Постоянно действаща подкомисия по усвояването на средствата от Европейския съюз към Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
Постоянно действаща подкомисия по усвояването на средствата от Европейския съюз към Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
П Р О Т О К О Л № 4/03.02.2015 г.
На 3 февруари 2015 г. от 15,30 часа се проведе редовно заседание на Подкомисията по усвояване на средствата от Европейския съюз към Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Обсъждане на постъпили искания за изслушвания в Подкомисията по усвояването на средствата от Европейския съюз към Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
2. Обсъждане на конкретни мерки по т. 2 от приетия Работен план на Подкомисията за първото тримесечие на 2015 г.
3. Обсъждане на конкретни мерки по т. 3 от приетия Работен план на Подкомисията за първото тримесечие на 2015 г.
4. Разни.
Заседанието беше открито и ръководено от Слави Бинев – председател на Подкомисията по усвояване на средствата от Европейския съюз към Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Уважаеми колеги, уважаеми гости! Тъй като имаме право по правилник да започнем работа с трима души присъстващи, откривам заседанието на Подкомисията по усвояване на средствата от Европейския съюз към Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
Тъй като има доста въпроси, моето предложение е да започнем нашата работа. Аз съм сигурен, че всички останали членове на нашата подкомисия, които не присъстват на това заседание, ще получат информация по имейлите и ще се съобразим с тяхното мнение, тъй като това са въпроси, които мисля, че могат само да бъдат допълвани, а не да бъдат оспорвани. Така поне си мисля.
Който е съгласен да започнем нашата работа на основание на правилника, моля да гласува.
Гласували: за 3, против и въздържали се няма.
Приема се единодушно.
Ние сме само трима членове на подкомисията, които присъстват. Днес Миглена Александрова е подала заявление да бъде извинено нейното отсъствие. Смятам, че трябва да уважаваме нейното искане. Това е само уведомително изпратено до нас от името на госпожа Александрова.
Така че позволете ми да открия заседанието на Подкомисията.
Ние приехме една много амбициозна програма на предишното заседание, което беше много хубаво. Сега обаче трябва да я изпълним, което вече усложнява малко процедурата. Молбата ми е наистина в работен порядък да уведомите вашите асистенти и вашите сътрудници, че трябва да имаме много бърза комуникация.
Бях помолил в електронен вид да ми бъдат изпратени предложения за общините, които да бъдат избрани, за да може всеки да каже по три общини и по този начин на практика като сме 7 човека – по три общини, бяхме могли да направим един списък от 21 общини. Но мисля, че и сега можем да го обсъдим. Както се казва, тези, които са тук, ще имат по-голямо право да предложат общини, които да бъдат поканени.
Смятам, че тук не става дума за някакво надцакване, а напротив, става дума за това да подберем такива общини, които да бъдат от нула до пет, тоест първо, различни в своето финансово изражение, второ, като големина, трето, като региони, които имат различна проблематика.
В тази връзка искам да гласуваме дневния ред. Вие го знаете какъв е, но ще го кажа още веднъж. Предлагаме за днес следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Обсъждане на постъпили искания за изслушвания в Подкомисията по усвояването на средствата от Европейския съюз към Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
2. Обсъждане на конкретни мерки по т. 2 от приетия Работен план на Подкомисията за първото тримесечие на 2015 г.
3. Обсъждане на конкретни мерки по т. 3 от приетия Работен план на Подкомисията за първото тримесечие на 2015 г.
4. Разни.
Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
Гласували: за 3, против и въздържали се няма. Дневният ред се приема единодушно.
В тази връзка аз ви предлагам, тъй като може би най-много време ще ни отнеме първа точка, да преминем към втора и трета точки от дневния ред, след това да се върнем на първа точка и тогава, ако нямате нищо против, да прегледаме наболелите въпроси.
Преминаваме към втора точка от дневния ред:
ОБСЪЖДАНЕ НА КОНКРЕТНИ МЕРКИ ПО Т. 2 ОТ ПРИЕТИЯ РАБОТЕН ПЛАН НА ПОДКОМИСИЯТА ЗА ПЪРВОТО ТРИМЕСЕЧИЕ НА 2015 Г.
Във връзка с решението, което взехме миналия път, според мене ние трябва да поискаме един анализ от Националното сдружение на общините на Република България, за да видим какъв е техният анализ при проблемите с усвояване на европейските пари. Разбира се, това не изключва ние да си направим нашия собствен анализ, тъй като се предполага, че те имат едно субективно отношение по тези въпроси.
Така че ако искате, да изпълним една от точките, която е залегнала в нашия план. Тези, които са съгласни да бъде написано такова писмо до Националното сдружение на общините, за да можем да видим техния поглед върху това как са усвоявани тези средства и каква е тяхната проблематика от тяхна гледна точка, моля да гласуват.
Гласували: за 3, против и въздържали се няма.
Приема се единодушно.
С това да смятаме, че точка 2 е приета, тъй като на практика това е писмото, което трябва да бъде изпратено от наше име до Националното сдружение на общините в Република България.
Преминаваме към трета точка от дневния ред:
ОБСЪЖДАНЕ НА КОНКРЕТНИ МЕРКИ ПО Т. 3 ОТ ПРИЕТИЯ РАБОТЕН ПЛАН НА ПОДКОМИСИЯТА ЗА ПЪРВОТО ТРИМЕСЕЧИЕ НА 2015 Г.
Тази точка е почти идентична с предишната. Тогава взехме решение да поискаме от ОСЕС и към прокуратурата тяхното мнение за това какви са проблемите, какви са най-много сигналите, които са получили. Те сигурно имат някакъв анализ. Или ако нямат, най-малкото нашето писмо ще ги подсети, че трябва да направят такъв. Защото ние на базата на информацията, която те ще ни подадат, ще трябва да направим някакъв наш допълнителен, паралелен анализ, който, разбира се, трябва да го направим в работен план.
Ако нямате нищо против да бъдат изпратени такива писма към прокуратурата и към ОСЕС, за да можем да получим тяхното мнение, да го приемем.
Ако няма други предложения, моля да гласуваме точка 3.
Гласували: за 3, против и въздържали се няма.
Приема се единодушно. С това приемаме и трета точка от дневния ред.
Преминаваме към първа точка от дневния ред:
ОБСЪЖДАНЕ НА ПОСТЪПИЛИ ИСКАНИЯ ЗА ИЗСЛУШВАНИЯ В ПОДКОМИСИЯТА ПО УСВОЯВАНЕТО НА СРЕДСТВАТА ОТ ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ КЪМ КОМИСИЯТА ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ.
Тази точка е изключително важна. Тъй като другите колеги ги няма, надявам се и колегата, който е зад нас, също да се включи с предложения. Смятам, че е редно всеки един първо да каже три града, които смята, че трябва да бъдат включени в тези покани, които ние ще разпратим за следващото събиране. Тоест, ако ме питате, те трябваше да бъдат изпратени в петък. Но тъй като нямахме време за това, аз няма как да не го подложа на гласуване. Предлагам ви днес каквото решим, да бъде изпратено в максимално кратък срок, тоест днес или утре, за да има време за
Те имаха достатъчно време досега да реагират. Според мене ние трябва вече да действаме. Ако някой много иска, дето се вика, тази цифра не е изписана в камък, по-добре да дойде някой допълнително, ако те настояват, отколкото да нямаме поне 20 репрезентативни извадки, да речем. Така че дали ще бъдат 20 или ще бъдат 30 тези извадки, трябва да ви кажа, че за мене е без значение.
Аз не ви запознах, но много от общините се свързаха с мене, след като ние поканихме областните управители. И трябва да ви кажа, че те имат съвсем различен поглед по някои въпроси и искат наистина ние да предприемем мерки, които да им помогнат на тях да се справят с проблемите. Действително някои от проблемите са само от политически характер. И ние наистина трябва да разясним, че тук не става дума за никаква политика, тук става дума единствено и само за това да помогнем на тези хора да усвоят европейските фондове, но не само да ги усвоят, а и да ги инвестират. Защото една от големите препоръки към нас е, че парите не просто трябва да бъдат усвоявани и изхарчени, а да правят повече пари.
Така че аз ви предлагам да започнем от ляво на дясно с колегата Иванов, който да направи своето предложение примерно за три града, които да бъдат записани в тази покана.
ИВАН В. ИВАНОВ: Уважаеми господин председател. Аз предлагам да се поканят представители от Североизточния регион на България. Доколкото ми е известна информацията, трудностите с усвояване на средствата и изпълнение на проектите идват от няколко от областните града по отношение на финансови корекции, закъсняло стартиране на проектите, опасения от срокове, така наречените рискови проекти. Това са Шумен, Търговище и Силистра. Това се касае предимно за оперативна програма „Околна среда”.
Въпросът е да преценим кой от тези три областни града да поканим.
ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Аз ви предлагам да направим така – да направим предложение по един областен град, по една горе-долу средна община и по една малка община. Вече дали ще бъде малка община или ще бъде най-малка, всеки да направи своя избор.
ИВАН В. ИВАНОВ: За мене е трудно да преценя кой от трите града да предложа. Така или иначе ние ще имаме време да изслушаме и други, те няма да са единствените. Аз се водя и от посещението на министър Василева, която беше скоро в моя избирателен район и която посочи там един от рисковите проекти, който се изпълнява в община Шумен. Затова предлагам да поканим представител на община Шумен да сподели своите виждания не само по този проект, за който споделих с вас, но и по други.
Малко ми е трудно да говоря за друг регион, да кажа точно какви са проблемните места.
ИВАН П. ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин председател. И аз се чудя и изпитвам трудност коя община по-приоритетно да я наредя. Може би от Северозападния регион най-голям проблем има Видинска община – по оперативна програма „Околна среда и води”, по други по-малки инфраструктурни проекти. Така че нека да поканим представители от община Видин.
Що се касае до по-малки общини, по-малка от област Видин е община Белоградчик, която е хубаво да поканим. Защото там също има големи проблеми, а има потенциал за развитие в областта на туризма.
ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Мога ли само да добавя нещо. Според мене ние трябва да гледаме и проблемни общини, и такива, които бихме ги нарекли отличници. Защото според мене ние трябва да търсим и тези, които не са решили проблемите, обаче да търсим и тези, които са намерили начин да ги решават по най-добрия начин. В смисъл, не трябва да каним само тези, които имат проблеми.
ИВАН П. ИВАНОВ: Като трета, най-малка община ми трябва малко време, за да направя правилната преценка.
МАНОЛ ГЕНОВ: Аз съм гост, така да се каже, на вашата комисия днес. Но ще дам един фрапиращ пример за финансови корекции не само по един проект, а по няколко проекта за община Сопот. И там положението е изключително сложно. Защото финансовите корекции, които са наложени по няколко проекта на общината, са в пъти от общинския бюджет. Тоест практически тази община е във фалит, тя не може да обслужва тези финансови корекции, които са й наложени - с местните данъци и такси, които събира, със субсидията, която получава от националния бюджет. Така че е хубаво да се види там защо така се е получило, как е станало и какво ще е бъдещето в крайна сметка на тази община. Защото положението въобще не е розово.
ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Съгласен съм абсолютно. Аз, разбира се, съм написал София. Според мене София трябва да бъде тук, защото това е единствената община, оценена с нула в България, тоест най-високата оценка е дадена на нея. Те са първенци по усвояване на средствата и това е напълно нормално. Те имат голям административен капацитет, финансов потенциал. Според мене София трябва да присъства.
Написал съм и Хасково и то съм го написал не за друго, а защото Хасково наистина може да се сметне, че хем има проблеми, хем те наистина се справят с проблемите. От тази гледна точка съм го написал като един неутрален град.
И съм написал още Карлово, защото Карлово може да се сметне като един от отличниците. Разбира се, с много основни забележки, с много въпроси.
Това са моите предложения към момента. Така че ако се сетите в движение нещо, казвайте. Аз имам още предложения, но ще бъде некоректно и най-малкото некултурно само аз да давам предложения.
Между другото, не знам дали ще се съгласите, но според мене също трябва да вземем предвид и община Созопол. Ние нямаме един морски град. Ако искате, аз смятам, че е хубаво да бъде включен Созопол.
ИВАН В. ИВАНОВ: Може и Несебър.
ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Несебър не изпълняват нищо в момента. Дайте някоя по-малка община, наистина от тези, които са миниатюрни.
ИВАН П. ИВАНОВ: Летница.
ИВАН В. ИВАНОВ: Знам, че има няколко общини, които дори не са кандидатствали да вземат пари по някои от сега действащите програми.
ИВАН П. ИВАНОВ: Те са много общини. И наистина ми се иска да изберем. Има такива. Нека да си проведем едни допълнителни консултации до утре, за да не ощетим някои. Това ми е идеята.
ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Само една молба. Към тези, за които нямаме никакви проблеми, да бъдат изпратени писма, тези, за които примерно сега се договорим. А допълнителните, които се дават, ще ги пускаме в движение и който се отзове. Много е вероятно много от тях да не могат да реагират, особено по-малките общини. Трябва да ви кажа, че те трудно ще изпратят специалисти. Но по-добре да поканим няколко общини.
Аз, да ви кажа честно, ще кажа, че според мене съвсем спокойно бихме могли да поканим примерно и кмета на община Бургас, която между другото също е една от отличниците по усвояване на средствата.
ИВАН П. ИВАНОВ: Много отличници станаха.
ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Правилно. Прекалено много отличници станаха. Но казвайте кого да поканим. Летница да я пишем ли?
Колкото и да е невероятно, ако и гостите имат някаква идея, ще я приемем със страхотно удоволствие. Защото колкото по-голяма бъде репрезентативната извадка, толкова ще бъде по-добре. Това е достатъчно, за да може утре да дадат предложения още хора.
Аз бих добавил в интерес на истината и Враца.
ИВАН П. ИВАНОВ: Господин председател, подкрепям предложението за Враца. Нека да ги поканим. Те също имат проблеми с оперативна програма „Околна среда” и са голям град в Северозападна България. Освен това не са отличник.
ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Щях да предложа и Калофер, обаче тук станаха много близки общини – Сопот и Карлово. Ако вземем и Калофер, прекалено са близки.
Предлагам да бъде записано, че те трябва да се изкажат в рамките на пет минути, а в същото време всичките примери, които искат да дадат, да ги връчат в писмен вид пред комисията.
Ако си спомняте, нашата среща с областните управители беше ценна от гледна точка на това, че те разбраха, че ние искаме да водим диалог не на политическа основа, а единствено и само във връзка с проблемите и единствено и само по технологията. Също така те трябваше да видят, че в наше лице имат не хора, които ги викат да докладват и да им се карат, а хора, които наистина могат да помагат за решаването на техните проблеми. Това беше ценното на тази среща.
Ако приемате това да бъдат първите, които ще поканим, тези, които са съгласни да поканим така изброените общини, моля да гласуват.
Гласували: за 3, против и въздържали се няма.
Приема се.
ИВАН В. ИВАНОВ: На следващото заседание ще допълним някои неща.
ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Преминаваме към последната точка от дневния ред:
РАЗНИ.
В тази връзка искам просто да ви докладвам някои неща, които според мене са важни. Вие получихте забележките, които имахме по работния план, направени последния път, нали? Тоест приехме нещата, които са вече съвсем изчистени. Така че това е нашият работен план, който работен план вече започваме да го изпълняваме.
Знаете, че едно от нещата, които каза и министър Дончев, е, че за първи път в Северозападна България ще бъде приложен пилотен модел на интегрирана териториална инвестиция, каквото и да би трябвало да означава това. Но явно е нещо, което в някакъв смисъл ще накара погледите и на законодателната, и на изпълнителната власт да се фокусират към този регион и да имат по-тясна връзка. На следващия разговор с министър Дончев ще го попитаме как трябва да си го преведем и всъщност какво трябва да разбираме под него.
На базата на приетата стратегия той ще осигури финансиране по всички програми за периода 2015 – 2020 г. Това са програмите „Региони в растеж” и „Околна среда”, Програмата за развитие на селските райони и оперативна програма „Конкурентоспособност”. Трябва да попитаме как ще се случи това, да каже господин Дончев технологията на изпълнение на тези добри намерения, за да може, дето се вика, докато ни я обясняват, и те да си я изчистят.
Новините от Монтана е другото, което е важно за нас. Решенията и действията, които взимаме тук, по някакъв начин помагат на решенията, които се взимат. Така че в никакъв случай не трябва да подценяваме работата на нашата подкомисия. Да ви кажа честно, не знам защо, но според мене като чист приход и като инвестиране в България тя може да се смята може би за най-важната.
Аз си спомням, че в Европейския парламент абсолютно всички комисии накрая минаваха през Финансовата комисия, защото трябва да има бюджет. Така че няма как това да не се случи.
За още нещо искам да ви уведомя. Един от другите акценти, които ние трябва да приемем - това може би трябва да го приемем в точка Разни, но според мене това трябва да бъде другият основен акцент при нас - трябва да бъде земеделието. Както знаете, то представлява много като абсолютно число и като процент от парите, които трябва да бъдат усвоявани. Може би там бенефициентите са най-много бройки. Тоест с тези фондове изпълняваме и социална роля. Те имат и социална роля. По тази причина смятам че един от акцентите на нашата работа трябва да бъде земеделието.
Тук ме заринаха с писма, в които обясняват какви са проблемите, на какво са се натъкнали, проблеми, които създават препятствия. Аз ще ви препращам тези писма, защото ние не само трябва да бъдем уведомявани и да уведомяваме контролния орган, но и да предприемаме някакви по-сериозни действия. Определено нашата подкомисия в момента фокусира вниманието на обществото и това е според мене напълно очаквано. Така че трябва да направим всичко възможно да покажем, че това не е някаква декоративна структура, а че това е нещо, което ще направим всичко възможно да има реален натиск върху по-доброто изпълнение на задачите, които сме си поставили.
Аз ще ви препратя тези писма, те са адресирани към мене и към господин Танчев. Това са от общински съветници от общинския съвет в община Сопот. Има и едно писмо от Пчеларското сдружение. Но има много писма, аз просто днес не ги нося.
Имайте предвид, че в момента, в който се видя, че тази комисия няма да бъде декоративна, интересът към нас много нарасна. Аз съм седял пред кабинета сигурно 45 минути, за да се срещам с хора, които искат да изплачат мъката си. Лошото е, че те очакват решение сега, на секундата, без да разбират, че ние можем само да уведомим контролните органи по тези въпроси и да имаме чисто законодателен натиск върху това те да си изпълняват задачите.
ИВАН П. ИВАНОВ: Господин председател, в тази връзка се сещам нещо, което искам да го споделя с Вас. Може би трябва да помислим да поканим и други бенефициенти, освен общини, да поканим представители на граждански организации, на работодателски организации, които имат също пряко отношение към Програмата за развитие на селските райони, към оперативна програма „Конкурентоспособност”, към оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”. Там също голям брой проекти се подава от една такава категория.
ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Извън това аз искам да кажа следното нещо. Разбира се, ние ще ползваме този обществен съвет, разбира се, в синхрон с господин Танчев. Но според мене съвсем спокойно бихме могли да предприемаме инициативи, които да бъдат на подкомисията, утвърдени от голямата комисия. Защото според мене ние наистина трябва да подготвим нещата много бързо, за да може в голямата комисия да се решават максимално бързо.
Аз съм абсолютно сигурен, че трябва да поканим абсолютно всички работодателски организации и въобще всякакви организации, независимо дали са неправителствени, дали са индустриални сдружения, дали са земеделски сдружения. Каквито и да са, те трябва да имат абсолютно топла връзка с нас. Дори в някакъв момент, ако ме питате, ние трябва да си ги разпределим, защото чисто физически човек не би могъл да отговори на всички. Заповядайте, господин Иванов.
ИВАН П. ИВАНОВ: Искам да ви предложа във връзка с тези срещи, които ще се организират, да изготвяме детайлни доклади за това, което се е случило, с които да бъдат запознати членовете на голямата комисия. Защото явно проблемите би трябвало да се решават там. Нашите правомощия са малко ограничени според правилника. И най-вече да поставяме въпросите на самия блиц-контрол, който правим с министрите, особено на министър Дончев, когато идва. На база на тези писмени изложения, които пристигат от хората, които сме поканили – представители на общините и на различни организации, които са бенефициенти по стария програмен период, да изготвим един доста детайлен доклад за всяка среща, за да можем в много бърз порядък да търсим изход от проблемите. Аз съм убеден, че на тези разговори ние ще се запознаем с проблеми, които дори не сме подозирали, че съществуват.
ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Абсолютно съм съгласен, господин Иванов. Даже аз бих го развил с още нещо. Според мене трябва да направим всичко възможно не само да запознаем членовете на голямата комисия, но тази информация, с която бихме могли да ги запознаем, да бъде задължително в по-съкратен вариант изпратена към медиите. Защото смятам, че медиите могат да ни бъдат изключителен помощник в решаването на някои проблеми, които някои искат да бъдат заметени под килима.Така че тук наистина очаквам и представителите на медиите да откликнат. Защото ние не само трябва да поставяме въпросите, но извън институционален трябва да има и обществен натиск, за да могат тези проблеми да бъдат решени.
Ако сте съгласни, смятам, че това е правилно. Ние наистина трябва да помислим как след всяка такава среща, не в нашия работен формат, но когато имаме среща с общини или работодателски организации, и въобще с тези, с които обсъждаме проблемите, да се направи един малък бриф, който да бъде разпространен към медиите, които не са успели да присъстват на тези срещи. Защото според мене това е, което се очаква от нашата комисия – тя да осветли работата на европейските фондове. Тоест ние не само да очакваме рекламирането да бъде на понятен за хората език, но и с оглед на действията, които се предприемат, хората да добият една увереност, че поставяйки проблемите си, те ще бъдат решавани, а не замитани. Това ще бъде една реклама на дейността, която може да осветли тези процеси и да се види, че наистина става дума за справедливост, а не става дума за наши, ваши и т.н.
Скъпи колеги, ако имате други въпроси, които искате да поставите, имате думата. Ако няма, искам още веднъж да ви помоля да има наистина много тясна връзка между нашите асистенти и между нашите сътрудници. Защото аз лично виждам тези срещи като едно чисто юридическо събиране, за да се оформят решенията, които сме взимали, в електронен вид.
Още нещо искам да кажа. Може би следващия път Анелия ще трябва да направи един списък, който да бъде раздаден на всичките седем колеги или на тези, които по-често присъстват, дори да не са членове на подкомисията, с телефони и имейли, които да бъдат разпратени, също и номерата на мобилните им телефони. Защото има моменти, примерно аз щях да се обадя в петък да ги подсетя, тъй като за три града всеки щеше да се сети. И там, където има дублиране, да го добавим и т.н.
Има ли други въпроси? – Няма. Пожелавам ви приятен ден, приятни групи и само хубави неща.
Закривам заседанието на подкомисията.
(Закрито в 16 часа)
Стенограф:
(Божана Попова)
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ПОДКОМИСИЯТА:
(Слави Бинев)