Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО КУЛТУРАТА, ГРАЖДАНСКОТО ОБЩЕСТВО И МЕДИИТЕ
КОМИСИЯ ПО КУЛТУРАТА, ГРАЖДАНСКОТО ОБЩЕСТВО И МЕДИИТЕ
16/06/2010
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за радиото и телевизията, № 054-01-53, внесен от Огнян Стоичков Янакиев на 08.06.2010г.
Д О К Л А Д
за първо гласуване
На редовно заседание на Комисията по културата, гражданското общество и медиите, проведено на 16.06.2010 г. бе разгледан законопроектът за изменение и допълнение на Закона за радиото и телевизията, № 054-01-53, внесен от Огнян Стоичков Янакиев на 08.06.2010г.
В дискусията участваха от Министерството на културата –Димитър Дерелиев, заместник-министър; от Държавната агенция за закрила на детето – Калин Каменов, заместник председател и Радиона Никова, началник на отдел „Координация, програми и сътрудничество”.
На вниманието на Комисията бяха представени становища по законопроекта от Министерството на културата и Държавната агенция за закрила на детето, в които се изразява подкрепа за измененията и допълненията в Закона за радиото и телевизията внесен от народния представител Огнян Стоичков.
С предлаганите изменения и допълнения на Закона се доразвива досега съществуващата уредба, като се създава възможност за още по-ефективна защита на интересите на децата. Предложените текстове са в съответствие на Конвенцията на ООН за правата на детето и целят да се синхронизират действията на двата специализирани органа – единият в областта на медийната регулация – Съвета за електрони медии, и другият – Държавната агенция за закрила на детето в областта на децата и техните права и интереси.
В законопроекта се предлага Съветът за електронни медии, доставчиците на медийни услуги и Държавната агенция за закрила на детето да сключват ежегодно в срок до 31 март споразумение за защита на децата от предавания със съдържание, което уврежда тяхното физическо, психическо, нравствено, интелектуално или социално развитие. Също така Съветът за електронни медии и Държавната агенция за закрила на детето да разработват критерии за оценка на съдържание, което уврежда или създава опасност от увреждане на здравето на децата.
В § 3 от предлагания законопроект се увеличават правомощията на председателя на Държавната агенция за закрила на детето да предоставя мотивирано предложение до Съвета за електронни медии за незабавно преустановяване на предавания с възможни неблагоприятни последствия за физическото, психическото, нравствено и интелектуално развитие на децата. С тези разпоредби отново се цели регламентиране на реални механизми за ефективна координация и взаимодействие между специализирания орган за закрила на детето и независимия специализиран орган, регулиращ медийната среда.
За нарушаване на разпоредбите от страна на доставчиците на медийни услуги вносителят предвижда завишаване на имуществената санкция в размер от 15 000 до 30 000 лв. Чрез тези предлагани финансови санкции се цели по-добра защита на значим обществен интерес, съотносим със степента на обществена опасност, свързана с намеса в личния живот на децата.
По-време на дискусията народните представители принципно се обединиха около необходимостта от промяна и в подкрепа на предлаганите промени в Закона за радиото и телевизията, но бяха изказани съображения относно разпоредбата от § 3, с която се предлага в чл. 32, ал.1 от ЗРТ да се създаде нова т. 12а, касаеща възможността за преустановяване на излъчване на предаване и от евентуалната необходимост от прецизирането й във връзка с нейната конституционносъобразност. Бе обърнато внимание, че тази норма може да противоречи на чл. 39, чл. 40 и чл. 41 от Конституцията на Република България. Както и върху обстоятелството, че по този повод Конституционният съд се е произнесъл в две решения: Решение № 7 от 4 юни 1996 г. по конституционно дело № 1 от 1996 г., което е тълкувателно по отношение на чл. 39, чл. 40 и чл. 41 от Конституцията и Решение № 21 от 14 ноември 1996 г. по конституционно дело № 19 от 1996 г. за установяване на противоконституционността на разпоредби от Закона за радиото и телевизията от 1996 г., който впоследствие е отменен с приетия през 1998 г. ЗРТ. В една от разпоредбите са се давали правомощия на Националния съвет за радио и телевизия по налагане на следните принудителни административни мерки: „Даване на задължителни предписания на ръководителите на радио- и телевизионните организации; временно спиране разпространението на определено периодично предаване; временно спиране разпространението на програмите на радио и телевизионната организация” и в следващите алинеи е разписана процедурата по налагане на изброените мерки.
Конституционният съд е обявил за противоконституционна тази разпоредба като противоречаща на нормата на чл. 40 от Конституцията, според която печатът и другите средства за масова информация са свободни и не подлежат на цензура; спирането и конфискацията на печатно издание или на друг носител на информация се допускат само въз основа на акт на съдебната власт, когато се накърняват добрите нрави или се съдържат призиви за насилствена промяна на конституционно установения ред, за извършване на престъпление или за насилие над личността.
След проведеното разискване Комисията по културата, гражданското общество и медиите с 12 гласа „за”, 0 „против” и 2 „въздържал се” предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за радиото и телевизията, № 054-01-53, внесен от Огнян Стоичков Янакиев на 08.06.2010г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Даниела Петрова