Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
18/11/2009

    Изслушване на информация за напредъка по Оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика” 2007 – 2013
    На основание чл. 99, ал. 3 от ПОДНС, на свое редовно заседание, проведено на 18 ноември 2009 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове (КЕВКЕФ) изслуша информация за напредъка по Оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика” 2007 – 2013 (ОПРКБИ). По темата, като представители на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ), докладваха пред Комисията г-жа Жулиета Хубенова – съветник по европейски програми и г-жа Грета Добрева – и.д. директор на дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност”, Управляващ орган (УО) на Програмата.
    КЕВКЕФ отправи следните две принципни забележки в началото на изслушването:
    • Предварителните материали по бъдещите изслушвания на МИЕТ да не се изпращат от страна на ведомството до Комисията в последния момент преди заседанието (както в настоящия случай), за да има възможност народните представители да се подготвят сериозно за дебатите;
    • На заседанията да участва поне ресорният заместник-министър, с оглед осигуряването на условия за дискутиране на проблематиката с политическото ръководство на министерството.
    Заместник-председателят на КЕВКЕФ г-жа Меглена Плугчиева отправи критики и по отношение качеството на разпространените от МИЕТ материали преди заседанието и апелира за по-сериозно отношение занапред.
    Основните моменти в представената от страна на г-жа Хубенова и г-жа Добрева информация за напредъка по ОПРКБИ могат да бъдат обобщени както следва:
    • Наследените от предходното ръководство на МИЕТ темпове на изпълнение на ОПРКБИ не са задоволителни (за периода 2007 – 2009 г. по Приоритетни оси 1 и 2 на Програмата са обявени процедури за набиране на проектни предложения само по 6 от общо заложените 14 операции), за което свидетелства и ниският процент на усвояване на средствата и затова са предприети необходимите мерки по ускоряване на процесите. В тази връзка УО е подготвил амбициозна Индикативна годишна работна програма за 2010 г., която ще бъде обсъдена и предложена за одобрение на предстоящото заседание на Комитета за наблюдение на ОПРКБИ на 25 ноември 2009 г. (предвидено е стартирането на 8 изцяло нови процедури за набиране на проектни предложения през следващата година). Индикативната годишна работна програма за 2010 г. е изготвена в партньорство с бизнеса в страната;
    • УО и Междинното звено разполагат като цяло с добре подготвени специалисти, но се предвижда използването и на външна експертиза по някои въпроси;
    • Що се отнася до Оценката за съответствие, то процедурите за управление и контрол на ОПРКБИ вече са усъвършенствани и са представени на вниманието на Одитния орган. Очаква се одит на системите за управление и контрол в началото на месец декември т.г.;
    • Министерството обсъжда с представители на банковия сектор в страната инструменти за по-гъвкаво финансиране на бенефициентите по ОПРКБИ;
    • Работи се по подготовката за реално стартиране на Инициативата JEREMIE в България. МИЕТ и Европейския инвестиционен фонд (ЕИФ) са подписали Рамково и Финансово споразумение за създаване на дружество със специална цел (SPV) – Холдингов фонд. Министерството е предложило някои промени в представените от ЕИФ в края на месец септември т.г. проекти за Устав на акционерите и Инвестиционна стратегия 2010 – 2015 г. До 25 ноември т.г. се очаква ЕИФ да представи пред МИЕТ и договор за управление на Холдинговия фонд, а самата регистрация на въпросния Фонд се очаква да стане факт до края на настоящата година. По този начин реалната дейност по JEREMIE ще стартира в началото или средата на 2010 г. МИЕТ отделя повече време на подготовката за реализиране на Инициативата, с оглед недопускането на пропуски, които на следващ етап да блокират изпълнението по Приоритетна ос 3 на ОПРКБИ.
    В отговор на поставените от КЕВКЕФ конкретни въпроси по предварителните материали и изложената по време на заседанието информация, представителите на МИЕТ дадоха и следните разяснение по отделните теми по-долу:
    • Съгласно предварителните материали по ОПРКБИ са подписани 760 договора, а в процес на изпълнение са 632 от тях – останалите 128 са прекратени;
    • За периода 31 юли 2009 г. – 31 октомври 2009 г. няма промяна в размера на извършените плащания по Програмата (778 043 евро). По указание на Министерството на финансите (МФ) са спрени всички плащания. В МИЕТ е получено писмо от МФ, в което е пояснено, че исканията за авансови средства от УО към дирекция „Национален фонд” в МФ, следва да бъдат придружавани от всички искания за авансови плащания на съответните бенефициенти, които предвид спецификата на Програмата са сериозен брой;
    • Всичко необходимо като информация по ОПРКБИ до момента е въведено в Информационната система за управление и наблюдение на структурните инструменти на ЕС в България (ИСУН). Възможен проблем занапред при използването на ИСУН от МИЕТ виждат във функционалността на системата, а не в административния капацитет на УО и МЗ. Като пример бе посочен наличният списък с индикатори в ИСУН, който не отговаря напълно на спецификата на ОПРКБИ и затруднява текущото качване на информация;
    • Предвижда се обновяване на интернет-страницата на Оперативната програма. Предвид критиката на КЕВКЕФ за остарялата информация, която се съдържа към настоящия момент на сайта в Рубриката „Новини” например (последната новина там към датата на провеждане на изслушването е от 20 юли 2009 г.), представителите на МИЕТ поясниха, че текущият дизайн на интернет-страницата не е подходящ и ще бъде променен. За целта е сключен договор за уеднаквяване уеб-страниците на УО и МЗ на ОПРКБИ. КЕВКЕФ подчерта, че не е важен само дизайнът на интернет-страницата, а и обемът и актуалността на качваната на него информация. Добрата и ефективна комуникация е основен фактор за постигане на високо ниво на усвояване на европейските средства.
    КЕВКЕФ отправи препоръка към представителите на МИЕТ да предприемат необходимите мерки за оптимизиране на процедурите за изпълнение на Програмата. В момента тромавите процедури често обезсмислят ефекта от използване на безвъзмездната финансова помощ и ако това се запази като тенденция занапред, може да предизвика сериозен отлив на интерес към Програмата. За пример бяха посочени приключилите процедури за кандидатстване по схемите за технологична модернизация в предприятията. Необходими са по-бързи и прозрачни процедури, за да бъде избегнат парадокса потенциалните бенефициенти да променят бизнес-приоритетите си във времето от момента на кандидатстване за безвъзмездна финансова помощ до сключването на съответните договори, поради прекалено продължителните процедури. В тази връзка г-жа Хубенова информира, че МИЕТ е подготвило конкретни предложения за промени в ПМС № 55/12.03.2007 г. Работи се и по опростяване на апликационните форми.
    Заместник-председателят на КЕВКЕФ, г-жа Десислава Танева, отправи препоръка към представителите на МИЕТ да проучат практиките и добрия опит при управлението и изпълнението на Програмата за развитие на селските райони, характеризираща се като цяло с прилагане на доста по-опростени процедури в полза на потенциалните бенефициенти. Препоръчително е също така, в процесите по обсъждане на въпроси, касаещи оптимизирането на механизмите за изпълнение на ОПРКБИ, УО да се стреми занапред да въвлича максимално широки представителни извадки на бенефициентите, а не да се допитва единствено до консултантски фирми.
    В допълнение към гореизложеното, КЕВКЕФ отправи препоръка към представителите на МИЕТ, когато си комуникират с потенциалните бенефициенти, особено от по-малките населени места в страната, да ползват по-лесно достъпен и разбираем език от гледна точка на терминология.
    КЕВКЕФ подчерта, че в първото тримесечие на 2010 г. отново ще покани на свое заседание представителите на МИЕТ да докладват за статуса по ОПРКБИ в присъствието и на участници от страна на БТПП, БСК, КРИБ, АИКБ и др.
    Към настоящия доклад е приложена и информацията, представена от страна на МИЕТ по темата на изслушването преди самото заседание.
    Форма за търсене
    Ключова дума