Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
03/02/2011

    Годишна програма за участието на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2011), № 102-00-3, внесена от Министерски съвет на 17.01.2011 г.
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я

    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ

    КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ


    ЧРЕЗ
    Г-ЖА ЦЕЦКА ЦАЧЕВА
    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ

    ДО
    Г-ЖА МОНИКА ПАНАЙОТОВА
    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
    ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И
    КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ
    ФОНДОВЕ


    ДОКЛАД

    Относно: Годишна програма за участието на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2011), № 102-00-3, внесена от Министерски съвет на 17.01.2011 г.

    На заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, проведено на 03. 02. 2011 г. бе обсъденa Годишната програма за участието на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2011), №102-00-3, внесена от Министерски съвет на 17.01.2011 г.
    Годишната работна програма за участието на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз за 2011 г. в частта й „Транспорт” и „Телекомуникации и информационни технологии” беше представена от г-н Първан Русинов – заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията и от г-жа Татяна Савова – началник на отдел „Координация по въпросите на Европейския съюз” в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
    В Годишна програма за участието на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2011) се посочва, че Република България ще участва активно във финалната фаза на дебатите по новата Бяла книга за Европейската транспортна политика след 2010 г., която ще даде цялостна рамка за устойчивото развитието на транспорта и вътрешния пазар на транспортни услуги в Европейския съюз. Водещи приоритети са повишаване на безопасността и сигурността на транспорта, изграждането на модерна инфраструктура, увеличаването на енергийната ефективност и екологосъобразност на превозните средства, насърчаването на иновациите и внедряването на интелигентни транспортни системи.
    Република България ще продължи активно да участва и в процеса на преразглеждане на насоките за развитие на Трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T).
    В областта на автомобилния транспорт във връзка с предстоящите преговори между Съвета на ЕС и Европейския парламент относно предложението за изменение на Директивата относно заплащането на такси от тежкотоварни автомобили за ползване на определени инфраструктури (Директива „Евровинетка”), България ще продължи да настоява за минимални размери на таксите за външни разходи, за изключване на таксата за задръстване, за предвиждане на преходни периоди за тежкотоварните автомобили от най-висок евростандарт и за по-късно влизане в сила на директивата.
    В областта на железопътния транспорт приoритетни за страната ни са създаването на Единно европейско железопътно пространство, както и изработването на консолидиран акт, обединяващ и опростяващ законодателството от Първия железопътен пакет на ЕС.
    По отношение на инфраструктурната такса Република България ще отстоява позицията си в структурата и да се включва и шумът от железопътния транспорт само там, където се идентифицира като проблем, и това да става на базата на „карта на шума”, изработена в съответствие с Директива 2002/49/ЕО относно оценка и управление на шума в околната среда.
    Прилагането на Директивата за създаване на Единно европейско железопътно пространство ще наложи промени в българското законодателство, свързани с необходимостта от гарантиране независимостта на регулаторния и на лицензиращия орган в железопътния транспорт, поради което ще се настоява да бъде предвиден достатъчен период за въвеждане изискванията на директивата в националното законодателство.
    В областта на въздушния транспорт усилията на българската страна ще бъдат насочени към преразглеждане на законодателните предложения, свързани с наземното обслужване, слотовете и самолетния шум, както и новите предложения за оценка на капацитета на летищата и инвентара.
    През 2011 г. година приоритетна за страната ни ще бъде Интегрираната морска политика, имаща за цел насърчаване на ефективни взаимодействия между всички политики на ЕС, свързани с океаните, моретата, крайбрежните райони и морските сектори.
    Дейността на Европейския съюз в областта на телекомуникациите и информационните технологии ще бъде подчинена на целите на една от седемте водещи инициативи на Стратегията „Европа 2020” – Цифрова програма за Европа.
    Във връзка с прегледа на Директива 2003/98/ЕО относно повторната употреба на информацията в обществения сектор България подкрепя балансиран подход при формиране на таксите за използване на наличната публична информация.
    От особено значение за страната ни ще бъде и оценката на прилагането на Регламента за роуминга, с който бяха въведени горни граници за цените на разговори и кратки съобщения в роуминг.
    България подкрепя и преразглеждането на Директивата за запазване на данни по отношение на периодите за запазване на данни с оглед съкращаването им; лицата, които ще имат достъп до тези данни, и съгласно какви процедури ще се осъществява достъпът, както и разглеждането на възможни варианти за компенсиране на операторите за разходите, извършени за запазване на данни, когато тази дейност се извършва за тяхна сметка.
    В хода на разразилата се дискусия бяха поставени въпроси за включването в Годишната работна програма, като един от приоритетите за страната ни, на комплекс от мерки, свързани с развитието и модернизацията на железопътната, пътната и пристанищната инфраструктура, мостовите и фериботни връзки на р. Дунав, водните пътища и навигационните системи, както и функционалните връзки, осигуряващи логистиката (интермодални терминали), устойчивата мобилност и транспортната безопасност и сигурност.
    В кръга на своята компетентност Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения предлага в Годишната програма за 2011 г. да се включат следните приоритетни цели:
    1. Развитието на транспортен коридор № 8 да бъде изведено като приоритетно в направленията от Трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T).
    2. Развитието на транспортната инфраструктура в Дунавския регион, като част от Дунавската стратегия.

    Годишната програма за участието на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2011), № 102-00-3, внесена от Министерски съвет на 17. 01. 2011 г. е подкрепена с 13 гласа “ЗА”.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ:

    ИВАН ВЪЛКОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума