КОМИСИЯ ПО ПРАВАТА НА ЧОВЕКА, ВЕРОИЗПОВЕДАНИЯТА, ЖАЛБИТЕ И ПЕТИЦИИТЕ НА ГРАЖДАНИТЕ
КОМИСИЯ ПО ПРАВАТА НА ЧОВЕКА, ВЕРОИЗПОВЕДАНИЯТА, ЖАЛБИТЕ И ПЕТИЦИИТЕ НА ГРАЖДАНИТЕ
24/01/2013
Доклад
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ПРАВАТА НА ЧОВЕКА, ВЕРОИЗПОВЕДАНИЯТА, ЖАЛБИТЕ И ПЕТИЦИИТЕ НА ГРАЖДАНИТЕ
№ 353-14-3/24.01.2013 г.
СТАНОВИЩЕ
ОТНОСНО: Национална гражданска инициатива „Срещу произвола на монополите”, № ПГ-016-00-19, внесена от Инициативен комитет на 22 декември 2010 г.
На редовно заседание, проведено на 24. 01. 2013 г., Комисията по правата на човека, вероизповеданията, жалбите и петициите на гражданите разгледа и обсъди Национална гражданска инициатива „Срещу произвола на монополите”, № ПГ-016-00-19, внесена от Инициативен комитет на 22 декември 2010 г.
В предоставената подписка са залегнали актуални проблеми и са направени множество искания, свързани с дейността на топлофикационните, електроснабдителните, водоснабдителните и газоснабдителните дружества.
В подписката се предлага разширяване на съставът на Консултативния съвет към Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) чрез привличане на по-широк ескпертен потенциал на неправителствените организации.
Предлага се създаването на Специализирано звено за енергиен одит с контролни функции и правомощия за работа с първични документи на дружествата от енергийния и водния сектор и достъп до класифицирана информация. За по-голяма ефективност на дейността на Звеното за енергиен одит се предлага разработването на специализирана база данни за пазарните цени по видове дейности, услуги, материали и оборудване на дружествата, която да послужи за извършване на сравнителни анализи на ценообразуващите елементи, финансовите отчети и бизнес планове на дружествата и за оценка на нивото на разходите на дружествата и тяхната диференциация. Така създадената специализирана база данни ще подпомага периодично прегледа на цените във всички сектори на енергетиката за определяне на справедливи цени по веригата производител- търговец- потребител и ще доведе до постигане на баланс между търсенето и предлагането.
В тази връзка се настоява да се приеме програма за намаляване размера на признатите загуби на ел. енергия, като в следващите 5 години се постигнат средноевропейските нива, както и за предприемане на необходимите мерки за усъвършенстване на подходите за регулиране на цените и приходите, съгласно европейския формат.
Поставя се въпросът за нормативното уреждане на специализирано звено за медиация, за извънсъдебно разрешаване на спорове, както и запазване правото на ползване на услугите при констатирано драстично увеличение на сметките на потребителите. Иска се въвеждане на електронно отчитане, електронна фактура на монополните услуги и картова предплатена услуга за консумацията на електрическа енергия. Настоява се за премахване на всякакви цени или такси при регистрация на абонатите, при промяна на титуляра на партидата, съответно при прекратяване на договорните правоотношения с дружествата - доставчици на обществени услуги, както и да не се въвежда такса „електромер”.
Националната гражданска инициатива „Срещу произвола на монополите”, предмет на обсъждането, съдържа и предложения за законодателни промени, както в Закона за енергетиката и Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги, така и в други нормативни актове по актуални въпроси от обществена значимост за развитие на енергийния сектор и В и К сектора.
В мотивите на подписката се посочва, че целта на направените предложения за промени в нормативната уредба е качеството на услугите да съответства на заплащаната от потребителите цена, създаването на работещ механизъм за ефективен контрол и ефективна защита на потребителите. Предлаганите промени целят и създаване на по-ефективен държавен контрол на дейността на дружествата от енергийния и водния сектор, с оглед защита на правата на потребителите на тези услуги, за гарантирано качество на предоставяните услуги.
При обсъждането беше отбелязано, че голяма част от проблемите, изложени в подписката, са поставяни от граждани и неправителствени организации под формата на жалби, петиции, сигнали и молби до Комисията, както и пряко, на организираните от нея приемни за граждани.
Комисията винаги е работила в посока защита на правата на потребителите и своевременно е изпращала на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране всички получени жалби, молби, сигнали и петиции от граждани за проверка на изнесените в тях факти и обстоятелства.
Във връзка с голяма част от поставените проблеми, Комисията е искала становища от Министерството на икономиката, енергетиката и туризма с настояване за законодателни промени и нов механизъм за регулиране на отношенията потребител - фирми за топлинно счетоводство - топлофикационно дружество.
Настоявали сме за по-широко експертно и гражданско участие при обсъждане на проблеми в енергийния и водния сектор и при предстоящи промени в нормативната уредба на двата сектора.
В Закона за енергетиката и Закона за енергийната ефективност бяха направени съществени законодателни промени, с които се гарантира ускоряване на процесите на либерализация и запазване закрилата на битовите клиенти. Предложенията за въвеждане на такса „електромер” бяха отхвърлени и няма планове за въвеждане със законодателен акт на т.н. такси „електромер” и „водомер”.
Въведени са изрични забрани за промяна във вътрешната инсталация на сгради - етажна собственост, както по смисъла на Закона за енергетиката, така и по смисъла на Закона за устройство на територията.
Последните законодателни промени, съобразени с либерализацията на енергийните пазари осигуряват възможности за диверсификация на топлоизточниците, поради това, че по този начин се дава възможност за създаване на конкурентна среда на енергийния пазар.
Като успех трябва да се отбележи създаването на специализиран фонд „Енергийна ефективност и възобновяеми източници”, който може да се използва за различни инициативи на граждани и сдружения на етажната собственост за повишаване на енергийната ефективност, включително за реконструкция на сградните отоплителни инсталации. Създадена е възможност за използване на средства по Оперативна програма „Регионално развитие за целево саниране и реконструкция в сгради-етажна собственост”.
Имайки предвид съществените промени на законодателството в областта на енергийния сектор, смятаме, че се работи в посока удовлетворяване на исканията, заложени в подписката и са постигнати немалки успехи за защита на правата на потребителите. За положително смятаме участието на експерти от неправителствените организации в работни групи и заседания на специализираните парламентарни комисии, както и решението на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране да въведе практиката на провеждане на открити заседания преди вземане на решения, отнасящи се до цените.
Като сериозен успех може да се отбележи и създадената с Решение на Народното събрание от 3 октомври 2012 г. парламентарна комисия за наблюдение на дейността на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране, което е още една гаранция за засиления държавен контрол по отношение дейността на ДКЕВР и дейността на топлофикационните, електроразпределителните, водоснабдителните и газоснабдителните дружества.
Съгласно Закона за медиацията, приет през 2004 г., предмет на медиация могат да бъдат граждански, търговски, трудови, семейни и административни спорове, свързани с права на потребители, и други спорове между физически и/или юридически лица, включително и когато са презгранични. Няма пречка, както се предлага в подписката, отношенията между потребител и лицата, предоставящи услуги по електроснабдяване, топлоснабдяване, водоснабдяване и газоснабдяване да се уредят чрез медиатор, при условията и по реда на Закона за медиацията.
След проведената дискусия, Комисията по правата на човека, вероизповеданията, жалбите и петициите на гражданите, единодушно с 12 гласа „за” смята, че има още сериозни въпроси в енергийния и водния сектор, които предстоят да бъдат решавани. Препоръчва на Комисията по икономическата политика, енергетика и туризъм да разгледа предложенията, внесени от гражданската инициатива и да предложи проект за решение на Народното събрание.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО ПРАВАТА
НА ЧОВЕКА, ВЕРОИЗПОВЕДАНИЯТА,
ЖАЛБИТЕ И ПЕТИЦИИТЕ НА
ГРАЖДАНИТЕ:
ЙОРДАН БАКАЛОВ