КОМИСИЯ ПО КУЛТУРАТА, ГРАЖДАНСКОТО ОБЩЕСТВО И МЕДИИТЕ
Обсъждане на законопроект за доброволчеството, № 202-01-68, внесен от Министерския съвет на 26 октомври 2012 г.
На 22 ноември 2012 г. се проведе заседание на Комисията по културата, гражданското общество и медиите при
Д н е в е н р е д:
Обсъждане на законопроект за доброволчеството, № 202-01-68, внесен от Министерския съвет на 26 октомври 2012 г.
Заседанието бе открито в 14,40 ч. и ръководено от госпожа Даниела Петрова – председател на комисията.
* * *
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ПЕТРОВА: Уважаеми колеги, налице е кворум, откривам заседанието на Комисията по културата, гражданското общество и медиите, което ще се проведе при точка единствена в дневен ред, а именно:
Обсъждане на законопроект за доброволчеството, № 202-01-68, внесен от Министерския съвет на 26 октомври 2012 г.
Има ли предложения по така изчетения ви дневен ред? Ако няма, предлагам същият да бъде гласуван.
Който е „за”, моля да гласува.
За – 14, против и въздържали се – няма.
На днешното заседание присъстват: от Министерството на културата: Деяна Данаилова – директор на дирекция „Културна политика”, Милда Паунова – директор на дирекция „Правно-нормативна дейност и обществени поръчки”, и Боян Милушев – парламентарен секретар.
От Министерството на вътрешните работи: Веселин Вучков – заместник-министър, Виктория Русанова – парламентарен секретар, и Николай Нанков – началник отдел „Нормотворческа дейност” в дирекция „Правно-нормативна дейност”.
От Министерството на образованието, младежта и науката: Драгомир Маноилов – парламентарен секретар, и Яничка Труева – директор на дирекция „Младеж”.
От КНСБ: Мария Чочева.
От КАРИТАС: Ангел Гьорев.
От Център за психологически изследвания: Надежда Николаева Иванова и Милен Живков Добрев.
От Български център за нестопанско право: Ралица Величкова.
По законопроекта за доброволчеството са поискани становища от отдел „Европейско право” в Народното събрание, от Министерството на финансите, Министерството на труда и социалната политика, Министерството на образованието, младежта и науката, от Министерството на вътрешните работи, от Министерството на здравеопазването, от Национална мрежа за децата, Български червен кръст, Български център за нестопанско право, фондация „Лале”, КАРИТАС-България, Национален алианс за работа с доброволци. От всички тях са получени становища.
Също така сме поискали от още три правни субекта становища: фондация „Помощ за благотворителността”, „Зелени балкани” и „Анимал реск”, София, които не са ни представили становища.
Становищата са ви раздадени. Предлагам да минем към нашата оперативна работа и давам думата на госпожа Данаилова да представи Законопроекта за доброволчеството.
Заповядайте.
ДЕЯНА ДАНАИЛОВА: Благодаря Ви, госпожо председател.
Уважаеми госпожи и господа народни представители! Първо бих искала да ви въведа в темата с някои пояснения, за да няма учудване защо именно Министерството на културата като представител на изпълнителната власт е вносител на този законопроект.
Накратко, 2011 г. беше обявена от Европейския съюз за Европейска година на доброволческите дейности и за активна гражданска позиция. Това решение беше взето във формат Съвет на министри на културата, откъдето произтичаше вече и на национално ниво задължението на Министерството на културата да бъде национален координатор. Ние поехме тази важна и отговорна функция заедно с Министерството на образованието, младежта и науката и в хода на националните дейности, предприети в изпълнение на целите на Европейската година, се открояваше приоритетът да бъде изготвен Закон за доброволчеството в България, тъй като в консултации и с гражданския сектор установихме, че има една незапълнена ниша в българското законодателство, а именно регламентиране на статута и дейностите на доброволците.
Също така като насочваща информация направихме едно проучване в кои европейски страни има уредено законодателство, което регламентира доброволческите дейности и доброволческия труд, и съвсем накратко да ви кажа, това са държави като Румъния, Сърбия, Македония, Босна и Херцеговина и Хърватия – от нашия регион, Чехия, Унгария, Латвия, Литва, Молдова, Полша, Италия, Люксембург, Португалия, Испания, Белгия, Малта, Кипър. Може и да пропускам някоя от държавите, за което моля да ме извините.
Какви са мотивите, с които представяме този законопроект? С него се уреждат обществени отношения, свързани с организирано извършване на доброволческа дейност. Необходимостта от създаването на Закон за доброволчеството се обуславя от наличието на трайно установени обществени отношения, свързани с осъществяването на доброволчеството във всички сфери на обществения живот, и съществуващата до момента правна уредба на доброволческите дейности на различни нива, която е предвидена в специални закони или подзаконови нормативни актове.
От друга страна, приемането на Закон за доброволчеството ще създаде необходимите предпоставки за насърчаване на активна гражданска позиция, необходимите гаранции за защита на лицата и организациите, осъществяващи тези дейности. Със законопроекта са регламентирани основни принципи на доброволческата дейност: свободен избор, равнопоставеност, лична отговорност и законност. Дадени са легални определения за организирано извършване на доброволческа дейност, за доброволческа организация и доброволец. Разгледани са възможностите за участие на доброволци непълнолетни лица, и доброволци чужди граждани. Въведени са съответните разпоредби, които предвиждат участието на доброволци български граждани, доброволци граждани на държави членки на Европейския съюз, и доброволци граждани на трети страни.
Очертан е кръгът от субекти, които пряко ще бъдат засегнати от създадената правна уредба – доброволчески организации и формирования. В тяхна полза или чрез тях ще се извършва доброволческата дейност. Въвежда се задължение за тези лица да създадат необходимите условия за осигуряване на живота и здравето на доброволците при извършването на доброволческите дейности.
Зададени са основните положения, определящи статута на доброволеца, неговите основни права и задължения при осъществяването на доброволческата дейност.
Предвидено е възстановяване на действително направените разходи от доброволеца при или по повод извършването на тази дейност. В определени случаи се предвижда застраховане на доброволеца срещу злополука или за вреда, причинени от него на трети лица. Уредени са отношенията, свързани с обучение и квалификация на доброволците.
Регламентирани са видовете доброволчество, като се дава дефиниция за краткосрочно, дългосрочно и корпоративно доброволчество. Въвежда се изискване за сключване на писмен договор за дългосрочно доброволчество, като се посочват необходимите документи и задължителните реквизити по договора.
Предвижда се създаване на регистър на доброволците, като са посочени основните данни, които трябва да бъдат включени в този регистър. Създадена е делегация за издаване на подзаконови актове за уреждане на отношенията, свързани с водене на регистрите на отделните организации, а също така с този регламент се постига и необходимата прозрачност в уреждане на отношенията на доброволеца и съответната организация, гарантират се правата на доброволците и се осигурява защитата на правата на заинтересованите граждани и юридически лица.
Предвидено е издаването на идентификационна карта, чрез която доброволците да се легитимират по време на извършваните от тях дейности.
Това са накратко мотивите и съдържанието на законопроекта.
Благодаря ви за вниманието.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ПЕТРОВА: Благодаря Ви и аз.
Колеги, откривам дискусията, като давам възможност и на представилите становища също да вземат отношение.
Заповядайте, проф. Данаилов.
СТЕФАН ДАНАИЛОВ: Ясно е, че с този закон се предвижда да се въведат съответни разпоредби, които предвиждат участието на доброволци български граждани, доброволци от държави членки на Европейския съюз, доброволци граждани на трети страни.
Преди да се опитаме да въведем и у нас изискванията на Директива 2004/114 на Съвета от 13 декември 2004 относно условията за прием на граждани на трети страни с цел образование, ученически обмен, безвъзмездно обучение и друга доброволческа дейност, преди да определим видовете доброволчество, като утвърдим дефиниция за краткосрочно, дългосрочно и корпоративно доброволчество, искам да задам един ключов въпрос, който мен много ме смущава. И това е становището, подписано от заместник-министър председателя и министър на финансите господин Дянков. При съгласуване на проекта господин Дянков е подписал категоричен текст, с който се настоява текстът от чл. 4 от законопроекта да отпадне. Ще ви припомня какво гласи този текст, тъй като считам, че ако този текст отпадне, то отпада и необходимостта от по-нататъшната ни работа върху този закон.
В чл. 4 от проекта пише: „Държавата подпомага и насърчава доброволческите дейности чрез финансови, икономически и други облекчения и стимули, определени в съответните закони.” В становището му се обяснява, че предвиденото подпомагане и насърчаване на доброволчеството чрез различни облекчения и стимули е в противоречие със законодателството на Европейския съюз. Становището на Министерството на финансите посочва, че така предвидената разпоредба в чл. 4 не поражда конкретни ангажименти за държавата, тъй като конкретните облекчения и стимули следва да бъдат регламентирани в съответните закони и затова не е необходимо включването на разпоредбата и тя трябва да отпадне.
На мен не ми е ясно, ако отпадне чл. 4 от проекта, как ще се създават необходимите условия за осигуряване на живота и здравето на доброволците при извършване на доброволческа дейност? Как ще се осъществяват защитните разпоредби в този закон, свързани с дейността на доброволеца относно възстановяване на разходи, застраховка на доброволеца срещу злополука или вреди, опазване на живота и здравето на доброволеца? Как ще се уреждат отношенията, свързани с обучение и квалификация на доброволците?
Освен това в становището на Министерството на вътрешните работи изрично се посочва, че част от разпоредбите на проекта на Закона за доброволческия труд не са в съответствие с нормите на Закона за защита при бедствия, като например принципът за безвъзмездност за положения труд.
При това положение бих искал да попитам вносителите – вече разбрахме в кои държави е приет такъв закон – как държавата там участва в неговото прилагане и необходимо ли е приемане на нов закон, само за да узаконим възможността чрез извършване на дългосрочно доброволчество, доброволците да получават облекчения за продължително пребиваване?
Прегледах становището на Комисията по европейските въпроси и там доста конкретно те отговарят по чл. 4. И не срещам да има такова нарушение, за които говори господин Дянков.
Уважаеми колеги, считам, че становищата, които посочих, показват, че доброволческият труд ще бъде стимулиран само с ентусиазма и гражданската готовност на желаещите да влагат своя труд само водени от добрата си воля, според възможностите на собствените си средства и гражданска съвест за участие в обществена полза.
При този неясен проект, при положение че отпадне чл. 4, запознавайки се със становищата, от Коалиция за България ще се въздържим в гласуването на проекта.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ПЕТРОВА: Благодаря Ви.
Други желаещи? Заповядайте, заместник-министър Вучков.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВЕСЕЛИН ВУЧКОВ: Благодаря, госпожо председател.
Госпожи и господа народни представители, вземам повод от изложението на проф. Данаилов. Вътрешното министерство естествено няма някаква органическа връзка с разработването и приемането от Министерския съвет на този закон, но моето присъствие тук се обяснява със следното.
Много внимателно във Вътрешното министерство изчетохме целия проект и дискусиите в Министерския съвет и искаме да кажем, че всъщност през последните няколко години, а и малко преди нашия мандат, се опитваме да поставим работата на спасителните служби – пожарната и не само нея вече – на доброволчески принцип в голяма степен, освен чисто професионалния, защото това е масова практика. Всеки от вас, който е ходил из Европа и света, знае, че всъщност пожарогасенето в много голяма степен е подчинено на доброволни отряди. За съжаление в България дълго време това е напълно забравена практика. Дори и да имаше малка възможност в някои правни норми, тя на практика беше абсолютно забравена.
През последните две-три години обаче министър Цветанов взе това като приоритет и се опитваме да създадем необходимата организация, така щото постепенно все повече общини да могат да се ангажират с тази изключително важна обществено-полезна дейност от колкото се може по-широк кръг граждани да подпомагат професионалните спасители – пожарникари, а и други, които се справят с бедствия чрез доброволни отряди.
За целта в Закона за защита при бедствия има отделен раздел, който се нарича „Доброволни формирования” по Закона за защита при бедствия. Този закон е от 2006 г. Отделно от това през миналата година и през тази година разработихме и много по-подробна подзаконова нормативна база. Най-популярната, може би вие сте я срещали, защото сте най-близо до общините и до хората, е Наредбата за доброволчеството в пожарната служба. Всички общини в момента са в процедури за създаване на доброволни отряди. В някои общини това е по-успешно, в други – по-трудно, но така или иначе процесът вече е стартирал.
Имаме още няколко подзаконови актове, които приехме през тази година, основно по отношение на обучението на доброволци, които ще помагат на пожарникарите. Възнагражденията, между другото, макар и минимални, все пак сме разработили законово нормативна база. Тоест освен законова и подзаконова нормативна база вече имаме и конкретни практически стъпки и сме сигурни, че това е бъдещето. Няма да се намери някой, който да опонира на това.
Притеснението ни е единствено в следното. Искаме все пак да е още по-ясно, че Законът за защита при бедствия е специален закон по отношение на този общ Закон за доброволчеството. Вярно е, че в разпоредбата на Закона за доброволчеството съзираме известен текст, който чак толкова не ни притеснява, тоест помага ни за тълкуването. Има такъв текст, чл. 1, ал. 3 от Законопроекта за доброволчеството, където е записано, че тази организирана доброволческа дейност се извършва при спазване правилата на този закон, доколкото друго не е предвидено в особени закони. Въпреки всичко смятаме, за да няма никакви проблеми в бъдеще с тълкуването или пък неправилна практика, много полезно и целесъобразно би било да има изрична допълнителна разпоредба в Закона за доброволчеството, който е на вашето внимание, в която изрично да се каже, че този Закон за доброволчеството не се прилага за доброволните формирования по отношение на Закона за защита при бедствия, защото наистина нещата са доста специфични и различни в доброволческата дейност по отношение справянето с пожари и други природни бедствия.
Това е единствената ми молба – ако е възможно да има изрична такава допълнителна разпоредба.
Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ПЕТРОВА: Благодаря Ви и аз.
Колеги, имате думата. Заповядайте, колега Етем.
ЕМЕЛ ЕТЕМ: Благодаря Ви.
Уважаема госпожо председател, уважаеми колеги! Аз бих искала да допълня това, което заместник-министърът на вътрешните работи каза, с една-единствена цел – да бъдем полезни да не се дублират термини и функции и в същото време да се разграничат ясно доброволческите дейности в страната. Защото това е доста общ закон и оттук насетне всяко едно ведомство, предполагам, ще може да си направи своята рамка, в която ще ползва този тип дейности и ще си изпише много стриктно какви ще бъдат техните правомощия.
Защо казвам това? Защото в 2006 г., когато приехме Закона за защита при бедствия и стартирахме формирането на доброволците в страната заедно с Националното сдружение на общините, за предишния ни мандат – 2005 до 2009 г., ние се сблъскахме с редица трудности във връзка с обучението на доброволците, екипирането на доброволците, съответно със заплащането на периода, в който те отдават обществено-полезен труд, със застраховката. Тук ще допълня само заместник-министър Вучков, не става дума само за пожари, а става дума за всякакви извънредни ситуации, при които всеки един български гражданин би трябва да чувства своя граждански дълг да се притече и да помогне, защото това не е по силите на която е да е изпълнителна власт. Нито Министерството на вътрешните работи, нито армия, нито която и да е друга структура, която има отговорност за сигурността на населението, не би могла да се справи при възникване на извънредна ситуация.
Затова и моята молба е, когато разглеждаме тези документи, да имаме предвид, че вече има нормативна уреденост на този вид дейност и това да ви бъде и в полза.
Също така препоръчваме на Министерството на вътрешните работи да отворят архивите по време на нашето управление, да видят как ние сме намерили решение на тези въпроси, защото сега чувам, че министър Цветанов бил възложил, пък специално отношение обърнал, наредба и т.н. Такива наредби има приети, те са действащи и функциониращи и заедно с общините бяхме успели да направим една доста добра схема за начина на финансиране на доброволците и това трябваше да става постепенно и поетапно с регистрирането на тези хора по общини, с тяхното обучение от грамотни специализирани служители от силите на сигурността в различните сектори, които това ги касаеше, и най-вече, начинът, по който те да бъдат финансирани, освободени от работа и да се решат всички техни проблеми, които ще възникнат, докато те прилагат своя доброволен труд.
Затова е добре да намерите, господин заместник-министър, време да разговаряте и с вицепремиера да се възстановят тези практики и да предвидим в проектобюджетите и за 2013 г. включително, средства, които така или иначе ние отпускахме. От 2007 г. има наредба, която Министерството на финансите заедно с Министерството на извънредните ситуации разработихме, и тя много успешно се прилагаше, но от 2009 г. нататък, след като вие встъпихме във власт, прекъснахте всякакви такива дейности, включително и разширяване на доброволчеството, включително и финансирането и обучението. Защото целта на тези доброволци не е само те самите да положат обществено-полезен труд, а целта им беше те да подпомогнат и самите граждани, което ще бъде като едно гражданско училище, да бъдат полезни и на себе си, за да може да има много малко нанесени щети както в личен, чисто човешки план, така и в обществен план.
Молбата ми е да използваме опита, който предишните правителства имат. Все пак говорим за една държава, за Република България, не говорим за различни планети. И да се съобразим със съществуването на Закона за защита при бедствия и разписаните норми, за да няма разнобой и дублиране на, ако щете, и терминология, защото това утре ще доведе до проблеми при упражняването и прилагането на закона.
Напълно съм съгласна, подкрепям предложението на Министерството на вътрешните работи да се обособи, за да не се изпадне утре в ситуация, в която силите на сигурността да не могат да ползват доброволните формирования, които на територията на страната има и които трябва да бъдат разширени.
Госпожо председател, понеже имам още една комисия и ще се наложи да изляза, моля да ми броите гласа „въздържал се”.
Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ПЕТРОВА: Благодаря. Други изказвания? Заповядайте, колега Караминова.
ГИНЧЕ КАРАМИНОВА: Благодаря.
Аз ще подкрепя законопроекта. Смятам, че трябва да има законова рамка за доброволческите организации, само че подкрепям и становището на Националната мрежа за деца, че трябва допълнително да бъде указано доброволчески организации, които работят с деца, да приемат етичен кодекс за работа с деца и да имат чисто досие, тоест да го докажат.
Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ПЕТРОВА: Благодаря Ви. Други изказвания?
СТЕФАН ДАНАИЛОВ: Аз имам един въпрос към госпожа Данаилова. Гледах становището на Министерството на образованието, младежта и науката, които дават три предложения, този проект съгласуван ли е с другите ведомства, преди да мине през Министерския съвет и да дойде тук.
ДЕЯНА ДАНАИЛОВА: Да, разбира се, проф. Данаилов, не само че е съгласуван, но той е разработен заедно с тях. Министерството на културата организира работна група, в която влизаха и Министерството на вътрешните работи, и Министерството на финансите, и Министерството на труда и социалната политика, и Министерството на образованието, младежта и науката, и Министерството на здравеопазването, и Министерството за физическо възпитание и спорт, както и голяма част от неправителствените организации, които работят в тази насока.
Освен това, когато беше готов проектът след доста месеци работа по него, беше подложен на обществено обсъждане, като повече от месец беше публикуван на сайта на Министерството на културата. Всички предложения, които се получиха в този период, бяха отразени, разбира се, обсъдени отново от тази междуведомствена работна група. И след това, Вие знаете, като доскорошен министър, че една процедура за приемане на законопроект в Министерския съвет изисква по устройствения правилник на Министерския съвет съгласуване с всички министерства.
СТЕФАН ДАНАИЛОВ: Аз много добре го знам и затова задавам този въпрос, защото ето сега чуваме какво е становището на Министерството на вътрешните работи. Гледам още какви предложения имат от Министерството на младежта.
И още нещо, имали ли сте вие становището на Министерството на финансите за махането на чл. 4?
МИЛДА ПАУНОВА: Уважаема госпожо председател, уважаеми народни представители! Министерството на финансите последователно поддържа становището си и в съгласувателната процедура преди внасянето на законопроекта в Министерския съвет държавата да не участва във финансирането на доброволческите организации, но ние считаме и поддържаме, че целесъобразно и гарантиращо ефективна работа на доброволческите организации е държавата да ги подпомага. Но това становище на министър Дянков е поддържано и преди внасянето на законопроекта в Министерския съвет.
СТЕФАН ДАНАИЛОВ: Искаш да кажеш, че това становище на Министерството на финансите не е валидно, така ли?
МИЛДА ПАУНОВА: Не, че последователно е поддържано, а дали е основателно ще прецените вие като народни представители при гласуването на законопроекта.
СТЕФАН ДАНАИЛОВ: Защото неговият аргумент, че нещо с Европа не можело не е така. Вижте т. 7 от становището на Комисията по европейските въпроси, което много конкретно казва какво трябва да се направи.
СИЛВИЯ ХУБЕНОВА: Проф. Данаилов, дали ще мога да взема отношение, защото аз съм член и на Комисията по европейски въпроси и там наистина много обстоятелствено бяха разгледани нещата. Смятам, че няма нищо ново, нищо странно, нищо изненадващо в това, че има различни предложения за промени в текстове. Все пак аз мисля, че тук сме на първо четене на законопроекта и не мисля, че някой би имал нещо против създаването на Закон за доброволчеството. Още повече, че почти във всички местни власти все повече и повече се налага необходимостта от подобно нещо.
Ще ме извините, но в крайна сметка, все пак аз съм от управляващата партия и това, което ще кажа, вероятно ще прозвучи малко странно, но ролята на парламентаристите е да решат дали да подкрепят становището на Министерството на финансите или да не го подкрепят. След като ние сме убедени, че този закон трябва да го има и че той трябва да има поне минимална финансова осигуреност, не мисля, че становището на министъра на финансите е определящо за вземане на нашето решение.
Така че лично аз считам, че ние трябва да подкрепим законопроекта на първо четене. Между първо и второ четене да се изчистят всички предложения, които са дадени. Вероятно при прочита на целия текст на законопроекта и след съгласувателната процедура с различните министерства са възникнали нови неща, които би трябвало да бъдат доуточнени. Комисията по европейските въпроси наистина много ясно е разписала какво трябва да бъде направено във връзка със синхронизиране на българското и европейското законодателство и мисля, че нищо различно от други обсъждания не се случва в момента.
Така че лично аз ще подкрепя закона с ясното съзнание, че трябва да има промени между първо и второ четене. За мен е важно все пак, че има ясно дефиниране на дефиниции, които досега ги нямаше в съпътстващите закони, че имаме различни видове доброволчество и това е ясно. Така че аз лично ще подкрепя законопроекта.
СТЕФАН ДАНАИЛОВ: Може ли да отговоря? Аз съм щастлив от развитието, което чуват моите уши днес – че вие ще застанете срещу тези предложения. Само си спомнете какво обсъждахме миналия четвъртък пак от едно писъмце на Дянков по Закона за културното наследство. Пак имаше едно такова, което се премълча и то си замина. Става въпрос за друго. Ако е така, това е друг въпрос. Но общо взето аз нямам впечатление, че становищата на финансите не сме ги минавали с лека ръка. Защото, както знаете, парите ще дойдат оттам. Ако има такова решение, добре, това си е ваш проблем. Но смущаващо е това, което чета от Министерството на финансите.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ПЕТРОВА: Благодаря. Други изказвания? Заповядайте.
РАЛИЦА ВЕЛИЧКОВА, Български център за нестопанско право: Аз представлявам една от организациите, които изразиха становище по предложения законопроект, но също така организация, която участва в междуведомствената група, създадена от Министерството на културата, чиято задача беше да подготви проекта за Закон за доброволчеството.
В становището, което сме изразили заедно с още две организации – фондация „Лале” и Национален алианс за доброволчеството, ние категорично подкрепяме приемането на такъв закон, доколкото той за нас е инструмент, с който ще се стимулира развитието на доброволчеството в страната и наистина категорично го подкрепяме.
Разбира се, имаме своите конкретни предложения, които бихме ви представили по-подробно при разглеждането на предложенията между първо и второ четене, тъй като те са конкретни и според нас биха се усъвършенствали още повече текстовете, които сега са предложени на вашето внимание.
От страните, които чухте в началото и в които има приети закони за доброволчеството, тъй като сме изследвали тази материя, аз бих направила извода, че там, където няма толкова добре развита практика и стимулиране на доброволческите отношения, се стига до регламентирането със закон, който действа като един подтик и импулс за развитието на тези отношения.
И накрая ще си позволя нещо, за което бях предизвикана. Дискусията преди малко стана много интересна по отношение на коментара на проф. Данаилов за нормата на чл. 4 от законопроекта. Изразявайки нашето становище, ние считаме, че законопроектът би загубил своята цялост, ако тази разпоредба отпадне. Нашето тълкуване е, че това е една обща норма, която дава възможност в други закони да се предвидят мерки, които да стимулират доброволчеството. Аз бих ви дала аналог с един закон, който ви е добре познат, предполагам, Закона за юридическите лица с нестопанска цел, където изрично в чл. 5 се казва, че държавата може да стимулира дейността на организациите в обществена полза чрез различни митнически, финансови, данъчни и други облекчения. И много добре знаете, че след този закон, приет в 2001 г,. през годините далеч след неговото приемане, се стигна до приемането на определени данъчни облекчения, които да са в помощ на организациите в обществена полза. С което искам да кажа, че това е една правна възможност, която в определен момент може да бъде използвана, но е добре да съществува. Защото това ще е още един стимул, който може да се използва за стимулиране на доброволчеството.
Благодаря. Ще се радвам да продължите дискусията и да приемете този законопроект.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ПЕТРОВА: Благодаря Ви. Други изказвания? Заповядайте.
ЯНИЧКА ТРУЕВА, Министерството на образованието, младежта и науката: Благодаря, госпожо председател.
Тъй като и проф. Данаилов спомена, а и не само заради това, важността на закона е ясна, но това, което искам да кажа, че е изключително важно по отношение на изграждането и личностното развитие на младите хора и Министерството на образованието, младежта и науката в процеса на разработване и на вече приетия Закон за младежта разработи и част за младежко доброволчество, защото трябваше да гарантираме правата. Голяма част от нашите разработки, тъй като знаехме, че се подготвя проект на закон за доброволчеството и ние участвахме в него, бяха предоставени на работната група. Част от предложенията бяха приети в процеса на работа, но имаше други, които бяха дискусионни и не бяха приети и с оглед на това, че не бяха приети, ние направихме и нашите предложения към сега дискутирания проект на закон за доброволчеството.
Господин заместник-министър Вучков подкрепи моята първа теза – реално нашето желание е да се отправят препратки към други действащи специални закони, които да обвържат предмета на дейност, а и възрастовата група, която осъществява доброволчески дейности.
Другото важно нещо за нас е разработването на стандарти, в които стандарти, които ще бъдат реално един вид подзаконови нормативни актове, но в различните области, както е примерно младежкото доброволчество, изключително важно е особено за дългосрочното доброволчество, където имаме и граждани на трети страни и граждани на Европейския съюз, да се знае какво е лицето, с какви качества, с какво образование, което желае да осъществява такава дейност. Тъй като младежкото доброволчество обхваща почти целия спектър на доброволчески дейности, то трябва да бъде защитено и не е маловажно, особено когато говорим за сектора на социалните услуги, много често младите хора предоставят услуги и то продължително в центрове примерно за работа с деца, за работа с възрастни хора. И знанията и уменията, които те трябва да притежават, прилагайки тази обществено-полезна дейност, би трябвало по някакъв начин да бъдат създадени, ако те не ги притежават и трябва да се гарантира качеството на услугата, която дават.
Така че за нас разработването на конкретни стандарти (то може да бъде вписано само в текст, който да е един текст в закона, но трябва да бъде разписано това нещо) не беше прието и затова си позволихме допълнително да го предложим.
И другото нещо, на което обърнахме внимание, е така наречената идентификационна карта или досега използваният термин беше „доброволческа книжка”. За младия човек това е важно, първо, от гледна точка на своята идентификация пред други органи на изпълнителната власт и трети лица, а пък от друга страна, изключително важно е и това вече световната практика го е доказала, за доказване на професионален опит, изискуем от бъдещи работодатели. Сега се борим с младежката заетост, това е един от начините младите хора да придобият необходимия им опит, дори и професионално да се ориентират, когато решават по кой път професионално да се реализират. Така че идентификационната книжка и нейното унифициране за нас е важно и трябва да бъде определен органът, който да я издава, така че да важи пред всички юридически лица в страната и Европа, разбира се, защото младите хора днес са много мобилни. И с този закон реално насърчаваме и мобилността сред тях.
Благодаря ви за вниманието! Извинявайте за дългото изложение!
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ПЕТРОВА: Благодаря Ви. Други изказвания? Заповядайте, колега Станиславова.
ЛЮБОМИЛА СТАНИСЛАВОВА: Благодаря, госпожо председател.
Относно последното изказване на представителя на Министерството на образованието, младежта и науката искам да се присъединя съвсем кратко и да кажа, че аз също познавам доста млади хора, които са ученици от горен курс, и съвсем доброволно точно в посочените центрове за деца най-често ходят и полагат доброволческа дейност, в смисъл, че помагат в работата с децата, рисуват с тях, четат и стихове и т.н. и т.н.
Честно казано, в България съществува доброволчество, слава богу, не само от млади хора, а свидетели сме на много инциденти, които станаха в последните години, че имаше хора и при пожари, и при наводнения, които помагаха на органите на държавата.
Така че аз предлагам и на колегите, които заявиха, че няма да подкрепят законопроекта, всъщност всички да го подкрепим, защото това е нещо, което съществува в държавата, доброволци съществуват, просто в момента ще сложим една законова рамка, която още повече ще регулира тази дейност и тя ще бъде подкрепена. Разбира се, че трябва да се съобразим със становището на Министерството на образованието, младежта и науката между първо и второ четене и със становището на Комисията по европейски въпроси. Те са дали наистина конкретни препоръки, които ще са в полза на закона.
Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ПЕТРОВА: Заповядайте, колега Ангелов.
ВАЛЕРИ АНГЕЛОВ: Аз искам да задам един такъв въпрос. Да кажем, има някакво природно бедствие и има хора, които са доброволци, но работят в частна фирми, при участие в доброволческа акция как се уреждат тяхното възнаграждение и отношенията с работодателя, защото тези хора все пак би трябва да напуснат работа?
НИКОЛАЙ НАНКОВ, Правна дирекция на МВР: Ние с колегите обсъждахме, участваха колегите от дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението” към момента на изготвяне на този законопроект. Той си мина една съгласувателна процедура, в която всеки министър си изказа различни становища. Ние изказахме изключително критично становище по отношение на този законопроект, но след анализ с всички колеги установихме, че някак си дейността по защита от бедствия, аварии, катастрофи е несъотносима към духа и целите на този законопроект. Колегата от образованието много ясно го каза това нещо. И поради която причина вече след приемането на законопроекта от Министерския съвет в резултат от този анализ и дори много настояваме на това, което каза и доц. Вучков, за да може да се изключи по един безспорен, по един категоричен начин дейността по опазване на населението и материалните ценности от бедствия, аварии и катастрофи.
Един от пунктовите, които засягате в момента и което е голямата разлика между целите на този закон и тази наша наредба е, че ние заплащаме на нашите доброволци. Има огромна разлика между това, което ни се предлага в момента в законопроекта, и наредбата. Ето това е. Така че този въпрос, който засегна и госпожа Етем, тя го засегна дълбоко. Те си стоят тези въпроси, организация имаме пълно, съответно имаме и финансови средства в посоката. Тези неща ги уреждаме с други ведомства, вътрешни подзаконови актове. Но именно това е една дейност, която някак си не кореспондира с целите и предмета на този закона. Това мога да кажа.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ПЕТРОВА: Благодаря Ви.
Аз също подкрепям това, което каза господин заместник-министърът. Смятам, че между първо и второ четене, за да няма объркване и колизия на норми, пък и опасността да изгубите вашите доброволци, подвеждайки ги под тази норма, нека изрично да бъде разписан такъв текст – дали в преходни или заключителни разпоредби, ще видим къде е функционалното му място. Ще направим тази корекция.
АНТОН КУТЕВ: Вие казвате, ще ги разпишем между първо и второ четене, а доколкото разбрах изказването тук, то отиде в малко по-друга посока – той каза, че този законопроект просто не може да реши този проблем и той трябва да бъде решен по друг начин. Може би не съм разбрал правилно.
НИКОЛАЙ НАНКОВ: Не, вероятно не съм разбран. Ние имаме съвсем категорично становище, много ясно, една-единствена разпоредба, която правно-технически винаги така се е правила, в преходни и заключителни разпоредби буквално да се каже: този закон за доброволчеството, който сега предстои да гласувате, не се прилага за тези доброволчески образования. И готово, това е. А иначе другите въпроси, които касаят нашите доброволчески формирования те са дори финансово осигурени, слава богу, във връзка с едни програми на правителството, с големи предприсъединителни фондове и т.н.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ПЕТРОВА: Благодаря Ви. Други изказвания? Заповядайте, колега Кирова.
ЙОАНА КИРОВА: Благодаря Ви, госпожо председател.
Само искам да обърна внимание, тъй като видях, че има становище на Националната мрежа за децата, в законопроекта за доброволчеството се включват и дейности, свързани с доброволна дейност и с деца. Интересно ми е какво е становището на Държавната агенция за закрила на детето и не е ли редно, когато има доброволческа дейност за работа с деца не само да се изисква документ за съдимост, а да има и други критерии, дори и психотест.
Това е моето предложение наистина да се помисли по-обстойно между първо и второ четене да се разпишат някакви критерии, когато става въпрос за работа с деца.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ПЕТРОВА: Благодаря Ви. Други изказвания? Заповядайте, колега Василев.
ЕМИЛ ВАСИЛЕВ: Благодаря, госпожо председател. И аз да кажа две думи.
Аз подкрепям идеята на министъра на финансите, защото той сигурно се притеснява, че при тази формулировка на чл. 4 ще се нароят множество нестопански и доброволчески организации, които ще търсят начин как да взимат пари от държавата, за да осъществяват някаква дейност. Както между прочем много голяма част от неправителствения сектор постъпва точно по този начин подобен род сдружения със нестопанска цел много бързо се превръщат в казионни организации, които по един или друг начин се колаборират с държавни организации.
Така че по принцип подкрепям законопроекта, аз ще гласувам за него. Той е от типичните законопроекти, който може и да го има, може и да го няма. Но след като Министерският съвет смята, че трябва да го има, защо пък да не го има? Аз ще го подкрепя.
Една забележка, може би въпрос, към вносителите. За мен има едно притеснение, какви са гаранциите, че този законопроект няма да се използва за заобикаляне на трудовото законодателство и под формата на сключване на договори с доброволец за безвъзмезден труд, всъщност да се прикрива трудово правоотношение? Мисля, че съществува такава опасност и може би трябва да помислим между първо и второ четене дали някъде на може да се включи още една формулировка, която изрично да забрани това нещо да се случва или пък да се носи някаква отговорност, ако някой се опитва да заобиколи трудовите правоотношения с фиктивен договор за доброволчество.
Иначе идеята за корпоративното доброволчество е много интересна според мен, това е най-ценното в закона, тъй като тя позволява примерно една доброволческа организация да сключи договор с някое голямо предприятие неговите служители примерно да почистят Витоша. И дава действително едни опции, които могат да бъдат много полезни. Така че това е много добра идея.
Надявам се вносителите да дадат отговор на въпроса, който поставих.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ПЕТРОВА: Благодаря Ви. Заповядайте, госпожо Паунова.
МИЛДА ПАУНОВА: Уважаема госпожо председател, уважаеми народни представители! Считам, че някаква форма на защита създава регистърът на доброволческите организации. Мисля, че по този начин би могло да се проследи и да се докаже целта на пребиваването в нашата държава и на полагането на съответната дейност. Но идеята за по-голяма гаранция, по-голяма защита с въвеждане на някаква наказателна отговорност я подкрепям.
ЕМИЛ ВАСИЛЕВ: Не непременно наказателна, тя може да бъде административна.
МИЛДА ПАУНОВА: Добре, административно-наказателна.
Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ПЕТРОВА: Благодаря Ви. Други изказвания?
Ако няма, закривам дискусията и подлагам на първо гласуване Законопроекта за доброволчеството № 202-01-68, внесен от Министерския съвет на 26 октомври 2012 г..
Който е „за”, моля да гласува.
За – 10, против – няма, въздържали се – 4.
С това законопроектът е приет на първо гласуване. Ще помоля всички заинтересовани страни да изпратят, ако имат готовност с текстове.
Благодаря ви! Пожелавам приятна почивка!
(Закрито в 15,30 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Даниела Петрова