желае, да излезе. Ако не е член на Камарата, но все пак отговаря на необходимите изисквания, това го дискриминира по някакъв начин спрямо тези, които вече са членове на Камарата.
Тоест, тук ми се струва, че до такава степен се стига до регулиране на тази професия и този сектор, че ми напомня на някакви минали времена.
Аз разбирам, че понякога европейското законодателство отива твърде далеч в някои неща. Но дали все пак нямаме известна свобода, поне що се отнася до този въпрос, да го направим малко по-либерално участието на представителите по индустриална собственост в Камарата?
ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Имате думата да отговорите на поставения въпрос, госпожо Везиева.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДАНИЕЛА ВЕЗИЕВА: Уважаеми господин Вигенин, участието в Камарата не е задължително, напротив, доброволно е. По време на обсъждането на законопроекта в Икономическата комисия беше казано защо е доброволно.
На практика то е доброволно. Но тъй като на Камарата са дадени правомощия по отношение на това да лицензира и да оправомощи някой да изпълнява въпросната професия, то така придобива и правото да стане част от регистъра. Така че не е обвързано със задължително членство в Камарата.
Всъщност Камарата издава сертификата, удостоверението за тази професия в крайна сметка. Но едното не поражда задължение към другото.
КРИСТИАН ВИГЕНИН: Не схващам съвсем, защото тук пише, че с вписването му в регистъра възниква и членството. Ако не желае да е член, трябва изрично да подаде молба, че не желае да е член.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДАНИЕЛА ВЕЗИЕВА: Не, обратното. Ако желае да е член, трябва изрично да подаде молба за това.
КРИСТИАН ВИГЕНИН: Членството на представителя в Камарата възниква с вписването му в регистъра. С вписването той става член, освен ако подаде декларация, че не желае да е член.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДАНИЕЛА ВЕЗИЕВА: Да. Ако не желае, може да подаде декларация. Може би колегата ще поясни.
ДЕСИСЛАВА ГЕОРГИЕВА: В първоначалния вариант на законопроекта беше предвидено членството да е задължително. Просто нямаше избор. Задължително, след като
ще упражняваш тази професия, независимо че правото за упражняване се придобива с това, че ти минаваш през изпит, придобил си правоспособност и след това си вписан в регистъра, който до момента се поддържа от Патентното ведомство, а за в бъдеще ще премине към Камарата. Беше предвидено абсолютно задължително членството.
Министерството на икономиката възрази срещу това задължение. Но понеже законопроектът беше подготвен вече в този вид, с минимални редакции решихме, че е удачно да оставим този избор на представителите по индустриална собственост те да решат да имат правото да бъдат членове, което членство да придобият с вписването в регистъра, но в случай, че членският внос, който ще бъде задължение за тях да плащат, се явява като тежест, да имат правото да се откажат от това членство в Камарата.
Така че наистина има един момент малко на обърнато право, но все пак е право на избор. Така че се надявам с това да отговорих на Вашия въпрос.
ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Нечленувайки в Камарата, поставя ли ги в по-неизгодна ситуация тези, които не искат да членуват?
ДЕСИСЛАВА ГЕОРГИЕВА: Членството в Камарата е обвързано с други неща, които не произтичат от това да упражняваш тази професия. Значи, чрез него всеки може да достигне други неща – представителство в международни институции, нещо, което сам не може да осъществи индивидуално представителят като такъв. Но като част от Камарата той ще придобие някакви права и ще участва в Общото събрание на камарата, ще участва в одобряването на документи, които имат влияние върху всички упражняващи тази професия.
Така че от тази гледна точка негова е преценката колко той иска да е част от тази дейност и колко е важно това за него, за да прецени дали да участва или не. И естествено тук проблемът е най-вече с това, че членството винаги има и финансов ангажимент.
Така че нашите опасения бяха, че задължителното членство ще се яви като някаква бариера за тези, които прохождат в тази професия, които още не са набрали скорост и още навлизат в нея, не разполагат с толкова много клиенти, с толкова много поръчки.
Затова решихме все пак в някаква степен да оставим това право на избор – дали да се членува в Камарата или не, за тези, които ще упражняват тази професия. Благодаря.
ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Колеги, има ли други въпроси, изказвания? – Не виждам. Преминаваме към гласуване по законопроекта.
Който е съгласен да приемем становището по законопроекта за представителите по индустриалната собственост, № 502-01-73, внесен от Министерския съвет на 31.08.2015 г., нека да гласува.
Гласували: за 10, против няма, въздържали се 3.
Приема се.
Благодаря ви за отделеното време. Желая успешен и ползотворен ден.
Преминаваме към втора точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА СТАНОВИЩЕ ПО ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА ОБЩОТО СПОРАЗУМЕНИЕ МЕЖДУ ЕВРОПЕЙСКАТА БАНКА ЗА ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ И РАЗВИТИЕ И МИНИСТЕРСТВОТО НА ФИНАНСИТЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА КОНСУЛТАНТСКИ УСЛУГИ ОТНОСНО СЪЗДАВАНЕ НА ФОНД НА ФОНДОВЕТЕ И МЕНИДЖЪР НА ФОНДА НА ФОНДОВЕТЕ ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА ФИНАНСОВИТЕ ИНСТРУМЕНТИ ПО ОПЕРАТИВНИТЕ ПРОГРАМИ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ ЗА ПЕРИОДА 2014 – 2020 Г., № 502-02-32, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
При нас днес гостуват:
Карина Караиванова – Ганозова – заместник-министър на финансите
Ваня Ставрова – държавен експерт в дирекция „Национален фонд” в Министерството на финансите
Кремена Йорданова – главен експерт в дирекция „Национален фонд в Министерството на финансите
Добър ден на всички.
Само за сведение на колегите искам да кажа, че този законопроект е приет от Комисията по бюджет и финанси с 10 гласа „за”, 2 гласа „против” и 3 „въздържали се”, а също така е приет от Комисията по външната политика, която е взела това решение на 28 октомври 2015 г. с 13 гласа „за”, 1 „против” и 1 „въздържал се”.
Госпожо Ганозова, Вие често гостувате, знаете протокола. Имате думата за кратко експозе.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КАРИНА КАРАИВАНОВА – ГАНОЗОВА: Благодаря, господин председател. Уважаеми дами и господа народни представители! Вие сте запознати с идеята. Това е второто споразумение, което представям в тази комисия. Няма да се спирам на целта – тя е ясна. Става въпрос за техническа експертиза за изграждането на Фонд „Мениджър” за управляване на финансовите инструменти през програмния период 2014 - 2020 г. в България.
Специално що се отнася до Европейската банка за възстановяване и развитие, искам да подчертая каква е разликата с другия договор, който беше представен на вашето внимание. Очакваме Европейската банка за възстановяване и развитие да подпомогне Управителния съвет, който вече е назначен във Фонд „Мениджър” и който вече работи, в
- разработването на инвестиционна стратегия за оперативна програма „Околна страна” и идентифициране на потенциални източници за съфинансиране, допълвайки тези от оперативната програма,
- разработване на целеви индикатори за изпълнението на програмата, стратегия за продължаване и излизане по отношение на финансовите инструменти по оперативна програма „Околна среда”,
- разработване на вътрешни правила и процедури за ръководните органи на Фонд „Мениджър”, както и правила за работа на инвестиционния съвет, който се очаква да бъде създаден към Фонд „Мениджър”,
- изготвяне на схема за инвестиционната връзка между мениджъра, финансовите посредници и крайните получатели, разработване на процедурен наръчник на мениджъра.
Това е накратко, което исках да докладвам по законопроекта. Благодаря ви.
ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Благодаря и аз за взетото отношение.
Колеги, имате думата за въпроси, коментари. – Не виждам. В такъв случай преминаваме директно към гласуване.
Който е съгласен да приемем становище по законопроект за ратифициране на общото споразумение между европейската банка за възстановяване и развитие и министерството на финансите на Република България за предоставяне на консултантски услуги относно създаване на фонд на фондовете и мениджър на фонда на фондовете за изпълнението на финансовите инструменти по оперативните програми на европейския съюз за периода 2014 – 2020 г., № 502-02-32, внесен от Министерския съвет, моля да гласува.
Гласували: за 10, против няма, въздържали се 2.
Законопроектът е приет.
Благодаря ви за отделеното време. Желая ви приятен и успешен ден.
Преминаваме към трета точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА СТАНОВИЩЕ ПО ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА РЕГИОНАЛНОТО РАЗВИТИЕ, № 502-01-72, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 21.08.2015 Г.
Трябваше господин Аспарухов, заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството, да представи тази точка, но поради възникнал спешен ангажимент не успя да изпълни този си ангажимент за деня.
При нас днес гостуват:
Ирина Захариева – главен директор на Главна дирекция „Стратегическо планиране на регионалното развитие и административно-териториалното устройство в Министерството на регионалното развитие и благоустройството Теодора Вълкова – началник отдел в Главна дирекция „Стратегическо планиране на регионалното развитие и административно-териториалното устройство” в Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
Теодора Вълкова – началник отдел в Главна дирекция „Стратегическо планиране на регионалното развитие и административно-териториалното устройство” в Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
Казвам „добър ден” на нашите гости.
Този законопроект е приет от Комисията по регионалната политика и благоустройство с 10 гласа „за”, без против и трима въздържали се.
Госпожо Захариева, накратко да ни представите духа на законопроекта и Вашето мнение за становището на нашата комисия. Имате думата.
ИРИНА ЗАХАРИЕВА: Уважаеми господин председател, уважаеми членове на комисията! Измененията и допълненията на Закона за регионалното развитие, които се представят, са резултат на проведена оценка на въздействието на нормативната уредба в областта на регионалното развитие през 2014 година на предложения на заинтересованите страни, които участват в процеса на формиране и прилагане на политиката за регионално развитие, получени чрез регионалните съвети за развитие, но също така на база на натрупания административен опит от прилагането на закона от 2008 г. досега.
Промените в законодателната рамка са продиктувани също така и от някои промени в европейското законодателство, свързани с новия програмен период и с приемането на някои ключови стратегически документи, каквито са Стратегията „Европа 2020”, градският дневен ред и
Като цяло предложението, което е представено на вашето внимание, е свързано с усъвършенстване, надграждане и хармонизиране на действащия закон за регионалното развитие, като не се налагат някои съществени промени в неговата философия, тъй като имаме изграден капацитет по отношение на неговото прилагане и голяма част от неговите
Целта на предложените промени е да се постигне по-висока ефективност и ефикасност на законовите разпоредби, както и тяхното прилагане в цялост, тъй като имаме няколко разпоредби в действащия закон, които не са намерили добро
Такава е например разпоредбата, свързана с подпомагането на районите за целенасочена подкрепа.
В тази връзка ние предлагаме да бъдат променени критериите, на базата на които да се определя кои са тези райони, които ще бъдат подпомагани в бъдеще, като се стъпва на категоризацията на общините, която е въведена със Закона за административно-териториалното устройство на Република България.
Също така се дават предложения за дефиниране на географски райони, които също да бъдат подпомагани, като планински райони, полупланински райони и райони, които са гранични, с оглед на това, че те също страдат от специфични проблеми на изоставането, които са породени от явното географско разположение.
Одобрено е съдържанието на стратегическите документи за пространствено и регионално развитие, като специално внимание се обръща на включването на някои нови елемент, като развитието на градовете, адаптирането на районите към климатичните промени, като цяло ориентацията на политиката за регионално развитие към постигане на интелигентен, устойчив и приобщаващ растеж. Знаете, че това е основна цел за Европейския съюз, която е поставена в Стратегията „Европа 2020”.
В списъка на стратегическите документи са въведени и дефинирани интегрирани планове за градско възстановяване и развитие, тъй като градовете си имат ключова роля за развитието.
Въведени са допълнителни изисквания относно съгласуваността на стратегическите документи за регионално развитие и тези за пространствено развитие.
Регламентирани са задължителни обществени консултации по отношение обсъждането и приемането на концепции за пространствено развитие.
Отменено е изискването за разработване на концепция за пространствено развитие на общини, тъй като този документ само натоварва общините. Чрез отмяната му искаме по-точно разграничаване на документите, които имат отношение към инвестиционни процес, и тези, които имат стратегически характер и влияят по-скоро само на ниво политика.
Също така са променени и функциите на някои от органите за регионално развитие, с цел те да бъдат оптимизирани и да бъдат разширени, както и да се дадат повече правомощия на регионите и на областите да решават някои проблеми, свързани със стратегическото планиране на
Също така нормативната уредба е обогатена с още един раздел, който третира наблюдението на пространственото развитие, тъй като това е тема, която до този момент не беше включена в обхвата на нормативната уредба.
Като цяло, в резултат на тези промени очакваме включване в политическия дневен ред на актуални въпроси, като интегрираното градско развитие, функционирането на мрежа от градски центрове, разширяването на териториалното сътрудничество и други, които са в основата на ключовите европейски стратегически документи, които ние също трябва да съблюдаваме и да спазваме като държава – членка на Европейския съюз.
Това е, което имах да кажа.
А по отношение на становището, което е подготвено от комисията, ще кажа, че ние се запознахме подробно с него и нямаме принципни бележки. Благодаря ви.
ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Колеги, имате възможността за въпроси, коментари, изказвания. – Не виждам. Аз имам един кратичък въпрос.
Споделихте, че на някои държавни органи или недържавни, може би общински или областни, се разширяват функциите. Бихте ли споменали по-конкретно дали това по някакъв начин ще породи финансови ангажименти към тези структури, предвид на това, че и бюджетът за следващата година предстои да го гледаме, за да се знае дали това по някакъв начин ще даде отражение?
Имате думата.
ИРИНА ЗАХАРИЕВА: Не, това няма да повлияе на бюджета – започвам отзад напред с въпросите, - защото функциите, които са дадени като нови компетенции, са по-скоро по отношение на областните управители и тяхната роля, когато са председатели на областни съвети за развитие, и на регионални съвети за развитие. Те са свързани по-скоро с разработване и прилагане на секторните политики.
Тъй като един от проблемите, които отчитаме на политическо ниво като политика за регионално развитие, е, че все още не се прилагат достатъчно ефективни механизми за координация на секторните политики на териториално ниво, в тази връзка са дадените компетенции.
Примерно една от новите функции на областните управители е свързана с това тогава, когато се разработва една стратегия за политика, която е национална, тя трябва да има съответна проекция и предвиждания за регионите. И регионите да се произнесат относно това, което е предвидено, за да може, ако нещо ключово е изпуснато, то да бъде съобразено или съответно приоритетите да бъдат отново преразгледани, така че да се постигне максимален ефект при реализацията на съответните мерки на територията.
ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Благодаря Ви.
Има ли други въпроси? – Не виждам. В такъв случай преминаваме към гласуване.
Поставям на гласуване становището по законопроекта за изменение и допълнение на Закона за регионално развитие, № 502-01-73, внесен от Министерския съвет на 21.08.2015 г. който е „за”, нека да гласува.
Гласували: за 10, против няма, въздържали се 4.
Законопроектът е приет.
Благодаря ви за отделеното време. Желая ви успешен ден.
Колеги, преминаваме към четвърта точка от дневния ред:
РАЗНИ.
Помолих ви да останете всички, за да разгледаме тази точка. Имам да направя няколко съобщения.
Първо, на свое заседание, което проведохме на 1 юли 2015 г., в комисията се разбрахме до края на годината да проведем две изнесени заседания, първото от които се проведе в гр. Бургас. Всички знаете за него.
За второто заседание се бяхме разбрали да отидем след най-успешния град в усвояването на европейските средства към районите с по-сериозно изоставане в тази сфера. Аз предлагам другите градове да бъдат Видин, Монтана и Враца. В комисията има представители от трите области – господин Владимир Тошев от Видин, както и господата Станислав Анастасов и Иван Иванов, от Монтана господин Чобанов и от Враца господин Айхан Етем.
В тази връзка предлагам изнесеното заседание да се проведе от 12 до 14 декември, което се пада в събота, която е работен ден, неделя и понеделник. Или другата възможност е това изнесено заседание да бъде проведено от 13 до 15 декември, което се пада в неделя, понеделник и вторник, във формат на работно посещение.
За сроковете, които сме предложили за организация на работното посещение, според мен това са два варианта.
Не е удачно преди месец декември да проведем изнесеното заседание, защото имаме заседание на КОСАК от 29 ноември до 2 декември, а на 6 декември е Никулден. До края на месец ноември ще се извършват интензивните и окончателните плащания по приключването на програмния период 2007 – 2013 г.
Също така през това време ще се извърши и встъпването в длъжност на избраните кметове и навлизането им в работа. Все пак трябва да им дадем малко време да се запознаят горе-долу с това, което имат като наследство, някои може би продължават.
Ако възприемете предложението, ще поискам актуална справка от вицепремиера Томислав Дончев за трите области, за да имате време и вие да се запознаете с данните.
Пак казвам, ще ми се наистина да се ангажираме по-сериозно този път, защото миналия път в Бургас се оказахме само няколко народни представители. В такъв случай ще излезе, че само харчим пари.
Така че ако ще го правим, наистина това, което ви изчетох току-що, ще ви го предоставя и в електронен вариант. Ако днес е малко рано, до следващия път в комисията нека да финализираме датите, за да може и колегите да подготвят организацията.
На заседание на комисията на 11 ноември ще бъде изслушан господин Томислав Дончев – заместник министър-председател по европейските фондове, на основание чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание. Това е така нареченият блиц контрол, който не сме имали от доста време.
Заедно с това на заседанието ще бъде обсъдено и прието становище по законопроекта за изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане, както и разглеждане на законопроекта за държавния бюджет на Република България.
На заседанието на 18 ноември, госпожа Илиана Иванова, представител на България в Европейската сметна палата, изяви желание да представи Годишния доклад, който Европейската сметна палата е извършил относно изпълнението на бюджета на Европейския съюз за 2014 г., който е изготвен от Европейската сметна палата. Той ще бъде представен пред Европейския парламент на 10 ноември и буквално след това ще бъде запозната и нашата комисия.
Освен това искам да ви съобщя, че в Секретариата на комисията са постъпили два доклада от Сметната палата. Единият е за изпълнението на проекти за енергийна ефективност на жилища и сгради в България през периода 2011 – 2015 г. Това е един проект по програмата на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за около 100 млн. лв. за санирането.
Вторият одитен доклад е за Програмата за развитие на селските райони в частта на ос 4 – „Лидер” и мярка 511, която е Техническа помощ, за периода от 1 януари 2018 г.до 31 декември 2013 г. в Министерството на земеделието.
И двата доклада са на разположение в комисията на хартиен вариант. Днес съм изискал да бъдат представени и в електронен вариант, за да мога по-лесно да ви ги предоставя, защото са доста обемисти като материя.
Аз нямам какво друго да ви представя. Благодаря ви за участието и ви желая ползотворен ден на всички.
Закривам заседанието на комисията.
(Закрито в 16,10 ч.)
Стенограф:
(Божана Попова)
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И
КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:
(Светлин Танчев)