Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
22/10/2009
Предложение за Директива на Европейския парламент и на Съвета за изменение на Директиви 2006/48/ЕО и 2006/49/ЕО по отношение на капиталовите изисквания за търговските портфейли и за пресекюритизацията и на надзорния преглед на политиките за възнагражденията, № 902-00-13/18.09.2009 г.
I. На своето редовно заседание, проведено на 22 октомври 2009 г. Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа предложението за Директива на Европейския парламент и на Съвета за изменение на Директиви 2006/48/ЕО и 2006/49/ЕО по отношение на капиталовите изисквания за търговските портфейли и за пресекюритизацията и за надзорния преглед на политиките за възнагражденията, включено като т. 2 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2009 г.).
С предложението за изменение на Директиви 2006/48/ЕО и 2006/49/ЕО се цели да се усъвършенства съществуващата рамка по отношение на капиталовите изисквания. Това усъвършенстване ще доведе до:
- подобряване управлението на риска;
- ще включва разпоредби за засилване на капиталовите изисквания за активи, които банките държат в търговския портфейл за препродажба в краткосрочен план;
- ще повиши капиталовите изисквания за сложни секюритизации, както в банковия, така и в търговския портфейл;
- ще позволи на органите по надзора да налагат капиталови „наказания“ на финансови институции, чиито политики за възнагражденията се смята, че пораждат
недопустимо висок риск.
II. Необходимостта от по-строго регулиране на този сектор е изтъкната от Европейския парламент и от Групата на високо ниво за финансов надзор, с председател Жак де Ларозиер, като част от мерките в отговор на финансовата криза още през 2008 г.
Основните предложения за промени се отнасят до няколко области: търговски портфейл на банките, пресекюритизация, оповестяване на рискове, свързани със секюритизацията и надзорен преглед на политиките за възнагражденията.
Основните предложения за промени се отнасят до:
• Търговския потфейл на банките
- добавяне към обикновената стойност под риск (VaR) на допълнителен капиталов буфер, определен на базата на стойността под риск в неблагоприятни пазарни условия. С тази промяна се очаква почти двойно увеличаване на действащите капиталови изисквания за търговския портфейл;
- разширяване на съществуващото капиталово изискване за риск от неизпълнение в търговския портфейл, за да се компенсират загуби;
- определяне на капиталовото изискване за секюритизирани позиции в търговския портфейл на базата на съществуващите обикновени рискови тегла за банковия портфейл.
Ефектът от последните две изменения ще зависи от състава на портфейлите на банките в условията след кризата.
• Пресекюритизация
В съответствие с подхода, развит от Базелския комитет, към пресекюритизирани позиции се прилагат по-високи капиталови изисквания, отколкото към други секюритизирани позиции, с цел да се отрази по-големия риск от неочаквани загуби от обезценка.
• Оповестяване на рискове, свързани със секюритизацията
Изискванията за оповестявания в съответствие с международно съгласуваните стандарти ще бъдат засилени в редица области като секюритизирани експозиции в търговския портфейл и спонсориране на задбалансови позиции със специална цел.
• Надзорен преглед на политиките за възнагражденията
В резултата на предложените изменения кредитните институции и инвестиционните дружества ще бъдат задължени да приемат политики и практики за определяне на възнагражденията, които съответстват на ефективното управление на риска.
III. Съгласно рамковата позиция, внесена от Министерски съвет на 18.09.2009 г., Република България подкрепя предложението на Европейския парламент и на Съвета за изменение на Директиви 2006/48/ЕО и 2006/49/ЕО по отношение на капиталовите изисквания за търговските портфейли и за пресекюритизацията и за надзорния преглед на политиките за възнагражденията, като счита, че предложените изменения са в отговор на финансовата криза и целят укрепване на съществуващата рамка на капиталовите изисквания към банките, и ще имат положително въздействие върху заинтересованите страни.
IV. Рамковата позиция на Министерски съвет по т.2 от Годишната работна програма на НС (2009г.) е одобрена с единодушие на редовни заседания на Комисията по икономическата политика, енергетика и туризъм и Комисията по бюджет и финанси, проведени съответно на 07 октомври и на 15 октомври 2009 г.
V. Принципът за субсидиарност при изработването на проектоакта не е нарушен, тъй като предложението за изменение на Директиви 2006/48/ЕО и 2006/49/ЕО има за цел да гарантира ефективността на банковия капитал в ЕС, посредством заздравяване на финансовата стабилност, подобряване на защитата на интересите на кредиторите и гарантиране на международната конкурентоспособност на европейския банков сектор, във връзка с което целите заложени в проектоакта могат да се постигнат само с акт, който урежда проблемите на общностно ниво.
VI. След състоялата се дискусия, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове счита, че Предложението за Директива на Европейския парламент и на Съвета за изменение на Директиви 2006/48/ЕО и 2006/49/ЕО по отношение на капиталовите изисквания за търговските портфейли и за пресекюритизацията и за надзорния преглед на политиките за възнагражденията, следва да бъде подкрепено.
Докладът бе подкрепен с 15 гласа "за”.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И
КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ
ФОНДОВЕ
/п./СВЕТЛИН ТАНЧЕВ