КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
20/10/2010
проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност, № 002-01-86, внесен от Министерския съвет на 1 октомври 2010 г.
На заседанието, проведено на 20 октомври 2010 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност, внесен от Министерския съвет.
В заседанието на Комисията взеха участие представители на Министерство на финансите - Людмила Петкова - директор на Дирекция "Данъчна политика", Даниела Нонина – началник отдел в Дирекция "Данъчна политика", експерти.
I. Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност е насочен към привеждане в съответствие на българското данъчно законодателство с изискванията на европейските директиви, изменящи основната Директива 2006/112/ЕО относно общата система на данъка върху добавената стойност, както и с юриспруденцията на Съда на Европейския съюз в областта на косвеното облагане.
II. Предложеният законопроект за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност е съобразен с изискванията на следните директиви:
Директива 2008/8/ЕО на Съвета от 12 февруари 2008 година за изменение на Директива 2006/112/ЕО по отношение на мястото на доставка на услуги;
Директива 2009/69/ЕО на Съвета от 25 юни 2009 година за изменение на Директива 2006/112/ЕО относно общата система на данъка върху добавената стойност по отношение на избягване на данъци при внос;
Директива 2009/132/ЕО на Съвета от 19 октомври 2009 година за определяне приложното поле на член 143, букви б) и в) от Директива 2006/112/ЕО по отношение на освобождаването от данък добавена стойност при окончателен внос на някои стоки;
Директива 2009/162/ЕС на Съвета от 22 декември 2009 година за изменение на различни разпоредби от Директива 2006/112/ЕО относно общата система на данъка върху добавената стойност.
Съгласно изискванията на Директива 2009/162/ЕС в § 2, 4, 5, 8 и 26 от законопроекта са предвидени изменения относно правилата за облагане на доставките на газ и електроенергия.
В § 8 и 9 от законопроекта е посочено специфично правно основание за освобождаване от ДДС на определени сделки, предназначени за институциите и органите на ЕС – Протоколът за привилегиите и имунитетите на Европейските общности от 8 април 1965 г.
В съответствие с Директива 2009/69/ЕО, с § 8 от законопроекта се изменя чл. 58, ал. 1. т. 6 по отношение на задължителното посочване на българския ДДС номер на вносителя, ДДС номерa на купувача, издаден от държавата членка, за която е последващата доставка на стоките, или ДДС номерa на вносителя, издаден от държавата членка, за която е последващата доставка на стоките.
Във връзка с чл. 3 от Директива 2008/8/ЕО, в § 5 от законопроекта се предвиждат изменения, свързани с мястото на фактическото предоставяне на услуги, свързани с културни, художествени, артистични, спортни, научни, образователни, развлекателни или подобни събития.
Необходимо е да се отбележи, че законопроектът съответства като цяло на изискванията на Директива 2009/132/ЕО, като промените са основно свързани с освобождаване от ДДС вноса на стоки, за които е предвидено освобождаване от мита по Регламент (ЕО) № 1186/2009 на Съвета от 16 ноември 2009 г. за установяване системата на Общността за митнически освобождавания.
Създава се нова ал. 11 в чл. 113 от ЗДДС, в съответствие с чл. 224 от Директива 2006/112/ЕО, съгласно която фактура или известие към фактура от името и за сметка на доставчика, може да издава и получателят по доставката, ако има предварително писмено споразумение между двете страни.
В съответствие с чл. 132 от Директива 2006/112/ЕО се предлага доставката на зъбни протези да бъде освободена доставка, ако е предоставена от лекарите по дентална медицина или от зъботехници (§ 7 от законопроекта).
В § 10 от законопроекта са предвидени промени относно прилагането на намалена данъчна ставка в размер 9 на сто за настаняване от хотелиери за всички доставки по настаняване, а не само за тези, които са част от организирано пътуване. Предложено е новият размер на данъчната ставка да се прилага от 1 април 2011 г., като по този начин се отчита спецификата на туристическия бранш и по-конкретно практиката на предварително предлагане и сключване на договори за туристически пакети за следващия сезон. Разпоредбите имат за цел да се избегнат евентуални нарушения на конкуренцията в рамките на вътрешния пазар, посредством прилагане на изравнена данъчна ставка за всички туристически услуги по настаняване (организирани и индивидуални).
В § 18 е предвидено изменение на чл. 125 от ЗДДС, целящо подаването на VIES декларациите, в които се отразяват вътреобщностните сделки на лицата, да се извършва само по електронен път.
Предлага се изрично да се уреди прилагането на нулева ставка за доставките на стоки и услуги на територията на страната, по които получатели са международни организации, въоръжени сили и др.(§ 23 от законопроекта).
III. В законопроекта се предвиждат изменения, свързани с някои решения на Съда на ЕС:
С цел да се защитят добросъвестните лица доставчици в съответствие с възможността, предвидена в чл. 205 от Директива 2006/112/ЕО, в § 12 от законопроекта е предвидено, че ако доставчикът е приложил нулева или намалена ставка на данъка или не е начислил данък, въз основа на неверни данни, предоставени от получателя, и ако доставчикът не е знаел и не е могъл да знае за неверността на тези данни при полагане грижата на добрия търговец, данъкът се дължи от получателя по доставката. Това предложение съответства на тълкуванието, дадено от Съда на ЕС по Дело C-409/04 Teleos plc и др. срещу Commissioners of Customs & Excise относно добросъвестния доставчик (т. 2 от диспозитива на решението). Въвеждането на нормата е в защита на фиска, тъй като се предвижда данъкът да се дължи от получателя по доставката.
В съответствие с юриспруденцията на Съда на ЕС по Дело С-174/06 Ministero delle Finanze – Ufficio IVA di Milano срещу CO.GE.P. Srl, в § 1 от законопроекта се предвижда, че предоставянето на концесии за строителство, за услуга или за добив представлява облагаема доставка. В § 27 от Преходните и допълнителните разпоредби е предвидено, че с влизането в сила на закона за плащанията след 1 януари 2011 г. по концесионни договори, сключени преди тази дата, ще се счита, че ДДС не е включен в концесионното възнаграждение.
IV. Въз основа на гореизложеното може да се направи заключение, че предложеният законопроект за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност, съответства на изискванията на изменената Директива 2006/112/ЕО относно общата система на данъка върху добавената стойност, както и на съдебната практика на Съда на Европейския съюз.
С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове предлага (с 12 гласа „за”, 1 глас „въздържал се”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност, № 002-01-86, внесен от Министерския съвет на 1 октомври 2010 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И
КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ
ФОНДОВЕ:
/п./МОНИКА ПАНАЙОТОВА