Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
П Р О Т О К О Л № 44/22.06.2016 г.
На 22 юни 2016 г. от 15,30 ч. се проведе редовно заседание на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Изслушване на ръководството на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията във връзка с финализирането на оперативна програма „Транспорт” 2007 – 2013 Г. и постигнатия напредък по оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014 – 2020 г.
2. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект за независим финансов одит, № 602-01-28, внесен от Министерския съвет на 18.05.2016 г.
3. Разни.
На заседанието присъстваха:
Фейзи Бекир – заместник-министър на финансите
Людмила Петкова – директор на Дирекция „Данъчна политика” в Министерството на финансите
Наталия Чернева – началник отдел в Дирекция „Данъчна политика” в Министерството на финансите
Татяна Колева – главен експерт в Дирекция „Данъчна политика” в Министерството на финансите
Ваня Донева – председател на Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори
Генко Николов – държавен експерт „Методология” в Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори
Велин Филипов – заместник-председател в Института на дипломираните експерт-счетоводители (ИДЕС)
Вяра Петрова – експерт в Института на дипломираните експерт-счетоводители (ИДЕС)
Ивайло Московски – министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията
Николай Дечев – началник отдел „Мониторинг, информация и комуникация” в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Заседанието беше открито в 15,45 ч. и ръководено от Силвия Хубенова – заместник-председател на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
ПРЕДС. СИЛВИЯ ХУБЕНОВА: Уважаеми колеги, извинявам се за закъснението, тъй като голяма част от колегите ни са по други комисии. В момента по-интересна е явно Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред, където се изслушва госпожа Бъчварова. Надявам се след това те да се присъединят към нас.
Стартираме работата на днешното заседание на комисията. Председателят има вероятност да закъснее, така че ще се наложи аз да водя заседанието.
Както всички знаете, предлагаме днешното заседание да се проведе при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект за независим финансов одит, № 602-01-28, внесен от Министерския съвет на 18.05.2016 г.
2. Изслушване на ръководството на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията във връзка с финализирането на оперативна програма „Транспорт” 2007 – 2013 Г. и постигнатия напредък по оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014 – 2020 г.
3. Разни.
Има ли други предложения по дневния ред? Господин Тошев, заповядайте.
ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Аз предлагам, поради обективно обстоятелство на комисията, закъсняхме във времето, размяна на точките – точка 2 да стане точка 1, защото министър Московски има служебни ангажименти и да не го бавим повече.
ПРЕДС. СИЛВИЯ ХУБЕНОВА: Ако другите колеги не са против, ще приемем предложението. Има ли други предложения? – Няма.
Първо, да гласуваме предложението на господин Тошев. Който е съгласен да разменим точките в дневния ред, моля да гласува.
Против? – 1. Въздържали се няма.
Предложението се приема. Тоест ще гласуваме като цялостен дневен ред следното:
1. Изслушване на ръководството на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията във връзка с финализирането на оперативна програма „Транспорт” 2007 – 2013 Г. и постигнатия напредък по оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014 – 2020 г.
2. Представяне, обсъждане и приемане на становище по законопроект за независим финансов одит, № 602-01-28, внесен от Министерския съвет на 18.05.2016 г.
3. Разни.
Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
Против? – 1. Въздържали се? – Няма.
На заседанието присъстват:
Фейзи Бекир – заместник-министър на финансите
Людмила Петкова – директор на Дирекция „Данъчна политика” в Министерството на финансите
Наталия Чернева – началник отдел в Дирекция „Данъчна политика” в Министерството на финансите
Татяна Колева – главен експерт в Дирекция „Данъчна политика” в Министерството на финансите
Ваня Донева – председател на Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори
Генко Николов – държавен експерт „Методология” в Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори
Велин Филипов – заместник-председател в Института на дипломираните експерт-счетоводители (ИДЕС)
Вяра Петрова – експерт в Института на дипломираните експерт-счетоводители (ИДЕС)
Ивайло Московски – министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията
Николай Дечев – началник отдел „Мониторинг, информация и комуникация” в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Започваме с първа точка от дневния ред:
ИЗСЛУШВАНЕ НА РЪКОВОДСТВОТО НА МИНИСТЕРСТВОТО НА ТРАНСПОРТА, ИНФОРМАЦИОННИТЕ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯТА ВЪВ ВРЪЗКА С ФИНАЛИЗИРАНЕТО НА ОПЕРАТИВНА ПРОГРАМА „ТРАНСПОРТ” 2007 – 2013 Г. И ПОСТИГНАТИЯ НАПРЕДЪК ПО ОПЕРАТИВНА ПРОГРАМА „ТРАНСПОРТ И ТРАНСПОРТНА ИНФРАСТРУКТУРА” 2014 – 2020 Г.
Гости по тази точка са:
Ивайло Московски – министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията
Николай Дечев – началник отдел „Мониторинг, информация и комуникация” в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията
Имате думата, министър Московски.
МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Госпожо председател! Дами и господа народни представители! Ще ви представя някои данни.
По Оперативна програма „Транспорт” 2007 – 2013 г. са финансирани 118 проекта, от които 25 инвестиционни, 11 големи на обща стойност 3 млрд. и 960 млн. лв. или общо 106 процента от актуалния бюджет на програмата.
Към настоящия момент на бенефициентите са изплатени средства в размер н 3 млрд. и 378 млн. лв., което представлява 90 процента от бюджета на програмата, а към Европейската комисия са сертифицирани над 3 млрд и 300 млн. лв.
В началото на 2015 г., с цел да се преодолее натрупано закъснение в някои от проектите, управляващият орган на оперативна програма „Транспорт” разработи план за действие за успешно приключване в рамките на програмния период. Всички предложени промени в него доведоха до препрограмиране и на двете оперативни програми и до промяна на решението на Европейската комисия за одобрение на големи проекти.
С одобреното изменение на Оперативна програма „Транспорт” рискът от загуба на безвъзмездни средства бе сведен до минимум и изпълнението на оперативна програма „Транспорт” 2007 – 2013 г. след отчитането на всички изплатени средства през програмата приключва на 97 процента усвояване на европейски средства – 1 млрд. 572 млн. евро при разполагаем бюджет 1 млрд. 624 млн. 479 хил. евро.
Със съвместни усилия на всички заинтересовани страни бе преодоляно предизвикателството да се осигурят средства за завършване на проектите и след 2015 г. в обема, в който са одобрени от Европейската комисия.
В бюджета на бенефициента – Национална агенция „Пътна инфраструктура”, са заложени средства за завършване на проект „Обход на Габрово”. Към Национална компания „Железопътна инфраструктура” бе отпусната временна безлихвена финансова помощ от държавата в размер на 208 млн. лв., за да бъдат завършени четирите инвестиционни проекти – модернизацията на линията Септември – Пловдив, рехабилитацията на Пловдив – Бургас, реконструкцията и електрификацията на Първомай – Свиленград, интермодален терминал Пловдив.
Могат да бъдат отчетени следните резултати по програмата:
- 260 км изградени автомагистрали;
-приблизително почти 500 км рехабилитирани и модернизирани ж.п. линии и 20 изградени метростанции,
- 21 км метролинии,
- три рехабилитирани и модернизцирани ж.п. гари.
Реализираните до момента проекти изпълняват заложените в оперативна програма „Транспорт” цели.
Постигнати са реални резултати, които създават условия за благоприятна среда за развитие на бизнеса и икономиката и за подобряване качеството на живота.
При изпълнението на оперативна програма „Транспорт” 2007 – 2013 г. имаше редица трудности и предизвикателства, решаването на които доведе до натрупване на добър опит и практики в управляващия орган. Надяваме се да се справим успешно с новата програма, благодарение на натрупания опит.
Към този момент се забелязва известно забавяне по сегашния програмен период. Най-късно до края на годината ще има пълна яснота по избора на вариант за трасе и стартиране на търга за строителство на автомагистрала „Струма” в участъка „Дефилето”.
Трябва да се приключат и всички допълнителни проучвания, за да бъде подаден формулярът за кандидатстване пред Европейската комисия. Темата е приоритетна за бенефициента – Агенция „Пътна инфраструктура”, особено след като те поеха отговорностите по подготовка и изпълнение на този проект от Националната компания „Стратегически инфраструктурни проекти”, която беше закрита.
По отношение напредъка на оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура” за новия програмен период мога да докладвам, че всички процедури за директно предоставяне на безвъзмездна помощ са открити. Кандидатстването от бенефициентите се извършва електронно през системата ИСУН 2020.
Към момента са подадени за одобрение 18 проекта, 7 от които са одобрени. Останалите са в процес на разглеждане от управляващия орган на оперативната програма.
Подписани са договори на обща стойност 535 млн. евро, в това число договорите за изграждане на ЛОТ 3,1 и ЛОТ 3,3 на автомагистрала „Струма” и проектът за изграждане на трети метродиаметър.
Одобрен е проект за разширяване на втория метродиаметър, който включва 1,3 км трасе и една метростанция.
В ход е процедура по първото изменение на програмата. Искрено се надяваме, че до края на годината ще бъдат подадени формуляри за кандидатстване на основна част от големите проекти, които ще бъдат финансирани по програмата, за да не бъдат допускани закъснения при изпълнението.
За останалите бенефициенти са в ход тръжните процедури. Очакваме резултати от тези тръжни процедури – комисиите да обявят съответните победители и тъй като няма случай да няма обжалване, да изчакаме да минат всички обжалвания по съответния законов ред, за да може да се стартира реалното изпълнение на тези проекти. Визирам Национална компания „Железопътна инфраструктура”, „Пристанищна инфраструктура”, както и останалите бенефициенти – Агенцията за поддържане и проучване на река Дунав, Пътната агенция, която вече споменах, и Метрото. Благодаря.
ПРЕДС. СИЛВИЯ ХУБЕНОВА: Благодаря Ви, министър Московски. Колеги, имате думата за въпроси. Господин Петров, заповядайте.
ПЕТЪР ПЕТРОВ: Благодаря, госпожо председателстваща. Господин министър, следя от самото начало усвояването на средствата по еврофондовете. И право да Ви кажа, преди две години си мислех, че няма да може да се усвоят повече от 70-80 процента, тъй като имаше огромно закъснение основно в изграждането на железопътната инфраструктура.
Въпросът, който искам да Ви задам сега, и то от първо лице, е следният. Искам да науча за следващия програмен период, в който явно всички поуки от предишния са взети. Как смятате да си взаимодействате с Министерството на регионалното развитие и благоустройството в изграждането на тези толкова важни обекти, като автомагистрала „Струма” и автомагистрала „Хемус”? Те са изключително важни за развитието изобщо на икономиката на България. А вие там работите плътно заедно с тях. Как ще координирате този въпрос, за да вървят по-бързо и по-ефективно нещата? Благодаря.
ПРЕДС. СИЛВИЯ ХУБЕНОВА: Заповядайте, господин Московски.
МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: И по двата проекта има законови процедури за съгласуване, които са нормални. И ние многократно сме го правили в предишните години с колегите от Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
По принцип що се отнася до пътищата, по закон е техен прерогатив да реализират политиките.
Що се касае до някакви съгласувателни процедури, ние винаги сме на разположение. Специално по автомагистрала „Хемус” и в миналото наш ангажимент - на Министерството на транспорта и информационните технологии, беше целият процес, по който е магистрала „Хемус”, да бъде качен върху европейски коридор, което до момента всъщност не носи кой знае какви ползи. Защото за да се възползваме от това, че е на коридор, тоест да можем да имаме право да я финансираме през европейските фондове, съответно трябва да има и такива бюджети.
За съжаление към момента всичко, което се прави по автомагистрала „Струма”, и ако остане скъпият вариант за Дефилето, ще изчерпи ресурса, който имаме по оперативната програма и автомагистрала „Хемус” ще трябва да се строи с пари от бюджета или с някакви заемни средства. Но въпреки това нашата добавена стойност към автомагистрала „Хемус” е, че сме успели в годините назад да убедим Европейската комисия тя да стане част от картите на тендимрежата, така наречените европейски коридори.
Ако всъщност във връзка с автомагистрала „Струма” се одобри до края на годината по-евтин вариант за Дефилето и останат спестени средства след търговете за „Струма”, имаме право, тъй като автомагистрала „Хемус” е под черта в списъка с проектите за финансиране. Така че тогава вече ще има смисъл от това, че сме успели да убедим, че тя е на коридор и да можем да финансираме, ако останат средства от автомагистрала „Струма”.
Иначе за автомагистрала „Струма” в момента каквото зависи от нас, го правим. Ние съдействаме на колегите, за да бъде направена апликационната форма и да се кандидатства в Европейската комисия в някакъв краен вариант. Там е по-сложно, защото има доста голям дебат между еколози и между Агенция „Пътна инфраструктура”. Но в крайна сметка по тези въпроси много по-точно биха Ви отговорили колегите от Агенция „Пътна инфраструктура” и от Министерството на регионалното развитие и благоустройството, що се касае до темата автомагистрала „Струма”. Защото в крайна сметка ние ще разгледаме такава апликационна форма, каквато ни бъде предложена.
Иначе добре работим с колегите. Където има нужда, ние съгласуваме по закон.
ПРЕДС. СИЛВИЯ ХУБЕНОВА: Благодаря. Господин Петров, искате ли реплика?
ПЕТЪР ПЕТРОВ: Благодаря за отговора. Единствено един уточняващ въпрос искам да задам. Тъй като явно в Дефилето нещата са доста сложни и тъй като вече трета година не може да се започне практически работата, допускате ли вариант, по който да минем като в Гърция, тяхното дефиле го знаете – на юг от Солун – Атина, и гражданите да се съгласят с това да изминават тези 15-20 км по по-труден маршрут, а много средства да отидат в Северна България? Мисли ли се за такъв вариант.
ПРЕДС. СИЛВИЯ ХУБЕНОВА: Заповядайте, господин министър.
МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: По принцип е заложено като магистрален габарит. Това е част от преговорите в момента с Европейската комисия – колегите да ги убедят, че примерно тези двадесетина километра могат да бъдат преминати не в магистрален габарит, примерно с някакви разширения, с някаква допълнителна естакада. Защото иначе това ,което е заложено, е за 800 млн. Има един дълъг и един къс тунел с няколко моста, което на практика ще изчерпи целия бюджет на оперативна програма „Транспорт”, който е предвиден за пътища.
Аз също съм на мнение, че там трябва да се намери по-балансирано решение. Благодаря.
ПЕТЪР ПЕТРОВ: Благодаря Ви, господин министър.
ПРЕДС. СИЛВИЯ ХУБЕНОВА: Колеги, други въпроси има ли? – Не виждам.
С това работата по първа точка приключи. Аз Ви благодаря, министър Московски, за експедитивността. Приятен ден и лека работа.
Преминаваме към втора точка от нашата програма:
ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА СТАНОВИЩЕ ПО ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА НЕЗАВИСИМ ФИНАНСОВ ОДИТ, № 602-01-28, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 18.05.2016 Г.
По тази точка гости на нашата комисия са:
Фейзи Бекир – заместник-министър на финансите
Людмила Петкова – директор на Дирекция „Данъчна политика” в Министерството на финансите
Наталия Чернева – началник отдел в Дирекция „Данъчна политика” в Министерството на финансите
Татяна Колева – главен експерт в Дирекция „Данъчна политика” в Министерството на финансите
Ваня Донева – председател на Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори
Генко Николов – държавен експерт „Методология” в Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори
Велин Филипов – заместник-председател в Института на дипломираните експерт-счетоводители (ИДЕС)
Вяра Петрова – експерт в Института на дипломираните експерт-счетоводители (ИДЕС)
Имате думата, господин Бекир, накратко да представите законопроекта. Вие сте бил гост и на нашата комисия друг път и знаете, че всъщност сте се запознали със становището на комисията. Ако имате някакви забележки, моля да ги споделите. Заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ФЕЙЗИ БЕКИР: Уважаема госпожо председателстваща, уважаеми дами и господа народни представители! Аз накратко ще ви представя предложения законопроект.
Предложението за приемане на нов закон за независим финансов одит е продиктувано от обстоятелството, че структурата на действащия закон не е съобразена в пълнота със спецификата на правната материя, която урежда. В структурата на сегашния закон допълнително са направени 19 изменения и допълнения за периода от обнародването му.
До 1 януари 2016 г. с проекта на закона не се въвеждат изисквания, които да оказват пряко въздействие върху размера на разходите за бизнеса и бюджета.
С новия закон се цели:
- засилване на защитата на инвеститорите чрез укрепване на публичния надзор на дейността на одиторите,
- повишаване на ролята на одитните комитети в предприятията от обществен интерес,
- гарантиране на по-висока степен на независимостта на регистрираните одитори,
- установяване на максимална продължителност на одитния ангажимент и се наблюдава от надзорния орган развитие на пазара на одиторските услуги специално по отношение на исковете, произтичащи от високата пазарна концентрация.
Запазват се принципите за изграждане на системата за гарантиране на качеството на дейността на регистрираните одитори, включително надзорът се осъществява от лица, които са независими от съответните контролирани и регистрирани одитори и липса на конфликт на интереси между лицата, които извършват надзор или контрол на качеството на регистрираните одитори.
С проекта се въвеждат изисквания към членовете на одитните комитети. Конкретизирани са правата и задълженията им.
Допълнително се въвежда задължение за одобрение на статута от общото събрание на акционерите или съдружниците.
С проекта на закона се предлагат изменения в Закона за счетоводството, свързани с публикуване на годишни финансови отчети, с които се цели засилване на контрола му по отношение на това задължение.
С проекта на закона се предвиждат изменения и допълнения на Кодекса на застраховането, на Кодекса за социалното осигуряване и на Закона за кредитните институции, чрез които се уреждат задължения по отношение на съответните предприятия от обществен интерес за съвместен одит на годишните им финансови отчети от две одиторски дружества.
При съвместен одит дружествата си поделят дейностите по задължителен одит и се изготвя съвместен доклад, който по принцип не предполага повишаване на разходите на задължените лица.
Съвместният одит е начин за намаляване на риска от сътресение на пазара на одиторските услуги в случай на срив на някоя от големите одиторски мрежи.
Съвместният одит дава допълнителна сигурност, тъй като чрез него се прилагат в по-висока степен два основни принципа на професионалната етика. Това са обективност и независимост на одиторите.
Това е накратко. Благодаря за вниманието.
ПРЕДС. СИЛВИЯ ХУБЕНОВА: Госпожо Донева, Вие бихте ли добавили нещо?
ВАНЯ ДОНЕВА: Благодаря, уважаема госпожо председателстваща. Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори е участник в работна група 27 и като такива ние сме водещо ведомство по отношение на транспонирането на европейското законодателство в националното.
Работната група беше в състав от представители както на Комисията, така и на Министерството на финансите и на професионалните организации и Института на дипломираните експерт-счетоводители. Точно като преки участници ние напълно подкрепяме така внесения законопроект. Ако има някакви въпроси, допълнително ще отговаряме.
ПРЕДС. СИЛВИЯ ХУБЕНОВА: Някой друг иска ли думата? Заповядайте.
ВЕЛИН ФИЛИПОВ: Аз съм заместник-председател на Института на дипломираните експерт-счетоводители. Много накратко ще се изкажа.
Ние принципно подкрепяме законопроекта. Както каза госпожа Донева, участваме в работната група. Разбира се, имаме някои бележки, част от които са принципни, но ще ги представим във водещата Комисия по бюджет и финанси, чието заседание е утре.
Така че благодаря за вниманието. Принципно подкрепяме законопроекта.
ПРЕДС. СИЛВИЯ ХУБЕНОВА: И аз Ви благодаря. Последното становище, което вероятно имате, е с дадените от вас препоръки, които са отразени.
Колеги, имате ли някакви въпроси? – Не виждам.
Благодаря ви. Все пак водещата комисия е Комисията по бюджет и финанси. Нас ни интересува дали законопроектът отговаря на европейските директиви и това сме го отразили в становището.
Който е съгласен да приемем законопроекта, моля да гласува. 10 гласа „за” и 1 глас „въздържал се“
Проектът се приема.
Преминаваме към трета точка от дневния ред:
РАЗНИ.
В Секретариата на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове са постъпили окончателен одитен доклад № 03-00-20-23-15 на Сметната палата за извършен одит „Принос на хоризонт 2020 за постигане на целите на НПР България 2020, националните стратегически документи за периода от 01.010 2013 до 31.12.2015 г. Който иска, може да се запознае с окончателния одитен доклад.
Вече ви е изпратена покана за публична дискусия на тема „Quo vadis Еurope”, действителните предизвикателства пред Европейския Съюз и Словашкото председателство на Европейския съюз на 1 юли 2016 г., петък от 11 часа в хотел „Балкан Шератон”. Събитието е организирано от ПАН Европа – България, посолството на Република Словакия в България, Европейската комисия в България, Българският дипломатически институт и фондация „Конрад Аденауер”.
Изисква се предварителна онлайн регистрация. Поканата е изпратена по имейлите ви и е добавена в календара на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
И последна информация. На предстоящото заседание на комисията на 29 юни ще се проведе изслушване на ръководството на Министерството на труда и социалната политика във връзка с финализирането на оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” 2007 – 2013 г. и постигнатия напредък по оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” 2014 – 2020 г.
Има ли някой от вас да иска нещо да каже? – Не виждам.
С това приключихме дневния ред. Закривам заседанието на комисията. Приятен ден на всички.
(Закрито в 16,20 ч.)
Стенограф:
(Божана Попова)
ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА КОМИСИЯТА ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:
(Силвия Хубенова)