КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
01/03/2012 първо гласуване
Законопроект за ратифициране на Споразумението за установяване на функционален блок въздушно пространство DANUBE FAB между Република България и Румъния, подписано на 12 декември 2011 г. в Брюксел, № 202-02-6, внесен от Министерски съвет на 17. 02. 2012 г.
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
ДОКЛАД
Относно: Законопроект за ратифициране на Споразумението за установяване на функционален блок въздушно пространство DANUBE FAB между Република България и Румъния, подписано на 12 декември 2011 г. в Брюксел, № 202-02-6, внесен от Министерски съвет на 17. 02. 2012 г.
На заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, проведено на 01. 03. 2012 г. бе обсъден законопроект за ратифициране на Споразумението за установяване на функционален блок въздушно пространство DANUBE FAB между Република България и Румъния, подписано на 12 декември 2011 г. в Брюксел, № 202-02-6, внесен от Министерски съвет на 17. 02. 2012 г.
На заседанието присъстваха г-жа Красимира Стоянова – директор на Дирекция „Правна” в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, г-н Ангел Рачев – заместник – генерален директор на Държавно предприятие „Ръководство на въздушното движение”.
Споразумението за установяване на функционален блок въздушно пространство DANUBE FAB между Република България и Румъния е в изпълнение на изискванията за законодателната рамка за Единното европейско небе и членството на Република България и Румъния в Европейския съюз.
Задължението за страните членки да установят функционален блок от въздушно пространство произтича от чл. 9а на Регламент (ЕО) № 550/2004 г. на Европейския парламент и на Съвета за предоставяне на аеронавигационно обслужване в Единното европейско небе.
Крайният срок за установяване на функционалните блокове от въздушно пространство е 4 декември 2012 г.
Функционалните блокове от въздушно пространство имат за цел да постигнат изисквания капацитет и ефективност на мрежата за управление на въздушното движение в рамките на Единното европейско небе, като се поддържа високо ниво на безопасност на полетите, допринася се за общата разходна ефективност на системата на въздушния транспорт и се намалява негативният ефект върху околната среда.
Проектът на споразумение е финализиран през ноември 2011 г., като споразумението е подписано на 12 декември 2011 г. в Брюксел в рамките на Съвета на министрите по транспорт, телекомуникации и енергетика на Европейския съюз.
Международното споразумение установява DANUBE FAB във въздушното пространство на Република България и Румъния, като поставя за негова основна цел постигането на оптимално управление на въздушното движение и аеронавигационното обслужване в области, свързани с безопасността, опазването на околната среда, устойчивото развитие, капацитета, ефективността на разходите и гражданско-военното сътрудничество.
Споразумението очертава следните области, в които страните поемат ангажимент да си сътрудничат: безопасност; въздушно пространство; хармонизиране на правила и процедури за управление на въздушното движение и предоставяне на аеронавигационно обслужване; предоставяне на аеронавигационно обслужване; таксуване на аеронавигационно обслужване; надзор на управление на въздушното движение/аеронавигационно обслужване; ефективност; търсене и спасяване; разследване на инциденти и произшествия; консултации с доставчиците на аеронавигационно обслужване и с всички ангажирани страни; гражданско-военно сътрудничество; осигуряване на непрекъснатост на управление на въздушното движение и аеронавигационно обслужване в аварийни ситуации.
Споразумението подробно очертава и разписва правата и задълженията на три основни органа за управление на DANUBE FAB – Управителния съвет, Борда на Националните надзорни органи и Борда на Доставчиците на аеронавигационно обслужване. Предвижда се Управителният съвет да бъде съставен от представители на държавните органи за управление на транспорта и от военните органи, от ръководителите на Националните надзорни органи и на Доставчиците на аеронавигационно обслужване на двете държави. Бордовете на Националните надзорни органи и Доставчиците на аеронавигационно обслужване ще бъдат оперативни органи, оглавявани от ръководителите на съответните структури и предприятия.
Споразумението осигурява и предоставянето на аеронавигационни услуги в рамките на DANUBE FAB като: обслужване на въздушното движение; комуникационно, навигационно и обзорно обслужване; аеронавигационно информационно обслужване и аеронавигационно метеорологично обслужване.
За постигане на максимална ефективност на DANUBE FAB споразумението предвижда страните да си сътрудничат, като възлагат съвместно обществени поръчки, обменят персонал и др.
Съгласно изискванията на Европейския съюз DANUBE FAB остава отворен, като споразумението предвижда възможност за присъединяване на трети страни към установения функционален блок от въздушно пространство.
След проведената дискусия и изказаните мнения, Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, единодушно с 13 гласа “ЗА” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за ратифициране на Споразумението за установяване на функционален блок въздушно пространство DANUBE FAB между Република България и Румъния, подписано на 12 декември 2011 г. в Брюксел, № 202-02-6, внесен от Министерски съвет на 17. 02. 2012 г.
На основание чл. 70, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения предлага да бъде приет и на второ гласуване следния:
ПРОЕКТ
З А К О Н
ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА СПОРАЗУМЕНИЕТО ЗА УСТАНОВЯВАНЕ НА ФУНКЦИОНАЛЕН БЛОК ВЪЗДУШНО ПРОСТРАНСТВО DANUBE FAB МЕЖДУ РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И РУМЪНИЯ, ПОДПИСАНО НА 12 ДЕКЕМВРИ 2011 Г. В БРЮКСЕЛ
Член единствен. Ратифицира Споразумението за установяване на функционален блок въздушно пространство DANUBE FAB между Република България и Румъния, подписано на 12 декември 2011 г. в Брюксел.
ЗАКЛЮЧИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
Параграф единствен. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник”.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО
ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ
ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ:
ИВАН ВЪЛКОВ