Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Постоянно действаща подкомисия по усвояването на средствата от Европейския съюз към Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
Постоянно действаща подкомисия по усвояването на средствата от Европейския съюз към Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
01/04/2015
    П Р О Т О К О Л № 8/01.04.2015 г.
    На 1 април 2015 г. от 15,30 часа се проведе извънредно заседание на Подкомисията по усвояване на средствата от Европейския съюз към Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове при следния

    ДНЕВЕН РЕД:
    1. Дискусия относно проблемите в сектор „Земеделие”.
    2. Обсъждане на проекто-график за бъдещи изслушвания в Подкомисията на контролни и одитиращи органи (АФКОС), АДФИ, ОСЕС, Сметна палата).
    3. Разни.

    Заседанието беше открито в 15,30 ч. и ръководено от Слави Бинев – председател на Подкомисията по усвояване на средствата от Европейския съюз към Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.


    ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Уважаеми колеги! Имаме необходимия кворум. Откривам заседанието на Подкомисията по усвояване на средствата от Европейския съюз към Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
    Днешното заседание предлагам да се проведе при следния

    ДНЕВЕН РЕД:
    1. Дискусия относно проблемите в сектор „Земеделие”.
    2. Обсъждане на проекто-график за бъдещи изслушвания в Подкомисията на контролни и одитиращи органи (АФКОС), АДФИ, ОСЕС, Сметна палата).
    3. Разни.
    Има ли някакви допълнения, предложения за изменение? – Няма.
    За да спазим процедурата, нека да гласуваме. Който е съгласен с предложения дневен ред, моля да гласува.
    Против и въздържали се няма. Дневният ред се приема.

    Започваме с първа точка от дневния ред:
    ДИСКУСИЯ ОТНОСНО ПРОБЛЕМИТЕ В СЕКТОР „ЗЕМЕДЕЛИЕ”.
    Налице е информацията и към нашите колеги, и решенията, които сме взели. Във всички случаи ако има някои добавки, нашата Подкомисия работи в доста сериозен синхрон, така че не би трябвало да има някакви проблеми в това отношение. Така че дори да има нещо, което трябва да бъде преправено или дооправено, то ще стане.
    Тъй като ние завършихме с една много амбициозна цел, която си бяхме поставили – да създадем нещо като анализ на ситуацията за ползването на европейските средства и като една превантивна мярка за недопускане на грешките, които са били допускани до момента, сега може би е време да набележим кардиналните цели, които трябва да си поставим за някакъв по-сериозен период, примерно периодът до лятната ваканция.
    Смятам да поискаме от Министерството на земеделието и от Фонд „Земеделие”, както и от ресорните дирекции информацията, която е разпространена, за да можем евентуално ние да добием впечатление кои са най-големите пропуски, да видим и ние, и физическите бенефициенти, и юридическите такива, и общините къде са били проблемите и по какъв начин те могат да бъдат избегнати. За да можем да направим един такъв анализ, ние трябва да поискаме горе-долу техните анализи в различните точки, които ние сме дали тук, за да видим какви са причините за пропуските, колко са останали неусвоени, как можем да избегнем тези проблеми в бъдеще и да видим истинското възстановяване на средствата, а не това, което е реимбурсвано само от държавата.
    Смятам, че като една основна задача на подкомисията е наистина да инициираме срещи с представители на Министерството на земеделието и Фонд „Земеделие”, както и да поискаме информация от тях. Така че идеята е максимално бързо да инициираме тази среща и съвместно с това да поискаме информация по тези точки.
    Колеги, ако имате нещо да добавите или да възразите по някои от тези точки и въобще за действията, които предлагам, или да добавите съответно такива, моля да изразите своето мнение.
    ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Аз искам само да кажа следното. Когато подписвате текста на писмото до Министерството на земеделието за отговори на тези наши въпроси, моето лично мнение е, че ако искаме това да ни свърши работа, трябва да бъде представено в по-обобщен вид, за да може да се правят анализи. Защото те имат десетки хиляди проекти за четири години, което няма да можем първо, да го обобщим, да извадим някакви по-валидни предимства и недостатъци при усвояването на средства и,
    Освен това трябва да чуем и тяхното мнение. Там основният екип, който работи, се запазва в експертния си състав. Трябва да чуем какво е и тяхното мнение. И след като чуем самите бенефициенти, защото те са най-много и са най-чувствителни на тази тема, най-често за тях чуваме – и зърнопроизводители, и тютюнопроизводители, и зеленчукопроизводители, там има различни разновидности, тогава да се опитаме да направим нещо общо. Тоест накратко, да поискаме нещо, което да ни свърши работа, а не пълен отчет. Защото поискаме ли пълен отчет, никой от нас няма да може да го обработва.
    ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Аз съм съгласен. Ние наистина трябва да получим някаква обобщена информация, защото иначе не виждам чисто технически как ние бихме могли да се справим, дори да я получим, така че ние трябва да се доверим на това, което те ни дадат.
    В същото време от срещите със съответните гилдии и със съответните представители на различните видове бенефициенти трябва да видим къде тази информация се разминава и къде тя се припокрива.
    Аз смятам, че в рамките на тази седмица ние ще можем да предложим един конкретен план, защото това е един много общ план, един конкретен план, който ще ви бъде пратен в имейлен вариант, за който се надявам по телефоните да можем да получим одобрение и евентуално да започнем да стартираме, за да може от другата сряда да започне тази работа. Просто да стартира отнякъде.
    Според мене ние трябва едновременно да поискаме информацията от Министерството на земеделието и от Фонд „Земеделие”, а в същото време да инициираме срещи с различните видове бенефициенти, от които да получим обратната връзка и да направим тези срещи.
    Между другото, тук аз не виждам една от дамите, която беше изключително ангажирана най-вече със земеделието. Няма значение, но във всички случаи ще се опитаме за ползваме и нейните препоръки.
    Аз специално по тази точка нямам какво да добавя, защото тя е дотолкова точка, доколкото ние трябва да предприемем конкретни стъпки оттук нататък.
    ПЕТЪР ПЕТРОВ: Тъй като съм член на Комисията по земеделието и същевременно съм ваш колега в Подкомисията по еврофондовете, а през целия програмен период съм се занимавал много тясно с това, за което искаме да попитаме министерството, мога да ви кажа, че във всички случаи тук се касае за Програмата за развитие на селските райони.
    Мене ми се струва, че въпросът тук трябва да бъде отправен не толкова към Министерството на земеделието, колкото към Държавен фонд „Земеделие” и господин Порожанов. За това, което питаме в първите три позиции поне, те имат навика на четири, пет, шест месеца да публикуват и да дават отговори и сигурно ще ни дадат отговор. Те правят това нещо от Държавен фонд „Земеделие” и сигурно ще ни дадат една таблица с разбитите цифри по четирите оси и съответно мерките, които са включени във всяка една от осите.
    Предполагам, че ще стане един много добър предварителен диспут. Господин Бинев, много бих се радвал, ако се инициира по същия начин. Защото това е ролята, в края на краищата, на Подкомисията за контрол на еврофондовете.
    Най-слабото звено в седемте оперативни програми е програмата за околната среда. И на мене ми се иска да инициираме нещо подобно и с тях. Независимо от това, че се получи нещо като скандал, когато се обсъждаше отчетът за миналата година, аз също останах много учуден, че в година, в която са спрени две оперативни програми, е събран толкова положителен отчет за изпълнението на еврофондовете, което е абсурдно поначало. Но нека да се захванем първо с тях. Защото тази програма е в плачевно състояние и може да се стигне до сериозни нарушения, след това – глоби и България да плаща много пари, още повече да плати за това, че не е усвоила средствата.
    ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Благодаря Ви, господин Петров. Във всички случаи Вашето мнение ще бъде взето предвид.
    Искам набързо да запознаем господин Иванов с това, за което говорихме. Следващата ни по-голяма стъпка, ние примерно сме заложили един срок до лятната ваканция, е да инициираме срещи с представители на Министерството на земеделието и с Фонд „Земеделие”, където са най-много пари от всички оперативни програми, а също така да изискаме информация, върху която да можем да стъпим, по слабостите, по проблемите, да получим чисто технически стойности, с които да можем да боравим и които да анализираме и в същото време да поискаме среща и с бенефициенти от различен вид – юридически лица, бенефициенти, включително и от общините, въобще да видим къде се къса връзката и къде тази информация е достоверна и потвърждава проблемите, които са ни изнесени от Министерството на земеделието и Държавен фонд „Земеделие” и къде има разминаване, за да можем наистина да изготвим един документ, който да даде възможност да не допускаме грешките, които вече са допуснати в тези програми.
    Горе-долу това е, което говорихме в момента. До петък ще ви бъде разпратено и ще искам от всички потвърждение по телефона дали наистина да стартираме директно, за да не губим игрово време, примерно чак до вторник и т.н. Заповядайте, господин Иванов.
    ИВАН П. ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин председател. Напълно подкрепям тази инициатива, с оглед на това, че Програмата за развитие на селските райони касае един изключително голям брой бенефициенти, към които тя е насочена, бенефициенти предимно в селските райони, където нещата не са никак розови.
    Част от тази информация, която възнамеряваме да им искаме, я има публикувана на сайта им, но тя е в един много обемен вариант и би създала трудности, докато я обработим. Много време би отнело това.
    Хубаво е това, което и колегите коментираха – да поискаме информацията в някакъв по-съкратен, синтезиран вариант, но достатъчно добре разработен, за да може да ни стане ясно как са се движили нещата. Защото там примерно нямаме информация за подадените проекти. Има само едни таблици за одобрените проекти в целия период, в който е била отворена програмата. На базата на тази информация, която те биха ни предоставили, бихме могли да си съставим един работен вариант за плюсове и минуси, лоши и добри практики, за които да търсим механизми да бъдат избегнати в новия програмен период.
    Така че това, което е направено като инициатива, е много важно, за което аз изказвам голяма подкрепа.
    ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Благодаря Ви, господин Иванов. Има думата господин Иванов от БСП – Лява България.
    ИВАН В. ИВАНОВ: Аз приветствам този подход, защото той е продължение на проблемите, които дискутирахме в началото на създаването на комисията. Само искам процедурно да предложа да се допълни нещо в програмата за тази дискусия – справките, които искаме, да бъдат разделени по мерки, защото иначе ще затрудним хората от Фонд „Земеделие” да ни изпратят подробна справка, и да включваме също така и финансовите корекции, които са наложени. Тоест справката да бъде дадена по мерки и да бъдат дадени финансовите корекции, които те са наложили.
    ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Хубава е забележката Ви, господин Иванов. Тя е абсолютно логична и ще бъде включена моментално вече в останалите стъпки, които ние ще предприемем. Още в петък ще го видите, че е вкарано, защото това е абсолютно резонно.
    Аз съм сигурен, че между другото, когато тръгнем към решаването на този въпрос, ще има въпроси, които тепърва ще възникват, както и процедури, които ще предлагаме съвместно.
    Ако смятате, че това е пътят, по който трябва да вървим, специално по първа точка, моля тези, които са съгласни, нека да гласуват.
    Гласували: за 5, против и въздържали се няма.
    Приема се единодушно.

    Преминаваме към втора точка от дневния ред:
    ОБСЪЖДАНЕ НА ПРОЕКТО-ГРАФИК ЗА БЪДЕЩИ ИЗСЛУШВАНИЯ В ПОДКОМИСИЯТА НА КОНТРОЛНИ И ОДИТИРАЩИ ОРГАНИ (АФКОС), АДФИ, ОСЕС, СМЕТНАТА ПАЛАТА).
    Аз съм сигурен, че при срещите с тях ще получим много информация, за която сме чули или предполагаме, но вече като говорим с тях, ще получим една истинска и достоверна информация, върху която ще можем да стъпим. Аз съм сигурен, че тази информация ще ни помогне много за докладите, които ще трябва да изготвяме. А и мисля, че ще трябва да го имаме предвид, когато се приема Законът за усвояване на европейските средства. Защото законът трябва да бъде такъв, че да стъпи върху евентуалните нарушения, най-вече – вие знаете – прецедентното право.
    Най-вече ние трябва да видим кои са прецедентите и проблемите, за да можем да не ги допускаме поне тях.
    Това между другото трябва да върви паралелно, защото ние не знаем кои ще откликнат на нашите покани. Така че тези две точки според мене трябва да вървят в някакъв общ вариант.
    Ако имате нещо да добавите по този въпрос или да изкажете някакво мнение? Аз също смятам, че трябва да видим в края на краищата те как ще реагират.
    Има ли някой, който иска да добави нещо или да изкаже някакво мнение по въпроса? Заповядайте, господин Тошев.
    ВЛАДИМИР ТОШЕВ: Ако могат във връзка с презентациите, които ще ни изнасят, да ни превеждат предварително подробната информация, която искат да изнасят пред нас. Защото иначе ние ще слушаме и ще мигаме умно, без да можем да реагираме. Ако не сме подготвени предварително за това, което те искат да ни казват, просто няма да се получи това, което ние искаме.
    ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Абсолютно съм съгласен. И да не ползват бюрократичния сленг, който ще ни обърка и който може дори да ни даде някаква обратна информация. Да се опитат да го обяснят истински.
    Аз мисля, че те ще се съобразят с това. Така че това може да залегне в самото писмо като покана към тях. Това би било най-добрият вариант. Така че ние не знаем кои ще бъдат най-готови по тези въпроси.
    Това е предостатъчно към момента. Ако приемате така предложеното решение по втора точка, тези, които са за, моля да гласуват.
    Гласували: за 5, против и въздържали се няма.
    Приема се единодушно.


    Преминаваме към трета точка от дневния ред:
    РАЗНИ.
    Тук има право всеки да сподели нещо. Аз искам нещо да ви кажа. Това не съм го включил в точките, защото дойде в последния момент.
    Правителството заяви намерение в най-скоро време да бъде публикувана стратегия за създаване на единно антикорупционно звено. Това е предложение на вицепремиера Меглена Кунева.
    В тази връзка предлагам на днешното заседание членовете на подкомисията да изразят становище относно тази стратегия с оглед на изготвяне на писмо до заместник министър-председателя госпожа Кунева. Във въпросното писмо ще бъдат изразени позициите на членовете на подкомисията и ще бъдат поискани изготвените във връзка със стратегията материали. Това е необходимо, за да имаме възможност да извършим задълбочен анализ на предложенията и да подготвим становище и препоръки по стратегията с акцент върху корупционните практики по усвояване на европейските фондове.
    Смятам, че е важно всеки един от своята гледна точка да изготви някакви препоръки към това звено, което сигурно ще има към това антикорупционно звено.
    Според мене е хубаво ние като представители на различни политически сили да напишем - всеки един, представлявайки своята партия - своите забележки, за да може от това антикорупционно звено да се изискват определени действия. Това можем да го дефинираме малко по-ясно на следващата ни сбирка и евентуално да го разгледаме.
    Тогава канцелираме към момента и може би на по-нататъшен етап да го разгледаме и да видим как най-правилно да бъде дефинирано.
    ИВАН В. ИВАНОВ: Да видим стратегията.
    Аз съм задал въпроса какво правят с другите. Ако започна да ги изреждам – има прокуратури, съвместни звена и т.н.
    ПРЕДС. СЛАВИ БИНЕВ: Тогава този въпрос го отлагаме. Но във всички случаи е хубаво все пак да мислим по въпроса, за да можем да го формулираме правилно, когато му дойде времето.
    Скъпи колеги, сега сме на точка „Разни”, така че всеки, който има нещо да добави, има думата.
    Едно нещо забравих да ви кажа. Анализът, който сме направили на базата на срещите, и всичко, което направихме, е качено на сайта. Може да уведомите всички, с които сме кореспондирали – и общините, и въобще всички, които са участвали в нашите срещи, и бизнеса. Те могат да го видят. Във всички случаи аз смятам, че би могло да бъде от полза. То е качено на сайта на подкомисията.
    Ако няма други въпроси, пожелавам ви страхотен ден и само хубави неща. Всичко добро. Закривам заседанието.

    Стенограф:
    (Божана Попова)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    (Слави Бинев)
    Форма за търсене
    Ключова дума