КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
08/12/2010
Проведено изслушване на представители на Министерството на финансите и Министерството на икономиката, енергетиката и туризма по темата за усвояването на средствата от Европейския съюз в Република България
На основание чл. 99, ал. 3 от ПОДНС, по време на редовното си заседание от 8 декември 2010 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове (КЕВКЕФ) изслуша актуална информация за напредъка при управлението на европейските средства в страната по линия на следните източници на финансиране:
• Оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика” 2007 – 2013 г. (ОПРКБИ);
• Оперативна програма „Административен капацитет” 2007 – 2013 г. (ОПАК);
• Преходен финансов инструмент (ПФИ);
• Програма ФАР.
Като представители на изпълнителната власт, информация за статуса по отделните програми и инструменти пред КЕВКЕФ представиха съответно:
• За ОПРКБИ: г-н Евгени Ангелов – заместник-министър на икономиката, енергетиката и туризма, г-жа Жулиета Хубенова – съветник по европейски програми на министъра на икономиката, енергетиката и туризма, г-жа Грета Добрева – директор на дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност” в Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ), изпълняваща функциите на Управляващ орган (УО) на Програмата и г-жа Мариана Велкова – изпълнителен директор на Изпълнителна агенция за насърчаване на МСП (в чиято структура е включено Междинното звено по ОПРКБИ);
• За ОПАК, ПФИ и Програма ФАР: г-жа Боряна Пенчева – заместник-министър на финансите. На заседанието присъстваха и г-н Християн Даскалов – директор на дирекция „ОПАК” в Министерството на финансите (МФ), изпълняваща функциите на УО по ОПАК и г-жа Диана Маринова – началник отдел в дирекция „Национален фонд” в МФ.
На изслушването присъстваха и експерти от екипа на г-н Томислав Дончев – министър по управление на средствата от ЕС, както и представители на бизнеса в страната, предвид значимостта на ОПРКБИ като източник на безвъзмездно финансиране за фирмите, в лицето на:
• Г-н Цветан Симеонов – председател на Българска-търговско промишлена палата (БТПП);
• Г-н Камен Колев – заместник-председател на Българска стопанска камара (БСК) и председател на Съвета за обществени консултации към КЕВКЕФ;
• Г-н Илия Келешев – член на Националния съвет на Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ) и председател на Българска браншова камара - машиностроене;
• Г-н Камен Колчев – член на Управителния съвет на Конфедерация на работодателите и индустриалците в България (КРИБ);
• Г-н Красимир Киряков – председател на Управителния съвет на Българска асоциация на консултантите по европейски програми (БАКЕП).
Съгласно установената в КЕВКЕФ практика, предварителна информация по темите на изслушването бе предоставена от страна на МИЕТ и МФ и разпространена до членовете на Комисията преди провеждане на заседанието. Към настоящия доклад са приложени копия на изнесената по време на изслушването презентация по ОПРКБИ и справките за статуса по ОПАК, ПФИ и Програма ФАР (вж. Приложението).
По-важните аспекти от предварителните материали и изложението на представителите на МИЕТ относно постигнатия напредък и моментното състояние по ОПРКБИ могат да бъдат обобщени както следва:
• Към 6 декември 2010 г., договарянето по Програмата (сключените договори и издадените заповеди за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ) достига 34,9% (793,9 млн. лева), а разплащането – 19,2% (436 млн. лева). Най-голям е делът на разплащанията по Приоритетна ос 3 „Финансови ресурси за развитие на предприятията” на ОПРКБИ, предвид преведения транш по изпълнение на Инициативата JEREMIE в размер на 389 210 170 лева;
• Значително е оптимизиран процесът на кандидатстване по ОПРКБИ – съкратени са сроковете за реакция от страна на държавната администрация, предварително се публикуват за публично обсъждане проектите на насоки за кандидатстване, насоките за кандидатстване и ръководствата за изпълнение на договорите вече се публикуват едновременно, намален е броят на изискуемите документи от кандидатите и се извършват проверки по служебен път, публикуват се подробни критерии за оценка на проектните предложения, разходите за консултантски услуги за подготовка на проектни предложения са допустими, а за да се преустанови отпадането на сериозен брой проектни предложения още на етап оценка на административното съответствие е въведена практика за извършването на предварителна проверка за наличност на изискваните документи и възможност за допълването им в 7-дневен срок и т.н. Предвиждат се и допълнителни мерки за по-нататъшно опростяване на процедурите;
• В процес на подготовка е общ Наръчник на УО и Междинното звено (МЗ) за управление на ОПРКБИ;
• През 2007 г. са отворени за кандидатстване 3 процедури по Програмата, през 2008 г. – 5 от планирани 10 процедури, през 2009 г. – 2 от планирани 7 процедури, през 2010 г. – 8 от планирани 16 процедури (считано към 30 ноември 2010 г.), като плановете на УО предвиждат обявяването на още 6 процедури до 31 декември 2010 г. Индикативната годишна работна програма за 2011 г. предвижда обявяването на 10 процедури за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ през следващата година, на обща стойност от порядъка на над 792 млн. лева;
• Провеждат се консултации с представителите на бизнеса в страната за по-доброто таргетиране на схемите за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Програмата като например по отношение на подкрепата за създаване/разширяване дейността на мрежи от бизнес-ангели в Република България и др.;
• От МИЕТ планират към 2012 г. да бъде отворена цялата Програма като възможност за кандидатстване, а през 2013 г. успешно да бъде контрактуван пълният й бюджет;
• Предстои скорошното обявяване на обществена поръчка за извършване на междинна оценка по изпълнението на процедурите за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Приоритетни оси 1 и 2 на Програмата;
Заместник-председателят на КЕВКЕФ - г-жа Меглена Плугчиева, отправи поздравления към екипа на МИЕТ за свършеното по Програмата в последните няколко месеца, в т.ч. опростяване на процедурите за кандидатстване и повишаване информираността на бенефициентите. Тя постави и редица конкретни въпроси, в т.ч. по отношение на подкрепата за въвеждане на възобновяеми енергийни източници (ВЕИ) в предприятията. Заместник-министърът на икономиката, енергетиката и туризма г-н Евгени Ангелов обясни, че УО е предвидил обявяването на схема за ВЕИ, с приблизителен бюджет около 200 млн. лева, за следващата година, като подготовката й е в доста напреднала фаза, но все още не е уточнен интензитетът на помощта и се водят разговори по темата с Европейската банка за възстановяване и развитие.
Г-н Красимир Минчев пожела да бъде внесена яснота относно предвидената подкрепа за финансиране на технологичните паркове в страната. В отговор на поставения въпрос, г-н Евгени Ангелов уточни, че са предвидени около 90 млн. лева за изграждане на технологични паркове по процедура за 2011 г., но все още липсва яснота относно механизма за избор на конкретните центрове, към които е целесъобразно да бъде насочена финансовата подкрепа.
По време на изслушването за напредъка по ОПРКБИ бе предоставена възможност и на представителите на бизнеса да отправят конкретните си въпроси по темата и да изразят становище относно ефективността в досегашното изпълнение на Програмата. Г-н Цветан Симеонов (БТПП) се поинтересува от реда за определяна на фирмите за участие в международни панаири и изложения. Г-н Камен Колев (БСК) поздрави УО за промените, довели до оптимизиране на процеса по управление на ОПРКБИ и отправи препоръка да се помисли сериозно и в посока максимално разширяване на кръга от потенциални бенефициенти по предстоящите схеми, с оглед гарантиране усвояването на средствата, дори и с наличие на риск относно постигането на максимално прецизно таргетиране на подкрепата. Г-н Илия Келешев (АИКБ) отчете подобрението в процеса на оценка на проектните предложения през настоящата година и апелира за по-скорошното отваряне на схемата за технологична модернизация на предприятията. Г-н Красимир Киряков (БАКЕП) обърна внимание на повишените изисквания към финансовите показатели на МСП. Г-н Камен Колчев (КРИБ) се поинтересува за гледната точка на УО относно участието на търговските банки в процеса по оценка на проектните предложения и изрази позицията си за интензитета на помощта за въвеждане на ВЕИ в предприятията.
Г-жа Жулиета Хубенова обясни, че на този етап търговските банки в страната ще бъдат включени пилотно за изграждането на опит при предоставянето на подкрепа в областта на енергийната ефективност по ОПРКБИ, а през следващия програмен период може да се търси и още по-активното им участие.
Основните моменти в изложението на заместник-министъра на финансите г-жа Боряна Пенчева и предварителните материали за текущия статус по ОПАК могат да бъдат обобщени както следва:
• Предприети са мерки за ускоряване на процесите по договаряне и разплащане в последните месеци. Към 30 ноември 2010 г. е договорен ресурс от порядъка на 163,3 млн. лева (46,2 % от бюджета ), а разплатените средства достигат 83,8 млн. лева (23,7% от бюджета). Подадени са близо 1 500 проектни предложения, сключени са 259 договори с над 230 различни бенефициенти;
• На 12 ноември 2010 г. Комитетът за наблюдение на ОПАК е одобрил Индикативната годишна работна програма за 2011 г., включваща 13 процедури за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ в размер на 65 млн. лева. Основната цел е чрез предвидените процедури за следващата година да се подпомогне разрешаването на редица хоризонтални проблеми, касаещи доброто управление в администрацията, мениджмънта на човешките ресурси и доизграждането на системите на електронното правителство. Поставен е и много по-голям акцент върху съдебната система, за подпомагане на която са планирани 5 процедури.
Що се отнася до текущото състояние при изпълнението на проектите по ПФИ и приключването на Програма ФАР, могат да бъдат откроени следните по-важни аспекти от изложението на г-жа Боряна Пенчева и предварителните материали за заседанието от МФ:
• Общият бюджет по ПФИ възлиза на около 65,12 млн. лева. Срокът за сключване на договори е изтекъл на 15 декември 2009 г. От предвидения бюджет по Инструмента са договорени 45,8 млн. лева (или изпълнение от 70,3%). Основната причина около 30% от средствата да не бъдат договорени е невъзможността да бъдат сключвани договори, различни от туининг проекти, при отнетата акредитация за работа в условията на Разширена децентрализация на отговорната Изпълнителна агенция по ПФИ (Дирекция „Централно звено за финансиране и договаряне” в МФ) през 2008 г. Към 30 ноември 2010 г. са разплатени приблизително 34,93 млн. лева (53,6% от общия бюджет или 76,3% от реално договорените средства). До изтичане срока за разплащане (15 декември 2011 г.) се очаква усвоеният ресурс да достигне 42,05 млн. лева (което представлява 65% от общия бюджет или 92% от размера на реално договорените средства);
• Мобилизирани са всички усилия за успешното приключване на Програма ФАР. Изпълнението на проектите вече е завършило. Въпреки отнетата акредитация на Изпълнителните агенции в МФ и Министерството на регионалното развитие и благоустройството през 2008 г., реализацията на Програмата в Република България може да бъде отчетена като успешна. От общ бюджет по Финансовите меморандуми/споразумения за 1998 – 2006 г., възлизащ на около 3 434 млн. лева, реално са договорени близо 2 636 млн. лева (76,8%). Разплатените средства към 30 ноември 2010 г. са от порядъка на 2 351 млн. лева, което представлява 68,5% от общия бюджет на Програмата или 89% от реално договорените средства по нея.
МОНИКА ПАНАЙОТОВА
ПРЕДСЕДАТЕЛ
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА
ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ