Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
02/02/2011
проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за защита на растенията, № 102-01-1, внесен от Министерския съвет на 10 януари 2011 г.
На заседанието, проведено на 2 февруари 2011 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за защита на растенията, внесен от Министерския съвет.
В заседанието на Комисията взе участие Антон Величков – изпълнителен директор на Националната служба по растителна защита към Министерство на земеделието и храните.
I. Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за защита на растенията има за цел да приведе националното ни законодателство в съответствие с изискванията на европейското право по отношение на дейностите по разрешаване на продукти за растителна защита; регистрацията, пускането на пазара и контрола на торовете; разрешителния режим при осъществяване на дейностите по търговия и преопаковане на продукти за растителна защита, извършване на фумигация и обеззаразяване срещу вредители, както и въвеждането на по-строги административно-наказателни разпоредби.
II. Предложените изменения и допълнения са в няколко основни посоки:
На първо място промените са свързани с процеса на разрешаване на продукти за растителна защита, като с разпоредбите на законопроекта се осигурява прилагането на изискванията на Регламент (ЕО) № 1107/2009 на Европейския парламент и на Съвета от 21 октомври 2009 г. относно пускането на пазара на продукти за растителна защита и за отмяна на директиви 79/117/ЕИО и 91/414/ЕИО на Съвета. Изискванията на Регламента се отнасят до паралелната търговия на продукти за растителна защита; условията за идентичност на тези продукти; рекламата на неразрешен продукт за растителна защита; дават се определения на понятията „Добра експериментална практика” и „Коформулант”.
При изпитването на продукти за растителна защита за тяхната ефикасност с оглед защитата на здравето на хората, животните и околната среда се въвеждат принципите на добрата експериментална практика. В §19 от законопроекта се въвежда изискването при издаване на разрешение за изпитвания на неразрешени продукти за растителна защита с научноизследователска и експериментална цел, да се представя информационен лист за безопасност, съгласно чл. 31 от Регламент (ЕО) № 1907/2006 на Европейския парламент и на Съвета от 18 декември 2006 година относно регистрацията, оценката, разрешаването и ограничаването на химикали (REACH).
Текстовете на §2 и §34, т.1 от законопроекта осигуряват прилагането на разпоредбите на Регламент (ЕО) № 1185/2009 от 25 ноември 2009 година относно статистиката за пестициди с оглед поддържане, съхранение и предоставяне на документация за целите на статистиката на ЕС, за пускането на пазара и употребата на пестициди, които са продукти за растителна защита.
На второ място законопроектът предвижда промени, свързани с регистрацията, пускането на пазара и контрола на торове. Изчерпателно се посочват случаите, в които торове и други продукти не подлежат на регистрация, и се въвеждат изискванията на Регламент (ЕО) 2003/2003 относно торовете по отношение на режима на обозначаване на „ЕО ТОР”; посочване на лице, установено в Европейската общност, което поема отговорността по Регламент (ЕО) 2003/2003; определяне на националния контролен орган върху торовете с обозначение „ЕО ТОР” и одобряване на лабораториите, които са компетентни да предоставят необходимите услуги за контрол на торовете по отношение на техния състав.
Законопроектът предвижда промени, свързани с разрешителния режим при осъществяването на дейностите: търговия и преопаковане на продукти за растителна защита, извършване на фумигация и обеззаразяване на площи, помещения и растителна продукция срещу вредители. По-прецизно се уреждат дейностите, за които се изисква разрешение от генералния директор на Националната служба за растителна защита, като търговията се разделя на едро и дребно.
С цел предотвратяване на административни нарушения по закона и предотвратяване и отстраняване на вредни последици от тях се въвежда институтът на принудителните административни мерки при установени нарушения от страна на контролните органи на Националната служба за растителна защита. Също така за подобряването на контрола изчерпателно се изброяват правата на контролните органи и обектите, подлежащи на контрол, и изрично се вписва съдействието на органите на Министерството на вътрешните работи.
Административнонаказателните разпоредби на закона се прецизират в съответствие с натрупаната практика по прилагането му от органите на държавния контрол и се въвеждат задължителните санкции при нарушения на Регламент (ЕО) 2003/2003 относно торовете. Предвид специфичните области, които законът урежда, съществуващите санкции се увеличават, разширява се границата между минималните и максималните санкции и се въвежда необжалваем минимум за наложени административни наказания – глоба и имуществена санкция.
III. В заключение може да се каже, че предложеният законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на растенията, не противоречи на разпоредбите на горепосочените регламенти.
С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове единодушно предлага (с 11 гласа „за”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за защита на растенията, № 102-01-1, внесен от Министерския съвет на 10 януари 2011 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ
НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ:
/п./МОНИКА ПАНАЙОТОВА