Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
16/01/2013 първо гласуване

    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на потребителите, № 254–01–98, внесен от народните представители Захари Георгиев, Румен Такоров и Атанас Мерджанов на 12.10.2012 г.
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ

    ДОКЛАД

    Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на потребителите, № 254–01–98, внесен от народните представители Захари Георгиев, Румен Такоров и Атанас Мерджанов на 12.10.2012 г.

    На заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, проведено на 16.01.2013 г., бе обсъден законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на потребителите, № 254–01–98, внесен от народните представители Захари Георгиев, Румен Такоров и Атанас Мерджанов на 12.10.2012 г.
    На заседанието присъстваха: г-н Веселин Божков - председател на Комисията за регулиране на съобщенията, г-н Константин Тилев – член на Комисията за регулиране на съобщенията, г-жа Неда Койчева – директор на дирекция „Правно регулиране и общо правно обслужване” в Комисията за регулиране на съобщенията, г-жа Калина Димитрова - директор на дирекция „Съобщения” в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС), представители на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ), на Комисията за защита на потребителите (КЗП) и на браншовите организации.
    Народният представител Румен Такоров представи законопроекта, като отбеляза основните моменти в него:
    На първо място с цел да се избегне тълкуването на възможността за сключване на договори от разстояние без последващо писмено споразумение и гарантиране интересите на потребителите се предлага срочните договори да бъдат продължени само при изрично писмено съгласие на абоната на мобилния оператор относно условията за продължаване. При липса на такова съгласие след изтичане срока на договора той се преобразува в безсрочен при същите условия. Абонатът има право да прекрати безсрочния договор с едномесечно предизвестие, без да дължи неустойки за това.
    Следващите промени са свързани с дейността на разпространителите на телевизионни програми и предлаганите от тях пакети от програми. Предложението е да се въведе изискване договорът с тях да бъде придружен със списък с индивидуализирани наименования на предлаганите телевизионни програми, като в случай на промени в него потребителят може да прекрати договора едностранно с едномесечно предизвестие. Г-н Такоров отбеляза, че между първо и второ четене на законопроекта вносителите ще оттеглят предлагания от тях текст на чл. 147а, ал. 4, в който се казва, че промени в списъка на телевизионните програми не могат да се извършват без изричното потвърждение от страна на потребителя, изразено в писмена форма.
    С преходни и заключителни разпоредби законопроектът предлага и промени в Закона за радиото и телевизията. Задължителният срок за предоставяне на актуализиран списък на разпространяваните програми и документи на Съвета за електронни медии от предприятията, разпространяващи български и чуждестранни програми, да бъде намален от 6 на 3 месеца. Г-н Такоров отбеляза, че в резултат на проведените дискусии в другите комисии вносителите ще предложат между първо и второ четене на законопроекта този срок да не се съкращава, а да бъде удължен на една година. Също така се предлага нивото на звука на търговските съобщения да не е по-различно от това на останалата част от програмата.
    В дискусията бяха изразени мнения относно практиките за сключване на договори за продажба от разстояние.
    Представителите на МИЕТ и на КЗП подчертаха, че този вид договори са регламентирани в Закона за защита на потребителите и че проблемите са в правоприлагането, а не в нормативната база, поради което не биха подкрепили така направеното предложение.
    Представителят на МТИТС изрази мнение относно необходимостта за изменение и допълнение на Закона за защита на потребителите, което да урежда взаимоотношенията между потребители и търговци във всички сектори на икономиката.
    Относно промените, свързани с дейността на разпространителите на телевизионни програми, бе изразено мнение, че така направените предложения следва да бъдат съобразени с европейската директива за нелоялни търговски практики, в противен случай страната ни би понесла финансови санкции. Беше подкрепена идеята на вносителите да оттеглят предложението си, съгласно което промени в списъка на телевизионните програми не могат да се извършват без изричното потвърждение от страна на потребителя, изразено в писмена форма.
    Всички изказали се подчертаха необходимостта от регламентиране на въпроса относно силата на звука на търговските съобщения. Част от тях изразиха несъгласие чрез преходните и заключителни разпоредби на законопроекта за изменение и допълнение на Закона за защита на потребителите да се извършва промяна в Закона за радиото и телевизията. Беше направено предложение регулацията на силата на звука на търговските съобщения да се подчини на режима на саморегулацията и в случай че няма ефект от нея тогава да се въведат минимални изисквания в Закона за радиото и телевизията.

    В резултат на проведеното гласуване, Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения с 10 гласа „За”, 0 гласа „Против” и 3 гласа „Въздържали се” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на потребителите, № 254–01–98, внесен от народните представители Захари Георгиев, Румен Такоров и Атанас Мерджанов на 12.10.2012 г.
    .
    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО
    ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ
    ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ:


    ИВАН ВЪЛКОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума