Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
П Р О Т О К О Л № 31/13.01.2016 г.
На 13 януари 2016 г. от 15,30 ч. се проведе заседание на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне на Работната програма на Европейската комисия за 2016 г. от г-н Огнян Златев – ръководител на Представителството на Европейската комисия в България.
2. Разни.
На заседанието присъстваха:
Огнян Златев – ръководител на Представителството на Европейската комисия в България
Христо Христов – ръководител на Политическата секция – Представителство на Европейската комисия в България
Леда Шиякова – политически съветник - Представителство на Европейската комисия в България
Георги Янакиев – съветник икономическо управление и европейски семестър - Представителство на Европейската комисия в България
Аглика Събева – Цветанова – съветник икономическо управление и европейски семестър - Представителство на Европейската комисия в България.
Заседанието беше открито в 15,30 ч. и ръководено от Светлин Танчев – председател на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Уважаеми колеги, имаме необходимия кворум. Предлагам да започнем нашата работа, предвид и на това, че гостите днес имат и други два важни ангажимента.
В дневния ред, по който днес ще заседаваме, имаме две точки:
1. Представяне на Работната програма на Европейската комисия за 2016 г. от г-н Огнян Златев – ръководител на Представителството на Европейската комисия в България.
2. Разни. По тази точка ще си кажем някои странични неща.
Имате ли някакви възражения, допълнения към дневния ред? – Не виждам.
Който е съгласен с така предложения дневен ред, нека да гласува.
Против и въздържали се няма.
Дневният ред се приема единодушно.
На днешното заседание присъстват:
Огнян Златев – ръководител на Представителството на Европейската комисия в България
Христо Христов – ръководител на Политическата секция – Представителство на Европейската комисия в България
Леда Шиякова – политически съветник - Представителство на Европейската комисия в България
Георги Янакиев – съветник икономическо управление и европейски семестър - Представителство на Европейската комисия в България
Аглика Събева – Цветанова – съветник икономическо управление и европейски семестър - Представителство на Европейската комисия в България.
Не с всички сме се поздравили за новата година. Искам да си пожелаем една много успешна година за всички вас и в личен, и в професионален план. Дано и за комисията да ни е спорна комисията, да имаме добри успехи и заслуги за България.
Започваме с първа точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ НА РАБОТНАТА ПРОГРАМА НА ЕВРОПЕЙСКАТА КОМИСИЯ ЗА 2016 Г. ОТ Г-Н ОГНЯН ЗЛАТЕВ – РЪКОВОДИТЕЛ НА ПРЕДСТАВИТЕЛСТВОТО НА ЕВРОПЕЙСКАТА КОМИСИЯ В БЪЛГАРИЯ.
Господин Златев, благодаря Ви за бързия отклик на нашата покана да дойдете да представите вашите приоритети. Знаете, че винаги Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове работи в тясно сътрудничество с делегацията. Вие сте винаги добре дошъл на нашите заседания. Надявам се и за в бъдеще да надграждаме тези добри взаимоотношения и да си помагаме взаимно.
Без да губим повече време, преминаваме към Вашето експозе. След това, колеги, ако имате бележки и коментари, ще имате възможност за кратка дискусия.
Имате думата, господин Златев.
ОГНЯН ЗЛАТЕВ: Благодаря Ви, господин Танчев.
Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! Аз също искам да поднеса нашите поздравления по случай Новата година и надеждата ни, че тя ще бъде една по-добра година както за България, така и за всички граждани на Европейския съюз. Защото сами видяхте как точно в края на миналата година се сблъскахме с една поредица от предизвикателства, с които ще трябва да се справяме през новата година.
Искам да благодаря още веднъж за отправената покана и за това, че всъщност на първото заседание от новия политически сезон сте ни поканили да представим Работната програма на Европейската комисия за 2016 г., което е за нас един изключително позитивен знак за чудесното партньорство, което ние имаме с Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове на Българския парламент и с Българския парламент като цяло. И мога да ви уверя, че от наша страна ще имате един надежден партньор в цялата бъдеща дейност.
Самата Годишна работна програма, която ще представя – ние сме донесли Програмата в книжка на български език за всички членове на комисията и съответно ако има интерес към нея, можем да предоставим още екземпляри, – беше приета в края на месец октомври миналата година в резултат на диалог с Европейския парламент и Съвета на Европейския съюз.
Това е всъщност втората Работна годишна програма на комисията „Юнкер” и тя потвърждава ангажимента си спрямо десетте политически приоритети, които са заложени в самата програма на комисията „Юнкер”.
Тази Работна програма представлява един списък с 23 ключови инициативи в областта на десетте политически приоритети, освен това 20 все още неразглеждани предложения, които Комисията смята да оттегли или измени, и 40 действия по линия на текущия преглед на качеството на съществуващото законодателство на Европейския съюз.
И през тази година екипът на президента Юнкер не изневери на принципа да се съсредоточава върху най-важните инициативи.
Искам тук да направя едно сравнение, че за периода на предишната комисия например -2009 – 2014 г., предишните програми на комисията включват средно по 130 законодателни предложения. Сегашната идея – и това е всъщност едно от движещите послания на новата комисия „Юнкер”, е да бъдем големи за големите неща и малки за малките неща. Тоест да се намесваме там, където общите действия на европейско ниво са по-ефективни, а не по презумпция да се намесваме във всеки един въпрос и във всичко, което се случва във всяка една от страните членки.
През 2015 г., всъщност първата цялостна година от своя мандат, Комисията „Юнкер” избра инициативи в областите, в които нуждата от действия бе най-спешна и в които тя може да изпълни бързо обещанията си, които дава на гражданите на Европа.
Тазгодишната работна програма ще доведе до съществени законодателни предложения за последващи действия във връзка със стратегически програми, приети през 2015 г.
Така например през изминалата година Европейската комисия изложи своята визия за инвестициите, за цифровия енергиен пазар, за Енергийния съюз, за Европейската програма за сигурност, за Европейската програма за миграция, за Съюза за капиталовите пазари, за Плана за действие за справедливо и ефикасно корпоративно данъчно облагане, за новата Търговска стратегия, както и за най-новите си предложения за задълбочаването и укрепването на Икономическия и Паричен съюз.
В настоящата Работна програма се посочват ключовите инициативи, които ще бъдат предприети през следващите 12 месеца в изпълнение на тези ангажименти.
Новите инициативи, по които Комисията ще работи през 2016 г., включват:
- инициативи за по-добро управление на миграцията, както и предложения за управление на опазването на границите;
- изграждането на цифров единен пазар и последващи действия във връзка със стратегията за единния пазар, космическа стратегия за Европа, както и Европейски план за действие в областта на отбраната;
- кръгове „Икономика”;
- следващи стъпки за устойчиво европейско бъдеще, както и законодателство за прилагане на Единния съюз;
- Програма за Европа за развитие на нови умения, ново начало за работещи родители, както и стълб за социалните права в рамките на задълбочаване на Икономическия и Паричен съюз.
И не на последно място, пакет за корпоративно данъчно облагане и план за действие относно данък добавена стойност.
С други ключови инициативи през 2016 г. ще се изпълнява Европейската програма за сигурност, ще се извършват последващи действия по търговски и инвестиционни стратегии и доклада на петимата председатели относно задълбочаване на Икономическия и Паричен съюз, както и ще се осигури принос на Комисията към глобалната стратегия в областта на външната политика и политиката за сигурност.
Освен това Комисията ще представи средносрочен преглед на новогодишната финансова рамка и стратегия за по-добро съсредоточаване върху резултатите при изготвянето на бюджета.
Бих искал да кажа и няколко думи за прегледа на настоящето законодателство или, както е познат по латинската си абревиатура, така неречения РЕФИД. РЕФИД е програма на Комисията, чрез която се гарантира, че законодателството на Европейския съюз продължава да бъде пригодено за целта си и постига планираните резултати. Програмата има за цел да поддържа рационалността и солидността на правото на Европейския съюз, да премахва изричните тежести и да адаптира съществуващото законодателство, без да се прави компромис по отношение на амбициозните политически цели.
Ангажиментът на Комисията за по-добро регулиране се изразява в разглеждане на фактите и гарантиране на това, че когато Европейският съюз се намесва, той го прави по такъв начин, който действително ще донесе положителна промяна по места.
Ето защо Комисията трябва постоянно да се уверява, че законодателните актове и разходните програми се изпълняват ефективно.
Съществуващите правила, които са остарели или са твърде тежки или сложни, за да се прилагат на практика, очевидно няма да постигнат своите цели.
Тази година 13 действия по линия на програмата РЕФИД ще допринасят за ключовите инициативи, като например:
- опростяване на правилата за финансиране от Европейския съюз или
- преразглеждане на законодателството в областта на данъчното облагане и енергетиката.
В допълнение ще бъдат стартирани 27 нови действия по линия на програмата РЕФИД, като например:
- оценка на морското законодателство,
- намаляване на административната тежест при възлагането на обществени поръчки за малки и средни предприятия,
- улесняване на спазването на регламента РИЙЧ и гарантиране, че законодателството в областта на здравето и безопасността е напълно осъществимо и ще бъде прилагано.
Комисията също така обяви оттеглянето или изменението на 20 внесени законодателни предложения, които не са в съответствие с политическите приоритети, няма вероятност да бъдат приети или са се обезсмислили по време на законодателния процес и вече не изпълняват своите първоначални цели.
Тези предложения ще бъдат оттеглени в рамките на шест месеца, тоест до края на месец април тази година, като по този начин се надяваме да облекчим процеса по вземане на решения на ниво Европейски съюз, както и да спестим ненужни бюрократични процедури.
През 2015 г. съзаконодателите на Европейския съюз приеха в безпрецедентно кратък срок предложенията на Европейската комисия за:
- създаване на Европейски фонд за стратегически инвестиции,
- измененията на бюджета на Европейския съюз за 2015 г. в контекста на кризата с бежанците,
- пакет за растеж и работни места в Гърция с бюджет в размер на 325 млрд. евро и
- решенията за спешно разселване или тъй наречена релогация на търсещите убежище в рамките на Европейския съюз.
Съвместното усилие на институциите на Европейския съюз за постигане на бързи резултати в областите, в които са необходими най-спешни решения, не трябва да бъде нещо извънредно, а да се превърне в обичайна практика.
Преди да изготви работната програма, Комисията проведе интензивни конструктивни дискусии със Съвета на Европейския съюз и Европейския парламент, за да се постигне общо разбиране относно сферите, в които трябва да бъдат съсредоточени усилията.
В допълнение към 23-те нови инициативи, предвидени за 2016 г., Комисията посочи в Приложение 3 на тазгодишната Работна програма 17 съществуващи приложения, които заслужава да бъдат бързо приети от Европейския парламент и от Съвета на Европейския съюз. Това ще позволи постигането на бързи резултати по политическите приоритети.
Примерите за това включват:
- системата на Европейския съюз за резервационни данни на пътниците,
- директивата за борба с дискриминацията,
- регламента за Европейската служба за заетост,
- реформа за защита на личните данни,
- висящи предложения за изпълнение на Програмата за миграцията,
- предложената директива за намаляване на националните емисии на атмосферни замърсители и
- данъка върху финансовите трансакции.
Работната програма включва всички ключови инициативи на политиката, която Комисията се ангажира да представи през следващата година.
Комисията ще публикува пътни карти за всяка една от двадесет и трите ключови инициативи, които ще предоставят допълнителни подробности относно графика на изпълнението.
В допълнение, Комисията може също да предприеме непредвидени инициативи в отговор на събития, настъпили през годината, изискващи неотложни действия на европейско равнище.
Аз с това мисля да приключа своето експозе. Както казах, доста подробна версия на това, което ви представих, може да намерите в тази брошурка, заедно с различните приложения относно различните приоритети.
Благодаря ви за вниманието. Оставам на разположение за ваши въпроси или коментари.
ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Благодаря Ви, господин Златев. Както се очаква от един представител на сериозна институция, каквато е Европейската комисия, докладвахте кратко, ясно и точно.
Колеги, имате възможност за въпроси, за коментари относно това, което господин Златев изнесе. Имате ли желание да вземете отношение по въпросите? Заповядайте, господин Петров.
ПЕТЪР ПЕТРОВ: Благодаря, господин председател. Аз съм представител на Патриотичния фронт.
Имам само едно предложение. Ако е възможно, тъй като има доста инициативи на Европейската комисия, които се провеждат в София, да бъдем в порядък информирани за тях, за да можем да присъстваме на тях или пък да задаваме писмено въпроси, които ни интересуват. Защото засега виждам общо взето едно много рядко взаимодействие между представителството на Комисията, за която се говори, и комисията към Народното събрание.
Смятам, че това би било полезно за установяване на повече контакти и за обогатяване на знанията на членовете на комисията.
ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Колеги, имате ли други въпроси, коментари? Нека да съберем повече въпроси. Заповядайте, господин Иванов.
ИВАН В. ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин председател. Аз съм народен представител от БСП лява България.
Мисля, че е чудесно, че тази среща се осъществява, най-малкото, за да обсъдим Програмата на Европейската комисия за 2016 г.
Виждам, че са поставени цели, които поне към настоящия момент адекватно отговарят на ситуацията в Европа. Но трябва да отчетем един момент, че някои събития се развиват доста динамично и би трябвало в определени моменти да се реагира доста бързо и адекватно на създалата се ситуация. Тук имам предвид и миграционните процеси, тъй като те най-много засягат развитието на други процеси в Европейския съюз.
Тук по-скоро искам да попитам нещо – приемете го като въпрос: Вие бихте ли били готови за едно по-тясно сътрудничество с комисията, говоря за нашата комисия, при възникването на подобни ситуации, евентуално да се вземе под внимание и нашето мнение, нашето виждане, когато представяте своите оценки и исканите доклади, които Вие представяте на комисията като представител на България? Благодаря.
ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Други въпроси, коментари? – Не виждам.
Аз също ще засегна една тема, която виждам, че е засегната тук. Ние с Вас направихме миналата година почти взаимна инициатива с госпожа Мунгенгова, една разяснителна кампания на това, както се случва с трансатлантическото споразумение за инвестиции и партньорство.
Аз смятам, че предвид очакваното подписване на този документ между Европейския съюз и Съединените американски щати през 2017 г. за мене би било ключово положение подготовката на това нещо и от гледна точка на общественото мнение, което се формира. За съжаление това, което усещаме, според мене не е толкова адекватно на фактите и на ситуацията, в която се намираме.
Ще Ви помоля и през следващата година да продължим така, дори да надградим този информационен поток. Ще съберем отново Съвета за обществени консултации. Това основно е ангажимент на българското правителство, не се опитвам да прехвърлям отговорността към друга институция, но просто търся канали и възможности при всяка информация абсолютно обективно, въвличайки такива сериозни институции, наистина да излагаме реалната ситуация, за да не успяват – аз ги наричам малко паразитни тези структури, защото замърсяват информационния поток и наистина да дадем възможност хората да вземат правилното решение по този въпрос. Защото смятам, че от гледна точка на конкурентоспособността не само на Европа, но и на България е много важно ние къде ще застанем – дали ще се развиваме с държавите, които вървят напред, или ще вървим с държавите, които стагнират и които не успяват да се присъединят към този дълг на напредналост и на иновации, въобще на всичко, което произлиза от тази гледна точка.
Затова за мене годината ще е много важна в тази посока. Аз също ще съм много активен от гледна точка на мероприятия, за да можем наистина да продължим това добро партньорство и да изложим фактите такива, каквито са, а не такива, каквито всъщност някои прослойки се опитват да ги изкарат.
Това беше от мене, колеги. Господин Златев, имате думата.
ОГНЯН ЗЛАТЕВ: Господин Петров, благодаря Ви за коментара и за изразения интерес към нашата дейност. Ние смятаме, че сме достатъчно активни, информирайки обществеността за нашата дейност. Но очевидно явно не сме достатъчно активни. Тоест, ще станем още по-активни.
Мога да Ви уверя, че вашата комисия ще бъде надлежно информирана за всякакви инициативи, които имат отношение към вашата работа и които ние правим.
Що се отнася до въпроса на господин Иванов, напълно съм съгласен с Вас. Неслучайно завърших точно с това, че всякакви други ситуации, които възникват ад хок, ще бъдат моментално разглеждани и ще им бъде търсено решение, както и че ще можем да предприемем инициативи в отговор на събития, които се случват неочаквано, особено свързани сега, както казахте Вие, с миграционния натиск.
Ние много ще се радваме, ако можем да сме полезни, като една трансмисия да предадем вашето мнение и вашата загриженост към институциите в Брюксел.
Нека обаче да не забравяме и нещо друго. Предполагам, че всички ще се съгласите с моето твърдение, че поне що се отнася до това, което Комисията може да направи като реакция на кризата, тя го направи и излезе, както знаете, миналата година през месец май и през месец септември с две конкретни предложения, свързани с релокацията, с разселването, с увеличаването на бюджета на агенциите, които се занимават с третирането на бежанците. Въпросът е обаче, че когато това отиде да се реши на масата на Съвета на Европейския съюз, където заседават всички ръководители на държавите членки, тогава се взимат едни решения. Но видяхме, че в края на годината не всички от тези решения се спазват. Тоест по някакъв начин това не е отговорност на Европейската комисия, а се отнася по-скоро към Съвета и към страните членки.
Един много тъжен факт ще ви кажа, който нас лично много ни притеснява, и предполагам, че всеки един, пък и на вас като законодатели, като парламентаристи, като активни участници в политическия живот, да не ви е много приятен този факт, че по програмата за релокация на мигрантите, които вече са влезли на територията на Европейския съюз, въпреки че има решения, които са приети на Съвета на Европейския съюз, тоест всичките лидери са се подписали под тях, към края на 2015 г. знаете ли колко души са били заселени – 272. А ние взимаме решения и се съгласяваме, че ще бъдат 100 хиляди или 140 хиляди.
Тоест има голяма отговорност върху самите страни членки.
Във връзка с това, което каза господин Танчев. Разяснителната кампания, която ние като представителство на Европейската комисия провеждаме по отношение на Трансатлантическото споразумение, ще продължи и през тази година. Имаме засега положителни сигнали, че европейският комисар Сесилия Малмстрьом, която отговаря от страна на Европейската комисия за преговорите със Съединените щати по тази тема, има интерес да посети България и да се срещне с вас, с парламента, пък и в някакъв по-широк формат.
Ние, от своя страна, мога да ви кажа, че вече трета година под ред правим през годините едни семинари за журналисти в цялата страна, не само в София, с които се стремим, от една страна, да образоваме журналистите, да разясним на журналистите всъщност за какво става дума, за да може пък те да разкажат на своята аудитория всъщност какво е това Трансатлантическо споразумение, какви биха били ползите за България и за всички страни – членки на Европейския съюз и какви са всъщност митовете, с които се сблъскваме в ежедневието и които за съжаление се разпространяват от някои евроскептични и недобросъвестни медии и организации.
Така че и в това отношение имаме разбиране и нашето намерение е да продължим да си сътрудничим с вас.
ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Имате ли други въпроси? – Няма.
Само да обобщя това, което последно казахте, защото наистина с госпожа Мунгенгова се опитваме да подготвим тази среща и то в България да се проведе една академична, градивна, сериозна дискусия. Но за да стигнем дотам, трябва да изгладим всички други неща, за да се получи наистина една градивна и аргументирана дискусия, а не просто да си говорим за страхове.
Точно затова ние се опитваме да направим няколко мероприятия, а последното вече да е на това ниво и наистина най-сериозните аргументи да са останали тези, на които не е отговорено, за да може да бъдат адресирани.
Поканата ми, която аз отправих, да си сътрудничим, опасявам се, когато вие сами я правите, да не се изкара обликът, че, видите ли, в Европейската комисия са едни лоши хора, които искат да продадат нашия суверенитет и т.н. Ние също можем да ви бъдем полезни в тази дискусия.
Аз също не искам да опетняваме или да очерняме облика на Европейската комисия или на европейските институции в България.
Така че оставаме с отворени взаимни покани да си помагаме в тази посока.
Виждам, че няма други въпроси и коментари. Благодаря Ви още веднъж за наистина краткото и точно експозе и за отделеното време. Желая Ви успешна работа и занапред.
ОГНЯН ЗЛАТЕВ: Аз благодаря за поканата.
ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Колеги, преминаваме към втора точка от дневния ред:
РАЗНИ.
Понеже миналата година говорихме за едно изнесено заседание в Северозападна България, аз все още не съм се отказал от тази идея. Виждам, че някои от колегите от Северозападна България ги няма, но все пак ще поставя този въпрос. Колегите, които присъстват, ще им го представят, аз също ще поговоря с тях.
Насрочили сме това заседание да се проведе между 21 и 23 февруари. Аз ще ви пусна някаква програма.
И колегата от АБВ го няма. Така че допълнително ще разговарям с колегите от Северозападна България. Но все пак да поговорите с хората на място, да видим какви са проблемите, да ни помогнат в съставянето на дневния ред.
Чухме днес намерението на правителството, че твърдо ще има създадена една конкретна програма за подпомагане на хората от Северозапада. Виждаме в някои оперативни програми, че събират повече точки от това, че са в Северозапада. Така че нека наистина адекватно да адресираме тези проблеми.
Искам да направя едно съобщение. В секретариата на комисията е постъпило разработено и прието от Икономическия и социален съвет становище, което са мерки за преодоляване на енергийната бедност в България, и резолюция на Икономическия и социален съвет за интегриране на политика за младите хора в България и реализацията на младите хора на пазара на труда. Ако имате желание, тези материали са на разположение и можете да ги видите.
С това нашата работа завърши. Пожелавам ви успешен ден.
Благодаря ви за участието. Закривам заседанието.
(Закрито в 16.05 часа)
Стенограф:
(Божана Попова)
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И
КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:
(Светлин Танчев)