КОМИСИЯ ПО ПРАВАТА НА ЧОВЕКА, ВЕРОИЗПОВЕДАНИЯТА, ЖАЛБИТЕ И ПЕТИЦИИТЕ НА ГРАЖДАНИТЕ
КОМИСИЯ ПО ПРАВАТА НА ЧОВЕКА, ВЕРОИЗПОВЕДАНИЯТА, ЖАЛБИТЕ И ПЕТИЦИИТЕ НА ГРАЖДАНИТЕ
11/11/2010
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ПРАВАТА НА ЧОВЕКА, ВЕРОИЗПОВЕДАНИЯТА, ЖАЛБИТЕ И ПЕТИЦИИТЕ НА ГРАЖДАНИТЕ
№ 053-14-33/12.11.10 г.
Д О К Л А Д
ОТНОСНО: Проект на Изборен кодекс, № 054-01-87, внесен от Искра Фидосова Искренова и група народни представители на 4. 11. 2010 г.
На заседание, проведено на 11. 11. 2010 г., Комисията по правата на човека, вероизповеданията, жалбите и петициите на гражданите разгледа и обсъди Проект на Изборен кодекс, № 054-01-87, внесен от Искра Фидосова Искренова и група народни представители на 4. 11. 2010 г.
Проектът на Изборен кодекс беше представен от народния представител Тодор Димитров. Той подчерта, че кодексът дава нова правна рамка на изборния процес. Кодифицирането на изборното законодателство е отдавна необходимо и очаквано от българското общество. Уеднаквяването и стабилността на правилата, на които ще се подчиняват и по които ще се произвеждат различните видове избори е гаранция за максимално противодействие срещу нарушенията, без да се накърняват избирателните права на гражданите. Проектът предвижда изменение на досегашната нормативна уредба – при изборите за местни органи на властта се въвежда принципа „уседналост” при упражняване на активното и пасивното избирателно право, в продължение на 12 месеца в съответното населено място. В преходните и заключителни разпоредби е създадено изключение само за предстоящите местни избори през 2011 година, където уседналостта е 10 месеца и се дължи на стремежа да не се нарушават правата на гражданите за участие в изборите, с оглед времето от приемането на кодекса до произвеждането на изборите. Регламентирано е правото на граждани на страни-членки на Европейския съюз да участват в местните избори при спазване на принципа за уседналост и условията, визирани в разпоредбата на чл. 3, ал. 5. Със спазването на уседналостта се ограничава утвърдената порочна практика за недобросъвестно упражняване на избирателни права. Възприет е еднакъв принцип за формиране на органите, произвеждащи изборите. За разлика от досегашната уредба, в страната ще действа една централна избирателна комисия за всички видове избори. В кодекса са уредени подробно правилата за формиране на изборни органи извън територията на страната, като за първи път подробно се регламентират правила за гласуване в чужбина. Новост е създаването на подвижни секционни избирателни комисии за гласуване при всички видове избори с подвижна избирателна урна, за улесняване на гражданите с доказани тежки заболявания и двигателни увреждания. Изменя се и статутът на придружителите на лицата с увреждания, като един придружител може да придружава не повече от две лица. Предвиден е нов подход за регистрацията на политическите субекти - двустепенна система за регистрация, чрез първоначална регистрация на партиите и допустима последваща регистрация на коалиции, само от вече регистрираните партии.
С преходните и заключителни разпоредби се регламентира, че през 2011 година изборите за президент и вицепрезидент и местните избори ще се произведат на една и съща дата. Завишава се критерият за произвеждане на пряк избор в населените места, като избори за кмет ще се провеждат в населени места с над 500 души население.
При проведените дебати, освен изказаните мнения на подкрепа за кодифицирането на изборното законодателство, се изтъкна, че в проекта има разпоредби, които ограничават и нарушават правата на българските граждани, като например въведения принцип за уседналост. Според някои народни представители, страна-членка на Европейския съюз няма право да лишава свои граждани от активно и пасивно гласуване. Изказани бяха мнения, че съществуват спорни моменти при предложенията районните кметове да не се избират пряко от населението и намаляването броя на общинските съветници, както и ограничаването на правата на общински съветници да участват в дейността на комисии, ако са напуснали или са изключени от група. Изказани бяха възражения относно двустепенната система на регистрация и завишаването на броя на населението, което ще избира пряко кмет на населено място.
След проведената дискусия, Комисията по правата на човека, вероизповеданията, жалбите и петициите на гражданите с 10 гласа „за”, 2 гласа „против” и 2 гласа „въздържали се” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Проект на Изборен кодекс, № 054-01-87, внесен от Искра Фидосова Искренова и група народни представители на 4. 11. 2010 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО ПРАВАТА
НА ЧОВЕКА, ВЕРОИЗПОВЕДАНИЯТА,
ЖАЛБИТЕ И ПЕТИЦИИТЕ НА
ГРАЖДАНИТЕ:
ЙОРДАН БАКАЛОВ