Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия за наблюдение на дейността на Комисията за енергийно и водно регулиране
Комисия за наблюдение на дейността на Комисията за енергийно и водно регулиране
17/03/2016
    1.Разглеждане и обсъждане на законопроект за ратифициране на Споразумението за предоставяне на консултантски услуги за разработване и стратегия за финансиране, укрепване на регулаторния капацитет и повишаване ефективността на предоставяните услуги в отрасъл ВиК между Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Международната банка за възстановяване и развитие, подписано на 23 февруари
    2016 г., № 602-02-5, внесен от МС на 10.03.2016 г.
    2.Разни.
    ПРОТОКОЛ
    №3

    На 17 март 2016 г. от 12.00 часа в зала „Запад“ на Народното събрание се проведе извънредно заседание на Комисията за наблюдение на дейността на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране.
    Списък на присъстващите народни представители и гости се прилага. Заседанието се проведе при следния

    ДНЕВЕН РЕД
    1. Разглеждане и обсъждане на законопроект за ратифициране на Споразумението за предоставяне на консултантски услуги за разработване и стратегия за финансиране, укрепване на регулаторния капацитет и повишаване ефективността на предоставяните услуги в отрасъл ВиК между Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Международната банка за възстановяване и развитие, подписано на 23 февруари
    2016 г., № 602-02-5, внесен от МС на 10.03.2016 г.
    2. Разни.

    * * *
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Инцидентно заседание на комисията с оглед необходимостта да стигнем до Законопроект за ратификация. Дневният ред ви е изпратен предварително. Включва две точки: Разглеждане и обсъждане на законопроект за ратифициране на Споразумението за предоставяне на консултантски услуги за разработване и стратегия за финансиране, укрепване на регулаторния капацитет и повишаване ефективността на предоставяните услуги в отрасъл ВиК между Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Международната банка за възстановяване и развитие, подписано на 23 февруари 2016 г., № 602-02-5, внесен от МС на 10.03.2016 г. и точка 2: «Разни».
    Министерство на регионалното развитие и благоустройството се представлява от госпожа Наталия Димитрова, която е консултант в дирекция „ВиК“. Другата госпожа е Кристина Стоянова – парламентарен секретар.
    Колеги, други виждания по дневния ред? Ако няма, кой е за, моля да гласува.
    Гласуване: „за“ – 12, „против“ няма, „въздържали се“ няма.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Дневният ред се приема единодушно.
    Госпожа Ташева има думата за процедура.
    МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Има ли кворум комисията?
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Комисията има кворум. Колко човека са положили подписи и са упълномощили да бъдат представлявани? Дванадесет човека са упълномощили колегите си да гласуват от тяхно име, така че имаме необходимия кворум.


    ПО ТОЧКА ПЪРВА – Разглеждане и обсъждане на законопроект за ратифициране на Споразумението за предоставяне на консултантски услуги за разработване и стратегия за финансиране, укрепване на регулаторния капацитет и повишаване ефективността на предоставяните услуги в отрасъл ВиК между Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Международната банка за възстановяване и развитие, подписано на 23 февруари 2016 г., № 602-02-5, внесен от МС на 10.03.2016 г.

    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Госпожо Димитрова, Вие ли ще докладвате? Заповядайте.
    НАТАЛИЯ ДИМИТРОВА: Здравейте. Благодаря за вниманието. Ще представя съвсем накратко Споразумението за консултантски услуги, което беше сключено на 23 февруари. Това е третото по ред споразумение за консултантски услуги в областта на отрасъл ВиК между Министерство на регионалното развитие и благоустройството и Международната банка за възстановяване и развитие, или, по-известна тук като Световна банка.
    Това споразумение, както предишните две споразумения, ще бъде финансирано по Оперативна програма „Околна среда 2014-2020 г.“. Вече имаме подписан договор за безвъзмездна финансова помощ, в рамките на който е осигурено финансирането. То е в рамките на 3 милиона лева, като общата продължителност на договора е 28 месеца от влизането му в сила, а влизането му в сила е от публикуването на Закона за ратификация в „Държавен вестник“.
    Най-общо, дейностите по този договор са обособени в три области и произтичат от мерки, заложени в Плана за действие към Стратегията за водоснабдяване и канализация, която беше приета през 2014 година.
    Първата област от мерки е свързана най-вече с оказване на консултантска подкрепа на Министерство на регионалното развитие и благоустройството за изпълнение на предварителни условия в област околна среда, които са към Договора ни за партньорство, тоест, има няколко основни ангажименти, които българското правителство трябва да изпълни до края на 2016 година, за да не бъдат застрашени средствата по Оперативна програма „Околна среда“. Най-вече това са проблеми, свързани с държавни помощи чрез предоставяне на европейско финансиране в отрасъл ВиК – просто от новия програмен период има много по-строги изисквания на Европейската комисия по отношение на този въпрос. В нашето Министерство на регионалното развитие и благоустройството и също така и в Министерство на околната среда и водите няма все още такъв изграден капацитет тази област.
    Също така друг основен въпрос, който седи пред нас и е поставен като предварително условие от Европейската комисия, е да се обособи механизъм за реинвестиране на средствата, които до миналата година бяха отчислявани като дивидент за държавата от ВиК дружествата да бъдат инвестирани в поддръжка на съществуваща и изграждане на нова ВиК инфраструктура. Това е за първата област на консултантска подкрепа.
    Втората област е за представяне на предложения за нова стратегия за финансиране на отрасъл ВиК в средносрочен и дългосрочен план – разбирайте: след 2020 г., след като европейските фондове ще приключат и по оперативна програма „Околна среда“, и по Програма за развитие на селските региони – и също така една Стратегия за смекчаване на въздействието на цените и ценообразуването върху крайните потребители – било то бизнеса, било то населението, тъй като неминуемо изграждането на такава ВиК инфраструктура и отговарянето на екологичните изисквания на Европейския съюз трябва да мине и през увеличаване на цената на водата, разбира се, до позволените прагове на социална поносимост в нашето законодателство.
    Третата основна област е свързана с подкрепа, изграждане на капацитета на Комисията за енергийно и водно регулиране за прилагане на новите наредби за ценообразуване и за качеството на ВиК услугите, с които повечето от вас, предполагам, са много по-добре запознати. Те влязоха в сила съвсем скоро, в края на януари тази година и е явна нуждата от експертите в Комисията за енергийно и водно регулиране да им се окаже подкрепа относно прилагането на тези наредби, прегледът на бизнес плановете, изграждане на система за мониторинг и верифициране на данни.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря Ви. Мисля, че колегите се запознаха предварително с материала. Достатъчно е като представяне.
    Колеги, имате ли въпроси или изказвания по темата?
    Госпожо Ташева, имате думата.
    МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Първо, искам ясно да заяви госпожа Димитрова кой ще плаща тези три милиона по оперативна програма „Околна среда“ - ще бъдат платени от бюджета на Европейската комисия ли, или ще плаща България? Това – първо.
    Второ, категорично възразяваме срещу споразумение за консултантски услуги, което в крайна сметка ще търси прага на социална поносимост на цените на водата. Водата е благо, дами и господа, тя не е стока и нейната цена се изчислява въз основа на себестойността на услугата, която какво представлява? Те не я произвеждат тази вода. Работата на ВиК дружествата е да доведат водата до потребителите. Да се изчислява социална поносимост на тази услуга означава да доведете България, или, ако щете, София – една европейска столица – до социалните бунтове на боливийския град Коча Бамбо, откъдето същите тези консултанти на същата тази лихварска организация – Световната банка – бяха изгонени с бутилки „Молотов“. Това е абсолютно ненужно споразумение. Водата в България трябва да се изчислява въз основа на себестойността на услугата, а не да се търси социалната поносимост, тоест, прага, отвъд който народът ще тръгне по улиците да ги гони, както в Коча Бамба. Ние знаем философията на Световната банка за ВиК сектора. Има филми за това. Един латиноамерикански синдикалист каза: „Ако не ги бяхме изгонили, те щяха да приватизират и дъжда.“ Така че партията, която аз представлявам в тоя парламент, е категорично против консултирането на ВиК сектора от една дискредитирана организация, от една дискредитирана група консултанти, каквито са представителите на Световната банка.
    НАТАЛИЯ ДИМИТРОВА: Благодаря за въпросите.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Госпожо Димитрова, имате думата.
    НАТАЛИЯ ДИМИТРОВА: По първия въпрос: да, споразумението ще бъде финансирано от средства на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020 г.“ в рамките на Договор за безвъзмездна финансова помощ, подписан между Министерство на регионалното развитие и благоустройството и Министерство на околната среда и водите. С вчерашна дата беше подписан договорът. В него са заложени няколко мерки. Общата му стойност е 15 милиона лева. Една от дейностите на стойност 3 милиона лева е за Световната банка, но има и други дейности в рамките на този договор.
    Относно повдигнатия втори въпрос, Световната банка в рамките на това споразумение, както казах, ще оказва техническа подкрепа за укрепване на капацитета на КЕВР. Ще им предостави матрици, файлове, екселски файлове как да преглеждат бизнес плановете, как да си събират данните, как да ги верифицират. По никакъв начин няма да се занимават с ценообразуване.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Реплика за госпожа Ташева.
    МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Възразявам. Това, което казвате, не съответства на документите, които са ни дадени. Ето какво пише тук: „Консултантски услуги по споразумението ще касаят смекчаване на краткосрочните и дългосрочни въздействия на цените върху потребителите, като включват дейности, обособени в следните области: укрепване на управлението…“ и т.н. Защо, госпожо, Вие във Вашия отдел на вашето министерство нямате достатъчно специалисти, които знаят как се управляват „Вода и канал“-системите, та трябва отнякъде, примерно от Ню Йорк да дойдат консултанти да ви учат? България остана без специалисти във ВиК сектора ли?
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Госпожо Димитрова, желаете ли да добавите нещо?
    НАТАЛИЯ ДИМИТРОВА: Да. Основните компетенции на колегите в дирекция „Водоснабдяване и канализация“ са инженерна специалност. Те се занимават с проектирането на ВиК инфраструктурата, материалите, от които тя се изгражда, а не са ценообразуването. Този механизъм, за който Вие говорите, е свързан по-скоро със създаване на механизъм за т.нар. водни помощи по модела, който в момента има за енергийни помощи за социално слаби домакинства, които изпитват проблеми за заплащането на сметките си за вода и в тази насока ще се работи с Министерството на труда и социалната политика.

    МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Имам втори въпрос. Не е довършено, господин председател.
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Ако има друг и колеги, които желаят да се изкажат? След това пак ще Ви дам думата.
    МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Това е последващ въпрос. Кои са социално слабите семейства, които не могат да си плащат водата? Вече ние имаме енергийно бедни, сега ще имаме бедни и откъм вода ли? Вие нямате специалисти по ценообразуване, току що го заявихте, така ли е? Ами това е заглавие за медиите. В България няма специалисти, които да сметнат колко струва водата на база на себестойността на услугата, така ли?
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Благодаря на госпожа Ташева за направеното изказване. Други колеги желаят ли да вземат думата? Не.
    Госпожо Димитрова, нещо имате ли да добавите към експозето, което направихте в началото?
    Колеги, господин Стоев е упълномощил трима колеги да гласуват, Вие – от един и аз съм упълномощен от четирима. Който е за подкрепата на настоящия законопроект, моля да гласува. Колко излизат?
    Гласуване: „за“ – 12, „против“ 1, „въздържали се“ няма.

    ПО ТОЧКА ВТОРА „Разни“
    ПРЕДС. ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: Колеги, в точка „Разни“ желаете ли нещо да коментираме? Не виждам желаещи.
    Закривам заседанието.
    Благодаря ви за това, че се отзовахте на заседанието.
    /Заседанието беше закрито в 12.15 часа./

    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ЗА НАБЛЮДЕНИЕ НА
    ДЕЙНОСТТА НА ДКЕВР:
    /Искрен Веселинов/
    Форма за търсене
    Ключова дума