Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
16/12/2009

    проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, № 902-01-52, внесен Министерския съвет на 2 декември 2009 г.
    На заседанието, проведено на 16 декември 2009 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, внесен от Министерския съвет.
    В заседанието на Комисията взеха участие представители на Министерство на вътрешните работи - Васил Стойчев - заместник-директор в Главна дирекция „Криминална полиция”, Благородна Макева - началник секция „Правно нормативнообслужване” в Главна дирекция „Криминална полиция”, и Снежана Малеева – началник отдел в Дирекция „Европейско международно сътрудничество”.


    I. С настоящия законопроект се предлага приемането на разпоредби, гарантиращи съответствието на българското законодателство с европейските изисквания относно съхраняването на трафични данни.

    II. Законопроектът е съобразен с изискванията на Директива 2006/24/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 г. за запазване на данни, създадени или обработени, във връзка с предоставянето на обществено достъпни електронни съобщителни услуги или на обществени съобщителни мрежи и за изменение на Директива 2002/58/EО.

    Директива 2006/24/ЕО има за цел хармонизирането разпоредбите относно задълженията на доставчиците на електронни съобщителни услуги или мрежи да запазват определени данни и да се гарантира, че тези данни са достъпни за целите на разследването, разкриването и преследването на сериозни престъпления, както те са определени в националното право на всяка държава-членка. Въпреки, че директивата не съдържа определение на понятието сериозно престъпление, в заявление на Съвета (документ 5777/06) е отбелязано, че при определянето на «сериозни престъпления» в националното законодателство на държавите-членки трябва да вземат предвид изброените престъпления в чл. 2 (2) от Рамковото решение относно европейската заповед за арест 2002/584/ПВР и престъпленията в областта на телекомуникациите. В чл. 2 (2) от Рамковото решение 2002/584/ПВР са изброени престъпления, наказуеми с лишаване от свобода или мярка, изискваща задържане за срок не по-малък от три години.

    Директивата се прилага само по отношение на данни за трафик и данни за местоположението на физически и юридически лица, създадени или обработени вследствие на съобщение или съобщителна услуга, като изключва от обхвата си информацията, разкриваща съдържанието на съобщението (чл.1, параграф 2 от Директива 2006/24/ЕО).

    В § 2 от законопроекта са предвидени разпоредби задължаващи юридическите лица, осъществяващи обществени електронни съобщителни мрежи или услуги да съхраняват всички данни, създадени или обработени в процеса на тяхната дейност, отнасящи се до трафика на съобщенията. Разграничени са данните относно трафика на съобщенията от тяхното съдържание и режима, който се прилага по отношение на тях. Гарантира се съхраняването на данните за срок от 12 месеца, с оглед използването на всички или част от тях за разкриването и разследването на престъпления, за които е предвидено наказание лишаване от свобода две или повече години и престъпления по глава девета “а” от Наказателния кодекс, както и за издирване на лица. След изтичане на този срок, данните следва да бъдат унищожени, с изключение на тези, до които е имало достъп и са били съхранени.

    Предвидени са две възможности за осигуряване на достъп до тези данни - чрез интерфейс при специализирана дирекция “Оперативни технически операции” при МВР или директно на органите, които са поискали достъп. За нуждите на наказателното производство, данните ще се предоставят на съда и органите на досъдебното производство при условията и по реда на Наказателно-процесуалния кодекс директно от предприятията. Достъпът до данните се осъществява при постъпило искане от съответния ръководител на компетентен орган, след разрешение от председателя на районния съд или оправомощен от него съдия.

    В § 5 от законопроекта за наблюдаващ орган относно сигурността на съхраняваните данни е определена Комисията за защита на личните данни, съгласно изискването на чл. 9 от Директива 2006/24/ЕО.

    В съответствие с чл. 15 от Директива 2006/24/ЕО, законопроектът предвижда административнонаказателна отговорност за всяко длъжностно лице от държавен орган или предприятие, предоставящо обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, което наруши задълженията си или злоупотреби с данните. Освен това, в Наказателния кодекс е предвидена възможност за реализиране на наказателна отговорност спрямо лице, което противозаконно разкрие трафични данни.

    III. В заключение може да се каже, че предложеният законопроект за изменение и допълнение на Закона електронните съобщения не противоречи на разпоредбите на Директива 2006/24/ЕО за запазване на данни, създадени или обработени, във връзка с предоставянето на обществено достъпни електронни съобщителни услуги или на обществени съобщителни мрежи и за изменение на Директива 2002/58/EО.

    С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове не предлага (със 6 гласа «за», 1 глас „против” и 6 гласа „въздържал се”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, № 902-01-52, внесен Министерския съвет на 2 декември 2009 г.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
    ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ
    НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ

    /п./СВЕТЛИН ТАНЧЕВ
    Форма за търсене
    Ключова дума