Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
12/05/2011

    Законопроект за ратифициране на Изменение № 2 на Финансовия договор между Република България и Европейската инвестиционна банка и Национална компания "Български държавни железници" (България - железопътен проект на Трансевропейската мрежа) и на Изменение № 2 на Финансовия договор между Република България и Европейската инвестиционна банка и Национална компания "Български държавни железници" (България - железопътен проект на Трансевропейската мрежа - проект Б), № 102 – 02 – 10, внесен от Министерски съвет на 09. 05. 2011 г.
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ


    ДОКЛАД


    Относно: Законопроект за ратифициране на Изменение № 2 на Финансовия договор между Република България и Европейската инвестиционна банка и Национална компания "Български държавни железници" (България - железопътен проект на Трансевропейската мрежа) и на Изменение № 2 на Финансовия договор между Република България и Европейската инвестиционна банка и Национална компания "Български държавни железници" (България - железопътен проект на Трансевропейската мрежа - проект Б), № 102 – 02 – 10, внесен от Министерски съвет на 09. 05. 2011 г.
    На заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, проведено на 12. 05. 2011 г. бе обсъден законопроект за ратифициране на Изменение № 2 на Финансовия договор между Република България и Европейската инвестиционна банка и Национална компания "Български държавни железници" (България - железопътен проект на Трансевропейската мрежа) и на Изменение № 2 на Финансовия договор между Република България и Европейската инвестиционна банка и Национална компания "Български държавни железници" (България - железопътен проект на Трансевропейската мрежа - проект Б), № 102 – 02 – 10, внесен от Министерски съвет на 09. 05. 2011 г.
    На заседанието присъстваха г-н Ивайло Московски – заместник – министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, г-жа Галина Василева - директор на Дирекция „Координация на програми и проекти” в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, г-н Петър Дяков – директор на Дирекция „Стратегическо развитие и инвестиционни проекти” в Национална компания „Железопътна инфраструктура” и експерти от Министерството на финансите.
    Законопроектът беше представен от г-н Ивайло Московски – заместник – министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
    Ратифицирането на изменението на Финансовия договор между Република България и Европейската инвестиционна банка и Национална компания „Български държавни железници” е на основание чл. 15, ал. 1 от Закона за международните договори на Република България
    Договорите с Европейската инвестиционна банка, които се изменят, са на обща стойност 150 млн. евро и са предназначени за финансиране на проекта за реконструкция и електрификация на железопътната линия Пловдив–Свиленград и оптимизиране на трасето за скорост 160 км/ч („България – железопътен проект на Трансевропейската мрежа”). От тях до подписването на Изменение № 2 са усвоени 40 млн. евро. С ратификацията и обнародването на измененията на финансовите договори ще бъде завършена предвидената от българското законодателство процедура за влизане в сила на международните договори, с които се предвижда удължаване на изтеклите през 2010 г. срокове за усвояване на средствата по тези финансови договори.
    При подписването на договорите, в периода от 1999 до 2001 г., заложената обща стойност на проекта е 340 млн. евро, от тях: 153 млн. евро безвъзмездна помощ от програма ИСПА, отпусната по финансов меморандум („мярка по ИСПА”) на Европейската комисия от 4 февруари 2002 г., и е валиден до 31 декември 2010 г., 150 млн. евро кредити от Европейската инвестиционна банка, и 37 млн. евро - от държавния бюджет, осигурявани чрез дирекция „Национален фонд” на Министерството на финансите. Според първоначалните планове проектът е следвало да бъде завършен и разплатен в рамките на срока на валидност на финансовия меморандум по ИСПА.
    При изпълнението на проекта е допуснато голямо изоставане, което не е наваксано до края на 2010 г. Сред причините за това са закъснения при подготовката и провеждането на тръжните процедури, процедурите за отчуждаване на имоти и части от имоти за нуждите на проекта, които водят до непрекъснатото му оскъпяване. Като причина може да се определят и промените в изготвените технически спецификации във връзка с определянето на защитени зони по „НАТУРА 2000”.
    С помощта на експертен екип, осигурен от Европейската инвестиционна банка и Европейската комисия в рамките на инициативата „JASPERS”, през периода юли – ноември 2010 г. е извършен анализ на текущото състояние на проекта и на схемата за финансирането му и е подготвен пакетът документи за финансиране на проекта от Оперативна програма „Транспорт”, включително актуализация на обхвата и стойността, схемата за финансиране, разбивката на проекта по договори и тръжната стратегия по Оперативна програма „Транспорт”.
    Актуализираната прогнозна стойност на проекта за реконструкция и електрификация на жп линията Пловдив-Свиленград е 406,21 млн. евро.
    В обхвата на „мярката по ИСПА” попадат реконструкцията и електрификацията на жп участъка от Пловдив до Димитровград, включително изграждане на системите за сигнализация и телекомуникации, строителният надзор и техническа помощ за комплексното управление на проекта за реконструкция и електрификация на жп линията Първомай - Свиленград - турска/гръцка граница, за този жп участък.
    Средствата от заема от Европейската инвестиционна банка ще бъдат използвани преди всичко за възстановяване на средства по извънбюджетна сметка „Национален фонд” и за завършване на „мярката по ИСПА” в предвидения обхват, както и за разплащане на дейностите по договорите от „мярката по ИСПА” с възложител Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, изпълнението на които се прехвърля към Оперативна програма „Транспорт”. Това са договорите за изпълнение на компонентите за изграждане на модерни системи за сигнализация и телекомуникации, надзор на строителните работи и техническа помощ на Звеното за управление и изпълнение на проекта в Национална компания „Железопътна инфраструктура” за цялостното управление на проекта.
    Извън обхвата на проекта за реконструкция и електрификация на жп линията Пловдив-Свиленград остава строителството по така наречената „Фаза 3” на проекта – за жп участъка след гара Свиленград до границите, което е обособено като отделен, допълващ проект.
    С предлаганите за ратифициране изменения ще бъдат възстановени средства в размер 29,80 млн. евро по извънбюджетната сметка на Министерството на финансите – Национален фонд, с които е надвишен ангажиментът на централния бюджет при изпълнението на проекта по програма ИСПА.
    Сключените изменения на финансовите договори като цяло са в полза на българската страна. Подписани са на 23 ноември 2010 г. от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и на 29 ноември 2010 г. – от министъра на финансите, в изпълнение на решение на Министерския съвет.
    В хода на дебатите към вносителите бяха зададени въпроси за необходимостта от изменението на Финансовия договор между Република България и Европейската инвестиционна банка и Национална компания „Български държавни железници”, както и за фазата, на която се намира проекта.

    След проведената дискусия и изказаните мнения, Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения единодушно с 14 гласа „ЗА” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за ратифициране на Изменение № 2 на Финансовия договор между Република България и Европейската инвестиционна банка и Национална компания "Български държавни железници" (България - железопътен проект на Трансевропейската мрежа) и на Изменение № 2 на Финансовия договор между Република България и Европейската инвестиционна банка и Национална компания "Български държавни железници" (България - железопътен проект на Трансевропейската мрежа - проект Б), № 102 – 02 – 10, внесен от Министерски съвет на 09. 05. 2011 г.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО
    ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ
    ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ:
    ИВАН ВЪЛКОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума