КОМИСИЯ ПО КУЛТУРАТА, ГРАЖДАНСКОТО ОБЩЕСТВО И МЕДИИТЕ
16/03/2011
Изслушване на генералния директор на Българската телеграфна агенция за работата на агенцията за периода ноември 2007 г. – декември 2010 г.
С Т А Н О В И Щ Е
На редовно заседание, проведено на 16 март 2011 г. Комисията по културата, гражданското общество и медиите изслуша генералния директор на Българската телеграфна агенция за работата на агенцията за периода ноември 2007 г. – декември 2010 г.
Нормативният акт, уреждащ дейността на Българската телеграфна агенция (БТА) е нейният статут, който е приет от 36-то Народно събрание на 29 юни 1994 г., обн. в ДВ бр.56, 12 юли 1994 г. Съгласно Статута на Българската телеграфна агенция, Народното събрание изслушва периодично отчет на генералния директор на БТА. По силата на своя статут, Българска телеграфна агенция е общонационален автономен и информационен институт на Република България като нейните основни функции са свързани със събирането, обработването и разпространението на обективна информация за политически, обществени, икономически и културни събития.
БТА се финансира от продажба на информационни продукти, реклама и целеви средства от държавния бюджет.
Днес БТА разпространява всекидневно около 1000 информации и 600 снимки от България и света, които сами по себе си са информация, с придружаващ ги текст. Те отразяват всичко, което се случва в политиката, икономиката, културата, спорта. В страната агенцията има 35 щатни кореспонденти във всички областни центрове, като с това покрива цялата страна. Източници на информация от чужбина са собствените кореспонденти на БТА, договори за сътрудничество със световните агенции – Асошиейтед прес, Ройтерс, АФП, ДПА, ИТАР-ТАСС, Синхуа, както и националните информационни агенции на държави от всички континенти. Основната мисия на агенцията е да разпространява навременна, проверена и надеждна информация.
По статут БТА е единственият официален национален източник на информация от България и света за държавните институции. На тях БТА предоставя безплатно пълен пакет информационни услуги. По силата на същия статут държавните институции са длъжни да предоставят първо на БТА информация за своята дейност, тъй като агенцията е основен източник на новини от България за света.
Според отчета 95% от новините, които се излъчват в информационното пространство на България са с източник БТА. Като най-сериозен за БТА проблем е нерегламентираното ползване на националната агенция и спазването на закона за авторското право, както и коректното позоваване на източника на информация за клиенти с подписан партньорски договор.
Агенцията предлага информационните си услуги, базирайки се изцяло на постоянно развиващите се интернет технологии. За целта агенцията поддържа достъпа до глобалната мрежа посредством два независими интернет доставчика, като редовно обновява техническите параметри на връзките, за да е в синхрон с възходящите тенденции в тази област.
В отчета е определено финансовото състояние на агенцията като добро. За отчетният период е регистрирана печалба както следва: 2008 г. – 287 000 лв., 2009 г. – 237 000 лв., 2010 г. – 140 000 лв.Спадът през последните две години се дължи, както от намалението на приходите от издателската дейност, така и от коригираната държавна помощ, което води до преструктуриране и оптимизиране на разходите. Това се отразява най-вече на набелязаните темпове на развитие на БТА. Липсата на финансов ресурс не позволява да извърши набелязаната инвестиционна програма за техническо оборудване в защита на информацията от нелоялна конкуренция.
Отчетено е, че приходите от реклама и ПР услуги в бюджета на БТА запазват относителна стабилност. През 2008 г. те са 614 158 лв., а през 2009 г. са 589 046 лв. През 2010 г. приходите от реклама и ПР услуги спрямо 2008 г. намаляват с 8,5%.
Спецификата на БТА е, че като „нетърговска” медия тя не е ориентирана към краен потребител на информация, респективно на търговска реклама. Тя е насочена основно към другите медии, към органите на управление и затова разполага с относително ограничени възможности за реклама.
Изграждането на национална мрежа от зали за пресконференции в големите градове у нас е проект, който е определен в отчета като стратегически за агенцията и е отчетено, че доказва своята икономическа ефективност. Постъпленията от реклама в пресклубовете са основен дял от общия финансов обем на рекламните приходи на БТА. През 2008 г. приходите от реклама в Националната мрежа от Пресклубове на БТА са 394 484 лв., а през 2010 г. 378 000 лв. В момента пресклубове на БТА има в София, Велико Търново, Видин, Хасково, Пловдив, Пазарджик, Стара Загора. През настоящата 2011 г. се предвижда да се открият пресклубове в Русе, Плевен, Търговище, Шумен и други областни градове.
Като най-мащабен проект на агенцията през последните години е посочен – организирането и провеждането на ежегодни срещи на българските медии по света. Седмата поредна среща щe бъде в Холандия – 2011 г..
БТА стартира и инициативата Гост на редколегията на агенцията, с която се цели да се запознаят повече хора от политическия, стопанския и обществения живот на страната с процеса на правене на новини.
След проведена дискусия народните представители от Комисията по културата, гражданското общество и медии единодушно приеха за сведение Отчета на Българската телеграфна агенция за периода ноември 2007 г. – декември 2010 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Даниела Петрова