Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
13/12/2012
    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, № 254–01–117, внесен от н. п. Петър Мутафчиев на 11.12.2012 г.
    2. Законопроект за изменение на Закона за автомобилните превози, № 254–01–118, внесен от народните представители Иван Вълков, Диана Йорданова, Петър Петров, Емануела Спасова, Теодора Георгиева и Станислав Иванов на 11. 12. 2012 г.
    3. Разни
    На 13 декември 2012 година, (четвъртък) от 11.00 часа в зала “Запад”, пл. Народно събрание 1, се проведе извънредно заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения.
    Заседанието беше открито и ръководено от председателя Иван Вълков.
    ПРЕДС. ИВАН ВЪЛКОВ: Уважаеми колеги народни представители, уважаеми гости, съгласно Правилника за работа на 41-то Народното събрание и вътрешните правила, които сме приели в нашата комисия имаме необходимият кворум и можем да започнем днешното заседание.
    Предлагам следния ДНЕВЕН РЕД:
    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, № 254–01–117, внесен от н. п. Петър Мутафчиев на 11.12.2012 г.
    2. Законопроект за изменение на Закона за автомобилните превози, № 254–01–118, внесен от народните представители Иван Вълков, Диана Йорданова, Петър Петров, Емануела Спасова, Теодора Георгиева и Станислав Иванов на 11. 12. 2012 г.
    3. Разни
    Има ли някакви предложения относно така предложения дневен ред. Тъй като не виждам вдигнати ръце, предлагам да преминем към гласуване на дневния ред, така както е обявен.
    Който е за , моля да гласува.
    Гласували „за” – 14 , против – няма, въздържали се – няма.
    Дневния ред се приема.
    Предлагам точка първа и точка втора да бъдат разгледани заедно, тъй като се отнасят за един и същи Законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, бих казал че са аналогични и промените, просто има разлика в сроковете и някои допълнения в единия законопроект.
    Давам думата на г-н Мутафчиев като вносител на първия законопроект.
    Г-Н ПЕТЪР МУТАФЧИЕВ: Аз най-напред господин председателю искам да ви благодаря за бързата реакция за организацията на комисията. Това означава, че има една обща воля да решим един проблем пред който са поставени автобусните превозвачи в България. Наистина двата закона третират една и съща материя – удължаването на срока за монтирането и действието на фискалните устройства за издаване на билети.
    В мотивите ясно сме отбелязали, че това не може да стане за този срок, който приехме в предишното изменение на закона, т.е. до 03 януари, когато изтича шестмесечния срок, затова в законопроекта, който предложихме ние предлагаме увеличение на още 6 месеца, т.е. до 03 юни 2013 година. Ние мислим, че за този шестмесечен период има достатъчно време, където всеки един от превозвачите да може да създаде необходимата организация и да спази съответно българското законодателство.
    Аз наистина разчитам, че всички ние ще се обединим около едно консенсусно решение, така че да можем през този парламентарен сезон да приемем на първо и на второ четене законопроекта, така че да не поставяме българските транспортни фирми в ситуация, в която след 03 януари да бъдат в нарушение и да очакват така да се каже постфактум да оправдаем тяхното действие или бездействие.
    Надявам се, че ще подкрепите нашето предложение.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. ИВАН ВЪЛКОВ: Благодаря Ви, господин Мутафчиев.
    Уважаеми колеги, аз като съвносител на второто предложение няма да изтъквам мотивите, които бяха представени от господин Мутафчиев, тъй като те в общ вид съвпадат с това, което каза той.
    Ще говоря относно допълнителното предложение, което сме направили и относно срока, който предлагаме ние, защото там са различията в двата законопроекта основно.
    Срокът, който предлагаме е първите 3 месеца на следващата година да бъде удължен до 31 март. Мотивите затова са следните. Тъй като в настоящият момент фискалните устройство, които са както разбрахме произведени са недостатъчни, за да могат да бъдат заредени всички автобуси с такива устройства. Освен това една от основните причини е късният период за който са били одобрени.Доколкото знам има три или пет такива патентовани касови апарати, но фактите са че не може да бъде извършено оборудване на всички автобуси до края на тази година, което ще доведе до неспазване на закона за 03 януари, поради което ние смятаме, че един период от три месеца е напълно достатъчен, защото информацията която имаме относно касовите апарати, които са на склад в настоящия момент и които са произведени са в порядъка между 2 500 и 3 000 бройки, но интересно защо през последната седмица те не са мръднали почти от количествата, които са били до този момент. Това означава, че и от страна на фирмите също има в момента една неяснота и те не се закупуват и не се монтират. Ние смятаме, че ще дадем един лош сигнал, ако дадем един много голям гратисен период от време. Производството на такива апарати доколкото имаме информация, ще помоля за потвърждение или за мнение от страна на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията и в частност на Изпълнителна агенция Автомобилна администрация, че такива касови апарати могат да се произвеждат от всеки един производител до 8 000 броя месечно, което означава, че за един период от 3 месеца ще е напълно достатъчен, за да може да бъдат монтирани касови апарати, ако не възникнат някакви други проблеми.
    Ще помоля преди да дам думата на народните представители за въпроси, мнения и становища да изкажат мнението си Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията, Министерство на финансите и съответно сме поканили двете най-големи браншови организации в лицето на техните председатели също да изкажат своето мнение.
    Господин Кичев, имате думата, заповядайте.
    Г-Н КАМЕН КИЧЕВ: Уважаеми господин председател, уважаеми народни представители становището на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията е, че за съжаление няма техническа готовност. Ние подкрепяме предложението от ваша страна да удължим този срок с 3 месеца – до 31 март 2013 година.
    По отношение на техническата готовност и възможността да бъдат произведени тези фискални устройства ще дам думата на господин Божков, който ще ви запознае с информацията, която имаме от производителите. Ние написахме до производителите няколко писма.
    Г-Н ВЕСЕЛИН БОЖКОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители, на първо място се обърнахме към Българският институт по метрология, за да видим дали има постъпили заявления за одобряване на интегрирани системи за отчитане на билетите. Писмото е подписано днес - няма постъпили заявления за одобряване на интегрирани автоматизирани системи за управление на търговската дейност при продажба на автобусни билети, което означава че никой превозвач все още не е съумял да подаде заявление и респективно няма одобрена система, която е алтернатива на фискалните устройства.
    С три писма се обърнахме към трите фирми, които видно от сайта на Български институт по метрология могат да продават такива фискални устройства и трите фирми ни уверяват, че има изключително слаб интерес към устройствата в последните два месеца, че се касае за едно изчакване и че срока от приемането на закона до момента е бил използван за одобряване на тези устройства от страна на БИМ и сега когато те вече са на пазара е необходимо технологично време, за да може автобусните превозвачи да си ги закупят и инсталират.
    Складовите наличности са такива, каквито цитира господин Вълков. Едната фирма обясни, че имат произведени 1 000 броя, другите имат аналогични бройки или още по-малко количество. С една дума не е налице необходимият брой за автобусите в страната ни.
    В тази връзка, господин Кичев каза, ние подкрепяме един срок, в който да може да се оборудват автобусните превозвачи и респективно да бъде одобрена поне една интегрирана система за отчитане на броя на продадените билети. Благодаря.
    ПРЕДС. ИВАН ВЪЛКОВ: Благодаря Ви, господин Божков.
    От страна на Министерство на финансите, госпожо Петкова Вие ли ще вземете думата.
    Г-ЖА ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Господин председател, уважаеми дами и господа народни представители, по отношение на двете предложения за промяна в чл.39, ал.1 от Закона за автомобилните превози действително тази промяна е необходима,тъй като сега действащата разпоредба е, че билети могат да се издават от фискални устройства по реда на Наредбата за регистриране и отчитане на продажбите чрез фискални устройства, но по този начин се лишават превозвачите от възможността да се издават билети от интегрирани автоматизирани системи и всъщност със заличаване на думите „от фискални устройства” ще бъде че билети се издават по реда на наредбата, т.е. ще обхваща и фискалните устройства и интегрираните автоматизирани системи.
    По отношение на втората разпоредба за удължаване на срокът от шест на девет месеца до началото на м.април 2013 г. мисля, че този срок е разумен. Ние направихме среща в Министерството на финансите, заедно с Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията, с представители на превозвачите и с Български институт по метрология.
    Действително фискални устройства са били одобрени от БИМ през края на м.ноември т.г. и действително няма да могат производителите да произведат необходимия брой фискални устройства, за да могат да бъдат оборудвани превозните средства.
    По отношение на третото предложение за промяна на Закона за данък върху добавената стойност за удължаване на срока от 31 декември 2012 г. до 31 март 2013 г. Всъщност този параграф се отнася за две групи лица.
    Първата група лица са тези лица, които притежават вътрешноведомствени бензиностанции, а втората група лица това са всички получатели и доставчици на течни горива да предават данни в НАП.
    Необходимо е действително този срок да бъде удължен, тъй като тази разпоредба за предоставяне на данни по интернет от доставчиците и получателите на течни горива, тя е обвързана с информационната система на Агенция Митници, която ще започне да работи от 01 април 2013 година и всъщност е безсмислено лицата да предоставят информация на НАП, без да има НАП възможност да съпоставя тези данни, които ще получи от Агенция Митници. Агенция митници ще предоставя данни за количествата внесени горива, въведени от територията на други държави членки и освободени за потребление от данъчните складове. Това е идеята и другата е за вътрешноведомствените бензиностанции. Ние подготвяме в момента промени в Наредбата за фискалните устройства, за да могат да не бъдат натоварени лицата да предоставят примерно два пъти едни и същи данни.
    ПРЕДС. ИВАН ВЪЛКОВ: Госпожо Петкова, позволете ми един въпрос, на който искам един ясен отговор пред цялата комисия.
    Наредба Н 18 готова ли е към настоящият момент или не е готова.
    Г-ЖА ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Наредба Н 18 е готова, но всъщност ако се приемат тези законодателни промени, ние съответно ще предвидим и сроковете съобразно закона. Ние сме подготвили промените в наредбата, но спрямо сега действащите срокове. Ако се удължат сроковете, съответно тези неща ще бъдат отразени в наредбата.
    ПРЕДС. ИВАН ВЪЛКОВ: Благодаря Ви.
    Давам думата на превозвачите. Господин Русев имате думата, като държа да отговорите на т.1 от нашият законопроект, специално за даването на възможност за издаването на такива билети от интегрирани автоматизирани системи за управление на такава дейност.
    Г-Н КОЙЧО РУСЕВ: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители, първо искам да ви благодаря от името на нашите членове, че по този важен въпрос вие ни поканихте в тази зала и имаме възможност да изразим нашето становище. Второ искам да ви съобщя, че част от превозвачите, с които вчера и днес разговарях са изключително приятно изненадани че двете крайни страни на Парламента – лявата страна и управляващата страна ГЕРБ имат една и съща позиция по един проблем, който засяга нашия бранш. Може би вие сте пример за всички останали комисии когато проблемите са истински и засягат браншовете да вземете съответните еднопосочни мерки.
    Що се отнася до срокът, аз съм пуснал писмо, то сигурно е при вас какво е нашето становище. Ние считаме, че трябва наистина да се удължи гратисният период за прилагане на закона, защото мотивите, които вие сочите са верни и са истински.
    Лично мнението на членовете на Управителният съвет на СОАТ и фирмите, с които ние се консултирахме преди да ви изпратя писмото е, че нормално ще бъде срока за прилагане на тези изменения и допълнения, които бяха приети преди, да бъде така както е срока за прилагане в градския транспорт, т.е. от 01 януари 2014 година. Аз нямам необходимата квалификация и образование и не мога да кажа как може да стане това, вие сте тук хората, които може да намерите начин, но ви моля да потърсите възможности, защото бъдете сигурни, че в края на м.март, когато изтича този срок, ще има отново проблеми, които ще бъдат свързани със същите мотиви, които ползвате за внасянето – няма да има готовност, няма да бъдат всички монтирани и тогава ще се създадат наистина някои политически проблеми, а ние не искаме от бранша да участваме в политически спорове или да проявяваме политически страсти. Казвам го най-откровено, потърсете възможност, ако има такава не я пропускайте, да направите сроковете така както е с автобусите за градския транспорт.
    ПРЕДС. ИВАН ВЪЛКОВ: Благодаря Ви, господин Русев.
    Господин Столарски, ще вземете ли отношение и Вие по въпроса.
    Г-Н МИРОЛЮБ СТОЛАРСКИ: Аз искам да говоря с факти. Първо относно касовите апарати. Вие казахте, че не се увеличават, освен тези 2 000 които са направени, никой не купува. Аз искам да ви кажа, че аз в момента имам два апарата на две отделни фирми, които са пуснати в експлоатация, за да се изпробват за да се види как работят. Двата апарата досега дадоха по 4 грешки. Как да вземем нещо, което при пускане в експлоатация дава грешки. Според мен всичко от страна на производителите е направено прибързано. Аз не съм електрончик, не знам как се правят тези неща, но дават грешки в момента. Не искам да казвам фирмите сега, ако е необходимо по-късно ще ви кажа от кои две фирми съм взел пробни апарати, които в момента ми дават непрекъснати грешки, затова не се купуват.
    Относно интегрираните електронни системи. Смятам, че тези три месеца въобще няма да стигнат, тъй като точно преди една седмица имахме среща с НАП относно тези интегрирани електронни системи.
    Господин Вълков, в НАП не са наясно каква връзка искат. Всички, които правят компютърни системи, всички които искат нещо да се направи те питат НАП: „Кажете ни каква информация искате”. НАП още не е наясно каква информация иска. В момента последното нещо, което предложиха е от мобилните оператори, чрез SMS, да преобразуват SMS в нещо друго, след което информацията да отива в НАП. Хората, които разбират от електроника и от електронни средства казаха, че най-несигурното нещо това е SMS. Като пусне информацията една фирма чрез SMS, в даден момент може някой хакер да направи такъв оборот на тази фирма, че след 3 или 4 месеца ще дойдат от НАП и ще му кажат: „Ти трябва да платиш за 1 млн.лева оборот данъците”.
    Аз ви казвам, че за тези три месеца въобще не може да стане интегрирана система. Казвате, че не е подадена молба. Как да се подаде молба, като не се знае каква ще бъде връзката? Който и да създава система, той първо иска изходните данни кои са, за да се направи. Освен това тук има едно противоречие между Министерство на финансите и НАП. Министерство на финансите в наредбата пише много ясно – изисква се постоянна връзка. НАП държат да бъде само мобилна връзката. Ние имаме кабелна връзка, с оптичен кабел. Отговорът на НАП беше : „Това е по-сигурно”. Как да станем ние готови, когато тези на които ние трябва да даваме информация не са готови? Накрая този, който отговаря в НАП за компютрите каза: „Ще бъде това, което ние предлагаме, вие може да се дърпате, но това ще бъде”. Извинявайте, но по този начин мисля че не е редно да искаме нещо.
    Г-Н КОЙЧО РУСЕВ: Господин Вълков, ако разрешите да добавя само още две думи. Пропуснах да кажа, че ако вие намерите разумно решение и то е в духа да бъде от 01 януари 2014 година ще помогнете на фирмите, защото първото тримесечие, ако щете и първото полугодие е с изключително финансово бреме към транспортните фирми. Тук се плащат данъците за предишната година, плащат се винетки, плащат се карнети, какво ли друго не се плаща, както за всяка друга стопанска дейност. Това ще бъде един жест от всички вас и особено от Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения като цяло ако намерите форма нашето предложение да се приеме. Благодаря.
    ПРЕДС. ИВАН ВЪЛКОВ: Благодаря ви, господин Русев.
    Ще помоля от страна на Министерство на финансите да кажат проблемите, които бяха представени от народните представители, от г-н Столарски могат ли да намерят решение в рамките на тези три месеца.
    Г-ЖА ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: С една част от проблемите, за които спомена господин Столарски, той ни запозна и на срещата, която имахме в Министерство на финансите. Една част от тях ние ще можем да решим в самата наредба, но по отношение на техническите параметри ние ще направим среща с БИМ и НАП, но аз не мога сега нищо, тъй като не съм специалист. Мога да направя всичко възможно тези проблеми да бъдат решени, но не мога да кажа на този етап дали ще могат да се преодолеят в тримесечен срок, тъй като са строго специфични технически. Не мога да поема такава гаранция, че в този срок ще бъдат решени.
    ПРЕДС. ИВАН ВЪЛКОВ: Благодаря Ви, госпожо Петкова.
    Уважаеми колеги, имате възможност да изкажете мнения, становища. Заповядайте, господин Иванов.
    Г-Н СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Искам да попитам какъв е срокът, за който трябва да се одобрява една такава система. Ако предположим, че до края на м.януари се уточнят параметрите и се оправят касовите апарати, за да не дават грешки, колко време след това е необходимо, защото явно това са системи, които трябва да се тестват.
    Г-ЖА ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: За фискалните устройства, които са одобрени и ако действително се отстранят от производителите грешките няма проблем, те се закупуват, установява се дистанционна връзка.
    По отношение на интегрираната система. Тъй като превозвачите ще ползват интегрирана система, която ще предава данни от централния сървър към НАП, това вече зависи от всяка интегрирана система и аз не мога да кажа колко време ще отнеме.
    ПРЕДС. ИВАН ВЪЛКОВ: Господин Такоров, имате думата.
    Г-Н РУМЕН ТАКОРОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми господин заместник министър, гости, колеги. Госпожа Петкова, обръщам се към вас защото този въпрос го задавам за трети път, не получих адекватен отговор нито веднъж. Надявам се, че този път ще получа някакъв адекватен отговор, поради простата причина, че когато попитах защо когато Законът за автомобилните превози беше на първо четене в Народното събрание, вие в Министерството на финансите променихте Наредба Н 18, където вкарахте именно че превозвачи с до 50 автобуса и ако не се лъжа с 1 500 пътника превозени на година имат право на такива автоматизирани системи. Това беше през м.април, тогава Вие или някой друг от министерството ми отговори, че това не се касаело за автомобилният транспорт, а се касаело за други видове транспорт и след като приемем закона това нещо ще намери отражение в наредбата.
    Това беше колкото да ми се отговори, което не отговаряше на истината. След това попитах и министър Дянков. Той по същият начин ми каза, че това е нещо на базата на наредбата за данък добавена стойност за автомобилните превози. Сега в момента след толкова месеци, след като е приета наредбата, вие казвате че нямате разбиране по тези интегрирани системи как ще се действа и няма направени, а искахте да ги въведат превозвачите до м.март т.г.
    Аз съм сигурен, че и то м.март няма да стане това нещо и заради това господин Вълков, не се дърпайте за този срок, дайте да го увеличим максимално както го искат хората до края на тази година или от 01 януари 2014 година, за да може наистина да направим нещо. Ние тогава бяхме категорично против въвеждането на тези фискални устройства, посочихме много аргументи. Вие всички които стояхте отсреща казахте: „Това не е вярно, това ще стане”. Какво стана на практика? Сега пак се събираме във форсмажорни ситуации да решаваме някакви проблеми.
    Аз мисля, след като чух всички изказали се дотук, че ние до 31 март няма да направим това, което се иска поради простата причина, че както казаха не са тествани. Вие как си мислите 5 – 6 производители ще тръгнат да работят на ограничен пазар, че всеки ще произведе по-малко, отколкото знае че ще ги реализира. Тези, които ще му останат какво ще ги прави, в Румъния или в Израел ще ходи да ги продава, където не се изискват такива устройства. Много ясно, че те ще са направени за българския пазар.
    Аз пак ви казвам, дайте да не вкарваме политически аргументи, че след 6 месеца щяло да бъдат избори и някои ще излязат на улицата. Дайте да предвидим малко по-голям срок наистина, за да може това нещо,което се изисква да стане. В противен случай, аз ви казвам, преди закриването на това Народно събрание още през м.март ние ще се съберем да увеличим срока. Защо да го правим това?
    Отговорете ми най-сетне на този въпрос. Благодаря ви.
    ПРЕДС. ИВАН ВЪЛКОВ: Благодаря Ви, господин Такоров.
    Заповядайте, госпожо Петкова.
    Г-ЖА ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Благодаря Ви, господин председател. Бих искала да уточня, че Наредбата за фискалните устройства е издадена на основание член от Закона за данък върху добавената стойност.
    По отношение на интегрираните автоматизирани системи в наредбата е предоставена възможност за определени групи лица да ползват вместо фискални устройства интегрирана система.
    Те са две категории, които имат инвестиция над 5 млн.лева и лица които имат голям брой търговски обекти или превозни средства. Тази промяна в наредбата беше направена много по-рано отколкото промяната в Закона за автомобилните превози и също с промяната в Закона за автомобилните превози се даде възможност и на лица, които са автомобилни превозвачи, отговарят на тези условия да не си купуват примерно 300 или 500 фискални устройства, което ще им струва 2 – 3 млн.лева, а да ползват интегрирана автоматизирана система, която ще бъде много по-евтина.
    В самата наредба са записани условията, на които трябва да отговарят лицата, за да ползват такава интегрирана система, но всяка интегрирана система отделно се утвърждава от БИМ , защото има специфика във всяка интегрирана система, това не е фискално устройство, което да е произведено от производител и одобрено, а всяка система се одобрява от БИМ.
    Г-Н РУМЕН ТАКОРОВ:
    Кажете ми защо избрахте 50 броя автомобили. Аз не получих отговор.
    Г-ЖА ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Има две разпоредби. Първата разпоредба на чл. 53, ал. 1 е когато има инвестиции. Втората разпоредба е, че когато примерно има над определен брой търговски обекти или над определен брой превозни средства и превозени пътници. Това са условията да може да се ползва интегрирана система ако лицето реши, не е задължен да я ползва. Той избира дали да ползва фискални устройства или интегрирана система.
    Г-Н РУМЕН ТАКОРОВ: Госпожо Петкова, Вие си противоречите, защото казахте че с тази интегрирана система искате да облекчите тези, които имат 50 броя автобуси, защото другите фискални устройства щели да струват много пари, а сега казвате – той да си избира, какво ще си избира и защо тогава избрахте 50 броя и тези параметри.Хората от бранша задават тези въпроси, а вие още не знаете.
    Г-Н ПЕТЪР МУТАФЧИЕВ: Господин председател, аз предлагам да не връщаме дебатът там където беше от предишното четене.Ясно е, че тези системи няма да заработят.
    Важно е обаче да сложим такива срокове, че все пак като е взето едно решение в този закон да може хората да го изпълнят и да не ги санкционират.
    Интегрираната система никога няма да заработи. Тя ще постави в положение на неравнопоставеност браншовиците. Аз ви питам по какъв начин, освен ако не сложи фискално устройство включително, сега предложението е да отпадне, ще върже интегрираната система с автобуса и как изведнъж няма да каже малкия, който е задължен да има касов апарат, че сивата икономика се е прехвърлила в големите превозвачи, ако няма фискален апарат там. За да има интегрирана система и в автобусът фискалния апарат трябва да е вързан към сървъра, за да имате една единствена връзка, иначе малкия трябва да си направи връзката по вашата наредба директно от самия автобус, с оглед изкарване на един апарат, което също е проблем, защото тук опираме до мобилните оператори, което казахме и миналия път.
    Има още едно опасение и предлагам с това да спрем и да говорим конкретно по сроковете и по първото предложение.
    В момента ние ще дадем право на Министерство на финансите да определя наредбата. Тази наредба не се съгласува с Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Аз питам браншовиците, които стоят отсреща. Кой ще ви защити интереса ако утре министър Дянков, на който аз не вярвам, реши да ви отмъсти, както отмъсти на Български държавни железници и да не им даде субсидията и да им постави по-сложен режим. Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията няма право да ви защити, защото тази наредба е единствено на Министерство на финансите. Махнем ли условието за фискалните устройства, за което вчера говорихме, трябва да видим по какъв начин, дали ще е с едно следващо изменение, министъра на финансите все пак да съгласува и да знае, че става дума за бранш, който гарантира сигурност, безопасност и една услуга, която е жизнено важна на хората.
    Предлагам да не навлизаме в тези дебати, защото нямаме време, дайте да оценим текстовете, които са предложени, да се обединим около едно решение, за да можем до Нова година да минем на две четения. Благодаря ви.
    ПРЕДС. ИВАН ВЪЛКОВ: Уважаеми господа, други мнения или изказвания има ли.
    Заповядайте, господин Петърнейчев.
    Г-Н ГЕОРГИ ПЕТЪРНЕЙЧЕВ: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги, уважаеми господин заместник министър, аз също искам да подкрепя този срок, който браншовиците го искат в рамките на една година или да се изравни заедно с градския транспорт.
    Имам следните съображения. Дори никой не го спомена, но тук са браншовиците и те много добре знаят, че хората които ще работят с тези фискални апарати /хората, които са тук не го знаят/ не са обучени. Те не могат да работят, на тях им трябват месеци да се обучат да работят. В дадено село той ще изчаква 10 човека да се качат и да ги таксува, а той затова време трябва да бъде на спирка Х и започва едно надбягване по пътя, от тук зависи вече и безопасността, за да стигне в определения час следващата спирка. По определен маршрут има точно определено разписание, с което шофьора трябва да се съобрази. Нека да оставим един по-дълъг срок, с който да има възможност и превозвачите и хората да се обучат и спокойно да тестват всичко това, което изнесе и господин Столарски. Всички повреди, които ще се отчетат, всичко това което ще се случи през този период да бъде отстранено и да се знае, че ще започнат да работят спокойно, а не да изпитват притеснения по отношение и безопасността на движението.
    Също така имам един въпрос към госпожа Петкова. Тя засегна тук и въпросът за Наредбата за вътрешноведомствените бензиностанции. Тези хора, които стоят остреща ги засяга и този въпрос. Доскоро знам, че не беше подготвена наредбата и нито една вътрешноведомствена бензиностанция досега не е подготвена. За тези 15 дни как ще стане да се изградят.
    ПРЕДС. ИВАН ВЪЛКОВ: Уважаеми колеги, аз мисля че бяхме достатъчно ясни в тази насока. Искам да внеса малко пояснение и да апелирам към това, което предложи господин Мутафчиев – да се съсредоточим върху сроковете, тъй като там е заложена причината за днешното събиране.
    Ние имаме следните варианти: да бъде приет само единият законопроект, който може да мине на първо и второ четене, за да може да има отлагателен срок за след Нова година. Това е единият вариант.
    Другият вариант е така както трябва да мине всеки един закон – за първо и второ четене със съответните срокове, което означава, че ще отидем в порядъка на 15 – 20 януари. Това, което ни беше изтъкнато е, че има техническа възможност да се осъществят, което не е много ясно от страна на превозвачите и от страна на Министерство на финансите, че е възможно да стане това нещо. Ние като народни представители имаме възможност да направим своя избор – да го направим в рамките на тези три месеца или да дадем един по-дълъг период от време.
    В случая нямаме друго предложение, освен това което е направено от господин Мутафчиев.
    Аз лично съм предложил 3-те месеца от две гледни точки.
    Първо един закон трябва да има дисциплиниращо действие. Това, което е показано до момента е, че не се закупуват такива устройства и ако ние оставим един много по-дълъг период от време, за което в момента нямаме такава възможност, освен срока който ни е представил господин Мутафчиев, никой не може да накара насила този месец или следващия някой да закупи такъв апарат. Практиката е показала, че това става в последния месец или в последните две седмици и никой от производителите няма да започне да произвежда по 8 – 10 000 такива апарата, за да могат да бъдат заредени, плюс това никой не знае колко от фирмите ще преминат към такива интегрирани системи и те няма да купуват такива апарати. Затова моето предложение беше за 3 месеца. Освен това малко или много трябва да имаме предвид, че датата, която е предложена от господин Мутафчиев, не искам да правя някакво политическо внушение, но все пак е много близка до изборите и ще даде възможност според мен по някакъв начин да се използва това нещо политически.
    Затова предложението ми е да бъдат гласувани 3-те месеца. Лично аз се ангажирам с всички колеги, които са тук, ако до средата на м.февруари не стане ясно, че това не може да се въведе, лично аз с колегите ще внесем предложение за допълнително удължаване на този срок.
    Това е което мога да кажа от моя страна. Ако има някой друг да каже нещо или да минаваме към гласуване, колеги.
    Ако минаваме към гласуване трябва да е ясно, че който от законите да мине, трябва да е цял - на първо и второ гласуване. Затова отправям един апел към господин Мутафчиев Ако си изтегли неговият законопроект и гласуваме този законопроект на първо и второ четене, тъй като има и други такива направени предложения по нашия ЗИД, аз поемам ангажимента през м.февруари заедно да внесем ако е необходимо и ако не са готови от Министерство на финансите по изпълнението на тези предложения, едно продължение, поемам това като политическа отговорност.
    Г-Н ПЕТЪР МУТАФЧИЕВ: Господин председател, аз Ви благодаря за подадената ръка, аз също ще ви подам ръка, но струва ми се, че не бива да изтегляме закона. Ако вие не приемете срокът, който е предложен, аз ще подкрепя вашия срок, но наистина сериозно се съмнявам, че за 3 месеца нещо ще стане. Слушайки за разговорите, които бранша е говорил с Министерство на финансите по отношение на системите, мисля че и 6-месечния срок няма да бъде достатъчен. Затова ако вие се въздържите по отношение на моя закон или сте против, аз ще подкрепя вашия закон, защото знам, че в края на краищата е необходимо да се удължат тези срокове и да го направим наистина до края на този парламентарен сезон, преди ваканцията.
    Предлагам да подложите на гласуване законопроектите.
    Г-ЖА ЗОЯ ГЕОРГИЕВА: Колеги, когато приемахме предишният законопроект възникнаха много въпроси, чиито отговори към днешна дата все още ги няма. Ние към днешна дата отново сме в изходна позиция към датата, към която приехме този закон. Според мен на всички нас ни е ясно, че в рамките на 3 месеца нищо няма да се случи. При най-добрата воля, при най-добрата организация, чисто технически и физически нещата няма как да се случат, колкото и да ни се иска. Шестмесечният срок също не е удачен, защото навлизаме в един такъв период, който може да бъде използван и затова за мен е много разумно да е едногодишен срока, така както за градския транспорт. Защо трябва да има разлика между едните и другите?
    Това е моето предложение.
    ПРЕДС. ИВАН ВЪЛКОВ: Госпожо Георгиева, ако не сте ме слушали преди малко ние можем да направим всякакво предложение. Вие имате правото и може да го направите това предложение, но това предложение като го направите на 03 януари данъчните служби и Изпълнителна агенция Автомобилна администрация трябва да започнат да проверяват фирмите и да започне да ги глобява, защото те не са готови.
    Това което каза господин Мутафчиев означава вече, че ще настъпи хаос. Точно затова ние имаме достатъчно воля за решаване на този проблем. Можем да удължим срокът, но това може да стане с гласуване на един от двата законопроекта на първо и второ четене в нашата комисия и в зала и всички тези обструкции там, които ги правим в момента и тези разисквания там да бъдат прекратени и да гласуваме единодушно.
    В момента имаме за обсъждане на два законопроекта на първо четене. В зависимост от гласуването на тези два законопроекта, ще направим по-нататък гласуването.
    Г-Н КОРМАН ИСМАИЛОВ: Уважаеми колеги, уважаеми господин председател, уважаеми гости, аз слушах внимателно. Три месеца според мен са много време, говоря по принцип. На мен ми се струва, че по отношение на производителността на труда, по отношение на бързината, с която се случват нещата в нашата държава, ние за съжаление макар и членове на Европейския съюз повече приличаме на някоя африканска страна, дори на страни които са извън Европейския съюз. Там нещата се случват много бързо и много по-конкурентно. Разбира се тук става въпрос за изсветляването на сектора, за лоялната конкуренция, за приходи, за качество и т. н., но при нашият манталитет, ако не се хванем сериозно всеки да се свърши работата, кой с фискалните устройства, кой с апаратите, кой с наредбите и това че въпроса е важен и от общ интерес. Шест месеца няма да стигнат.
    Аз чух, че вие от мнозинството сте склонни да удължите срокът, ако има допълнително някакъв актуален проблем, който трябва да се изчисти , това е добре, но трябва да се действа наистина сериозно и отговорни във всички сфери, които засягат този проблем.
    Аз съм склонен да приемем по-късият срок от гледна точка на това да бъдат форсирани нещата, а впоследствие ако някъде има проблеми, да направим удължение.
    ПРЕДС. ИВАН ВЪЛКОВ: Господин Иванов, заповядайте.
    Г-Н ИВАН ИВАНОВ: Господин председател, аз се обръщам към господин Мутафчиев. Предлагам господин Мутафчиев да оттегли своят законопроект. Това, по което ние можем да се обединим е да не попаднем в ситуация, в която на 03 януари да се окаже, че законът не може да бъде променен, защото две четения до следващия четвъртък не могат да бъдат направени по нормалната процедура.
    Г-Н ПЕТЪР МУТАФЧИЕВ: Господин Иванов, няма никакъв проблем след като болшинството счита, че законът на господин Вълков и народните представители, които са го предложили , да се гласува по моя закон „въздържал се” или „против”. Това означава, че комисията не го приема, приема един единствен закон, който аз също ще подкрепя, и моя закон ще подкрепя, но първо ще подкрепя и другия и вървим напред. Сега защо си поставяме политически условия.
    ПРЕДС. ИВАН ВЪЛКОВ: Предлагам да преминем към гласуване.
    Г-ЖА ЗОЯ ГЕОРГИЕВА: Доколкото разбирам, сега искаме да приемем на първо четене по принцип, че сме съгласни срокът да бъде удължен. Съкращаваме срокът между първо и второ четене на два дни,вкарваме предложение за срок който искаме.
    Г-Н ПЕТЪР МУТАФЧИЕВ: Няма никакъв проблем в зала ако се отхвърли единият закон и да остане другият, ние да вземем решение и да го предложим, аз ще ви подкрепя в тази посока.
    ПРЕДС. ИВАН ВЪЛКОВ: Колеги, преминаваме към гласуване по първия законопроект.
    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози под № 254-01-117, внесен от народния представител Петър Мутафчиев на 11.12.2012 година.
    Който е за, моля да гласува.
    Гласували „за” - 6, против - няма, въздържали се – 9.
    Не се приема.
    Преминаваме към следващият законопроект.
    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози под № 254-01-118, внесен от народните представители Иван Вълков, Диана Йорданова, Петър Петров, Емануела Спасова, Теодора Георгиева и Станислав Иванов на 11. 12. 2012 година.
    Който е за, моля да гласува.
    Гласували „за” - 16, против – няма, въздържали се – няма.
    Приема се.
    Уважаеми колеги, имам процедурно предложение.
    На основание на чл.70, ал.2 от Правилника за организация и дейността на Народното събрание в Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения предлагам законопроекта да бъде гласуван и на второ гласуване.
    Има ли други предложения. Няма.
    Който е за, моля да гласува.
    Гласували „за” - 16, против – няма, въздържали се – няма.
    Приема се.
    Длъжен съм да го изчета, уважаеми колеги.
    Закон за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози.
    Който е за подкрепа на наименованието на законопроекта, моля да гласува.
    Гласували „за” - 16, против – няма, въздържали се – няма.
    Приема се.
    § 1. Няма направени предложения. По принцип ако има някой да направи предложения, моля да бъдат направени. Няма.
    Предлагам да преминем към гласуване.
    Който е за, моля да гласува.
    Гласували „за” - 16, против – няма, въздържали се – няма.
    Приема се.
    § 2. Има ли предложения по § 2. не виждам вдигнати ръце.
    Предлагам да преминем към гласуване.
    Който е за, моля да гласува.
    Гласували „за” - 16, против – няма, въздържали се – няма.
    Приема се.
    Заключителни разпоредби.
    Който е за подкрепа наименованието на подразделението, моля да гласува.
    Гласували „за” - 16, против – няма, въздържали се – няма.
    Приема се.
    Преминаваме към § 3. Има ли предложения към § 3. Не виждам вдигнати ръце.
    Който е за, моля да гласува.
    Гласували „за” - 15, против – няма, въздържали се – няма.
    Приема се.
    § 4. Законът влиза в сила от 01 януари 2013 година.
    Има ли предложения. Тъй като не виждам направени предложения, предлагам да преминем към гласуване.
    Който е за, моля да гласува.
    Гласували „за” - 15, против – няма, въздържали се – няма.
    Приема се.
    С това се приема на второ четене Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози.
    Колеги, благодаря за участието.
    Преминаваме към точка Разни.
    Господин Такоров, имате думата.
    Г-Н РУМЕН ТАКОРОВ: Господин председател, искам да направя едно предложение. В сряда да направим заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения и да поканим министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията да ни съобщи за новото разписание на влаковете в БДЖ, за да ни разясни защо точно сега трябваше да влезе в сила, какви са новите параметри, какви ще са последиците от него. Това ми се струва, че трябва наложително да се направи, да чуем мнението му по тази тема, а също така и за отнемането на картите на служещите.
    Г-Н ИВАН ИВАНОВ: Господин председател, аз подкрепям това предложение, даже мислех и аз да го направя, но не за да питаме защо сега е направено, тъй като разписанието на влаковете е винаги лятно разписание, което е в края на м.май и зимно разписание, което е от началото на м.декември. По-скоро за проблемите, които възникнаха една седмица след въвеждане на новото разписание и по какъв начин министъра предвижда да бъдат отстранени. Наистина възникнаха сериозни проблеми и то на различни места. Така че по-скоро да дадем мандат на председателят на комисията да разговаря с министъра и в зависимост от това кога е възможно – в сряда или четвъртък да се проведе заседание и да изслушаме министъра. Благодаря ви.
    ПРЕДС. ИВАН ВЪЛКОВ: Уважаеми господин Такоров, уважаеми господин Иванов, аз съм съгласен с вашето предложение, защото в крайна сметка говорим в рамките на няколко дни да направим такова изслушване, но преди да направим такова предложение и да говорим с министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията, в крайна сметка тук в момента в залата се намира заместник министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията господин Камен Кичев, чиито ресор е точно транспорта.
    В момента е тук ресорният заместник министър и ние не го питаме.
    Г-Н ИВАН ИВАНОВ: Господин председател, аз искам да има ефект от едно такова изслушване и приемам и господин Кичев да даде информация, но да не бъде сега.
    Г-Н ПЕТЪР МУТАФЧИЕВ: Господа, господин Кичев отговаря за целият транспорт, има един заместник министър, който отговаря за съобщенията. Ако по тази логика вървим, означава че министър Московски въобще не трябва да идва в комисията. Не мисля, че това е нормален подход, господин председател. Става дума за един сериозен проблем. Същият проблем щеше да възникне и при автобусните превози, ако ние не бяхме направили тази промяна, защото щях да ги питам как ще вървят без фискален апарат автобусите и щяха ли да пуснат автобуси точно след Нова година, да блокираме не само железопътния, но и автобусния транспорт.
    Затова аз мисля, че трябва да дойде министър Московски и той има волята да дойде, не мислете че го защитавате по този начин.
    Да седнем и да поговорим това ръководство на БДЖ в края на краищата какви ги върши, защото всичко идва от некомпетентност и с цел да се намалят приходите на БДЖ, аз по друг начин не мога да си обясня този хаос, който се направи там. Това е нарочно направено и създава проблеми на хората.
    ПРЕДС. ИВАН ВЪЛКОВ: Господин Мутафчиев, Вие не ме изслушахте докрай. Тъй като господин Такоров фиксира един ден – сряда, това което предложи господин Иванов е да направим един разговор с министър Московски и да решим кой ден може да се направи такова изслушване.
    Второ, аз държа на това, за което говорихме. Ние имаме и ресорен заместник министър тук, но него не го питаме нищо.
    Има ли някакви други предложения, колеги. Няма.
    Поради изчерпване на дневния ред закривам заседанието.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ
    ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ:

    Иван Вълков
    Форма за търсене
    Ключова дума