Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
11/05/2016
    П Р О Т О К О Л № 41/11.05.2016 г.
    На 11 май 2016 г. от 15,30 ч. се проведе редовно заседание на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за колективното управление на авторското право и сродните му права № 602-01-13, внесен от Министерския съвет на 25 март 2016 г.

    2. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения № 602-01-17, внесен от Министерския съвет на 12 април 2016 г.
    3. Разни.

    На заседанието присъстваха:
    От Министерството на културата
    Боил Банов – заместник-министър
    Георги Дамянов – директор на Дирекция „Авторско право”
    От Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията
    Валери Борисов – заместник-министър.

    Заседанието беше открито в 15,30 ч. и ръководено от Светлин Танчев – председател на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.


    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Уважаеми колеги и гости! Откривам заседанието на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове. Предлагам за днешното заседание следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за колективното управление на авторското право и сродните му права № 602-01-13, внесен от Министерския съвет на 25 март 2016 г.
    2. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения № 602-01-17, внесен от Министерския съвет на 12 април 2016 г.
    3. Разни. По тази точка имам да ви направя няколко съобщения.
    Има ли други предложения или коментари по така предложения дневен ред? – Не виждам.
    Който е съгласен с така изчетения дневен ред, моля да гласува.
    Гласували: за 9, против и въздържали се няма.
    Дневният ред се приема единодушно.

    Започваме с първа точка от дневния ред:
    Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за колективното управление на авторското право и сродните му права № 602-01-13, внесен от Министерския съвет на 25 март 2016 г.
    По тази точка тук присъстват:
    От Министерството на културата
    Боил Банов – заместник-министър
    Георги Дамянов – директор на Дирекция „Авторско право”
    Добър ден!
    Като цяло колегите народни представители са получили материалите и би трябвало да са запознати със законопроекта, който внасяте. Ще Ви помоля само накратичко да ни запознаете наистина с духа на това, което представяте. И преди да отворим за дискусия с колегите по самия законопроект, ще ви кажа следното. Би трябвало да сте получили едно становище на комисията, с което сте се запознали, и да ми дадете Вашето мнение дали сте съгласни или имате някакви забележки.
    В този ред на мисли Ви предоставям думата, господин Банов.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР БОИЛ БАНОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! Ще изложа кратки мотиви по така предложения законопроект.
    С предлагания законопроект се въвеждат изискванията на приетата през 2014 г. европейска директива за колективното управление на авторското право и сродните му права. Държавите – членки на Европейския съюз, са длъжни да отразят тази директива във вътрешното си законодателство през месец април 2016 г.
    Въвеждат се правила и изисквания към субектите, извършващи колективно управление на авторски права, с цел дейността им да бъде прозрачна, ефективна и в полза на правоносителите.
    Подобна регламентация на тази материя се съдържа и в момента в действащия Закон за авторското право и сродните му права, който предвижда, че колективно управление на авторски права у нас може да се извършва единствено от сдружение с нестопанска цел.
    С предлагания проект съществуващите норми се привеждат в съответствие с директивата, а също така се въвеждат и необходимите нови разпоредби.
    Предвижда се, че колективно управление ще може да се извършва и от търговски дружества, които ще подлежат на регистрация, разбира се, при условия, сходни на тези, които се прилагат за организациите за колективно управление на авторски права.
    По този начин при публично изпълнение на музика необходимите права ще може да се придобият чрез договор с организация за колективно управление или със съответното търговско дружество.
    Текстът съдържа и разпоредби, засягащи много териториалното лицензиране на права върху музикални произведения.
    Подчертавам, че проектът е разработен след много широка обществена дискусия от работна група към Съвета за защита на интелектуалната собственост. В работната група участваха представители на правоносителите, ползвателите на съществуващите организации за колективно управление на права и на всички заинтересовани лица.
    Благодаря за вниманието.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Благодаря Ви и аз. Имате ли забележки към становището на комисията?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР БОИЛ БАНОВ: Нямаме, приемаме го.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Благодаря Ви. Колеги, имате ли въпроси, коментари по така изложените мотиви? – Не виждам.
    Аз имам няколко кратички въпроса.
    От това, което изложихте, господин Банов, разбираме, че основната разлика със сега съществуващия законопроект е, че досега основно неправителствени организации non profit NGO могат да представляват такива субекти на авторски права, а сега се въвежда понятието, че и търговски дружества могат да го правят.
    Това ли е основната разлика? Защото в общественото пространство се появяват едни коментари, че законът бил лобистки или нещо от сорта. Доколкото чувам, тук изцяло се съобразяваме с директива на Европейския съюз, има синхронизация на нашето законодателство. Това са неща, които досега не са били отразени.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР БОИЛ БАНОВ: Точно така е. Реално, простичко казано, пазарът се отваря. Дава се възможност, има други играчи да оперират на пазара. Целта на директивата и това, което ние правим съответно, е постепенно разбиване на монопола.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Колеги, имате ли други въпроси? – Не виждам.
    В такъв случай подлагам на гласуване законопроект за колективното управление на авторското право и сродните му права № 602-01-13, внесен от Министерския съвет на 25 март 2016 г.
    Който е съгласен да приемем този законопроект, моля да гласува.
    Господин Харлов има желание да вземе отношение по законопроекта. Отменям гласуването.
    БОЙКО ХАРЛОВ: Благодаря за дадената дума. Аз съм представител на Националното сдружение на кабелните оператори Ти Ви клуб 2000. По този закон ние ще бъдем в ролята на ползватели. В тази връзка искам да поставя няколко въпроса.
    По този закон сме внесли до председателите на всички комисии, включително и до вашата, надявам се, едно становище, което може би сте го отчели. Но аз искам само да взема думата, казвайки само няколко кратки мисли.
    Искам да подчертая следното. В проекта не са засегнати всички предложения на представители в широкото обсъждане, което беше извършено в Министерството на културата.
    Ако този закон влезе в сила, единствено сега регистрираните организации за колективно управление на права ще могат да представляват авторите и да събират възнаграждения по тарифи, които са определени като за вечни времена с представителна организация, дефинирана в нашия бранш като най-голямата – БАКО (Българска асоциация на кабелните оператори).
    Новите създадени организации и дружества за колективно управление, включително независимите управляващи права ще могат само да упълномощават сега съществуващите организации, които да събират пари от тяхно име.
    Така че това обезсмисля донякъде съществуването на други организации. Именно в това се състои според нас лобистката част на този изключително лобистки закон, който се предлага.
    Също така считаме, че това е абсолютно противозаконен закон и е написан да обслужва конкретни лица. Имам предвид организации в частна полза. Налице е класически пример на лобистки законопроект, който е предвиден да обслужва предварително определена и облагодетелствана организация и изключва всякаква възможност трети лица да се намесят по какъвто и да е начин. Така ще продължи порочната практика сега съществуващите основни организации за колективно управление да извиват ръцете на малките и средни кабелни оператори, каквито се явяваме ние.
    Проектът по този закон предвижда тарифите за авторски права да се събират само от определени вече оператори и да се одобряват от монополистите с това сдружение, което ние наричаме „голямото” в нашия бранш. По този начин ще бъдат ощетени всякакви интереси на малки и средни оператори.
    Представили сме редица предложения, които молим да бъдат зачетени, поне една малка част от тях. Смятаме, че по този начин ще има възможност част от тези проблеми да бъдат решени.
    Пак искам да подчертая, че това не съответства на духа на директивата, която искаме да имплементираме, а именно, че създаваме монопол, който да бъде изцяло в интерес на частни организации. Благодаря.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Аз също Ви благодаря за активната гражданска позиция. По принцип нашата комисия не е водеща по съответния законопроект. Ние основно следим за синхронизацията с европейската практика и нормативна база. Това е основният предмет на дискусията в нашата комисия. Водеща комисия е Комисията по културата и медиите и там се гледа вече по същество, там е голямата експертиза в тази насока.
    Все пак Ви дадох думата, защото държа на един прозрачен и обективен подход на работа в тази комисия. Много пъти сме подчертавали, че работим с надпартиен подход и т.н.
    Аз имам няколко въпроса към Вас. Сходно ли Ви е мнението и за сега съществуващия законопроект – че не е ефективен, не е добър? Това ли е становището и за съществуващия?
    Вие смятате, че самата директива не се транспонира адекватно, така ли?!
    БОЙКО ХАРЛОВ: Точно така.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Вие смятате, че самата директива на европейско ниво е много по-адекватно и добре уредена, а в случая ние не го прилагаме по такъв начин? Така ли?
    БОЙКО ХАРЛОВ: Благодаря за зададения въпрос. Ние смятаме, че самата директива не е имплементирана както трябва, тоест в момента директивата е доста рамкова.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Според Вас директивата е добра, но не е имплементирана в този закон в България, така ли?
    БОЙКО ХАРЛОВ: Точно така. Тук е въведен допълнително към директивата така да се каже национален привкус, като е даден монопол на определени организации, сега съществуващи. Това е от гледна точка на самата директива.
    Също така по този начин се нарушава основно правило в Европейския съюз – да се създава конкурентна среда, а не да й се пречи.
    На това искам да обърна внимание от гледна точка на Европейския съюз. Затова сме тук в това си качество.
    Иначе подробностите ние сме ги дискутирали в Комисията по културата и медиите, където, разбира се, също не бяха отчетени. Благодаря.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Заповядайте, госпожо Хубенова.
    СИЛВИЯ ХУБЕНОВА: Аз съм народен представител от Четиридесет и първото Народно събрание, в което бях член на Комисията по културата и медиите. Там този спор вървеше много активно, по същия начин и по същия ред. Даже се наложи да прекратяваме няколко заседания, приемайки Закона за авторското право.
    В крайна сметка аз мисля, че никой от Министерството на културата няма да си позволи да не имплементира европейска директива така, както трябва да бъде. Защото ние можем да носим санкции за това.
    Наистина вашите спорове – казвам „вашите, защото винаги някой от нещо не е доволен – са според мене безкрайни. Просто няма край.
    Искам само да помоля господин заместник-министъра за следното. Той каза, че директивата позволява борба срещу монополите и по-широко участие на повече организации в Закона за авторското право и предоставящи различни авторски права. Вие казвате точно обратното. Къде е всъщност истината? Ще помоля за отговор господин заместник-министъра, ако обича да даде такъв.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Заповядайте, господин заместник-министър, за отговор.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР БОИЛ БАНОВ: Вижте. В частта „Публично представяне” освобождаваме и даваме пълни права на всички играчи на пазара. Но в частта „Предаване и предпредаване” даваме частична свобода и по това, включително и с колегата, ние сме провели заедно много заседания. Той мисли интересно, има своята гледна точка, защитава малките кабелни оператори.
    Но в България даването на пълни права на излизане на играчи на пазара в „Предаване и предпредаване”е ход, за който всички в тази работна група, а тя наистина беше огромна, ние сме провели 15-16 заседания по четири-пет часа. Аз съм присъствал на всички от тях. Работили сме неформално. Всички единодушно, независимо от това кой какво в момента на пазара го тегли или не, взехме решение, че отварянето на пълна свобода в „Предаване и предпредаване” ще създаде един тотален хаос, който не може да бъде овладян.
    Вероятно това, за което и колегата говори, така или иначе ще се случи след време. Тоест както вече има пълна свобода в публичното представяне, така неминуемо ще дойде тази свобода и в „Предаване и предпредаване“.
    Но за съжаление в нашата страна авторското право се движи така. А в Европа, особено в западната й част, е така от много години, с много сериозни мисли вътре, всичко много сериозно е оглеждано и мислено. Тук при нас рискуваме даването на пълна свобода да се превърне в слободия.
    Второто нещо, за което говори колегата, е следното. В цяла Европа е така – има един, с който се преговаря, освен, голям, в който има и малки играчи, задължително се търси да има представителност на малки организации, на големи организации, на средни организации.
    Не може една телевизия или едно дружество, или който и да е да преговаря с 20, 50 или с еди-колко си организации. Това е принцип в авторското право в цяла Европа. Да, може би това не е съвършеният принцип, може би и парите по принцип не са съвършеният начин, който е измислен, за да съществуваме и да живеем, но това е. Има неща, които все още не можем да измислим по-добри. Благодаря.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Аз също Ви благодаря. Благодаря и на Вас за изнесените доводи. Но аз пак искам да приканя колегите да се придържат върху основната част, която комисията разглежда, и това е синхронизацията с европейските директиви. Колегите, които подпомагат комисията, ме увериха, че изцяло се съобразяваме с европейската директива и нямаме нарушения в тази посока.
    Що се отнася до същността на проблема, нека в пленарната зала наистина да се чуят всички аргументи на водещата ресорна комисия, с които и ние да се запознаем по-дълбоко и да можем да вземем своето образовано решение как да гласуваме вече по същество на законопроекта.
    Благодаря на всички за участието в изказванията. Закривам дебата и преминаваме към гласуване на законопроекта за колективното управление на авторското право и сродните му права № 602-01-13, внесен от Министерския съвет на 25 март 2016 г.
    Който е съгласен да подкрепим приемем законопроекта,моля да гласува.
    Гласували: за 7, против 1, въздържал се 1.
    Законопроектът се приема. Благодаря за отделеното време. Желая ви успешен ден.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР БОИЛ БАНОВ: Благодаря и аз. Желая ви успешна работа.


    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Преминаваме към втора точка от дневния ред:
    ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА СТАНОВИЩЕ ПО ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЕЛЕКТРОННИТЕ СЪОБЩЕНИЯ № 602-01-17, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 12 АПРИЛ 2016 Г.
    По тази точка днес тук присъства Валери Борисов – заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
    Господин Борисов, имате думата накратко да представите духа на законопроекта, да ни дадете Вашето мнение за становището на комисията и да отворим към дискусия.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВАЛЕРИ БОРИСОВ: Благодаря Ви, господин председател. Уважаеми дами и господа народни представители! Уважаеми колеги и гости! Преди съвсем накратко да ви запозная с мотивите към законопроекта, използвам възможността да благодаря на вас, народните представители, за подкрепата, която получи днес Законът за електронна идентификация в пленарната зала.
    С вашето решение днес за приемането на този законопроект се сложи точка на четиригодишни усилия в това България да се присъедини към групата държави, които имат първо, законодателство, регламентиращо електронните идентификации, в резултат на това и съответни системи, които предоставят на техните граждани по един удобен начин административни услуги.
    Държа да благодаря и на народните представители от БСП лява България за техните изказвания по време на обсъждането на законопроекта в пленарната зала. Защото благодарение на техните изказвания имах възможността да внеса ясноти по теми, които очевидно не бяха добре разбрани и в резултат на това вече можем да се похвалим с приет законопроект.
    А сега относно предлаганите промени в Закона за електронните съобщения.
    С този законопроект целим превеждане на нашето законодателство в съответствие с изискванията на различни европейски актове. Например Регламент № 531 от 2012 г. относно роуминга и обществените мобилни съобщителни мрежи в рамките на Европейския съюз, нещо много полезно за българските потребители, пътуващи в чужбина, както и на Регламент № 2015/2120 от 25 ноември 2015 г. относно достъпа до отворен интернет и изменението на директива № 2002/22 относно универсалната услуга и правата на потребителите във връзка с електронните съобщителни мрежи и услуги.
    Акцентирам върху свободния достъп до интернет, защото в редица държави операторите налагат различни географски ограничения в зависимост от това докъде искате да отидете, в смисъл откъде искате да черпите информация, от коя точка на света или какво приложение ползвате и т.н. Това са дискриминационни условия, които с въпросните регламенти и нашите предложения за промени в Закона за електронните съобщения вече няма да бъдат възможни.
    Законопроектът предвижда и няколко групи промени, за които искам да кажа.
    Първата група е свързана с изискването за санкции. В законопроекта са предвидени възпиращи санкции за тези, които не спазват изискванията на закона, конкретно мобилните оператори. В Комисията по транспорта и съобщенията, когато обсъждахме законопроекта, част от мобилните оператори изразиха становище, че санкциите са прекомерни. Но ние като вносители не смятаме така. Защото отрицателният ефект, който би се постигнал в случай, че операторите не изпълняват ангажиментите си, произтичащи от променения Закон за електронните съобщения, ще се отрази върху огромна част от българското население като потребители на техните услуги. Затова целта на тези високи санкции е възпираща.
    Мога да ви уверя, че до момента независимият регулатор Комисията за регулиране на съобщенията не се е възползвал нито веднъж от възможността да наложи такива високи санкции, което показва,че те наистина имат възпиращ ефект върху операторите и те се съобразяват с изискванията на законопроекта.
    Санкциите са съобразени с оборотите на предприятията – адресати на въпросните задължения. Сами разбирате, че трите големи мобилни оператори имат достатъчно големи обороти, така че, ако се наложи, да могат да покрият тези санкции.
    Всяко неизпълнение на разпоредбите на европейския регламенти би засегнало и пряко общоевропейските ценности, заложени в чл.26 от Договора за функциониране на Европейския съюз.
    Втората група от промени в законопроекта са свързани с прилагането на изискванията на членове от 3 до 6 от Регламент 215/2020.
    Съгласно чл. 6 в срок до 30 април 2016 г. държавите членки трябваше да уведомят Европейската комисия за определените от тях санкции. Колегите от Комисията за регулиране на съобщенията вярвам, че са го направили.
    Така че тези разпоредби целят, както казах, осигуряването на свободен достъп до отворен интернет, равнопоставеност и липса на дискриминация. Като националният регулаторен орган следва да бъде гарант за това нещо.
    И не на последно място, законопроектът предвижда и трета група промени, чрез които се премахват ограниченията пред българските радио- и телевизионни оператори за участие в процедура за издаване на разрешение за наземно цифрово телевизионно и радиоразпръскване.
    Знаете, че имахме сериозни проблеми. България беше осъдена в Европейския съд за това по какъв начин е заделила ограничен честотен ресурс за цифровото наземно телевизионно и радиоразпръскване. В момента Комисията за регулиране на съобщенията работи по въпроса за отнемане на разрешенията, които са предмет на съдебното дело.
    Така че с предложените промени в Закона за електронните съобщения елиминираме и тази слабост, която съществуваше в нашето законодателство.
    С това искам да приключа. Като финалното ми изречение е следното. Вашето становище, с което сме се запознали, отразява коректно духа на законопроекта. Благодаря.
    ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Благодаря Ви и аз, господин Борисов. Наистина много обстойно беше Вашето обяснение.
    Колеги, имате ли въпроси относно така изложения законопроект? – Не виждам.
    В такъв случай подлагам на гласуване законопроекта за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения № 602-01-17, внесен от Министерския съвет на 12 април 2016 г.
    Който е съгласен да приемем този законопроект, моля да гласува.
    Гласували: за 7, против няма, въздържали се 2.
    Законопроектът се приема. Благодаря Ви, господин Борисов, за днешното участие не само в комисията ни, но и в пленарната зала. Доста полезна работа Ви създадохме. Желая Ви лек ден.

    Колеги, преминаваме към трета точка от дневния ред:
    РАЗНИ.
    Искам да ви направя няколко съобщения.
    На 18 май в 915 ч.в зала „Запад” ще се проведе среща с делегация от Комисията по земеделието на Хърватския парламент. Моля колеги, които имат възможност, да дойдат. Целта е да присъстват на тази среща поне четирима или петима членове на нашата комисия. Пак повтарям, на 18 май от 9,15 ч. Ще помоля колегите да изпратят един имейл, някакъв римайндър. За тези, които сте с гугъл календар, мисля, че още по-добре ще се получи.
    В периода 12 -14 юни в Хага ще се проведе 55-то пленарно заседание на КОСАК. От нашата комисия следва да изпратим делегация от четирима или петима народни представители. Ще ви помоля до края на седмицата ще уточним кои ще имат желание, да дадат заявка, тъй като сроковете за регистрация са изключително кратки. Моля който от вас поема ангажимент да участва, да бъде сто процента сигурен, че ще има тази възможност. Понеже след изтичане на срока за регистрация не можем да направим промени.
    Запознайте парламентарните си групи и преценете кой има тази възможност. Ще помоля колегите да ви изпратят имейл или може би в предния имейл да е включена и тази информация.

    Колеги, с това изчерпахме днешния дневен ред. Благодаря ви за участието. Желая полезен и успешен ден на всички.
    Закривам заседанието на комисията.


    (Закрито в 16,20 ч.)

    Стенограф:
    (Божана Попова)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
    И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:

    (Светлин Танчев)
    Форма за търсене
    Ключова дума