Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
29/09/2010

    проект на Закон за изменение и допълнение на Гражданския процесуален кодекс, № 002-01-68, внесен от Министерския съвет на 16 юли 2010 г.
    На заседанието, проведено на 29 септември 2010 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Гражданския процесуален кодекс, внесен от Министерския съвет.

    В заседанието на Комисията взе участие Даниела Машева – заместник-министър, и експерти от Министерството на правосъдието.


    I. Законопроектът за изменение и допълнение на Гражданския процесуален кодекс предвижда мерки, свързани с прилагането на Регламент (ЕО) № 4/2009 на Съвета от 18 декември 2008 г. относно компетентността, приложимото право, признаването и изпълнението на съдебни решения и сътрудничеството по въпроси, свързани със задължения за издръжка.

    II. Регламент (ЕО) № 4/2009 ще се прилага от 18 юни 2011 г. (когато влиза в сила и Хагският протокол за приложимото право към задълженията за издръжка) и е насочен към подобряване положението на лицата, които получават издръжка, посредством премахване на процедурата по екзекватура, към ускоряване изплащането на издръжка в отделна държава-членка и намаляване на разходите, свързани с нейното получаване.
    В регламента е предвидено, че за държавите-членки, обвързани от Хагския протокол от 2007 г. за приложимото право към задължения за издръжка, ще се прилагат неговите разпоредби. Имайки предвид, че Хагският протокол може да не се прилага във всички държави-членки, за целите на признаването, изпълнителната сила и изпълнението на решенията в регламента се прави разлика между държавите-членки, които са обвързани от Хагския протокол, и онези, които не са.
    Въз основа на гаранциите, които предоставя прилагането на правилата за приложимото право, решенията във връзка със задължения за издръжка, постановени в държава-членка, обвързана от Хагския протокол, биват признати и са изпълними във всички други държави-членки, без да е необходима никаква друга процедура и без да се извършва контрол по същество в държавата-членка по изпълнение.
    При решения, постановени в държава-членка, необвързана от Хагския протокол, в регламента е предвидена процедура за признаване и за декларация за изпълнимост, която е идентична с тази по Регламент на Съвета (ЕО) № 44/2001 от 22 декември 2000 г. относно юрисдикцията и признаването и изпълнението на съдебни решения по граждански и търговски дела.

    III. Предложената промяна в чл. 432, т. 5 относно спирането на изпълнителното производство отстранява допусната техническа грешка, като препратката към чл. 624, ал. 3 (обжалване на разпореждането) е заменена с препратка към чл. 624, ал. 4 (спиране на изпълнението). Предлага се и създаване на нова т. 6 в чл. 432, свързана със спирането на изпълнителното производство по смисъла на чл. 21 от Регламент (ЕО) 4/2009.
    Измененията в § 2, т. 1 са редакционни и имат за цел прецизиране на съществуващите разпоредби.

    С § 2, т. 2 от законопроекта се създава нова глава петдесет и осма „а” относно Признаване и изпълнение на съдебни решения въз основа на Регламент (ЕО) № 4/2009 на Съвета от 18 декември 2008 г. относно компетентността, приложимото право, признаването и изпълнението на съдебни решения и сътрудничеството по въпроси, свързани със задължения за издръжка.
    Регламент (ЕО) № 4/2009 предвижда серия от мерки, позволяващи събирането на вземания за издръжка при трансгранични случаи.
    В Регламент (ЕО) № 4/2009 не са уредени въпросите, които са от националната компетентност на държавите-членки, а именно: определянето на компетентните органи и съответните процедурни правила.
    В тази връзка, в новосъздадения чл. 627а е посочено, че компетентният орган, до когото заинтересованата страна може да подаде, въз основа на чл. 19, ал.1 от регламента, молба за отмяна на решение, постановено в държава-членка обвързана от Хагския протокол от 2007 г., е Върховният касационен съд.
    Окръжният съд е определен за компетентен орган по смисъла на чл. 20 и 21 от регламента при изпълнение на решение, постановено в държава-членка, която е обвързана от Хагския протокол от 2007 г. (чл. 927б от законопроекта).
    Що се отнася до допускане на изпълнението на решения, постановени в държава-членка, която е обвързана от Хагския протокол от 2007 г., (чл. 927в от законопроекта), компетентният орган е окръжният съд, а разпореждането му подлежи на обжалване пред Софийския апелативен съд.

    IV. В заключение може да се каже, че предложеният законопроект за изменение и допълнение на Гражданския процесуален кодекс осигурява прилагането на Регламент (ЕО) № 4/2009 на Съвета от 18 декември 2008 г. относно компетентността, приложимото право, признаването и изпълнението на съдебни решения и сътрудничеството по въпроси, свързани със задължения за издръжка.







    С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове предлага (с 14 гласа „за”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Гражданския процесуален кодекс, № 002-01-68, внесен от Министерския съвет на 16 юли 2010 г.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
    ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И
    КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:

    /п./МОНИКА ПАНАЙОТОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума