Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
27/10/2010

    проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за електронния документ и електронния подпис, № 002-01-91, внесен от Министерски съвет на 12 октомври 2010 г.
    На заседанието, проведено на 27 октомври 2010 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за електронния документ и електронния подпис, внесен от Министерския съвет.

    В заседанието на Комисията взе участие Първан Русинов – заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията.


    I. Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за електронния документ и електронния подпис привежда националното ни законодателство в съответствие с Директива 1999/93/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 13 декември 1999 г. относно правната рамка на Общността за електронните подписи, както и с Резолюция 56/80 от 2001 г. относно Закона-модел за електронните подписи на Комисията на Обединените нации по международно търговско право (УНСИТРАЛ).

    II. Предложеният законопроект прецизира уредбата на електронния документ и електронния подпис, като с предложените изменения се отстраняват несъответствията с разпоредбите на Директива 1999/93/ЕО.

    В Директива 1999/93/ЕО са регламентирани три форми на електронния подпис. Първата и най-опростената форма е обикновеният „електронен подпис”. Този вид подпис се използва за идентифициране и удостоверяване на данните. Втората форма на електронен подпис, определен в директивата, е „усъвършенствания електронен подпис”. Този вид подпис трябва да отговарят на изискванията на член 2, параграф 2 от Директивата. Третата форма на електронен подпис, посочена в член 5, параграф 1, от Директивата, за която не е предвидено специално име, е така наречения „квалифициран електронен подпис”. Този подпис представлява усъвършенстван електронен подпис и се основава на квалифицирано удостоверение. Той е създаден посредством устройство за създаване на защитени електронни подписи и трябва да отговаря на изискванията, посочени в приложения I, II и III от Директивата. В тази връзка, в § 4 и сл. от законопроекта е предвидена по-ясна категоризация на видовете електронни подписи, като са прецизирани режимите на обикновения и усъвършенствания електронен подпис, а режимът на квалифицирания електронен подпис е приведен в съответствие член 5, параграф 1, от Директивата.

    По отношение на универсалния електронен подпис се предлага премахване на предварителната регистрация на доставчика на удостоверителни услуги, която е заменена с предварително уведомяване, в съответствие с чл. 3, параграф 1 от Директивата.
    С цел насърчаване на свободното движение на услуги, в § 37 са предвидени изменения на чл. 44 от закона, с които удостоверения за квалифициран електронен подпис, издадени от доставчици на удостоверителни услуги, установени в друга държава - членка на Европейския съюз, или в държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, се признават за равностойни на удостоверения, издадени от български доставчик на удостоверителни услуги. На практика, по този начин ще се улесни подаването на данъчна декларация от чужбина.

    Във връзка с Приложение II от Директива 1999/93/ЕО, с § 11 от законопроекта се предлагат изменения на чл. 21 от закона относно изискванията към дейността на доставчиците на удостоверителни услуги.

    С § 35 от законопроекта се отменя чл. 41 от закона относно задължението за приемане и издаване на електронни подписи.

    Съгласно чл. 4, параграф 1 от Регламент (ЕО) № 765/2008 на Европейския парламент и на Съвета от 9 юли 2008 г. за определяне на изискванията за акредитация и надзор на пазара във връзка с предлагането на продукти и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 339/93, всяка държава-членка определя само един национален орган по акредитация. Във връзка с това, в § 36 и сл. от законопроекта са предвижда, че Изпълнителна агенция „Българска служба за акредитация” извършва акредитирането на доставчици на удостоверителни услуги, като условията и редът за това ще бъдат уредени с наредба на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Българска служба за акредитация”.

    В съответствие със Закона-модел на УНСИТРАЛ за електронните подписи, в § 2 от законопроекта се предвиждат промени в чл. 8 от закона, съгласно които не е необходимо потвърждаване на получаването на електронно изявление, за да се смята за получено от адресата, освен ако страните са уговорили друго.
    С цел постигане на превантивен ефект и по-голяма сигурност, както и поради въвеждането на уведомителен режим, в § 38 от законопроекта е предвидено повишаване на размера на санкциите.

    В § 50 от законопроекта е предвидено законът да влезе в сила от 1 януари 2011 г.

    III. В заключение може да се каже, че предложеният законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронния документ и електронния подпис, съответства на изискванията на Директива 1999/93/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 13 декември 1999 г. относно правната рамка на Общността за електронните подписи.


    С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове единодушно предлага (с 14 гласа „за”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за електронния документ и електронния подпис, № 002-01-91, внесен от Министерски съвет на 12 октомври 2010 г.



    ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ
    ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА
    ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:

    /п./ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА
    Форма за търсене
    Ключова дума