Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО КУЛТУРАТА, ГРАЖДАНСКОТО ОБЩЕСТВО И МЕДИИТЕ
КОМИСИЯ ПО КУЛТУРАТА, ГРАЖДАНСКОТО ОБЩЕСТВО И МЕДИИТЕ
06/02/2013 първо гласуване

    Законопроект за изменение и допълнение на Закона
    за Националния архивен фонд, № 302-01-3, внесен от
    Министерския съвет на 25 януари 2013 г.
    Д О К Л А Д

    На редовно заседание на Комисията по културата, гражданското общество и медиите, проведено на 6 февруари 2013 г. г. бе разгледан Законопроект за изменение и допълнение на Закона за Националния архивен фонд, № 302-01-3, внесен от Министерския съвет на 25 януари 2013 г.
    В дискусията участваха от Министерството на вътрешните работи – Николай Нанков, началник отдел „Нормотворческа дейност” в дирекция „Правно-нормативна дейност”; Държавна агенция “Архиви” – Румяна Атанасова, зам.председател на Държавна агенция “Архиви” и Лиана Битракова, началник отдел “Правен”.
    От страна на вносителите законопроектът беше представен от г-жа Румяна Атанасова.
    Законът за Националния архивен фонд, урежда формирането, опазването и използването на Националния архивен фонд на Република България, организацията, управлението и дейността на архивите.
    С настоящият законопроект за изменение и допълнение Закона за Националния архивен фонд се цели да се регламентират предаването, опазването и ползването на ценни електронни документи. Законопроектът е изготвен въз основа на анализ на ефективността от неговото приложение в периода от 2007 г. до днес. Част от предложенията са вследствие на приключил проект за изготвяне на функционален анализ за подобряване на ефективността и ефикасността на Държавна агенция „Архиви“, финансиран от Оперативна програма „Административен капацитет“. В практиката са констатирани проблеми, свързани на първо място с осъществяване на контролните функции на Държавна агенция „Архиви“. Някои от законовите разпоредби в областта на опазването на документите преди предаването им за съхранение в държавните архиви също са недостатъчно ефективни. Не са разписани прецизно отговорностите, сроковете и процедурите по опазването, съответно предаването, на ценните документи на държавно съхранение в случаите на преструктуриране на държавни и общински институции, на откриване на процедури по несъстоятелност, приватизация и ликвидация на търговски дружества по смисъла на § 1, т. 11 от Допълнителните разпоредби на Закона за Националния архивен фонд.
    За гарантиране опазването на ценните електронни документи законопроекта въвежда срок за предаване на техните копия – пет години от датата на създаването им. След изтичането на срока от 20 години, оригиналите на ценните електронни документи се предават в съответните държавни архиви за дългосрочно опазване заедно със съпътстващите ги хартиени документи. Съкращаването на срока за предаване на ценните електронни документи в държавните архиви ще направи практически възможно да се развие модул за електронното архивиране към електронното правителство, без който електронното правителството не би могло да функционира пълноценно.
    Законопроектът има също за цел създаването на действени законови механизми за управление и контрол по опазването на документите от Националния архивен фонд. Основната част от предложенията са насочени към прецизиране на функциите на контрол и методическа помощ в предархивното поле. Дават се правомощия на председателя на Държавна агенция „Архиви” при установяване на документи в риск да разреши приемането на държавно съхранение на ценни документи преди изтичането на установения 20-годишен срок за съхранение във фондообразувателите. Целта е да се предотврати тяхната загуба или унищожение.
    Обособена е нова глава „Контрол“, в която е доразвит и прецизиран контролът по изпълнението на Закона за Националния архивен фонд. Разписването на контролни функции е свързано с необходимостта от регламентиране на допълнителни правомощия за изпълнение на разпоредбите на закона в частта за попълването и опазването на Националния архивен фонд. Систематичното място на новата глава за контрола е преди главата, съдържаща административнонаказателните разпоредби.
    Предвидените глоби и административнонаказателни санкции при констатирани нарушения на закона са актуализирани при търсене на пропорционалност и съобразяване с тежестта на нарушението, за което се налагат.
    Със законопроекта се променя наименованието на агенцията на Държавна агенция „Национален архив”, с което се подчертава ролята й като национална архивна институция. Определени са по-коректно архивите и институциите, които съхраняват документи на националния архивен фонд, както и техният профил и обект на дейност. Конкретизирана е мрежата и функциите на държавните архиви с оглед улесняване на фондообразувателите и обслужването на гражданите с архивна информация.
    В изпълнение на предписание на Държавна агенция „Национална сигурност“ в законопроекта е разписана разпоредба за възможността за създаване на информация, подлежаща на класификация като служебна тайна.
    В съответствие с действащото законодателство са отстранени отделни текстове, които са загубили своето значение или са неотносими към него. С цел постигане на правно-техническа прецизност е разменено систематичното място на отделни текстове.
    На редица места е прецизирана и актуализирана архивната терминология, използвана в текста на закона, като са взети предвид и указанията на Групата на европейските архивисти към Съвета на Европа и на Международния съвет на архивите. Само в отделни случаи при констатирано в практиката нееднозначно тълкуване на закона са направени предложения с редакционен и технически характер за постигане на яснота и безспорност при неговото прилагане.
    Очакванията са с измененията и допълненията на закона да се създаде възможност за действен контрол по опазването на Националния архивен фонд от страна на архивите, съхраняващи ценни документи по смисъла на закона, както и ясно формулиране на задълженията и отговорностите на физическите и юридическите лица по отношение на създаваните от тях ценни документи.
    Предложените изменения и допълнения на Закона за Националния архивен фонд не изискват допълнителни финансови средства от държавния бюджет.
    След проведената дискусия Комисията по културата, гражданското общество и медиите с 12 гласа „за”, без „против” и „въздържал се” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за Националния архивен фонд, № 302-01-3, внесен от Министерския съвет на 25 януари 2013 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО КУЛТУРАТА,
    ГРАЖДАНСКОТО ОБЩЕСТВО И МЕДИИТЕ:

    Д-р Даниела Петрова
    Форма за търсене
    Ключова дума