Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
02/02/2011

    проект за Решение за приемане на Стратегия за национална сигурност на Република България, № 002-03-18, внесен от Министерския съвет на 10 декември 2010 г
    На заседанието, проведено на 2 февруари 2011 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа проект за Решение за приемане на Стратегия за национална сигурност на Република България, внесен от Министерския съвет.
    В заседанието на Комисията взеха участие Веселин Вучков – заместник-министър на вътрешните работи, Августина Цветкова – заместник-министър на отбраната, и ген. Румен Миланов – секретар на Съвета по сигурността към Министерски съвет.

    I. На основание чл. 85, ал. 1, т. 4 от Конституцията на Република България и чл. 16, т. 5 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, с настоящото проекторешение се предлага на Народното събрание да приеме Стратегия за национална сигурност на Република България. Проектът на Стратегия е одобрен от Министерския съвет с Решение № 872 от 10 декември 2010 г.

    II. Настоящият проект на Стратегия за национална сигурност на Република България предлага планиране, осъществяване, координиране и контрол на обща политика за национална сигурност в следващия десетгодишен период. Стратегията цели гарантиране на общочовешките ценности, защита на конституционното устройство, националното и държавно единство, както и даване на насоки за създаване на готовност на институциите, обществото и гражданите за реагиране в условия на динамика на средата на националната сигурност. Стратегията поставя в центъра на националната сигурност защитеността на отделния гражданин, неприкосновеността на неговата свобода и достойнство.
    Политиката за национална сигурност на Република България се разглежда в неразривна връзка със сигурността на Европейския съюз и НАТО. Стратегията за национална сигурност е в съответствие с приоритетите на Европейския съюз в Стратегията „Европа 2020”, разгледани в контекста на сигурността, както и със Стратегическата концепция на НАТО, приета на срещата в Лисабон на 18 и 19 ноември 2010 г. Проектът на Стратегия извежда участието на въоръжените сили на Република България в колективната отбрана на НАТО и в реализирането на общата политика за сигурност и отбрана на ЕС, като гарант за суверенитета, независимостта и териториалната цялост на страната. България активно подкрепя политиката на НАТО на „отворени врати”, особено в контекста на европейската и евроатлантическата интеграция на държавите от Западните Балкани при изпълнението на съответните критерии.
    Определящ нов момент е поставянето на гражданина в центъра на политиката за сигурност и открояване на възможностите за неправителствения сектор, при запазване ролята на държавата в сферата на националната сигурност. Изведена като особено значима е ролята на междуинституционалното сътрудничество и партньорство между гражданите, неправителствения сектор и държавния апарат, като националната сигурност се разглежда като взаимна обвързаност между сигурността на гражданина, обществото и държавата.
    В проекта на Стратегия за национална сигурност са включени нови компоненти – икономически, финансов, екологичен, социален, правосъдие, а традиционните (отбрана, външна политика, вътрешна сигурност, разузнаване) са актуализирани и доразвити. Предвидена е употребата на средствата от фондовете на ЕС за осигуряване на балансирано икономическото развитие на регионите в Република България. Очертана е институционалната рамка и основните дейности на системата за национална сигурност.
    Проектът на Стратегия определя все по-нарастващата взаимна зависимост между вътрешната и външната среда за сигурност, поради взаимосвързаността между лична, национална и международна сигурност. Присъединяването на България към Шенгенското пространство допълнително ще гарантира сигурността на външните граници на ЕС, както и изграждането на единно пространство на свобода, сигурност и правосъдие.
    Като основни рискове и заплахи, които оказват съществено влияние върху средата за сигурност в глобален и регионален план са изведени асиметричните заплахи: международен тероризъм и разпространение на оръжия за масово унищожение, регионални и междудържавни конфликти, киберпрестъпност и трансгранична организирана престъпност, прояви на сепаратизъм и религиозно-етническа нетърпимост, нелегален трафик на хора, наркотици и финансови средства, нови случаи на пиратство и отвличане на екипажи на търговския флот, рискове за екологичната сигурност, породени от трансгранично замърсяване на въздуха и водите с вредни и опасни вещества, риск от разпространение на инфекциозни заболявания и епидемии в световен мащаб.
    Сред основните фактори, които влияят на вътрешната среда за сигурност на страната ни, са посочени: корупцията и в частност корупцията по високите етажи, организираната и трансгранична престъпност, предимно трафикът на наркотици, прането на пари, нелегалната миграция и трафика на хора, особено жени, конвенционалната престъпност в отделни региони и населени места, „войната” по пътищата, недостатъчната интегрираност на някои общности, принадлежащи към етническите малцинства, високата енергийна зависимост, рисковете за екологичната сигурност, породени от неправомерна дейност, аварии или бедствия. Механизмът за сътрудничество и оценка на Европейската комисия в областите правосъдие и вътрешни работи е определен като важен елемент за преодоляване на дефицитите в съдебната реформа, противодействието на корупцията и организираната престъпност.
    Разрешаването на проблемите в средата за сигурност, посредством провеждането на последователна политика за национална сигурност във всички сектори, съобразени с политиките за сигурност на ЕС и НАТО, следва да доведе до повишаване на усещането за сигурност сред гражданите. В този аспект, приоритет на стратегията е повишаване на нивото на управляемост на системата за сигурност и търсенето на синергия, като е предвидено осъществяването на два типа демократичен контрол над системата за сигурност – граждански и парламентарен.

    III. Проектът на стратегия за национална сигурност представлява отправна точка при реализирането на политиките и по-нататъшното развитие на системата за национална сигурност. С оглед постигане на целите, очертани в проекта на Стратегия за национална сигурност, е необходимо приемането на план за действие и идентифицирането на показатели, които да проследяват степента на нейното прилагане.
    С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове единодушно предлага (с 11 гласа „за”) на Народното събрание да приеме проект на Решение за приемане на Стратегия за национална сигурност на Република България № 002-03-18, внесен от Министерския съвет на 10 декември 2010г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
    ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ
    НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:

    /п./МОНИКА ПАНАЙОТОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума