Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
17/11/2010

    проект на Закон за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 002-01-97, внесен от Министерския съвет на 22 октомври 2010 г.
    На заседанието, проведено на 17 ноември 2010 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, внесен от Министерския съвет.

    В заседанието на Комисията взеха участие представители на Министерството на правосъдието – Даниела Машева – заместник-министър, Надя Хрингова – главен експерт в отдел „Международно сътрудничество и правна помощ по наказателни дела”, и представители на Министерството на вътрешните работи – Снежана Малеева – началник отдел в Дирекция „Европейски съюз и международно сътрудничество”, Кристина Лазарова – юрисконсулт в отдел „Нормотворческа дейност, Дирекция „Правно-нормативна дейност”.


    I. С Договора от Лисабон, влязъл в сила на 1 декември 2009 г., отпада структурата на „стълбовете” в рамките на Европейския съюз и се създава нова институционална рамка. „Третият стълб” в областта на правосъдието и вътрешните работи, към които спадат рамковите решения, следва да се заличи напълно след петгодишен преходен период от влизането в сила на Договора от Лисабон и да се замени с обща политика в областта на свободата, сигурността и правосъдието. Въпреки че този договор не предвижда рамкови решения като част от вторичното право на Съюза, държавите-членки не са освободени от задължението да въведат в националното си законодателство правилата, съдържащи се във вече приети рамкови решения.

    В тази връзка законопроектът за изменение и допълнение на Наказателния кодекс привежда националното ни законодателство в съответствие със следните актове:

    - Рамково решение 2008/675/ПВР на Съвета от 24 юли 2008 година за вземане предвид присъдите, постановени в държавите-членки на Европейския съюз в хода на новообразувани наказателни производства;
    - Рамково решение 2008/919/ПВР на Съвета от 28 ноември 2008 година за изменение на Рамково решение 2002/475/ПВР относно борбата срещу тероризма;
    - Рамково решение 2008/913/ПВР на Съвета от 28 ноември 2008 година относно борбата с определени форми и прояви на расизъм и ксенофобия посредством наказателното право;
    - Директива 2009/123/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 21 октомври 2009 година за изменение на Директива 2005/35/ЕО относно замърсяване от кораби и налагане на санкции при нарушения;
    - Директива 2008/99/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 19 ноември 2008 година относно защитата на околната среда чрез наказателно право;
    - Регламент (ЕО) № 562/2006 на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 година за създаване на Кодекс на Общността за режима на движение на лица през границите (Кодекс на шенгенските граници).

    II. Първата група предложения от законопроекта са свързани с Рамково решение 2008/675/ПВР на Съвета от 24 юли 2008 година за вземане предвид присъдите, постановени в държавите-членки на Европейския съюз в хода на новообразувани наказателни производства. В изпълнение на изискванията на чл. 3 от Рамково решение 2008/675/ПВР, с § 1 от законопроекта се създава нова ал. 2 в чл. 8 от Наказателния кодекс, съгласно която присъдата, постановена в друга държава-членка на Европейския съюз, за престъпление, за което се прилага българският Наказателен кодекс, се взема предвид във всяко наказателно производство, което се провежда срещу същото лице в Република България. Освен това, в § 30 от Заключителните разпоредби на законопроекта се предвижда създаване на чл. 4а в Наказателно-процесуалния кодекс относно действието на чуждестранна присъда. Новата разпоредба предвижда, че влязлата в сила присъда, постановена в друга държава-членка на Европейския съюз, ще породи същите правни последици като присъда, постановена от български съд. Следва да се припомни, че рамковото решение е трябвало да бъде транспонирано до 15 август 2010 г.

    Втората група предложения са свързани с Рамково решение 2008/919/ПВР на Съвета от 28 ноември 2008 година за изменение на Рамково решение 2002/475/ПВР относно борбата срещу тероризма, което следва да бъде въведено до 9 декември 2010 г. С § 3 от законопроекта се въвеждат изменения в чл. 108а, ал. 1 от НК, като се разширява каталога от деяния, съставляващи тероризъм, в съответствие с чл. 1 от Рамково решение 2008/919/ПВР. В чл. 108а се създава нова ал. 3 относно инкриминиране на обучението или набирането на лица за извършване на тероризъм. В съответствие с чл. 2 от Рамково решение 2002/475/ПВР, в ал. 2 от чл. 108а думите „средства за осъществяване на деянието по ал. 1” се заменят с „финансови или други средства за извършване на престъпление”. С § 7 и § 8 от законопроекта се предвиждат изменения, съответно в чл. 143 и 144 от НК, свързани с принудата с цел извършване на тероризъм и със закана за извършване на терористично престъпление. В § 4 се правят изменения и допълнения в чл. 109 от НК по отношение на наказанията на престъпленията, свързани с терористични групи.

    Третата група предложения са свързани с Рамково решение 2008/913/ПВР на Съвета от 28 ноември 2008 година относно борбата с определени форми и прояви на расизъм и ксенофобия посредством наказателното право, което следва да бъде въведено до 28 ноември 2010 г. Във връзка с Рамково решение 2008/913/ПВР, с § 9 от законопроекта се предлага изменение на наименованието на раздел І „Престъпления против националното и расовото равенство” от глава ІІІ „Престъпления против правата на гражданите” на Наказателния кодекс, като се предлага наименованието „Престъпления против равенството на гражданите”. Освен това е разширено приложно поле на чл. 162, ал.1 и 2 от НК (§ 10 от законопроекта), във възка с изискванията на чл. 1 от Рамковото решение 2008/913/ПВР за правонарушенията, свързани с расизма и ксенофобията. За да се постигне пълно съответствие с чл. 1 от рамковото решение, в законопроекта се създават допълнителните квалифициращи обстоятелства „расистки и ксенофобски подбуди” при убийствата (§ 5 от законопроекта) и при телесните повреди (§ 6 от законопроекта). Чрез създаването на нов чл. 419а в глава четиринадесета „Престъпления против мира и човечеството”, е предвиден нов състав на престъпление, свързан с оправдаването, отричането или грубото омаловажаване на престъпление против мира и човечеството (§ 28 от законопроекта).

    На четвърто място, предлага се създаването на нова уредба, с която се създават условия за присъединяването на Република България към Шенгенското пространство и премахването на граничния контрол. В чл. 4 от Регламент (ЕО) № 562/2006 на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 година за създаване на Кодекс на Общността за режима на движение на лица през границите е предвидено, че държавите-членки въвеждат санкции в съответствие с вътрешното си право за незаконно преминаване на външните граници извън контролно-пропускателните пунктове и извън определеното работно време. Във връзка с това, в законопроекта са предвидени специални разпоредби, съответно в § 2 (относно определяне на понятието „вътрешни граници”), § 16 (относно преминаване на вътрешните граници при премахнат граничен контрол), както и в § 32 от Заключителните разпоредби (относно датата на влизане в сила на § 2 и § 16 – от датата, определена от Съвета на Европейския съюз за премахване на граничния контрол на съответните граници в рамките на Решението на Съвета относно пълното прилагане на разпоредбите на достиженията на правото от Шенген в Република България).

    В законопроекта са предвидени и някои редакционни промени, отразени съответно в § 5, 6, 12 и 13.

    Последната група изменения и допълнения в Наказателния кодекс, които са с най-голям обем, са свързани с Директива 2009/123/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 21 октомври 2009 година за изменение на Директива 2005/35/ЕО относно замърсяване от кораби и налагане на санкции при нарушения, която следва да бъде въведена до 16 ноември 2010 г., и Директива 2008/99/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 19 ноември 2008 година относно защитата на околната среда чрез наказателно право, която следва да бъде въведена до 26 декември 2010 г.
    В съответствие с чл. 8 и чл. 8а от Директива 2009/123/ЕО, се допълва чл. 352а от Наказателния кодекс (§ 20 от законопроекта) относно замърсяването на териториални или вътрешни морски води.
    Член 3 от Директива 2008/99/ЕО изброява редица деяния, свързани със замърсяването и влошаването на околната среда, като задължава държавите-членки да гарантират, че те съставляват престъпления според националното им наказателно законодателство. В съответствие с изискванията на директивата, в § 11, § 15, § 19 до 27 от законопроекта са предвидени нови състави на престъпления, както и изменения на съществуващи състави на престъпления.

    Във връзка с изискването на актовете на Европейския съюз, които законопроектът въвежда, да се предвиди отговорност и за юридическите лица, когато съответното поведение е извършено от физическите лица, които са овластени да ги представляват и управляват, в § 31 от Заключителните разпоредби на законопроекта се предлага изменение на чл. 83а, ал. 1 от Закона за административните нарушения и наказания.

    III. Към законопроекта могат да бъдат направени следните предложения:
    - § 2 от законопроекта дава определение на понятието „вътрешни граници”, но липсва такова за понятието „външни граници”, съгласно Регламент (ЕО) № 562/2006 на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 година за създаване на Кодекс на Общността за режима на движение на лица през границите. С оглед избягване различия в тълкуването на понятията, определянето им следва да бъде в съответствие с горепосочения регламент;

    - § 16 от законопроекта, с който се създава нов чл. 280а от Наказателния кодекс, е формулиран неясно и следва да бъде прецизиран, като същевременно се преформулират и свързаните с него разпоредби;


    - В § 29, т. 3 от законопроекта, в наименованието на Рамковото решение числото „657” следва да се замени с „675”.

    IV. В заключение може да се каже, че предложеният законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 002-01-97, внесен от Министерски съвет на 22.10.2010 г., съответства на изискванията на Рамково решение 2008/675/ПВР, Рамково решение 2008/919/ПВР, Рамково решение 2008/913/ПВР, Директива 2009/123/ЕО, Директива 2008/99/ЕО и на Регламент (ЕО) № 562/2006.

    С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове единодушно предлага (с 14 гласа „за”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на закон за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 002-01-97, внесен от Министерския съвет на 22 октомври 2010 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И
    КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ
    ФОНДОВЕ:
    /п./МОНИКА ПАНАЙОТОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума