Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
29/11/2012
    1. Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за дейностите по предоставяне на услуги, № 202-01-76, внесен от Министерски съвет на 22.11.2012 г. – за първо гласуване.
    2. Обсъждане на законопроект за ограничаване изменението на климата, № 202-01-74, внесен на 21.11.2012 г. от Министерски съвет – за първо гласуване.
    3. Разни.
    На 29 ноември 2012 година, (четвъртък) от 14.30 часа в зала 248, в сградата на пл. „Княз Александър І” № 1се проведе редовно заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения.
    Заседанието беше открито и ръководено от председателя Иван Вълков.
    ПРЕДС. ИВАН ВЪЛКОВ: Уважаеми колеги народни представители, уважаеми гости, съгласно Правилника за работа на 41-то Народното събрание и вътрешните правила, които сме приели в нашата комисия имаме необходимият кворум и можем да започнем днешното заседание.
    Предлагам следния ДНЕВЕН РЕД:
    1. Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за дейностите по предоставяне на услуги, № 202-01-76, внесен от Министерски съвет на 22.11.2012 г. – за първо гласуване.
    2. Обсъждане на законопроект за ограничаване изменението на климата, № 202-01-74, внесен на 21.11.2012 г. от Министерски съвет – за първо гласуване.
    3. Разни.
    Има ли някакви предложения относно така предложения дневен ред. Тъй като не виждам вдигнати ръце, предлагам да преминем към гласуване на дневния ред, така както е обявен.
    Който е за , моля да гласува.
    Гласували „за” – 12 , против – няма, въздържали се – няма.
    Дневния ред се приема.
    Преминаваме към обсъждане на ТОЧКА ПЪРВА от дневния ред:
    Обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за дейностите по предоставяне на услуги, № 202-01-76, внесен от Министерски съвет на 22.11.2012 г. – за първо гласуване.
    Гости на днешното заседание на комисията по тази точка са:
    Представители на Министерство на икономиката, енергетиката и туризма:
    Г-жа Силвана Любенова - |Директор на дирекция „Техническа хармонизация и политика за потребителите”
    Г-жа Цанка Цанкова – експерт в дирекция „Техническа хармонизация и политика за потребителите”.
    Представители на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията:
    Г-жа Цветанка Кирилова – началник отдел „Електронно управление”
    Г-жа Красимира Стоянова – директор на дирекция „Правна”.
    Давам думата на вносителите да представят законопроекта в кратък план.
    Г-ЖА СИЛВАНА ЛЮБЕНОВА:
    Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи господа народни представители, на вашето внимание е Законопроект за изменение и допълнение на Закона за дейностите по предоставяне на услуги.Този закон по принцип въвежда директива 2006/123/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 2006 година относно услугите на вътрешния пазар.
    Както от прегледа, който Европейската комисия прави във всички държави членки по отношение транспонирането на тази директива, така и от опита който ние имаме със закона, най-вече въпросите които възникват във връзка с него, предлагаме този проектозакон.
    Основните изменения, които той предвижда са:
    1. Във връзка с упражняването на дейности по предоставяне на услуги, в чл.2, ал.2 се конкретизират трите принципа за съответствие, съгласно които специалните закони могат да въвеждат разрешителен режим, а именно – недискриминация, необходимост и пропорционалност.
    Предвидена е нова алинея в чл. 11, която въвежда разпоредбите на чл. 15 на директивата. В тази разпоредба са изброени изискванията към доставчиците на услуги, които се допуска да бъдат въвеждани в националното законодателство, когато тези изисквания са недискриминационни, пропорционални и оправдани от наложени причини, свързани с обществения интерес.
    Една от основните цели на директивата е да улесни презграничното предоставяне на услуги, което е една от основните свободи, предвидена в договора за функциониране на Европейския съюз.
    В съответствие с изискванията на чл.16 от директивата законопроектът предвижда изменение на чл.19, което касае предоставянето на услуги от лица, които са законно установени в друга държава членка, добили са право да извършват дейности по предоставяне на услуги и желаят временно или еднократно да извършват такива дейности по предоставяне на услуги в България.
    Това може би е аспектът, който създава най-големи затруднения във връзка с прилагането на закона, затова са предвидени измененията в чл.19, за да се гарантира че такива лица ще могат да извършват свободно тази дейност в България, без да се налагат други условия.
    Създадена е разпоредба, това е новата ал.5 в чл.19, която задължава органите да признават документите, които удостоверяват тези права, издадени от друга държава членка доколкото те удостоверяват еквивалентни условия.
    Г-Н СВЕТОСЛАВ ТОНЧЕВ: Извинявам се, че ще Ви прекъсна. Повечето от колегите тук сме чели и мотивите и закона. Искам да Ви помоля само ако има нещо, на което искате и вие да ни обърнете внимание накратко да ни запознаете.
    Г-ЖА СИЛВАНА ЛЮБЕНОВА: Искам само да обърна внимание, че се изменят още два законопроекта, където имаше доста обсъждания със съответните камари, става дума за Камарата на строителите в България и Закона за камарите на архитектите и инженерите в инвестиционното проектиране. С тях имахме обстойни разговори и да ви информирам, че те приемат това, което виждате в законопроекта като промени в съответните закони.
    ПРЕДС. ИВАН ВЪЛКОВ: От страна на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията имате ли да кажете нещо по отношение на съгласуването, тъй като по съгласувателната процедура сте приели тези бележки.
    Г-ЖА ЦВЕТАНКА КИРИЛОВА: Добър ден. Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията няма забележки към представения законопроект, това ние сме изразили и писмено.
    ПРЕДС.ИВАН ВЪЛКОВ: Госпожо Георгиева имате думата за въпроси към вносителите.
    Г-ЖА ЗОЯ ГЕОРГИЕВА: Аз ще ви помоля да дадете малко по-голямо разяснение по отношение на чл.25, който касае точно Камарата на строителите и Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране, същността на предложението.
    Г-ЖА СИЛВАНА ЛЮБЕНОВА: Да, това са може би най-честите случаи, по които възникват проблеми, затова тук сме написали ясно, че за еднократно предоставяне на услуги в тази област е необходимо само да бъде информирана камарата и се предвижда служебно вписване в регистъра на камарата, заедно с посочване на обекта, на който ще се извършва дейността. Това ще бъде единственото изискване за еднократно предоставяне на услуги, в случая временно, касаещо един обект за извършване на дейност.
    Г-ЖА ЗОЯ ГЕОРГИЕВА: Това означава, че когато се изпълнява един проект или един строеж по силата на тези предложения, трябва да бъде вписан проекта в Камарата на архитектите и Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране в регистъра и в регистъра на Камарата на строителите.
    Г-ЖА СИЛВИЯ ЛЮБЕНОВА: Това вписване е само в Камарата на строителите и то лицето уведомява, а камарата го вписва служебно, не се изисква друго.
    Г-ЖА ЗОЯ ГЕОРГИЕВА: По какви причини беше внесена тази промяна, европейска директива ли е.
    Г-ЖА СИЛВАНА ЛЮБЕНОВА: Това е същността на директивата и тя е най-често използвана именно в случаите за временно или еднократно предоставяне на услуга. Когато едно лице е придобило тези права в собствената си държава да може да извърши подобна дейност в друга държава членка при минимум ограничения. Затова тук изискванията са сведени само до едно уведомяване за обекта, на който ще се извършва това.
    Г-ЖА ЗОЯ ГЕОРГИЕВА: Кое ще бъде лицето, което ще има ангажимента да уведоми камарата?
    Г-ЖА СИЛВАНА ЛЮБЕНОВА: Този, който ще извършва дейността, съответната фирма.
    ПРЕДС. ИВАН ВЪЛКОВ: Благодаря.
    Колеги, имате ли други въпроси. Тъй като не виждам вдигнати ръце, предлагам да преминем към гласуване.
    Който е за, моля да гласува.
    Гласували „за” – 11, против – няма, въздържали се – няма.
    Приема се.
    Преминаваме към ТОЧКА ВТОРА от дневния ред - Обсъждане на законопроект за ограничаване изменението на климата, № 202-01-74, внесен на 21.11.2012 г. от Министерски съвет – за първо гласуване.
    По тази точка има представители на Министерство на околната среда и водите:
    Г-жа Евдокия Манева – заместник министър
    Г-жа Боряна Каменова – директор на дирекция „Политика по изменение на климата”
    Г-жа Венета Борикова – началник отдел „Международни механизми за търговия с емисии”
    Външни експерти:
    Г-н Момчил Живков – правен консултант
    Валери Петков – правен консултант
    Представители на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията:
    Г-жа Красимира Стоянова – директор на дирекция „Правна”
    Госпожо Манева, имате думата да представите законопроекта.
    Г-ЖА ЕВДОКИЯ МАНЕВА:
    Уважаеми господин председател, уважаеми народни представители, представили сме на вашето внимание проект на закон за ограничаване изменението на климата.
    Законът се разработва в изпълнение на Рамковата конвенция на ООН за изменение на климата, законодателният пакет Климат и енергетика на Европейския съюз и няколко европейски директиви.
    Целта на новият проект на Закон за ограничаване на изменението на климата е да уреди право на обществените отношения, свързани с осъществяването на политиката по изменение на климата, като регламентира компетентните органи и техните правомощия, очертае кръга на частно правните субекти, които имат права и задължения в рамките на различните процедури и основни дейности и процеси, с които Република България изпълнява своите задължения.
    Специфичното в този закон е, че част от разпоредбите са пренесени в действащия Закон за опазване на околната среда. Това са норми, които имат проверката на практиката, те действат в момента. Това са разпоредбите които регламентират извършването на националната инвентаризация на емисии на парникови газове, гъвкавите механизми от Протокола от Киото, международната търговия с предписани емисионни единици и механизмите за съвместно изпълнение и чисто развитие, както и европейската схема за търговия с квоти на емисии от парникови газове.
    С проектът на закон са транспонирани две европейски директиви и техните изменения през последно време, които касаят най-вече провеждането на търгове на квоти за емисии с парникови газове през третия период на европейската търговия с предписани емисионни единици за периода 2013 – 2020 година.
    Третира се въпросът за разпределението на приходите от търговете, избора на общи за Европейския съюз тръжни платформи, избора и функциите на тръжния продавач, начина на заплащане на тръжния инспектор и изобщо всичко, свързано с търговете на предписани емисионни единици.
    Тук ние много внимателно сме съгласували законът с всички компетентни органи и мисля че сме намерили най-удачните решения по този въпрос.
    Регламентиран е въпросът за преходното безплатно разпределение на квоти на операторите на инсталации , участващи в европейската търговия на емисии, преходното разпределение на квоти за модернизиране на електропроизводството, използването на кредити от проекти за намаляване на емисиите от парниковите газове.
    Разбира се законът има своите административно-наказателни разпоредби. Това, на което специално внимание заслужава да бъде обърнато е, че са транспонирани изискванията по отношение на спецификата на бензините, дизеловото гориво и газьола и въвеждане на механизъм за наблюдение на намаляването на емисиите от тези горива като се осигурява нормативно задължението за производителите и вносителите на течни горива за транспорта да постигнат за периода от 01 януари 2011 година до 31 декември 2020 година намаление на емисиите на парникови газове на единица енергия от целия жизнен цикъл на доставените течни горива със 6 % , спрямо средното за Европейския съюз равнище за 2010 година.
    Това мисля че е важно да се знае и е намерило нормативна уредба в закона. Уредени са и схемите за доброволна редукция на емисии.
    Законът е преминал широко обществено обсъждане, това е практика в нашето министерство. Разбира се е минал през всички нормативно изискващи се процедури по съгласуване с министерствата и ведомствата, с неправителствени организации. Мисля, че сме успели да изчистим всички текстове, които могат да създадат проблеми, въпроси или да породят някакви трудности при прилагане в практиката.
    ПРЕДС. ИВАН ИВАНОВ: Благодаря Ви, госпожо Манева.
    Членовете на комисията имат думата за изказвания и въпроси.
    Г-Н СВЕТОСЛАВ ТОНЧЕВ: Ще помоля представителите на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията да вземат отношение по законопроекта.
    Г-ЖА КРАСИМИРА СТОЯНОВА:
    Уважаеми госпожи и господа народни представители, на фона на съгласуването Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията е отразило своите бележки, като основно те се свеждат по отношение на възложените функции на министъра и изпълнителните агенции към него по правомощията за така наречената национална инвентаризация на емисиите на парникови газове.
    Бележките, които ние изразихме в хода на съгласуването, които поддържаме и към момента са , че министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и агенциите не следва да имат правомощия в тази област, още повече че всяка една от изпълнителните агенции е със строго определени функции в съответните закони и възлагането на едни допълнителни правомощия сериозно би попречило на изпълнението на съществените функции на тези агенции.
    Наред с горното ние смятаме, че това е функция, която трябва да бъде възложена и изпълнявана от един орган именно с оглед на това да има единство по нейното изпълнение и да не се получават проблеми във връзка с това кой е компетентния орган. Дори по отношение на Изпълнителна агенция Морска администрация към настоящият момент не съществуват каквито и да било международни задължения на държавата ни за намаляване на емисии на парникови газове от водния транспорт, така че не виждаме по какъв начин тя би могла да има функции по този закон.
    Накратко обобщено смятаме, че органът който следва да има функциите по извършване на националната инвентаризация на парникови газове следва да бъде министъра на околната среда и водите, без това да бъде възлагано като функции на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и на агенциите към него. В същото време това не изключва необходимостта когато има нужда от експертна помощ и тя е в рамките на правомощията на министъра, тя да бъде оказвана.
    Наред с горното възлагането на тези нови функции означава и допълнителен административен капацитет, който към момента ние като министерство и като изпълнителни агенции към министъра нямаме. Благодаря.
    ПРЕДС. ИВАН ИВАНОВ:
    Благодаря Ви. Госпожо Манева, имате ли коментар към мнението на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
    Г-ЖА ЕВДОКИЯ МАНЕВА:
    Аз искам да напомня, че дейностите свързани с изменение на климата не са задължение само на Министерство на околната среда и водите. Това е дейност, която задължава абсолютно всички министерства и ведомства и всеки в рамките на своите компетенции трябва да поеме и съответните отговорности.
    Проблемите, свързани с намаление на емисиите на въглероден диоксид са изключително сложни, обект са на много сложни преговори в Европейския съюз и там е необходимо да участват компетентните органи в съответния ресор.
    Ние в никакъв случай нямаме познанията и квалификацията да представим адекватно позицията на съответните министерства.
    Фактът, че закона е дошъл в Народното събрание, без да са отчетени съображенията на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията от гледна точка на функциите, означава че Министерски съвет е приел че всяко министерство трябва да поеме своите отговорности адекватно на сферата, в която той се разпорежда и има съответните правомощия.
    Ето сега започват сериозни преговори с органите по морска администрация. Кой друг може да направи това освен Изпълнителна агенция Морска администрация? Проблемите, които се решават в рамките на Европейския съюз не само в областта на околната среда и водите, но и в други сфери непрекъснато възникват нови задължения на министерствата и ведомствата и аргумента, че няма капацитет в момента изобщо не трябва да се коментира, тъй като е съвършено ясно, че ние в този момент не можем да имаме капацитет по всички тези нови неща, които предстои да решаваме, трябва да бъдем гъвкави и да се справяме с тези проблеми. Ако не можем сами да решим този проблем канят се външни експерти, има най-различни механизми по които да се решават проблемите, така че аз не мисля че можем изобщо да коментираме възражения на отделни ведомства и министерства, при положение че закона е минал през Министерски съвет, той е одобрен и е пристигнал в определен вид, с определени правомощия и задължения на съответните органи. Това е била и една от целите на закона.
    ПРЕДС. ИВАН ИВАНОВ:
    Благодаря Ви, госпожо Манева.
    Колеги, имате ли изказвания или въпроси към вносителите?
    Ако нямате, аз ще си позволя да кажа няколко думи, независимо че комисията е по транспорт, информационни технологии и съобщения.
    Аз споделям становището на госпожа Евдокия Манева в качеството й на вносител, че действително отговорностите за изпълнение на този закон не могат да легнат ,първо поради липса на такава изчерпателна компетентност за всички области, изцяло върху Министерство на околната среда и водите и въпроса за намаляване на влиянието на климатичните промени и конкретни мерки засяга цял спектър от дейности, респективно и министерства, които са ресорни и които трябва да носят своята отговорност.
    В това отношение едно обяснение за липса на административен капацитет не може да звучи достатъчно убедително, защото такъв административен капацитет може да бъде в резултат на изпълнение на изискванията по закона, допълнен по начин така че министерството да се справи с възложените им задължения.
    България наистина трябва да мине на съвсем други позиции за силно и активно участие с всички мерки, които водят до съхраняване на климата и борба с климатичните промени. Мисля че в момента в Доха тече конференция, която би трябвало да засили още повече мерките и колкото по-рано ние се включим активно, толкова по-добри резултати ще имаме.
    Аз имам някои въпроси по текста, но те са въпроси, които по-скоро между първо и второ четене при разискванията в комисията, макар че водеща комисия ще бъде Комисията по околна среда и води мога да ги поставя и да получа допълнително разяснение.
    Имате ли други изказвания, колеги.
    Ако няма, позволявам си да ви предложа да гласувате на първо четене представения ни законопроект за ограничаване изменението на климата, с вносител Министерски съвет .
    Който е съгласен, моля да гласува.
    Гласували „за” – 11, против – няма, въздържали се – 1.
    Закона се приема на първо четене и ние като съпътстваща комисия ще изготвим съответния доклад.
    Благодаря Ви госпожо Манева на Вас и на Вашия екип.
    Има ли някакви предложения по точка разни. Няма.
    Поради изчерпване на дневния ред закривам заседанието.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ
    ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ:

    /Иван Вълков/
    Форма за търсене
    Ключова дума