Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
1. Представяне, обсъждане и приемане на становище по Законопроект за ратифициране на Меморандум за изпълнение на Програма за трансгранично сътрудничество "ИНТЕРРЕГ - ИПП България - Турция 2014 - 2020 г." по линия на Инструмента за предприсъединителна помощ (ИПП ІІ) ССІ 2014ТС16I5СВ005 между правителството на Република България и правителството на Република Турция, № 602-02-26, внесен от Министерски съвет на 01.07.2016 г.
2. Представяне, обсъждане и приемане на становище по Законопроект за прилагане на мерките срещу пазарните злоупотреби с финансови инструменти, № 602-01-41, внесен от Министерски съвет на 05.07.2016 г.
3. Представяне, обсъждане и приемане на становище по Законопроект за електронните съобщителни мрежи и физическата инфраструктура, № 602-01-36, внесен от Министерски съвет на 23.06.2016 г.
4. Разни
П Р О Т О К О Л № 45/13.07.2016 г.
На 13 юли 2016 г. от 15,30 ч. се проведе редовно заседание на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове при следния
ДНЕВЕН РЕД
1. Представяне, обсъждане и приемане на становище по Законопроект за ратифициране на Меморандум за изпълнение на Програма за трансгранично сътрудничество "ИНТЕРРЕГ - ИПП България - Турция 2014 - 2020 г." по линия на Инструмента за предприсъединителна помощ (ИПП ІІ) ССІ 2014ТС16I5СВ005 между правителството на Република България и правителството на Република Турция, № 602-02-26, внесен от Министерски съвет на 01.07.2016 г.
2. Представяне, обсъждане и приемане на становище по Законопроект за прилагане на мерките срещу пазарните злоупотреби с финансови инструменти, № 602-01-41, внесен от Министерски съвет на 05.07.2016 г.
3. Представяне, обсъждане и приемане на становище по Законопроект за електронните съобщителни мрежи и физическата инфраструктура, № 602-01-36, внесен от Министерски съвет на 23.06.2016 г.
4. Разни
На заседанието присъстваха:
Деница Николова – заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството
Мария Дузова – главен директор на Главна дирекция „Управление на териториалното сътрудничество” в Министерството на регионалното развитие и благоустройството
Карина Караиванова – заместник-министър на финансите
Цветанка Михайлова – директор на дирекция „Регулация на финансовите пазари” в Министерството на финансите
Елена Петрова – държавен експерт в дирекция „Регулация на финансовите пазари” в Министерството на финансите
Валери Борисов – заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията
Калина Димитрова – директор на дирекция „Съобщения” в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Заседанието беше открито в 15,30 ч. и ръководено от Светлин Танчев – председател на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Уважаеми колеги! Имаме нужния кворум за днешното заседание. Откривам заседанието на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
Предлагам днес да работи по следния
ДНЕВЕН РЕД
1. Представяне, обсъждане и приемане на становище по Законопроект за ратифициране на Меморандум за изпълнение на Програма за трансгранично сътрудничество "ИНТЕРРЕГ - ИПП България - Турция 2014 - 2020 г." по линия на Инструмента за предприсъединителна помощ (ИПП ІІ) ССІ 2014ТС16I5СВ005 между правителството на Република България и правителството на Република Турция, № 602-02-26, внесен от Министерски съвет на 01.07.2016 г.
2. Представяне, обсъждане и приемане на становище по Законопроект за прилагане на мерките срещу пазарните злоупотреби с финансови инструменти, № 602-01-41, внесен от Министерски съвет на 05.07.2016 г.
3. Представяне, обсъждане и приемане на становище по Законопроект за електронните съобщителни мрежи и физическата инфраструктура, № 602-01-36, внесен от Министерски съвет на 23.06.2016 г.
4. Разни.
Колеги, предлагам ви да гласуваме така предложения дневен ред. Който е съгласен, моля да гласува.
Против и въздържали се няма.
Дневният ред се приема единодушно.
Преминаваме към първа точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА СТАНОВИЩЕ ПО ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА МЕМОРАНДУМ ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ НА ПРОГРАМА ЗА ТРАНСГРАНИЧНО СЪТРУДНИЧЕСТВО "ИНТЕРРЕГ - ИПП БЪЛГАРИЯ - ТУРЦИЯ 2014 - 2020 Г." ПО ЛИНИЯ НА ИНСТРУМЕНТА ЗА ПРЕДПРИСЪЕДИНИТЕЛНА ПОМОЩ (ИПП ІІ) ССІ 2014ТС16I5СВ005 МЕЖДУ ПРАВИТЕЛСТВОТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И ПРАВИТЕЛСТВОТО НА РЕПУБЛИКА ТУРЦИЯ, № 602-02-26, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ НА 01.07.2016 Г.
Днес при нас по тази точка присъстват:
Деница Николова – заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството
Мария Дузова – главен директор на Главна дирекция „Управление на териториалното сътрудничество” в Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
Госпожо Николова, Вие не за първи път присъствате на нашите заседания. Знаете горе-долу процедурата. Ще Ви помоля накратко да ни запознаете с духа на това, което ще гласуваме, а след това, ако колегите имат някакви въпроси, ще им дадем възможност да ги зададат. Имате думата.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДЕНИЦА НИКОЛОВА: Благодаря Ви, господин председател. Уважаеми дами и господа народни представители! С предложения за ратифициране със закон меморандум се осигурява пълноправното участие на България в инструмента, финансиран от Европейския съюз по линия на трансграничното сътрудничество между България и Турция.
В рамките на Меморандума се определят правомощията на органите, отговорни за ефективното управление и изпълнение на програмата.
Меморандумът е съставен общо от пет глави.
Първата част касае общите разпоредби и описва предмета и приложимите разпоредби на Меморандума.
В Административната разпоредба са определени функциите и органите, които имат пряко участие по отношение на изпълнението, контрола и сертификацията на средствата по програмата.
В рамките на Административните разпоредби е определен и Съвместният секретариат и Съвместният комитет за наблюдение, които са органът, който взема общо решение за изпълнение на програмата.
В рамките на Меморандума са определени всички функции и отговорности на управляващия орган в лицето на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, а също и отговорностите и функциите на националния партниращ орган от страна на Република Турция.
В рамките на финансовите разпоредби и контрол са дефинирани всички финансови аспекти по изпълнение на програмата, включително изпълнение на проектите, финансово отчитане и, разбира се, случаите, когато имаме налагане на санкции от страна на Европейската комисия по отношение на финансовия инструмент.
Проектът на Меморандума е подписан и по кореспондентски път официално от министъра на регионалното развитие и благоустройството в началото на тази година и заместник-министъра на министерството по въпросите на Европейския съюз на Република Турция.
Съгласно подписания Меморандум, той подлежи на ратификация на основание чл. 85, ал. 1 точки 4 и 5 от Конституцията на Република България. Благодаря.
ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Благодаря Ви, госпожо Николова. Става въпрос, колеги, за една стандартна процедура, в която нямаме много възможности за мърдане. Така че имате възможност за въпроси или коментари по така представената програма. – Не виждам желаещи.
В такъв случай преминаваме директно към гласуване.
Който е съгласен с така представения законопроект, нека да гласува.
Гласували: за 10 , против няма и въздържали се 2.
Благодаря ви, колеги. С това законопроектът е приет. Благодаря ви за участието и ви желая полезен и успешен ден.
Преминаваме към втора точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА СТАНОВИЩЕ ПО ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ПРИЛАГАНЕ НА МЕРКИТЕ СРЕЩУ ПАЗАРНИТЕ ЗЛОУПОТРЕБИ С ФИНАНСОВИ ИНСТРУМЕНТИ, № 602-01-41, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ НА 05.07.2016 Г.
По тази точка днес при нас гости са:
Карина Караиванова – заместник-министър на финансите
Цветанка Михайлова – директор на дирекция „Регулация на финансовите пазари” в Министерството на финансите
Елена Петрова – държавен експерт в дирекция „Регулация на финансовите пазари” в Министерството на финансите
Госпожо Караиванова, имате думата накратко да ни запознаете с духа на закона, а след това, ако има някакви въпроси, ще отворим за дискусия.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КАРИНА КАРАИВАНОВА: Благодаря, господин председател. Дами и господа народни представители! Съвсем накратко ще представя предложения законопроект.
Законопроектът за прилагане на мерките срещу пазарните злоупотреби с финансови инструменти отменя действащия Закон срещу пазарните злоупотреби с финансови инструменти поради отмяна на Директива № 2003/6 ЕО относно търговията с вътрешна информация, манипулирането на пазара, която е въведена чрез него в българското законодателство.
С регламент 596/2014 г. е установена нова регулаторна рамка за злоупотреба с вътрешна информация, незаконното разкриване на вътрешна информация и манипулирането на пазара, която от 3 юли 2016 г. е задължителна и пряко приложима за държавите членки.
Законопроектът предвижда мерки за:
- Определяне на компетентни органи при упражняването на правомощия по регламента – това е КФН и заместник-председателя на КФН, ръководещ управление и надзор на инвестиционната дейност относно правомощията, които не са предоставени в изричната компетентност на Комисията и които са свързани основно с упражняването на текущ надзор;
- Въвеждане на принудителни административни мерки и административно-наказателни разпоредби, като максималните размери на предвидените в законопроекта глоби и имуществени санкции произтичат от размера на санкциите в регламента;
- Въвеждане на разпоредбите на директива на Комисията 2015/2392 за изпълнение на регламента за пазарните злоупотреби. Тя определя правилата, които следва да се спазват при изпълнението на задълженията по регламента за съобщаване на нарушение на неговите изисквания.
Със законопроекта се предвиждат изменения на Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за колективно инвестиране. Повечето от тях произхождат от необходимостта от въвеждане на изискванията на директива 2014/91 ЕС основно по отношение изискването към депозитарите на колективни инвестиционни схеми.
Уреждат се хипотезите и условията за делегиране на задължения от депозитаря на трето лице.
Създават се допълнителни изисквания към политиките за възнагражденията, които управляващите дружества следва да приемат и прилагат.
Променени са принудителните административни мерки и административни наказания.
Има и няколко промени, които не произтичат от задължения за транспониране, но те целят развитие на инвестиционния сектор. Благодаря ви.
ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Благодаря Ви и аз, госпожо Караиванова. Преди да отворим за дискусия, искам да Ви попитам имате ли забележки относно становището на нашата комисия, което би трябвало да сте получили? Докато правехте Вашето представяне, аз горе-долу следях това, което и ние сме написали. Дали имате някакви възражения?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КАРИНА КАРАИВАНОВА: Нямам.
ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Благодаря Ви. Колеги, имате думата за въпроси и коментари относно законопроекта. – Не виждам.
В такъв случай подлагам на гласуване Законопроект за прилагане на мерките срещу пазарните злоупотреби с финансови инструменти, № 602-01-41, внесен от Министерски съвет на 05.07.2016 г.
Който е съгласен, моля да гласува.
Гласували: за 11, против няма, въздържал се 1.
Приема се. Благодаря ви за вашето участие. Желая ви успешен ден.
Преминаваме към трета точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА СТАНОВИЩЕ ПО ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ЕЛЕКТРОННИТЕ СЪОБЩИТЕЛНИ МРЕЖИ И ФИЗИЧЕСКАТА ИНФРАСТРУКТУРА, № 602-01-36, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ НА 23.06.2016 Г.
По тази точка днес наши гости са:
Валери Борисов – заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията
Калина Димитрова – директор на дирекция „Съобщения” в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Господин заместник-министър, имате думата накратко да ни запознаете с духа на законопроекта и да кажете, ако имате някакви забележки относно становището, което ние сме изготвили.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВАЛЕРИ БОРИСОВ: Благодаря Ви, господин Танчев. Уважаеми госпожи и господа народни представители! Със законопроекта за електронните съобщителни мрежи и физическата инфраструктура, който представям на вашето внимание, в нашето законодателство се въвеждат изискванията на директива 2014 на Европейския парламент и на Съвета от 15 май 2014 г. Директивата е относно мерките за намаляване на разходите за разгръщане на високоскоростни електронно-съобщителни мрежи.
Основната цел на тази директива е да се развива ускорено и улеснено цифровата икономика в двадесет и първия век. Все по-голямото търсене на цифрови услуги у нас изисква България да осигури условия за повсеместен и достъпен високоскоростен интернет.
Съществените моменти в законопроекта са няколко.
Първият е, че законопроектът предвижда съвместно използване на инфраструктурата на различни мрежови оператори, което е свързано с преодоляване на проблемите с така наречените вечно разкопани улици. Ние вярваме, че след приемането на законопроекта операторите на високоскоростни електронно-съобщителни мрежи съвместно с другите мрежови оператори, каквито са например електроразпределителните дружества, в много бърз оперативен порядък ще започнат да работят заедно при взаимно изгодни условия, така че изграждането на високоскоростни електронно-съобщителни мрежи да стане факт.
Законопроектът предвижда и създаването на така наречената единна информационна точка в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията. В тази единна информационна точка в електронен формат ще се съдържа минимална и актуална информация за мрежите на различните оператори.
Като казвам оператори, не се ограничавам само например до кабелни оператори или мобилни оператори. Това са всички мрежови оператори, както вече споменах. Електроразпределителните дружества също влизат в определението оператори.
По този начин на едно място ще бъде събрана минимална и актуална информация за тези мрежи. Компаниите, които решат да инвестират в даден регион, ще имат възможност предварително да се запознаят с това какви са възможностите на друг оператор, който е различен от оператора на високоскоростни електронно-съобщителни мрежи и при какви условия те могат да използват наличната физическа инфраструктура, например стълбовата мрежа на някое ЕРП.
Предоставянето на достъп до тази физическа инфраструктура и съвместното й ползване ще става при прозрачни, ясно дефинирани условия, които ще са достъпни в електронен формат на сайтовете на съответните оператори.
Взаимоотношенията между мрежовите оператори ще се регулират на базата на двустранни договори, така че всичко да е ясно предварително, всякакви ангажименти от едната и от другата страна да са договорно скрепени.
Много е важно за целите на този законопроект координационната дейност между различните оператори, защото това отново е предпоставка за бързо разгръщане на мрежите и за ефективно използване на съществуващата физическа инфраструктура, така че собственикът на тази физическа инфраструктура по собствена инициатива или при подаване на писмено искане от друг оператор, подавал в тази електронна платформа, за която споменах, наречена единна информационна точка, заявление с описание на обхвата, начална дата, за която се планира инсталирането на високоскоростна съобщителна мрежа, и редица други атрибути, които са свързани с това заявление и със съответната дейност, която се планира.
Важно е да се отбележи, че законопроектът предвижда орган за решаване на споровете. Защото в ежедневието неминуемо възникват спорове. Тук предпоставката за такива, поне на първо време, е налице, тъй като представете си съвместна дейност между електроразпределително дружество и оператор на високоскоростна електронно-съобщителна мрежа, ако възникнат спорове, органът, който ще ги решава, е Комисията за регулиране на съобщенията. Комисията ще излиза със задължителни препоръки към двете страни и ако спорът не е от компетентностите на Комисията за регулиране на съобщенията, преди да издаде задължителните предписания, тя ще се обръща към друг компетентен орган, например Комисията за енергийно и водно регулиране.
По този начин смятаме, че споровете ще бъдат решавани конструктивно. Разбира се, ако не успее Комисията за регулиране на съобщенията да реши даден спор, отнасянето му в съда също става като краен вариант.
Предвидени са, разбира се, контрол и административно-наказателни разпоредби. Контролът се осъществява от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията по този закон, от Комисията за регулиране на съобщенията и от кметовете на общините.
В административно-наказателните разпоредби са предвидени ефективни възпиращи санкции при нарушаване на закона, които според нас са съобразени изцяло със съществуващите санкции, тоест тези административно-наказателни разпоредби, които са предвидени в законопроекта, няма да са изненада за операторите.
В Допълнителните и Преходните и заключителни разпоредби са предвидени и промени ,свързани с уредбата на електронните съобщителни мрежи, включително терминологични, в редица закони, като Закона за държавната собственост, Закона за устройство на територията, Закона за управление на етажната собственост и т.н.
В Закона за електронните съобщения се отменя цяла Глава седемнадесета, която понастоящем съдържа уредбата на значителна част от отношенията, които са включени в законопроекта, който е представен на вашето внимание. И за да не се получава дублиране, естественото място на тези отношения е в новия законопроект, който обсъждаме днес тук с вас.
Това е накратко, уважаеми народни представители. Нямаме някакви коментари по това, което вие сте изпратили като становище на комисията. Така че ако има въпроси, готови сме да отговаряме. Благодаря.
ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Благодаря и аз, господин Борисов. Вие сте наистина доста обстоен в духа и обхвата на законопроекта.
Аз приветствам и се радвам, че най-сетне това е факт. Защото и до мене са стигали сигнали за проблемни области, рязане на кабели, особено в по-малки общини, въобще драматична ситуация.
Хубаво е, че засегнахте и това как ще се решава спорът. Може би това щеше да ми е първият въпрос, който аз лично имах.
Искам да поставя само един уточняващ въпрос. Вие казахте, че е абсолютно логична връзката между КРС и КЕВР, предвид на това, че стълбовата мрежа и самата инфраструктура в голяма степен е в обхвата на КЕВР. Това е нещото, което е изцяло в тяхната връзка.
Може би беше логично и Комисията за защита на конкуренцията също да бъде в този триъгълник преди Административния съд. Може би това също би спомогнало за едно по-оперативно и бързо разбирателство. Но аз лично не съм експерт в юридическата сфера и просто се опитвам да го разбера по пътя на логиката.
Това е, което аз искам да кажа. Заповядайте за отговор.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВАЛЕРИ БОРИСОВ: Благодаря Ви, господин Танчев. В процеса на решаване на споровете органът по решаването – Комисията за регулиране на съобщенията, може в такива случаи да кани и външни експерти, които да участват в работата по решаване на такъв спор. Така че в този контекст няма никакъв проблем експерти от Комисията за защита на потребителите и от Комисията за защита на конкуренцията да са част от процеса на решаване на конкретен спор. Аз дадох пример с КЕВР.
ПРЕДС. СВЕТЛИН ТАНЧЕВ: Колеги, имате ли въпроси? Коментари? Наистина това е навременен законопроект. Предлагаме директива. Радвам се, че е съобразена и с нашата реалност и действителност.
В такъв случай който е съгласен да приемем Законопроект за електронните съобщителни мрежи и физическата инфраструктура, № 602-01-36, внесен от Министерския съвет, нека да гласува.
Гласували: за 12, против няма, въздържал се 1.
Законопроектът се приема. Благодаря ви за участието. Пожелавам ви успешен ден.
Колеги, с това изчерпихме дневния ред.
Преминаваме към трета точка от дневния ред:
РАЗНИ.
Ще направя едно кратко съобщение. Вчера учредихме Съвета за обществени консултации. Мисля, че по-голямата част от организациите присъстваха, бяха налице. Беше избран председател – г-н Камен Колев, заместник-председател на Българска стопанска камара. Следващото заседание насрочихме за 27 септември, на което заседание ще поговорим малко повече за някои от приоритетите на този Съвет за обществени консултации. Знаете, че предстои председателството на България. Ще поговорим за приоритети, еврофондове и т.н. Има много пиперливи теми, от които се интересуват хората, и те трябва да бъдат разгледани.
Малко изразих съжаление, че толкова време този съвет не е работил, не се е събирал, не е бил учреден. Така че оттук нататък се надявам и те да работя по-сериозно, а, разбира се, и ние да вземем по-дейно участие в неговата дейност. Мисля ,че за всички би било полезно да обръщаме внимание и на гражданското съсловие.
С това изчерпихме дневния ред. Благодаря ви за днешното участие. Желая ви успешен ден на всички. Закривам заседанието.
(Закрито в 16,05 ч.)
Стенограф:
(Божана Попова)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
(Светлин Танчев)