Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
25/02/2010
Годишна работна програма за участието на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2010 г.), № 002-00-7, внесена от Министерски съвет на 05.02.2010 г.
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
ЧРЕЗ
Г-ЖА ЦЕЦКА ЦАЧЕВА
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
ДО
Г-Н СВЕТЛИН ТАНЧЕВ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
ДОКЛАД
Относно: Годишна работна програма за участието на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2010 г.), № 002-00-7, внесена от Министерски съвет на 05.02.2010 г.
На заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, проведено на 25.02.2010 г. бе обсъдена Годишната работна програма за участието на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2010 г.), № 002-00-7, внесена от Министерския съвет на 05.02.2010 г.
Годишната работна програма за участието на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз за 2010 г. в частта й „Транспорт” и „Телекомуникации” беше представена от г-н Първан Русинов – заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията и от г-жа Татяна Савова – началник на отдел в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
По отношение на всички видове транспорт в годишната работна програма е предвидено, че усилията на страната ни трябва да бъдат насочени главно към устойчивото развитие и гарантирането на безопасността и сигурността в транспорта.
Като основен приоритет е определено развитието на направленията от Трансевропейската транспортна мрежа (TEN-Т). Обърнато е и сериозно внимание на участието на страната ни в разработването на новата Бяла книга на Европейската комисия за Европейската транспортна политика след 2010 г., целяща устойчиво развитие на транспорта, чрез създаване на интегрирана, основана на технологии и лесна за ползване система. Приоритетно за България като страна членка на Европейския съюз ще бъде успешното реализиране на инфраструктурните транспортни проекти, съобразени с националните и европейските интереси за постигането на оперативно-съвместима интегрирана европейска транспортна система.
В областта на автомобилния транспорт приоритет е развитието на по-екологосъобразен и устойчив транспорт, който ще бъде реализиран посредством включването в събираните такси от някои категории автомобили на сума, която отразява разходите, свързани със замърсяването на въздуха и шума от движението на превозните средства. В тази връзка, една от основните цели на ниво ЕС е постигането на съгласие по предложението за изменение на директивата относно заплащането на такси от тежкотоварни автомобили за ползване на определени инфраструктури.
В областта на железопътния транспорт приоритет за страната ни е продължаване на работата по създаването на Европейско железопътно пространство, включително ревизията на първия железопътен пакет и увеличаване на конкурентноспособността на железопътния транспорт.
Основен приоритет в областта на въздушния транспорт е постигането на съгласие по проекта на директива на ЕС относно таксите за сигурност в гражданското въздухоплаване, с който се установява обща рамка за регулиране на таксите за сигурност и се гарантира по-голяма прозрачност за ползвателите на летищата. В областта на въздушния транспорт от особена важност за страната ни е и постигането на договореност по Втората фаза на Споразумението за въздушен транспорт между САЩ, от една страна, и Европейската общност и държавите-членки, от друга страна. С това споразумение ще се постигне по-голяма либерализация и ще донесе ползи за превозвачите. От съществена важност е и предложението на Европейската комисия за регламент за разследване и предотвратяване на произшествия и инциденти в гражданската авиация.
През 2010 година приоритетно за България ще бъде изработването на Интегрираната морска политика на ЕС, имаща за цел постигане на максимална кохерентност при регулирането и развитието на всички дейности, свързани с използването на моретата и океаните от ЕС.
В областта на телекомуникациите е предвидено участие в дебатите по обхвата на универсалната услуга в областта на електронните съобщения Приоритет е и включването на широколентовия достъп като елемент от универсалната услуга, тъй като това ще гарантира достигането на съвременни широколентови услуги до всички граждани по технологично неутрален начин.
Основен европейски приоритет за 2010 г. е приемането на Стратегия за развитието на информационното общество за периода 2010 – 2015 г.
Република България като страна членка на Европейския съюз приветства намерението на Председателствата на Съвета на Европейския съюз да отделят специално внимание на разработването на Европейски план за действие за електронното правителство за периода 2010 – 2015 г., с цел предоставянето на повече електронни права на гражданите за взаимодействие с институциите и бизнеса.
В Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения бе проведена дискусия по така представената ни годишна работна програма. Бяха изразени мнения и становища и бе обсъден въпросът за развитието на европейския транспортен коридор № 8. Народните представители, взели участие в дискусията, се обединиха около становището, че е необходимо реализирането на инфраструктурните проекти във връзка с изграждането на транспортен коридор № 8 да бъде изведено като приоритетна цел при обсъждането на бъдещото развитие на проекта в Европейския съюз.
Годишната работна програма за участието на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2010 г.), № 002-00-7, внесена от Министерския съвет на 05.02.2010 г., бе подкрепена с 13 гласа “ЗА”.
В кръга на своята компетентност Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения предлага в Годишната програма за 2010 г. да се включат следните приоритетни цели и актове на европейските институции:
1. Развитието на транспортен коридор № 8 да бъде изведено като приоритетно в направленията от Трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T).
2. Мерките свързани с ревизията на първия железопътен пакет.
3. Предложение на Европейската комисия за Регламент за разследване и предотвратяване на произшествия и инциденти в гражданската авиация.
4. Стратегия за развитие на информационното общество.
Иван Вълков
Председател на комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения