Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
11/04/2012
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 254 – 01 – 18, внесен от Иван Вълков и група народни представители на 17. 02. 2012 г.
На заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, проведено на 11. 04. 2012 г. бе обсъден законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 254 – 01 – 18, внесен от Иван Вълков и група народни представители на 17. 02. 2012 г.
На заседанието присъстваха г-н Валери Борисов – заместник – министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, г-н Алекси Стратиев – заместник - главен директор на Главна дирекция „Охранителна полиция” в Министерството на вътрешните работи и г-н Валентин Божков – изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация”.
В законопроекта е предвидено да бъде дадена възможност освен в многопрофилните транспортни болници към Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, центровете за психично здраве и в диагностично-консултативните центрове, психологически изследвания да бъдат провеждани и във всички останали видове лечебни заведения за болнична помощ.
Друго изменение в тази посока предвижда третото психологическо изследване да се извършва от Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация.
В законопроекта е предвидено контролните функции по извършването на психологическото изследване да бъдат възложени изцяло на Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” без участието на представители на националната многопрофилна транспортна болница, чиято дейност по извършването на психологически изследвания е обект на контрол от самата нея.
Предлага се да бъдат въведени изрични административнонаказателни разпоредби за всички видове нарушения с точно определен размер на глобите.
С внесения законопроект се създават разпоредби, с които се дава основание водачите, притежаващи правоспособност за управление на МПС от категория Ттб (за управление на тролейбус) да придобиват правоспособност за управление на МПС от категория D (за управление на автобус) без да е необходимо да притежават стаж за управление на МПС от категория С.
Законопроектът предвижда и въвеждането на текстове, с които се цели създаването на мерки за повишаване на ефективността на контрола за спазване на правилата за движение по пътищата, което ще има пряко въздействие върху безопасността на движението и ще доведе до ограничаване на пътнотранспортните произшествия и до намаляване на броя на жертвите по пътищата.
Промените предвиждат моторните превозни средства да се движат и през светлата част на денонощието с включени светлини за движение през деня или с къси светлини.
Друга основна промяна се отнася до прецизиране на разпоредбите, касаещи наказанията за водачите употребили алкохол. Изменението на Закона за движението по пътищата в тази му част е част от мерките за усъвършенстване на системата и повишаване ефективността на законодателството за ограничаване на случаите на управление на МПС от водачи под въздействие на алкохол. Тази мярка е предвидена и в Националната стратегия за безопасност на движението.
В законопроекта е предвидено и увеличаване на размера глобата за водач, който преминава при сигнал на светофара, който не разрешава преминаването, както и въвеждане на наказание лишаване от право на управление за същото нарушение.
Създава се и разпоредба, с която водача на велосипед е длъжен да ползва светлоотразителна жилетка. Като при неспазване на това задължение е предвидена и съответната санкция.
В хода на дебатите по законопроекта членовете на комисията се обединиха около мнението, че внесените промени в Закона за движението по пътищата са необходими и навременни. Като бяха изразени различни мнения по отношение на използването на светлини за движението на моторни превозни средства през деня и използването на светлоотразителна жилетка от водачите на велосипеди.
В подкрепа на законопроекта в Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения са получени становища от Съюза на българските автомобилисти и Асоциацията на предприятията от градския електротранспорт.
От представителите на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията изразиха становище в подкрепа на внесения законопроект по отношение на разпоредбите, касаещи психологическите прегледи на водачите на МПС и разпоредбите, които дават основание водачите, притежаващи правоспособност за управление на тролейбус да придобиват правоспособност за управление на МПС от категория D без да е необходимо да притежават стаж за управление на МПС от категория С.
В подкрепа на законопроекта се изказаха и представителите на Министерството на вътрешните работи. Те изразиха становище, че внесените промени са навременни и неотложни в посока завишаване на безопасността на движението по пътищата, като изразиха резерви по отношение на предлаганата промяна в чл. 2, ал. 3 от закона и използването на светлоотразителна жилетка от водачите на велосипеди.
След проведената дискусия и изказаните мнения за усъвършенстване на определени текстове от законопроекта, Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения с 10 гласа „ЗА” и 4 гласа „ВЪЗДЪРЖАЛ СЕ” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 254 – 01 – 18, внесен от Иван Вълков и група народни представители на 17. 02. 2012 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО
ТРАНСПОРТ,ИНФОРМАЦИОННИ
ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ:
ИВАН ВЪЛКОВ