Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ЗА КОНТРОЛ НА ДЪРЖАВНА АГЕНЦИЯ "НАЦИОНАЛНА СИГУРНОСТ"
КОМИСИЯ ЗА КОНТРОЛ НА ДЪРЖАВНА АГЕНЦИЯ "НАЦИОНАЛНА СИГУРНОСТ"
15/10/2009

    ДОКЛАД на Комисията за контрол на ДАНС
    по законопроекта за изменение и допълнение на Закона за Държавна агенция „Национална сигурност”, № 902-01-22, внесен от Министерския съвет на Република България

    Комисията за контрол на Държавна агенция „Национална сигурност” на свое заседание проведено на 15 октомври 2009 г., разгледа внесения законопроект за изменение и допълнение на Закона за Държавна агенция „Национална сигурност”, № 902-01-22, внесен от Министерския съвет на 25.09.2009 г.
    На заседанието присъства Председателят на Държавна агенция „Национална сигурност” г-н Цветлин Йовчев.

    Законопроектът бе представен от г-н Иван Петров Иванов.

    Законът за изменение и допълнение на Закона за Държавна агенция „Национална сигурност” постига няколко съществени цели:

    Първата е свързана с разграничаване от функциите и задачите на МВР. Липсата на дублиране създава условия за ефективност в работата на ДАНС, както и условия за по-добро сътрудничество. Промяната е свързана симетрично с промени в Закона за МВР. В тази връзка са отпаднали някои от дейностите от чл. 4 ЗДАНС много по-ясни дефиниции са дадени на понятията „национална сигурност” и „посегателство срещу националната сигурност”. Според последната трактовка понятието за „национална сигурност” се определя като: динамично състояние на обществото, при което са защитени териториалната цялост, суверенитетът и конституционно установеният ред на страната, когато са гарантирани демократичното функциониране на институциите, основните права и свободи на гражданите, устойчивото икономическо развитие и благосъстояние на населението, както и когато страната успешно защитава националните си интереси и реализира националните си приоритети (първата аналогична дефиниция на „националната сигурност” е направена през 1903 г. пред Конгреса на САЩ). Дефиницията в ЗИД до голяма степен отразява същата в приетата през 1998 г. Стратегия за национална сигурност на Република България.

    Втората цел , която постига ЗИДЗДАНС, е стриктната регламентация на правомощията на Председателя и Главния секретар на агенцията, както и на структурата на администрацията. Въвеждането на длъжността „главен секретар” е в съответствие с чл. 8, ал. 1 от Закона за администрацията.

    Ръководството, координацията и контролът на администрацията в агенцията са от съществено значение за подобряване ефективността от работата й.

    Стриктно е регламентирана материята, свързана със структурата на ДАНС. Основни структури са специализираните дирекции. Макар и различна от предвидената в Закона за администрацията, структурата на ДАНС адекватно отговаря на специалните й цели и задачи. Законът за администрацията позволява подобно отклонение. Подробното регламентиране на дирекциите гарантира точното правоприлагане, без неясноти и условия за „дописването” му в подзаконови актове.

    Във връзка с избягване на дублирането на функции с МВР и припокриване на начините за действие с тези на полицията, се предлага отмяната на чл. 20, ал. 1, т. 19 и чл. 22 ЗДАНС, с което е направено предложение за заличаване на възможността ДАНС да използва служители под прикритие. Освен това, с предложението за отмяна на чл. 20, т. 16 се заличава възможността ДАНС да осъществява контролирани доставки и доверителни сделки.

    Добра идея на закона за изменение и допълнение е регламентацията на задържането за 24 часа само за обекти на агенцията и ограничаване на възможността за използване на помощни средства, с което се избягва дублирането на функции с МВР.

    Създаването на чл. 6а е наложително, тъй като до този момент не съществува правна регламентация за дейността на агенцията при получаване на жалби и сигнали от гражданите.

    В текста на чл. 31, ал. 1 от ЗДАНС е изписано, че агенцията има директен и независим достъп до информационни фондове на Министерството на вътрешните работи. С цел недопускане изтичането на класифицирана информация и друга от фондовете на МВР, с §15 от ЗИД се регламентира начинът за ползването й, като ДАНС има право да ползва информация от информационни фондове на МВР за изпълнение на възложените й със закон правомощия (вж. оперативно дело „Галерия”). С предлаганата промяна се създава предпоставката за обмен на информация, а не за конкуренция. Изключва се възможността за ползване на масивите на МВР не по предназначение, но това какво е извършено в миналото, тепърва ще разберем.

    В Преходните и заключителни разпоредби и по-специално уреждането на промените в ЗМСИП се регламентира дейността на контролните органи на дирекция „Финансово разузнаване” на ДАНС за извършване на проверки на място на лицата по чл. 3, а. 2 и 3 от ЗМСИП за прилагане на мерките с цел превенция на използването на финансовата система за целите на „изпирането” на пари, както и при съмнения за „изпиране” на пари.

    От спешна поправка се нуждае чл. 67 ЗДАНС, уреждащ обучението, квалификацията и професионалната подготовка на служителите на агенцията. В досега действащия правилник за приложение на закона се залага на създаването на самостоятелен център при ДАНС, което е най-тежкият и скъп вариант. Една от възможностите за обучение на агенти-служители на ДАНС е същите да бъдат обучавани или във Военна академия „Г.С. Раковски” или в Академията на МВР, каквато традиция имаше преди време, касаеща обучението на служители от факултет „Сигурност”.

    В резултат на проведените разисквания и като приема за основателни мотивите на законопроекта, внесен от Министерския съвет, Комисията за контрол на ДАНС предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроекта за изменение и допълнение на Закона за Държавна агенция „Национална сигурност”, № 902-01-22, внесен от Министерския съвет на Република България.

    Становището на Комисията за контрол на Държавна агенция „Национална сигурност” е прието с единодушие.


    София,
    16 октомври 2009 г.

    Председател на ККДАНС
    ИВАН КОСТОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума