Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
03/09/2009

    проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за българските документи за самоличност, № 902-01-3, внесен Министерски съвет на 21 август 2009 г.
    На заседанието, проведено на 3 септември 2009 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за българските документи за самоличност, внесен от Министерския съвет.

    В заседанието на Комисията взеха участие Веселин Вучков – заместник-министър на вътрешните работи, Нина Чимова – главен юрисконсулт в Дирекция „Правно-нормативна дейност”, и Пламена Недялкова – главен юрисконсулт в Дирекция „Български документи за самоличност” в Министерство на вътрешните работи.

    I. С настоящия законопроект се предлага приемането на разпоредби, гарантиращи съответствието на българското законодателство с европейските изисквания относно документите за самоличност, документите за пътуване, както и на други лични документи. Законопроектът има за цел да допълни и конкретизира разпоредбите в тази област.

    II. Законопроектът е съобразен с изискванията на Регламент (EO) 2252/2004 на Съвета от 13 декември 2004 г. относно стандартите за отличителните знаци за сигурност и биометричните данни в паспортите и документите за пътуване, издавани от държавите-членки. Законопроектът предвижда и въвеждането на изискванията на Регламент (ЕО) № 444/2009 от 6 май 2009 г. за изменение на Регламент (ЕО) № 2252/2004, с който се увеличава защитата на документите срещу измама и се хармонизират изключенията от общото задължение за снемане на пръстови отпечатъци.

    Законопроектът е насочен към прилагане на разпоредбите на Регламент (ЕО) № 1030/2002 на Съвета от 13 юни 2002 г. относно единния формат на разрешенията за пребиваване за гражданите на трети страни, с което се гарантира, че българските документи за пребиваване ще съдържат всички необходими данни и ще отговарят на високи технически стандарти.


    Във връзка с Регламент (ЕО) № 380/2008 на Съвета от 18 април 2008 година за изменение на Регламент (ЕО) № 1030/2002 относно единния формат на разрешенията за пребиваване за гражданите на трети страни, допускащ използването на установения единен формат на разрешенията за пребиваване за гражданите на трети страни за цели, различни от предвидените по регламента, в законопроекта са определени две категории документи за пребиваване. За тази цел е предвидено ясно разграничаване и отбелязване на предназначението върху документа за пребиваване съответно по отношение на разрешенията за пребиваване на чужденци и на документите за пребиваване на граждани на Европейския съюз, на гражданите на държави - страни по Споразумението за Европейското икономическо пространство (ЕИП), на гражданите на Конфедерация Швейцария и членовете на техните семейства, които не са граждани на ЕС, ЕИП и Конфедерация Швейцария.

    Предлаганите изменения в законопроекта привеждат нормативната уредба в съответствие с Директива 2004/38/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 29 април 2004 г. относно правото на граждани на Съюза и на членовете на техните семейства да се движат и пребивават свободно на територията на държавите членки, като изрично се отбелязва, че издаденото разрешение представлява карта за пребиваване.


    III. Законопроектът съдържа и редица разпоредби, които не са пряко свързани с европейското право. Въвежда се нова систематика на видовете документи, групирани в три основни категории според предназначението им - документи за самоличност, свидетелства за управление на моторни превозни средства и документи за пребиваване, като са определени ведомствата, които ги издават. С цел въвеждане на по-голяма яснота, понятието „български документи за самоличност”, използвано в наименованието и текстовете от закона се заменя с израза „български лични документи”. Уреден е редът за издаването на лична карта на деца, навършили 14 г., които са настанени в социални домове, но поради липса на родители и определен настойник не може да бъде получена готовата лична карта. Регламентирано е връщането от гражданите на издадени им български лични документи на органа, който ги е издал, и се предвижда редът за тяхното физическо унищожаване да бъде конкретизиран в инструкция на съответния орган. Въвеждането на нова технология по издаване на документи за самоличност, които съдържат електронен носител на информация, налага промяна на данните в заявленията за издаване на отделните видове документи. Актуализират се принудителните административни мерки. Предлага се премахване на ограниченията, които могат да бъдат налагани спрямо лицата, поради предишни осъждания, извършване на нарушения на административните процедури или по икономически съображения. С предлаганите промени се прецизира нормативната уредба на технологията по издаване на българските лични документи.


    IV. В заключение може да се каже, че предложеният законопроект за изменение и допълнение на Закона за българските документи за самоличност съответства на изискванията на Регламент (ЕО) № 1030/2002, изменен с Регламент (ЕО) № 444/2009, на Регламент (ЕО) № 1030/2002, изменен с Регламент (ЕО) № 380/2008 и на Директива 2004/38/ЕО. Разпоредбите, които нямат отношение към европейското право, не му противоречат.

    С оглед на гореизложеното, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове предлага (със 16 гласа „за”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за българските документи за самоличност, № 902-01-3, внесен от Министерския съвет на 21 август 2009 г.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
    ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ
    НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ

    /п./СВЕТЛИН ТАНЧЕВ
    Форма за търсене
    Ключова дума