КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
24/03/2011 първо гласуване
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за гражданското въздухоплаване, № 102-01-16, внесен от Министерския съвет на 14.03.2011 г.
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
Ч Е Т И Р И Д Е С Е Т И П Ъ Р В О Н А Р О Д Н О С Ъ Б Р А Н И Е
КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
Д О К Л А Д
Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за гражданското въздухоплаване, № 102-01-16, внесен от Министерския съвет на 14.03.2011 г.
Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения разгледа законопроекта за изменение и допълнение на Закона за гражданското въздухоплаване на заседание, проведено на 24 март 2011 г. Законопроектът бе представен от г-н Камен Кичев – заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията и от г-жа Красимира Стоянова – директор на дирекция „Правна” в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Със законопроекта се цели въвеждането на изискванията на Директива 96/67/ЕО на Съвета от 15 октомври 1996 година относно достъпа до пазара на наземни услуги в летищата на Общността по начин, който съответства на определените с директивата принципи, които трябва да бъдат прилагани при одобряването на оператори по наземно обслужване на летищата: недопускане на дискриминация, равнопоставеност и свободна и лоялна конкуренция.
Европейската комисия е отправила мотивирано становище до Република България във връзка с прилагането на някои разпоредби от Директива 96/67/ЕО на Съвета от 15 октомври 1996 година относно достъпа до пазара на наземни услуги в летищата на Общността. Според комисията Република България не е изпълнила задълженията си, произтичащи от директивата, тъй като е наложила прекомерни изисквания за издаването на лиценз, не е организирала подходящи процедури за подбор и не е осигурила недискриминационен достъп на доставчиците на услуги до летищните съоръжения. Становището съдържа указания българската страна да предприеме необходимите мерки за отстраняване на нарушенията. Поради това е необходимо в Закона за гражданското въздухоплаване бъдат въведени изискванията на директивата в съответствие със смисъла и съдържанието, съдържащи се в Мотивираното становище на Европейската комисия.
Измененията и допълненията в Закона за гражданското въздухоплаване са в няколко насоки:
1. Осигуряване на по-пълно съответствие на националното законодателство с целта, посочена в чл. 14 от директивата, което ще доведе до облекчаване на изискванията за издаване на лиценз за оператор по наземно обслужване.
2. Облекчаване на условията за допускане на кандидати до конкурс за достъп до пазара на наземно обслужване на летищата. Съгласно директивата, при наложени ограничения на достъпа до пазара, изборът на доставчик на съответната услуга следва да се осъществи въз основа на адекватни, обективни, прозрачни и недискриминационни критерии.
3. Прецизиране на текстовете, свързани с извършването на услугата самообслужване – в случаите, когато въздушен превозвач сам извършва дейностите по наземно обслужване на летище.
4. Прецизиране на текстовете на закона за постигане на по-пълно съответствие с изискванията на директивата за разделяне на сметките при извършване на дейности по наземно обслужване. Съгласно директивата, когато управляващата летището организация, ползвателят на летището или доставчикът на наземно обслужване предоставят наземно обслужване, те следва строго да отделят сметките за техните дейности по наземно обслужване от сметките за другите дейности, в съответствие с актуалната търговска практика.
При обсъждането на законопроекта бяха поставени въпроси от народните представители относно предложеното изменение на срока, за който се издава лицензът за оператор по наземно обслужване, както и за възможността да се удължава този срок след изтичането му. Към настоящия момент лицензът за наземно обслужване се издава за срок до пет години. Със законопроекта се предлага този срок да бъде седем години, а така също е предвидена възможност срокът на лиценза да бъде удължаван в случай, че операторът отговаря на изискванията за издаването му. Максималният срок, за който може да се издаде лиценз за оператор по наземно обслужване, предвиден в Директива 96/67/ЕО, е седем години, но не е предвидена възможност за удължаването му. Според народните представители, изразили мнения в тази връзка, би следвало текстовете, в които е определен срокът за издаването на лиценз за оператор по наземно обслужване и възможността за удължаването му, да се обмислят като бъде извършена преценка на съответствието им с текстовете от директивата.
Становището на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения е, че приемането на изменения и допълнения в съответните текстове от Закона за гражданското въздухоплаване, чрез които да бъдат въведени по-пълно и точно изискванията на Директива 96/67/ЕО в съответствие с Мотивираното становище на Европейската комисия, е необходимо, още повече, че приемането на законопроекта ще доведе до облекчаване на режимите, улесняване на достъпа до пазара и по този начин ще бъде стимулирана лоялната конкуренция между операторите по наземно обслужване.
Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения единодушно с 12 гласа „ЗА”, предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за гражданското въздухоплаване, № 102-01-16, внесен от Министерския съвет на 14.03.2011 г.
Иван Вълков
Председател на Комисията по транспорт,
информационни технологии и съобщения